thema's en lesideeën voor kleuters | juf Anke

Een dag in een kleutergroep

Organisatie van een dag in groep 1/2

Help, je krijgt kleuters, maar hebt nog nooit een kleutergroep gedraaid! Of je zit even met je handen in het haar omdat je niet weet hoe je het dit jaar aan wilt gaan pakken.
Misschien ben je gewoon benieuwd naar de werkwijze van een ander en wil je nieuwe ideeën op doen? Om welke reden je hier ook bent, hier vind je ideeën en tips rondom de dingen die dagelijks in een kleutergroep aan bod komen.

Mijn beschrijving begint bij de inrichting van het lokaal, daarna de binnenkomst in de klas en eindigt bij het naar huis gaan. Alles, nou ja, bijna alles ;), wat daar tussenin gebeurt wordt ook beschreven.

Een eigen plek voor de kleuter
Denk er, voordat je je klas inricht, over na of je de kleuters allemaal een eigen plekje aan een tafel wilt geven. Kan dit met de ruimte in je lokaal? Vind je dit prettig? Heb je hier een bedoeling bij? Lunchen de kinderen bijvoorbeeld aan hun tafel of heb je zoveel tafels niet nodig? Bedenk hierbij dat het voor de (motorische) ontwikkeling van kleuters heel belangrijk is om ze zoveel mogelijk op de grond te laten spelen.

Tafels uit je lokaal = meer ruimte voor spel op de grond.

In mijn lokaal staan drie groepstafels. Twee in de grote ruimte en één in het atelier, aan m’n lokaal vast. Ik heb niet voor alle kinderen een plek aan een tafel (31 kinderen en 3 tafels). Wel hebben alle kinderen een eigen plek in de vorm van een stoel of een kussen. De kinderen met een kussen zitten áltijd op de grond, in kleermakerszit (zeker niet in de w-zit). Ze gebruiken hun kussens tijdens de kring, de fruitpauze en de lunch. De kussens zijn makkelijk op te bergen, waardoor je ook niet met ontzettend veel stoelen in je lokaal zit. Handig! Voor de kussens koos ik kinderen die aangaven zelf liever op een kussen te zitten dan op een stoel en kinderen die motorisch nog niet aan het ‘op een stoel zitten’ toe zijn. Het gebruik van de kussens in een experiment. We willen er naartoe dat steeds meer stoelen het lokaal uit gaan en de kinderen meer op een kussen zitten. Met je kont op de grond!

Waarom zitten wij op kussens?
We zien dat steeds meer kinderen motorisch gezien nog niet aan het zitten op een stoel toe zijn. Ze ploffen erop neer of glijden eraf (zwakke proprioceptie). Het zitten op de stoel kost hen veel moeite en energie. Dit gaat ten koste van de activiteit die jij doet. Kinderen op een kussen zitten meer ontspannen en kunnen al hun aandacht op jouw activiteit richten. Daarnaast houden ze zichzelf op het kussen in balans en zitten goed en actief. Door het op de grond of op een kussen zitten, worden de spieren nog sterker, waardoor het kind er later, in groep 3/4 wel aan toe is om goed op een stoel te zitten.

* Wij vonden onze kussens bij onze schoolleverancier Heutink, maar bijvoorbeeld IKEA heeft ook ronde zitkussens.

zitten op kussen kleuters
zitten op kussens kleutergroep

De groepstafels worden gebruikt om werk aan te maken dat je op de grond niet handig kunt doen, zoals kleuren en knutselen. Op de groepstafels liggen kleine dierenonderzetters om ze een naam te geven: tafel kikker, tafel varken en tafel poes. 

groepstafel kleuters
groepstafel kleuters

Bedenk of je de stoelen van de kinderen wilt markeren met hun naam en/of een persoonssticker (hun symbooltje). Het bespaart een hoop gedoe met stoelen zoeken en ‘dat is míjn stoel!’ als je het niet doet. Ikzelf vind het wel handig, want zo zie ik in het geval van een lege stoel snel wie er bijvoorbeeld na het buiten spelen nog niet in de kring zit, wie er niet op school is gekomen enzovoorts. De naam van het kind op de stoel plakken is goed voor het kennismaken met geschreven taal en het leren herkennen van letters.

Tip! Bij Heutink zijn persoonsstickers te koop. Deze zijn gelinkt aan de symbooltjes voor het kiesbord. Scan deze stickervellen in en haal de symbooltjes op je computer los met het knipprogramma. Zo kun je ze eindeloos vaak gebruiken, bijvoorbeeld bij het maken van naamkaartjes in Word, voor het maken van een computerlijst, een namenlijst etc.

Gebruik je geen stickers? Maak dan leuke naamkaartjes met symbolen in Canva. De afbeeldingen die je daar kunt kiezen zijn zoveel mooier dan de persoonsstickers van bijv. Heutink.

De inrichting van het lokaal
Kijk op de pagina ‘Inrichting’ voor meer inrichttips en foto’s van de inrichting van mijn lokaal.

Naar de pagina ‘inrichting klaslokaal’

Supertips voor de inrichting

* Zorg voor een basisinrichting met in ieder geval: een huishoek, een bouwhoek, een puzzelkast, een atelier met knutselmateriaal, verf en klei en een zand- en watertafel (een lade of kleine bak met zand of water kan bij weinig plek al volstaan).
* Maak hoeken (bouwhoek, speelhoek) door kasten dwars op de muur te zetten. Leg vloerkleden in de hoeken. In de huishoek zorgt dit voor een huislijke sfeer, in de bouwhoek dempt het geluid en bakent een kleed de speelplek af. Leg in de bouwhoek altijd een effen kleed en zeker geen verkeerskleed. Hiermee geef je kinderen een verwarrende boodschap. Ze gaan bouwen, maar er ligt een kleed wat bedoeld is om met auto’s op te spelen??
* Zet open kasten die dwars op de muur staan zo neer dat je er niet meteen in kijkt als je binnenkomt. Het is rustiger om tegen de achterkant van een kast aan te kijken.
* Prop de kasten niet te vol. Twee kisten op elkaar is het maximum. Wanneer je stapelt, zul je zien dat kinderen de onderste kisten nooit pakken. Ze zien niet wat erin zit en het is niet handig om de kist te pakken. Heb je veel materiaal, sla het dan liever buiten je lokaal op en wissel af en toe.
Ik heb één kast met het knutselmateriaal in mijn lokaal, één kast met gezelschapsspelletjes en SmartGames en één kast met wat kisten met ontwikkelingsmateriaal en kralenplanken. Op deze kast staan de puzzels. Verder staat er nog een oude kast in de gang met hamertje tik, blokken, poppenhuismeubels, de knikkerbaan en Scope. Ik heb mijn materiaal kritisch bekeken en veel weggedaan. Wat ik echt waardevol vond, is gebleven.

kast inrichting


* Kleed je lokaal gezellig aan door planten (echte!) op de kasten of vensterbank te zetten. Planten geven een huislijke sfeer én zijn goed voor de gezondheid. Weetje: Het is op kantoor bewezen dat werknemers minder vaak ziek zijn als er veel planten in hun werkruimte staat.
* Zet een kleine tafel bij de deur, met daarop een mee-naar-huisbak en een afmaakbak. De vuilnisbakken kun je hieronder zetten.
* Maak een grote zeeppomp of navulfles voor zeep leeg en doe daar de kleuterlijm in. De kinderen kunnen hun lijmpotjes zelf vullen. En ja, het is soms aantrekkelijk om er te veel in te doen, maar over het algemeen gebeurt dit maar één keer.

kleuterlijm bewaren

* Houd altijd in je achterhoofd: less is more! Kijk regelmatig je lokaal rond en haal weg wat overbodig is. Te veel rommel, spullen die scheef liggen, te veel kleur, ze geven allemaal prikkels.
* Kruip eens op kleuterhoogte door je lokaal. Hoe ziet het lokaal eruit voor de kinderen die er de meeste tijd in doorbrengen? Kunnen ze alles goed zien, kunnen ze alles goed vinden in de kasten? Hebben ze overzicht over het lokaal?
* Zorg voor voldoende ruimte om op de grond te spelen. Zorg voor kleine matten die de speelplek van het kind afbakenen en die gewoon fijn zijn om op te zitten. Ik vond mijn matten (ronde speelkleden, 100 cm doorsnede) bij Boxenland.nl en koos deze in de kleuren van het lokaal, zodat de uitstraling rustig blijft.

spelen op de grond kleuters

Waarom spelen wij op de grond?
We zien de laatste jaren dat primaire reflexen bij kinderen nog niet zijn uitgedoofd, terwijl dit wel de bedoeling is. Hier krijgen ze last van. Ze hangen in groep 3 bijvoorbeeld met hun neus op het papier, omdat ze hun hoofd niet op kunnen richten. Veel op de buik liggen helpt om de nekspieren sterker te maken. Daarom heb ik tafels het lokaal uit gedaan en matten erin. Het geeft de kinderen ruimte om op de grond te liggen of zitten (zorg ervoor dat kinderen niet in de w-zit gaan zitten). Ook het op een stoel zitten is voor veel kleuters motorisch nog lastig. Het kost hen te veel energie. Daarnaast is op de grond spelen gewoon erg fijn! Je hebt veel meer ruimte om bijvoorbeeld die giga lange treinbaan te leggen.
Ikzelf zit ook op de grond, op een kussen of een stoel die ik op een lagere stand zet.

* Teken in de buurt van een zand- of rijsttafel een vorm op de vloer met de Woody’s van Stabilo of met papiertape. De kinderen vegen alles wat uit de bak gaat naar de veegvorm. Zo kun je het aan het eind van de dag in één keer opvegen. Wanneer de vorm is verdwenen (door dweilen bijvoorbeeld), teken je een nieuwe, andere vorm. Op deze manier leren de kinderen ook de vormen.

veegvorm kleuters

* Zorg náást je huishoek voor een themahoek. De huishoek hoort bij je basisinrichting, dus deze blijft altijd bestaan. Wanneer geen ruimte voor deze twee spelhoeken hebt, creëer je de themahoek op de gang, denk je nog eens kritisch na over het aantal tafels in je lokaal of is de hoek geen echte hoek maar een speelplek in het midden van het lokaal.
* Betrek de kleuters bij het inrichten van de themahoek. Start met een lege plek in het lokaal en richt deze tijdens de eerste week van het thema samen in. Maak met de kleuters een vliegtuig in de themahoek, wanneer het thema ‘op reis’ of ‘vervoer’ is, tover hem op tot gezellig restaurant bij het thema ‘eten’ of maak een iglo voor de winter. –> Lees meer in het artikel ‘Spelen in de spelhoek’
* Wanneer je in de loop van het schooljaar dingen aan de inrichting verandert, doe dit dan het liefst waar de kinderen bij zijn. Dat voorkomt onverwachte verrassingen. Het lokaal is ook van de kinderen, zij voelen zich er veilig. Het geeft sommige kinderen een onveilig gevoel als ze ’s morgens binnenkomen en er hebben grote veranderingen plaatsgevonden.
* Zorg voor een rijke leeromgeving. Hang cijfers en letters op. Zorg voor een getallenlijn of getallenposter en verspreid getallen door het lokaal. Hang bijvoorbeeld bij drie plantjes het cijfer drie en bij vijf boeken op de plank het cijfer vijf.
Typ of schrijf de namen van de hoeken uit en hang deze kaartjes bij de hoeken. Niet dat de kinderen dit kunnen lezen, maar ze zien de letters en ontdekken dat deze je iets vertellen.
Kleuteruniversiteit heeft leuke letter- en cijferposters. Je kunt ze bestellen bij kiekeboek.nl.
Let op! Wanneer posters, getallenlijnen e.d. er het hele schooljaar hangen, op dezelfde plek, worden kinderen en ook jijzelf er ‘blind’ voor. Ze vallen niet meer op. Hang dus regelmatig iets nieuws op, vestig de aandacht erop of verander van plek, om de visuele aandacht weer te trekken.

hoek label* Maak een gezellig leeshoekje met leuke kussentjes erin en de boeken die het laatst voorgelezen zijn.
* Heb je lelijke, oude kasten, lelijke stukken muur e.d., koop dan een leuk kleed of doek en hang het erop/ overheen.

kleutergroep inrichtingOp de vloer (de lege ruimte hier) liggen de ronde matten voor spelinloop.
Ook tijdens de speel-/werktijd worden deze veel gebruikt.

Start van de dag: de kleuters komen binnen

De schooldag begint, de kleuters komen binnen. Kies je ervoor om de ouders wel/niet mee naar binnen te laten komen? Mogen de ouders ook de klas in of nemen ze in de gang of op het schoolplein afscheid van hun kind?
Bij mij mogen de kleuters samen met hun (groot)ouders of medewerker van de VSO binnenkomen. In het lokaal ligt op de twee groepstafels en op ronde matten op de vloer speelgoed klaar, de spelinloop. Ik ben heel blij met deze spelinloop. Doordat de kinderen meteen iets kunnen gaan doen, verloopt het afscheid nemen een stuk soepeler. De kinderen hoeven niet in de kring te gaan zitten wachten tot iedereen er is, ze kunnen meteen aan de slag en hebben de kans om met elkaar te kletsen. De ouders zien wat er in de klas gebeurt en leggen het werkje dat bij hun zoon / dochter klaarligt aan ze uit. Handig voor mij!

Doordat de kinderen lekker aan het spelen zijn, heb ik tijd om de ouders kort te spreken en alle kinderen even te zien en begroeten. Daarbij is het inloopwerk superhandig voor het behalen van mijn doelen. Ik maak namelijk een bewuste keuze in de werkjes die ik neerzet. Een spelletje dat in de kast staat te verstoffen, elke week een motorische activiteit, constructiemateriaal, een opdracht waarbij de kinderen hun fantasie moeten gebruiken … Ik kies altijd werkjes die passen bij het thema.

Veel gestelde vragen over de spelinloop

Op Instragram (@juf_anke.nl) laat ik regelmatig zien wat ik voor de inloop klaarzet. Ik merk dat veel leerkrachten daardoor geïnspireerd zijn en vragen hebben. Ik zet ze hier voor jullie op een rijtje.

Hoe lang duurt de inloop?

Bij ons mogen de kleuters vanaf 10 voor half 9 binnenkomen. Om half 9 is iedereen er. Meestal spelen de kinderen tot kwart voor 9. Dit hangt ook af van de betrokkenheid. Als iedereen klaar is, ruimen we op en als iedereen nog fijn bezig is, spelen we door.

Wat doe je als de kinderen nog niet klaar zijn?

De kinderen mogen er altijd voor kiezen om verder te spelen. Dan laten ze hun werk liggen (ligt het op een mat, dan schuiven we deze opzij voor de kring) en gaan tijdens de speel-/werktijd verder. Soms zijn er opdrachten waarvan ik echt wil dat ze worden afgemaakt. Die laten we dan ook liggen tot de speel-/werktijd. Dit gebeurt niet zo vaak, want dan zou de werkles vol zitten met verplichte opdrachten en dat wil ik juist niet. Er zijn ook kinderen die verplichte werkjes liever ontlopen en zich nooit wagen aan een puzzel of vouwwerkje. Van hen vraag ik dat ze aan de slag gaan en zo niet, dan mogen ze de opdracht tijdens de speel-/werktijd alsnog maken.

Mogen de kinderen zelf een werkje kiezen?

Gedurende de week doet iedereen twee ‘verplichte’ opdrachten (ik plan deze in zodat iedereen aan de beurt komt) en mag iedereen drie keer kiezen. De kinderen kiezen zelf of ze die drie keer elke keer hetzelfde doen of alle drie de vrij activiteiten die klaarliggen doen. Ik laat ze bewust nog niet in de hoeken spelen ’s morgens, omdat de inlooptijd kort is (10 tot 20 minuten) en omdat ze elke werkles ‘vrij’ mogen kiezen. De inlooptijd gebruik ik om gericht activiteiten in aan te bieden en de speel-/werktijd gebruik ik om het spel te begeleiden: meespelen, observeren, toevoegen enzovoorts.

Hoe ziet dat eruit?

Omdat ik ervoor gekozen heb zoveel mogelijk groepstafels het lokaal uit te doen en ruimte te maken voor speelplekken op de grond en mijn spelhoeken, spelen de kinderen tijdens de spelinloop voornamelijk op matten op de grond. Er staan nog twee groepstafels in het lokaal en hierop leg ik twee activiteiten klaar die iedereen gedurende de week doet. Dit zijn vaak werkjes die niet handig zijn om op de grond te doen en dingen die niet álle kinderen uit zichzelf zullen kiezen en wel een keer aangeboden moeten worden, zoals motorische oefeningen uit Krullenbol, kleien, vouwen en andere creatieve opdrachten.

spelinloop juf Anke kleuters

Als de kinderen binnenkomen, kijken ze naar een klein whiteboard dat bij de deur staat. Hierop hangen een afbeelding van een kikker en een afbeelding van een varken. Onder deze afbeeldingen hangen een aantal namen. Staat de naam van het kind op het bord, dan kijkt hij bij welke afbeelding. Is dit de kikker, dan loopt het kind naar de groepstafel met de kikkeronderzetter en gaat hier aan de slag. Is dit het varken, dan gaat het kind naar de tafel met het varken en doet hier een opdracht. Hangt de naam van het kind niet op het bord, dan mag hij kiezen. Hij speelt op één van de drie / vier matten met speelgoed op de grond. Alle kinderen werken gedurende de week één keer aan de tafel met de kikker, één keer aan de tafel met het varken en hebben drie keer vrije keus (dan kiezen ze zelf iets wat klaarligt op een mat). Hiervoor heb ik een (enigszins ingewikkeld ;)) schema gemaakt:

spelinloop juf Anke kleuters

Download het rooster om zelf in te vullen

Zo ‘verstop’ ik de verplichte werkjes die ik eerder tijdens de speel-/werktijd liet doen in de inloop. De speel-/werktijd is bij mij echt spelen geworden, waarbij de kinderen altijd vrij kiezen en spel en spelen voorop staan!

Maak het makkelijker:
* Start met een roulatieschema. Maak vijf groepen kinderen en bedenk vijf activiteiten. Leg de vijf activiteiten klaar en leg bij elke activiteit de namen van de kinderen die deze activiteit gaan doen. De volgende dag leg je de activiteiten opnieuw klaar, maar schuiven de namen een plek op, of andersom, schuif je de activiteiten een plek op. De kinderen kunnen nu niet kiezen wat ze willen doen, want dat is door jou bepaald, maar dit geeft in het begin wel meer structuur en duidelijkheid voor iedereen.
* Laat alle kinderen tijdens de spelinloop kiezen. Dan zul je wel tijdens de speel-/werktijd weer wat meer verplichte werkjes hebben (vouwen aanleren, weven, vlechten, puzzelen, voorbereidend schrijven enz.), wat ik juist niet meer wilde.

spelinloop

Wat leg je klaar?

Ik verzin elke week (vijf) activiteiten binnen het thema en met een doel dat ik belangrijk vind voor mijn groep op dat moment. Daar zit altijd een motorische activiteit bij, dat is of een schrijfoefening op papier of met Woodys op tafel (zo groot mogelijk) of een activiteit met wasknijpers, pincetten, chenille draadjes, scheerschuim of iets dergelijks. Verder iets met bouw- of constructiemateriaal, iets met voorbereidend rekenen, een creatieve opdracht, een gezelschapsspelletje of spelblad van m’n site, af en toe een kist uit de kast, puzzels,  telkaartjes van m’n site, een programmeeropdracht of een patroon voortzetten. Het kan van alles zijn!
Ik leg de werkjes op niveau klaar. Voor groep 1 pas ik de opdrachten aan, van groep 2 verwacht ik weer meer. Kinderen die meer kunnen (uit groep 1 of 2), krijgen een uitdagendere opdracht en kinderen die moeite hebben met dat wat ik klaar leg, bied ik hulp of ik pas de opdracht voor hen aan.

Wanneer leg je uit wat de kinderen moeten doen?

Op maandagochtend zet ik de werkjes neer. De eerste ‘ronde’ beginnen de kinderen gewoon te spelen. Ouders leggen vaak wel uit wat er moet gebeuren en als iets écht uitleg nodig heeft, richt ik m’n aandacht die ochtend op het groepje met dat werkje. Om kwart voor 9 leg ik alles stil en loop ik de activiteiten langs. Ik laat aan de hele groep zien wat er klaarligt en vertel wat de bedoeling is. Soms laat ik dat de kinderen vertellen die het zojuist gedaan hebben.

Is het de bedoeling dat de kinderen stil werken?

Nee, juist niet. Het binnenkomen is ook een moment voor de kinderen om elkaar te begroeten. Ik zie dat kinderen naar elkaar toe lopen om even iets te vertellen of om af te spreken. Daarna gaan ze aan de slag. Ik vind het belangrijk dat de kinderen zich fijn voelen op school en zich sociaal ontwikkelen. De kinderen werken in hun groepje samen, overleggen, helpen elkaar en hebben plezier.

Wat als kinderen snel klaar zijn?

Dat is alleen het geval bij de werkjes op papier. En papier heeft een mooie, lege achterkant ;)! Kleuters vinden het ook fijn om een klasgenootje of tafelgenootje te helpen.

Wat doe jij tijdens de inloop?

Ik loop rond, praat met kinderen, praat met ouders, observeer, help kinderen, troost kinderen die verdrietig binnenkomen en speel mee.

Observeer je alles?

Nee. Ik zie veel, maar ik kan niet van alle werkjes dingen noteren op één dag. Regelmatig ligt er wel een werkje bij dat ik bewust neer heb gelegd, omdat er van het doel dat hieraan gekoppeld is nog informatie ontbreekt in m’n observatiesysteem. Als ik bijvoorbeeld wil weten hoe de kinderen puzzelen, leg ik puzzels neer en noteer ik hoe het gaat. Als ik nog niet van alle kinderen weet welke getallen ze herkennen, leg ik iets neer met getallen en observeer ik dat. Dus soms observeer ik iets heel bewust, soms zie ik ’toevallig’ iets wat me opvalt en noteer ik dat en soms noteer ik helemaal niks.

Registreer je de werkjes?

In de bijlage van mijn groepsplan staat welke doelen in de kleutergroep aangeboden worden (tot januari en tot juli). Door onder andere de inloopwerkjes wordt aan deze doelen gewerkt. De doelen zitten goed in mijn hoofd en ik zorg ervoor dat alles een keer aan bod komt en dingen die de kinderen lastig vinden vaker. Ik kan me voorstellen dat de doelen bij jou niet allemaal in je hoofd zitten. Dan kun je zelf een doelenoverzicht maken (op de site van SLO vind je de aanbodsdoelen voor kleuters) en afkruisen wat je gedaan hebt. Zo weet je zeker dat je alles een keer voorbij laat komen.

Op maandag schrijf ik in mijn groepsmap bij de dagplanning wat er op elk groepje klaar ligt, mocht ik het gedurende de week een keer vergeten zijn (wat wel eens gebeurt!). Je kunt ook een overzichtsfoto maken van wat er klaar ligt en het op die manier onthouden. Dat zie ik onze invallers vaak doen.

Lees meer in het artikel ‘Spelend starten’ op Kleuteruniversiteit Premium

spelinloop kleuters
spelinloop kleuters
spelend starten

In de kring

Na de spelinloop ruimen de kinderen samen op. Als dit klaar is, komen ze in de kring zitten. Bedenk of je de kinderen zelf een plek laat kiezen of met vaste plekken werkt. Sommige kinderen kunnen niet kiezen waar ze willen zitten en blijven maar twijfelen. Ook leidt zelf kiezen soms tot ruzies en verdriet of juist veel te veel gezelligheid. In de kring kijken we welke dag het is en wat we deze dag gaan doen. Hierna volgt een activitiet waar ik een doel mee heb. Denk aan rekenen, taal, muziek, een motorische activiteit, Engels of een sociaal-emotionele activiteit. Wij maken hierbij gebruik van de projecten van Kleuteruniversiteit.

kring kleutergroep

Tijdens de dagopening (routineliedjes zingen en de kalender en dagritmekaarten bekijken) zit ik met de hele groep in de kring. Ook muziek en activiteiten rond de sociaal-emotionele ontwikkeling doen we samen. Verder splits ik de kring bijna altijd. Ik kijk naar mijn aanbod en voor welke leerlingen dit zinvol is. Zij sluiten aan. De andere kinderen doen een gerichte activiteit buiten de kring, bijvoorbeeld iets fijn motorisch of voor de oudsten een denktekening.
Het is fijn om wat dingen achter de hand te hebben die je gericht buiten de kring aan kunt bieden. Zo maakten wij een bak vol materiaal voor de fijne motoriek (rijgvormen, insteekmozaïek, schroeven draaien) en heb ik een standaard stapeltje uitdagende opdrachten voor de oudste kleuters klaarliggen.

Download een set denktekeningen

Tijdens een gesplitste of kleine kring draag ik een oranje ketting. De kinderen buiten de kring zien dat ze mij niet mogen storen en alleen met elkaar mogen fluisteren als er echt iets aan de hand is. Vaak komen we na de kleine kring weer even bij elkaar in de grote kring om elkaar te vertellen of te laten zien wat we hebben gedaan. Daarna gaan we aan het werk of we spelen buiten.

Hulpjes
Ik kies de hulpjes (twee) per week, zodat ik er niet elke dag aan hoef te denken en zodat de hulpjes op een gegeven moment ook weten wat ze mogen doen: naast de leerkracht zitten, spulletjes die zijn gebruikt tijdens de kringactiviteit opruimen, vuilnisbak in de kring zetten bij het fruit eten, een extra opruimrondje maken na de speel-/werktijd, andere kinderen helpen, iets aan de conciërge of een collega vragen…

Aan het werk – spelen in de klas

Spelen is een spontane activiteit. Kinderen spelen uit zichzelf. Spelen doe je niet in opdracht (lees hier meer over onder het menu-item spel).
Kleuters hebben ruimte nodig om echt te ‘kleuteren’, om lekker kind te zijn. Om te spelen, te experimenteren, te herhalen (vier keer achter elkaar in de bouwhoek is niet erg!).
Wanneer je werkt vanuit je eigen interesse en betrokken en gemotiveerd bent, leer je het meest. Mag een kind wanneer het uitgespeeld is, opruimen en wat anders kiezen? Mag een kind zelf bepalen wat het wil gaan spelen?
Kijk goed naar het spel van het kind en laat het duren zolang het goed gaat. Een hele werkles hetzelfde moeten is geen spel.

Natuurlijk hebben de kinderen ook sturing nodig, moeten ze ook wel eens een werkje doen dat ze misschien minder leuk vinden en moeten ze een bepaald aantal minuten met een werkje bezig kunnen zijn (een 4 jarige kan 15 min. spelen, een 6 jarige 30 min.).
Bedenk goed hoe je dit wilt organiseren en wat jij van de kinderen verwacht.

wat er ook speelt in deze wereld loesje

Tijdens de werkles mogen de kinderen bij mij ‘vrij’ spelen, de werkles is dus echt speeltijd geworden. De verplichte opdrachten heb ik overboord gegooid. Spel en spelbegeleiding staan voorop!
Het kiesbord of planbord is verdwenen uit mijn lokaal. Waarom? Ik wilde graag eens zien wat er zou gebeuren als we zonder werkbord gingen spelen. Bovendien vroeg ik me af waarvoor ik het eigenlijk nog gebruikte.
Ik heb dit aan de kinderen voorgelegd. Ze vonden het een goed idee. We maakten afspraken en gingen aan de slag. Nu spelen we al een hele tijd zonder bord en ik moet zeggen, ik mis ‘m niet!

Wordt het dan niet heel druk in de huishoek?

En passen de blokken niet meer op de mat van de bouwhoek omdat deze vol met kinderen zit? Nee! Totaal niet. Kinderen vinden het zelf ook niet fijn als het druk is in een hoek, dus dat regelt zich vanzelf.
Wat ik wel merk is de dat de themahoek, uiteraard, favoriet is en daarin wordt het erg druk. Ik heb dit maar laten gebeuren en na de speel-/werktijd met de kinderen geëvalueerd (dat is belangrijk om te doen!). De kinderen vonden het zelf ook te druk en het was niet fijn. Ze kwamen met een oplossing: er mogen drie kinderen in de huishoek en er mogen drie kinderen in de themahoek. De kinderen van de huishoek mogen ook naar de themahoek gaan’. In mijn groepsmap houd ik bij wie al in de themahoek heeft gespeeld. Dit voelt voor de kinderen eerlijk en het geeft rust en duidelijkheid.

spelen in de klas

Ik vind het belangrijk dat de kinderen spelen vanuit hun intrinsieke motivatie en probeer de hoeken zo in te richten dat ze ervoor kiezen. Het is mijn taak de kinderen naar de hoeken te ‘lokken’, zodat ze niet altijd voor hetzelfde kiezen. In de hoeken zet ik de doelen weg. Ik denk erover na hoe ik de getallen in de hoeken aan kan bieden, hoe ik de kinderen in de hoeken laat tellen met sprongen van twee, laat betalen met geld, laat meten en wegen, letters laat stempelen of schrijven op prijslijsten en naamborden, laat knippen enzovoorts. Het hangt mede van het thema af welke doelen die periode centraal staan.

spelen kleuters

Het spel in mijn hoeken is altijd anders. Zo wordt er in de bouwhoek een circuit gemaakt bij het thema de autocoureur, verschijnen er raketten als we het over de ruimte hebben en een voetbalstation bij het thema sport. Hetzelfde geldt voor dat wat de kinderen maken met het constructiemateriaal. Sterren van K’nexx voor Kerst, racewagens van Clics voor de autocoureur en een staf van Clics voor Sinterklaas.

En de verplichte knutsels?

Iedereen maakt elke week hetzelfde werkje… dat doen we niet meer. Want ook hiervan dacht ik, waarom eigenlijk? Maken we mooie werkjes voor de ouders of wil ik hiermee een doel bereiken? Kan ik dat doel ook op een andere manier bereiken? In de hoeken of tijdens de spelinloop? Wat we nu regelmatig doen. Ik heb een atelier ingericht (een knutselkast) en de kinderen mogen naar hartenlust knutselen. Maar niet meer allemaal verplicht en elke week. Daardoor heb ik mijn handen vrij en kan ik de kinderen vragen stellen, met ze meespelen, naast ze spelen en observeren. Dat is fijn en erg leuk!

Spelen op matten

Tip! Haal zoveel mogelijk (groeps)tafels weg en maak ruimte voor het spelen op de grond. Dit is erg belangrijk voor kleuters! Voor de motorische ontwikkeling, de betrokkenheid en het aarden. Daarbij is het voor de kinderen fijn om een eigen, klein afgebakend speelplekje te hebben.
Koop kleine, ronde matten, zodat kinderen niet op de koude vloer zitten en zodat duidelijk is wat hun speelplekje is. Berg de matten op in een mattenstandaard (Heutink).

mattenopberger

De matten die je op mijn site ziet, vond ik bij Boxenland.nl. Het zijn ronde speelkleden met een doorsnede van 1 meter. Ze zijn er in verschillende kleuren. 

Evalueren na het spelen

Na de speeltijd evalueren we kort. Wat heb je gedaan? Hoe ging het samenwerken? Ik laat bijzondere werkjes of mijlpalen van kinderen aan de groep zien en vertel welke mooie dingen ik heb zien gebeuren.

Opruimen

Wanneer we ’s middags weer spelen, hoeven kinderen die verder willen spelen niet alles op te ruimen. Dat doen we later wel. Bovendien mogen bouwwerken en constructiewerkjes blijven staan. We ruimen ze op als de schoonmaakster komt en op vrijdag, om de nieuwe week opgeruimd te starten.

Werk waar de kinderen trots op zijn, zetten ze met hun naamkaartje in onze open kast. Ook deze worden op vrijdag opgeruimd. Ik maak regelmatig foto’s van ruimtelijke werkjes die ik naar de ouders stuur, in het portfolio van het kind stop of ophang in het lokaal ter inspiratie.

Een fantastisch liedje om te laten klinken tijdens het opruimen is het Opruimlied van Simsala Saartje. 

Tip voor naamkaartjes! Gebruik op de naamkaartjes dezelfde afbeeldingen als je symbooltjes voor het keuzebord of de stickers op de stoelen. Ga op internet naar leuke afbeeldingen op zoek of koop stickervellen in meervoud. Wij gebruiken de stickerset van Heutink. Deze scande ik in voor het maken van de naamkaartjes.

Download de naamkaartjes voor eigen gebruik
Download het lettertype voor de naamkaartjes

naamkaartjes bij werkjes kleuters

Naamkaartjes bij kralenplanken gemaakt door de kinderen.

Fruit eten

Tijd voor pauze! Waar wil je dat de kinderen hun fruit en drinken hebben staan? In één van mijn klassen zat alles in een grote bak. De hulpjes haalden deze bak en zetten hem in de kring.
Op dit moment zit het fruit gewoon in de rugzakken die in de gang hangen.
Waar eten de kinderen? In de kring (gevaar voor het omstoten van bekers, maar wel gezellig!) of aan de eigen tafel?

Ik laat de kinderen zo’n tien minuten lekker eten en wat kletsen. Daarna lees ik voor uit een boek met voorleesverhalen en eten de kinderen die nog niet klaar zijn rustig door. Meestal lees ik tijdens het fruitmoment geen prentenboeken voor, omdat de aandacht van sommige kinderen dan naar de prenten in het boek gaat in plaats van naar hun tussendoortje. 

Voorleesbundels voor elk seizoen

* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate

Samen lunchen

Wij hebben een continurooster. Alle kleuters eten dus op school. De kleuters krijgen een half uur om te eten. Ze eten het eerste kwartier in stilte, zodat er even een rustmoment is en zodat ik zelf ook kan eten. Wanneer ik klaar ben, lees ik voor. Schermen blijven bij ons tijdens het eten uit. Op dit moment eet een aantal kinderen aan de groepstafels die in het lokaal staan (3) en de andere kinderen zitten op een kussen op de grond.
Als bijna iedereen klaar is, gaan we naar buiten. Een collega komt dan surveilleren, zodat één van ons, de kleuterleerkrachten, pauze kan houden met het team.

lunchen op de grondEen deel van de kinderen eet zittend op de grond,
met de opbergbak van de kussens als tafel.

Lunchtip! Bij een vriendin op school lunchen alle kleuters in een kring op de grond. Dit ook weer in verband met de motorische ontwikkeling, het aarden en de rust in de groep. Voordat er geluncht wordt, gaat de leerkracht even met de bezem door het lokaal. Daarna gaan de kinderen in kleermakerszit zitten. Ze leggen een van thuis meegebrachte theedoek uitgespreid voor zich en zetten daar hun broodtrommel en beker op. Als ze klaar zijn, poetsen ze eventueel geknoeid drinken met de theedoek op, vouwen deze op en stoppen alles weer in de tas. Zo blijft de klas redelijk schoon evenals boterhammen die naast de trommel vallen :).

Na de lunchpauze en het buiten spelen gaan we naar binnen om nog even verder te spelen of af te sluiten met een korte kringactiviteit op het gebied van muziek, de motoriek of een mooi verhaal.

Vieren van een verjaardag

Ook de verjaardagen vieren we in de middag, na het buiten spelen. Dus wanneer er iemand jarig is, sluiten we af met het feestje. (We merkten dat er anders te veel kringen in de ochtend verloren gaan en die hebben we sinds het continurooster hard nodig).

verjaardagstrein

Voor het vieren van een verjaardag gebruiken wij deze leuke verjaardagstrein. Je vindt er meer informatie over op de pagina over het vieren van een verjaardag. 

Lees een artikel over de ‘Verjaardagstrein’

verjaardagstrein artikel

Naar huis

Probeer de dag rustig af te sluiten. Even weer met z’n allen in de kring, op een stoel of op de grond. Vraag wat de kinderen vandaag leuk gevonden hebben of wat ze nog gaan doen. Zing een liedje of herhaal een spelletje. Gehaast naar huis gaan is nooit fijn.

Een digitaal kijkje in mijn lokaal

Routineliedjes

Start je voor het eerst je eigen kleutergroep? Of ben je voor een volgend schooljaar op zoek naar eens wat andere dagelijkse liedjes? Hier vind je liedteksten en verwijzingen naar albums / websites met routineliedjes.

Tip! Maak op Spotify een afspeellijst met jouw favoriete routineliedjes voor kleuters.

Op mijn afspeellijst staan:

– Hé, hoi, hallo! – Jeroen Schipper (liedje bij binnenkomst)
– Wie weet welke dag het is? – Jeroen Schipper (liedje over de dagen van de week)
– Klapliedje – Jeroen Schipper (liedje om de aandacht te krijgen na het spelen en voor het opruimen)
– Fruitsalade – Jeroen Schipper (liedje voor het fruit eten)
– Banaan – Jeroen Schipper (leuk ter afwisseling van ‘fruitsalade’)
– Opruimlied – Simsala Saartje

De liedjes van Jeroen Schipper en Simsala Saartje staan op YouTube en Spotify.

Routineliedjes in Zinglish

In Zinglish, de liedbundel van Sanne Ramakers, Marlijn van Kempen en Jeroen Schipper, staan routineliedjes. Zowel in het Nederlands als in het Engels.

* Door op het boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate

zinglish

Verschillende routineliedjes

Je vindt hier alleen de tekst, wellicht kun je de melodie op YouTube of Spotify vinden.

Liedjes bij binnenkomst

Goedemorgen allemaal,
hebben jullie lekker geslapen?
Goedemorgen allemaal
wat fijn dat jullie er zijn!
Goedemiddag allemaal,
hebben jullie lekker gegeten?
Goedemiddag allemaal,
wat fijn dat jullie er zijn!
(Bron: Piramide cd)

Goedemorgen allemaal,
wij zitten hier samen,
heel gezellig bij elkaar
lekker werken en fijn spelen
goedemorgen allemaal.

Geef mij je hand
ik wil je vriendje zijn
ik wil met je delen
lachen, huilen, spelen
elke dag, elke dag,
elke dag
(op de wijs van ‘Geef mij je hand, geef mij ze allebei’)

Bij ons in de kleuterklas
kun je heel veel leren
plakken knippen schilderen
alles mag je proberen 
maar om 12 uur dan
zegt de juffrouw vlug
allemaal naar huis toe
kom vanmiddag maar weer terug

Zijn we wakker, zijn we klaar?
Het is een nieuwe dag vandaag.
We gaan werken, we gaan spelen,
nee, we gaan ons niet vervelen.
Zit je klaar, zit je goed?
dan vertel ik hoe het moet:
Strek je armen, strek je benen
buig nu door tot aan je tenen.
ZIJN WE FIT?
Ga maar zitten, blijf niet staan,
dan beginnen we eraan!

Liedjes over de dagen van de week

Toetjesweek
Bert Beer heeft soms een toetjesweek
want hij houdt erg van zoet
dus weet je weat die bruine beer
elk jaar een weekje doet?
Dan eet hij maandag ijsjes
op dinsdag chocola
op woensdag eet hij slagroom
op donderdag wat vla
Op vrijdag stopt hij dan nog
zeven taartjes in zijn maag
op zaterdag wat honing
want dat lusten beter graag
Maar zondag wil hij – vaste prik
geen zoete toetjes meer
dan ligt hij kreunend in zijn bed:
zijn héle buik doet zeer!

Kijk nu eens naar de kalender
Kijk nu eens naar de kalender
luister goed, ik heb een vraag
wie zou mij kunnen vertellen
welke dag is het vandaag?
Is het maandag, dinsdag woensdag
is het donderdag ja of nee?
Vrijdag, zaterdag of toch zondag?
Wie o wie heeft een idee?

Welke dag is het vandaag?
Welke dag is het vandaag?
Dat is ook voor ons de vraag.
Maandag, dinsdag, woensdag,
donderdag, vrijdag, zaterdag of weer zondag?
Welke dag is het vandaag?
Dat is ook voor ons de vraag.

De week rond
Maandag naar school, hoi!
Dinsdag naar school, hoi!
Woensdag naar school, maar ’s middags zijn we vrij.
Donderdag naar school, hoi!
Vrijdag nog een keertje
zaterdag en zondag zijn wij vrij.
Vrij om te voetballen, vrij om te fietsen
vrij om te spelen of zomaar wat te nietsen
maandag gaan we lekker weer naar school en dat is fijn
leuk om met je vriendjes in de klas te zijn.
(Bron: Schatkist)

Liedjes voor de fruitkring

Fruitsalade – Jeroen Schipper
Appel aardbei abrikozenDruiven dadels en meloenBramen bessen en frambozenSinsaasappels en citroen

Papaya banaan en ananasMangoPapaya banaan en ananasMangoPapaya banaan en ananasMangoKiwi kiwiKokosnootKiwi kiwiKokosnoot
 
Pruimen perzik en een peerRode kersen en rozijnenNectarines en nog meer

Samen eten, hip hap hop
Pak je fruit en eet het op…
smikkel smakkel lekker
stop het in je mond,
smikkel smakkel lekker
eten is gezond!

Samen drinken, hip hap hop
Uit een beker of een mok…
smikkel smakkel lekker
stop het in je mond,
smikkel smakkel lekker
drinken is gezond.
(Bron: Piramide-cd)

Smakelijk eten, smakelijk drinken
hap, hap, hap,
slok, slok, slok,
dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken
eet maar op, drink maar op

Pak je beker en je fruit,
samen gaan we eten.
Stukje appel of banaan,
mag je niet vergeten!

Stilte- en opruimliedjes

Op de wijs van “Hoedje van papier”
Eén, twee, drie, vier
handen vast en kijk eens hier
vijf, zes, zeven, acht
ik heb al lang gewacht

Luister even
Luister even, luister maar
doe je handen bij elkaar
leg je spulletjes even weg
luister goed naar wat ik zeg

Opruimen
10,10,10,
laat al je vingers zien.
Niet meer lopen niet meer praten,
hou de juffrouw in de gaten.
10,10,10,
laat al je vingers zien.

We gaan opruimen we gaan opruimen
zet het waar het hoort alle spullen soort bij soort
we gaan opruimen we gaan opruimen
ruim de boel maar op!
(Bron: Piramide cd)

1, 2, 3, 4
komt er nog wat van
5, 6, 7
we wachten al zo lang
Zo lang, zo lang
10 vingers lang

Spits nu je oren en maak het even stil
dan kan je horen wat ik vertellen wil
oren om te horen al zijn ze groot of klein
ze kunnen heel goed luisteren
en dat is fijn !
sssssttttttttt

En we ruimen alles op want de klas staat op zijn kop,
een twee drie en werken maar kijk we zijn al bijna klaar.
de poppen in de poppenhoek,
de blokken in de blokkenhoek,
en we ruimen alles op want de klas staat op zij kop
een twee drie en werken maar,
kijk nu zijn we bijna klaar.

Handjes vast, mondjes dicht
neuzen naar de juffrouw
dat is een fijn gezicht.

Liedjes bij het naar huis gaan

Ora viva, smakelijk eten tot vanmiddag!
Ora viva, tot vanmiddag trala
Ora viva, lekker spelen tot morgen
Ora viva, tot morgen trala

Hi ho Hi ho
Het werk is weer gedaan
Wij kunnen nu, wij kunnen nu
naar huis toe gaan

Tot morgen, tot morgen
allemaal, allemaal
heel veel plezier, heel veel plezier
en tot ziens, en tot ziens

Zeg maar dag
Wijs: Ik heb een tante in Marokko
Zeg maar dag met je handje, zeg maar dag (dahag)
Zeg maar dag met je handje, zeg maar dag (dahag)
een fijne middag en tot snel,
morgen zien we elkaar weer wel,
zeg maar dag met je handje zeg maar dag, dag, dag!

Dag, dag, dag, tot de volgende keer,
dan zijn wij er weer.
Tot maandag… (tot dinsdag, tot woensdag etc.)

(Van Bassie en Adriaan)
Dag vriendjes, en vriendinnetjes
dit was het dan alweer.
Dag vriendjes, en vriendinnetjes,
tot de volgende keer maar weer!

Dag, dag allemaal
dag, dag allemaal
het werken/spelen is alweer voorbij
dag, dag allemaal
tot de volgende keer
vanmiddag/morgen zien we elkaar wel weer.
(Bron: Piramide cd)

Startset | Kleutergroep

Wanneer je een kleutergroep opstart, zijn de kaarten en documenten die op deze pagina worden genoemd handig om te hebben. Je kunt ze zelf maken of op deze pagina gratis downloaden.

dagritmekaarten kleuters* Dagritmekaarten van Thuis bij Muis

Dagritmekaarten

Het aangeven van het dagritme geeft de kinderen structuur en maakt de dag voorspelbaar.

Dagen van de week

Hang kaarten op met de dagen van de week. Schatkist heeft een mooie, ronde weekwijzer.

Seizoenskaarten en weerkaarten

Eventueel kun je hier seizoens- en weerkaarten aan toevoegen. Zo leren de kinderen over de seizoenen en verschillende weertypen.

Naamkaartjes

Kleuters zijn trots op het werk dat ze maken. Richt een plek in waar ze hun werk tentoon kunnen stellen (bouwwerken van constructiemateriaal, kralenplanken). Maak naamkaartjes die ze bij hun werk kunnen zetten. De naamkaartjes zijn ook handig om in de lees-/schrijfhoek te leggen en om mee aan te geven wie de hulpjes van de dag of week zijn.

Kaarten voor het keuzebord

Werk je met een keuzebord of werkbord, fotografeer dan de hoeken en het speelleermateriaal dat je hebt en maak hier kaarten van of kies voor een digitaal keuzebord op het digibord.

Getallenlijn of getallenposter

Verderop op deze pagina vind je enkele leuke getallenlijnen om in je lokaal op te hangen.

Kaarten met cijfers en de namen van de hoeken

Om een rijke leeromgeving te creëren hang je kaarten met cijfers en de namen van de hoeken in het lokaal op. Zo zijn er cijfers en letters aanwezig die een functie hebben.

Documenten voor je groepsmap

zoals de dagplanning, een weekrooster, aftekenlijsten, een themaplanning, adressenlijst of lijst met telefoonnummers van de kinderen, een observatielijst

Dagritmekaarten

Tips voor het ophangen van dagritmekaarten:
– hang ze met wasknijpers aan een draad voor het raam of de muur.
– koop een magneetlijst (IKEA). Bevestig deze aan de muur of op het prikbord. Maak de dagritmekaarten magnetisch met zelfklevende magneetstrips (Heutink) of hang ze met magneetjes op.
– hang de kaartjes met punaises op een prikbord of steek de punaises in een houten lat of wand.
– hang de dagritmekaarten op een whiteboard. Maak ze magnetisch of gebruik losse magneten.
– toon het dagritme op het digibord. Nadeel hiervan is dat het scherm de hele dag aan staat, wat voor de in ontwikkeling zijnde kinderogen niet bevorderlijk is.

Dagritmekaarten van Jufanke.nl

Download de dagritmekaarten

dagritmekaarten kleuters juf Anke
dagritmekaarten kleuters

Dagritmekaarten van Thuis bij Muis (betaald)
Op internet vond ik deze schattige dagritmekaarten van Thuis bij Muis. Ik schafte twee sets aan (voor twee keer de kaartjes buitenspelen, werken, opruimen en kring) en hing ze aan magneetstroken op in het lokaal. Daar hangen ze nu al enkele jaren te shinen!

Naar de dagritmekaarten van Thuis bij Muis

Dagritmekaarten van Schatkist (betaald)
Een leuke set in een handig opbergdoosje. 

Naar de dagritmekaarten van Schatkist

Kaarten voor de seizoenen van Schatkist
Leuke kaartjes van de lente, zomer, herfst en winter behorend bij de dagritmekaarten met Pompom.

Download de seizoenskaartjes

seizoenskaarten kleuters

Kaartjes voor het keuzebord
Tips voor het maken van een keuzebord:
– Een magnetisch keuzebord waar de kinderen hun symbooltje of naamkaartje ophangen. Je kunt de symbolen of naamkaartjes lamineren en magnetisch maken met zelfklevende magneetstrips (Heutink).
De werkjes die de kinderen kunnen kiezen fotografeer je, lamineer je en maak je magnetisch. Teken met een watervaste stift of cd marker vakken op het werkbord, waarmee je aangeeft hoeveel kinderen er in elke hoek mogen spelen.
– Een keuzebord van hout met spijkers. Perforeer de naamkaartjes en kaartjes van de werkjes. Timmer de spijkers zo in het werkbord, dat de kaartjes er, geperforeerd, op passen. Zorg voor een brede plank, zodat je bovenaan de werkjes kunt hangen en daaronder plaats hebt voor een stuk of 5 naamkaartjes die onder elkaar kunnen hangen.
– Een kant en klaar keuzebord van bijv. Zie Zo educatief (zo leren kleuters), Arbeid naar Keuze, Educo.
Geen keuzebord. Ik heb mijn keuzebord er na enkele jaren in de kleutergroep uit gedaan. De kinderen mogen tijdens de speel-/werkles vrij kiezen. Ze overleggen zelf hoeveel kinderen er in een hoek kunnen. Dit gaat prima. Voorheen kwamen kinderen nog wel eens teleurgesteld naar mij toe omdat ze in een hoek wilden die vol was of ruilden ze hun symbooltje stiekem om met dat van een ander kind. Dat komt nu nooit meer voor.

werkbordkiesbord van Educo met bestaande en zelfgemaakte kaartjes

Kaarten voor het keuzebord van Jufanke.nl
Een set met kaarten voor het keuzebord, in dezelfde stijl als de dagritmekaarten.

Download de kaarten voor het keuzebord

werkbordkaarten kleuters
werkbordkaarten kleuters kiesbord planbord

Naamkaartjes
De kinderen stellen hun werkjes die ze gemaakt hebben graag tentoon of laten iets liggen wat ze een volgende keer af willen maken. Gebruik hiervoor naamkaartjes.

Tip voor naamkaartjes: Gebruik op de naamkaartjes dezelfde afbeeldingen als je symbooltjes voor het keuzebord of de stickers op de stoelen. Ga op internet naar leuke afbeeldingen op zoek of koop stickervellen in meervoud. Wij gebruiken de stickerset van Heutink. Deze scande ik in voor het maken van de naamkaartjes.

Download de naamkaartjes voor eigen gebruik
Download het lettertype voor de naamkaartjes

naamkaartjes kleuters leegNaamkaartjes voor de kinderen, met de afbeeldingen van de stickerset voor persoonskaartjes van Heutink.

Kaartjes voor de afmaakbak en mee-naar-huisbak
* Zet twee bakken in buurt van de deur naar buiten / de gang en label ze met ‘afmaakbak’ en ‘mee-naar-huis bak’. Er zijn twee soorten labels.

Download de bakkaarten

afmaakbak kleuters labels

Namen van de hoeken – woordkaarten
Creëer een rijke leeromgeving door de namen van de hoeken of materialen in het lokaal te labelen met woordkaarten en door cijfers op te hangen bij dingen die geteld kunnen worden. De kinderen zien zo dat letters en cijfers een functie hebben en herkennen ze wellicht letters van bijvoorbeeld hun eigen naam. In de loop van het schooljaar zul je zien dat er (oudste) kleuters zijn die de namen van de hoeken gaan lezen.
In deze download vind je mijn kaarten voor de namen van de hoeken. Het bestand is in Word gemaakt, zodat je het aan kunt passen voor je eigen lokaal. Gebruik hiervoor het lettertype SchoolKX_new.

Download de bakkaarten
Download de kaarten met getalbeelden en cijfers (deze download bevat ook ‘oude’ hoekenkaarten zonder lidwoord)

hoeken lokaal kaartjes

Getallenlijnen

Getallenlijn driehoek
Onderstaande downloads bevatten elk een getallenlijn met de getallen 0 t/m 20.

getallenlijn kleuterklas

Aan de slag met de getallenlijn!

1. Print de kaartjes op stevig papier.
2. Knip ze over de buitenste lijnen los en vouw de kaartjes over de binnenlijnen in drieën. Er ontstaat een driehoek.
3. Doe lijm op de plakrand en plak de driehoek dicht.
4. Hang de driehoeken aan een draad. Draai de driehoeken zodat bij alle driehoeken dezelfde kant zichtbaar wordt: de getallen, de stippen of de afbeelding.
5. Speel met de getallenlijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat alle getallen zichtbaar zijn. Draai een getal weg, zodat de afbeelding verschijnt en laat de kinderen ontdekken welk getal verdwenen is.

Download de neutrale getallenlijn
Download de getallenlijn met Pompom
Download de getallenlijn met Raai

getallenlijn kleuters
getallenlijn kleutergroep
getallenlijn raai kleutergroep

Getallenlijn A4
Deze download bevat 2 sets getelkaarten op A4 formaat. De eerste set bevat de getallen tot en met 12 in getalsymbolen, flitsende vingers en dobbelsteenstructuur. De tweede set bevat de getallen tot en met twintig in getalsymbolen, turfbeelden en ovalen in een frame.

Download de getalkaarten

getalkaarten kleutergroep
getalkaarten kleutergroep

Voor de groepsmap

Format voor een dagprogramma / weekplanning
Hier vind je een format voor een dagplanning met continu-rooster. De download is een Word-bestand, zodat je het hele format naar je eigen planning aan kunt passen.

Het dagprogramma bevat op elke pagina ruimte voor bijzonderheden, een to do list en een plek om afspraken na schooltijd op te schrijven, zoals een oudergesprek of een overleg. Ook deze onderdelen van het format kun je verwijderen of aanpassen naar eigen wens.

Download het dagprogramma

dagprogramma kleutergroep klassenmanagement

Format voor een lesrooster
Dit lesrooster is gemaakt voor het vijf-gelijke-dagen model, maar is in Word aan te passen naar het rooster van jouw school. Er is geen verplicht aantal uren dat je aan een ontwikkelingsdomein zou moeten besteden. Dit is alleen landelijk afgesproken voor beweginsonderwijs. Wel kan het zijn dat jouw school zelf een urennorm heeft gesteld.

Download het lesrooster voor de kleutergroep

lesrooster kleuters

Format voor de voorbereiding van een thema
In dit format kun je ideeën verzamelen en opschrijven voor een komend thema, zoals taalactiviteiten, werkjes, gymlessen etc. Later kun je deze ideeën invullen in je dagprogramma.
Je kunt het bestand zelf aanpassen.

Download het format

themavoorbereiding


Ook handig voor in de groepsmap

Verder is het fijn om de volgende dingen klaar te hebben voor je groepsmap, voordat het schooljaar begint:
– een aftekenlijst waarop je kunt noteren wie hulpjes zijn geweest, wie de groepsknuffel mee naar huis hebben gehad enzovoorts.
– een algemene aftekenlijst waarop je bijvoorbeeld aan kunt geven wie het portfolio al mee terug naar school gebracht heeft
– een lijst waarop je af kunt tekenen wie zijn weektaak klaar heeft en waarop je de weektaakwerkjes kunt schrijven (wij werken niet met een weektaak) of een lijst waarop je bij kunt houden wie in de populaire themahoek heeft mogen spelen
– een adressenlijst van je groep
– een lijst met daarop de noodtelefoonnummers
– een lijst voor het overblijven en de BSO

Wensjes
Tips
voor het maken van wensjes:
– Laat de kinderen zelf iets tekenen met zwarte wasco: een bloemenvaas, ballonnen, hartjes, een taart. Ze kleuren dit in met waterverf. Laat het drogen en schrijf er een wens op. Rol het werkje op en doe er een leuk lintje omheen. Klaar is een super leuk wensje en je hebt er zelf niet zoveel werk mee.

wensje

– Laat de kinderen een verjaardags- of beterschapskleurplaat kleuren. Plak deze op een iets groter, gekleurd vel papier. Plak bloemen van vloeipapier op de hoeken van het wensje. (Leg 2 vellen vloeipapier over elkaar, de ene schuin op de andere. Maak een vuist met je duim en wijsvinger aan de bovenkant. Leg het vloeipapier hier op. Duw het midden van het vloeipapier in je vuist. Nu ontstaat er een bloem. Draai het uiteinde van de bloem rond en doe er plakband omheen).
– Laat de kinderen een rij plakfiguren om een kleurplaat of tekening plakken.

Wensjes inpakken:
– Rol het werkje op en doe er een leuk lintje omheen.
– Rol een strook gekleurd papier een stukje op. Niet het vast. Je hebt nu een kokertje waar het wensje opgerold in geschoven kan worden en nog een stukje strook over. Knip in dit stukje strook een v-tje. Plak er een sticker of bloem op. Zo heb je het wensje meteen leuk ingepakt!
– Schuif het wensje in een door de kinderen versierde wc rol.

taart wensje kleuters
bloem wensje kleuters
taart kleuter wensje