
Thema feest | Lesideeën voor kleuters
Themafeestjes → deze link leidt je naar een andere pagina op de site
Kringactiviteiten & projecten
Boekentips
De mooiste prentenboeken voor kleuters bij het thema ‘feest’.
* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate
Opening van het thema
Feest!
Open het thema samen met collega’s en beeld ieder een feest uit: een verjaardagsfeest, een bruiloft, een geboortefeest, carnaval, het Sinterklaasfeest, het Suikerfeest enzovoorts. Zorg voor passende kleding en attributen die duidelijk maken om welk feest het gaat. Laat de kinderen raden welke feesten worden uitgebeeld.
Variatie: Zet feestmuziek passend bij verschillende feesten klaar. Draai fragmenten van de nummers en dans er samen op. Nodig de kinderen uit mee te doen en raad daarna om welk feest het gaat..

Projecten van Kleuteruniversiteit
Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten bij het thema ‘feest’. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.
Cadeautje!
Suusje Eekhoorn is jarig. August de Vos heeft een pakje voor haar, maar wat erin zit, mag Suus nog niet weten. Wat als ze het cadeautje eventjes leent? Gewoon om te kijken? Ze zal het écht niet openmaken…
Vier een verjaardagsfeest met Suus en August! Dit project, geschreven bij het boek ‘Cadeautje!‘ van Miram Bos, bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, creativiteit, spel en beweging en de sociaal-emotionele ontwikkeling rond het thema ‘feest’.

Gratis lessuggesties van Lemniscaat
Voor uitgeverij Lemniscaat schrijven Karin en ik regelmatig les- en spelsuggesties voor op school en thuis bij hun prachtige prentenboeken. Je downloadt ze gratis op hun site.
Cadeautje
Suus is jarig en dat viert ze samen met August. Ze kijkt ontzettend uit naar haar cadeautje. Maar hij heeft het veel te druk met de voorbereidingen van het feest om aan het pakje te denken! Hij zal het vast niet erg vinden als ze alvast even spiekt wat erin zit…
Ze gaat erop zitten.
Ze gaat erop staan.
Ze danst met haar cadeautje
en likt er zelfs aan!
(Hè bah!)
Maar dan raakt ze het per ongeluk kwijt… Hoe zal August reageren als hij erachter komt dat Suus’ cadeautje is verdwenen?

Feestmaal voor de koning
Vogelspin heeft voor de jarige Koning Leeuw een verrukkelijke, prachtige feesttaart gemaakt. Bovenop ligt als pronkstuk een extra mals stukje vlees. Maar… als Vogelspin de taart even de rug toedraait, verdwijnt juist dat smakelijke topje van de taart.
Vogelspin is woedend! Wie is de dader? Hij struint de jungle door om alle dieren in hun bek te kijken, en wee het gebeente van degene bij wie hij ook maar het kleinste spoor tussen de tanden aantreft. Hoe zal dat aflopen?!

Kringactiviteiten | thema feest
Taalactiviteiten
Woordweb ‘feest’
Wat hoort er allemaal bij ‘feest’? Of wat hoort er bij het vieren van je verjaardag? Maak samen met de kinderen een woordweb. Laat enkele kinderen tijdens de werkles tekeningen bij de gevonden woorden maken.
De f van feest
Laat de kinderen horen hoe de ‘f’ klinkt. Maak samen het geluid van de ‘f’ en doe alsof jullie een ballon opblazen. Vraag de kinderen woorden met de ‘f’ van feest te bedenken. Schrijf deze woorden in een ballon die je op een groot vel papier tekent. Laat de kinderen de ‘f’ in elk woord onderstrepen. Vraag de kinderen of ze in de klas iets zien waar de ‘f’ in zit. Verzamel voorwerpen in de kring en maak een lettertafel in de klas.
Cadeaudozen – lange en korte woorden
Zet twee mooi versierde dozen of cadeaudozen in de kring, een grote doos en een kleine doos. Verzamel enkele voorwerpen uit de klas, zoals een potlood, gum, puntenslijper, paperclip, pop, auto, blok, bal, strijkijzer enzovoort.
Laat één van de voorwerpen aan de kinderen zien en vraag hen het woord in klankgroepen te klappen. Vraag de kinderen of het woord lang of kort is. De korte woorden (voorwerpen) worden in de kleine cadeaudoos gelegd en de lange woorden (voorwerpen) in de grote doos. Leg eventueel kleine blokjes bij de dozen die het aantal klankgroepen aangeven, bijvoorbeeld één blokje bij de kleine doos en twee of meer blokjes bij de grote doos.
Feestrijm
Geef een feestmuts de kring rond. Vraag de kinderen op feestwoorden te rijmen. Wie een rijmwoord weet, krijgt de muts op en noemt zijn rijmwoord.
Suggesties: taart, friet, hoed, bezoek, snoep, hoera.
Neuzenfeest – woordenschat
Lees het boek ‘Ben jij wel eens naar een neuzenfeest geweest’ van Guido van Genechten voor. Laat de kinderen andere feestjes met een lichaamsdeel bedenken en wijs de lichaamsdelen aan (ogenfeest, voetenfeest, handenfeest, ellebogenfeest).
Rekenactiviteiten
Stapeltaarten – tellen
Bekijk een afbeelding van een stapeltaart. Vertel de kinderen dat zij een stapeltaart gaan maken met blokken. Laat ze de blokken één voor één op elkaar stapelen en ga door tot de toren omvalt. Tel het aantal blokken dat voor de stapeltaart is gebruikt. Begin opnieuw. Daag de kinderen uit een hogere stapeltaart te maken. Tel de gebruikte blokken opnieuw.
Variatie: Gebruik schuursponzen in plaats van blokken.
Vlaggetjesrace – tellen, getalbeelden op de dobbelsteen, meer / minder
Benodigdheden: vlaggetjes (knip vlaggetjes uit kartonnen stroken), een grote dobbelsteen, handpoppen
Leg de vlaggetjes zichtbaar in de kring, in een doorzichtig bakje of los op de grond.
Neem een handpop die (bijna) jarig is. Bij mij was dat Dorus, uit ‘Nog 100 nachtjes slapen’. Dorus vertelde aan de kinderen dat ze niet kan wachten tot ze jarig is. Daarom wil ze graag een feestspelletje spelen! Ze kent een heel leuk spelletje en dat is ‘vlaggetjesrace’. Bij de vlaggetjesrace gaat het erom wie de meeste vlaggetjes verzamelt. Je oefent tellen en het kijken op de dobbelsteen en je leert wat meer en minder is.
Dorus kan dit spelletje niet alleen spelen. Ze zoekt er een vriendje bij. Bij ons was dat de teltijger (behorend bij de Werkmap Gecijferd bewustzijn).
Leg Dorus en de teltijger op de grond. Om de beurt mag een kind met de dobbelsteen gooien. Eerst voor Dorus, later voor teltijger. Bekijk wat het kind gegooid heeft en leg dat aantal vlaggetjes bij de handpop. Ga door zolang je de betrokkenheid van de kinderen hebt. Wie wint de race?
Bij mij in de klas telde de teltijger zijn vlaggetjes regelmatig na en dan telde hij er behoorlijk naast, wat natuurlijk veel reacties van de kinderen opriep. Ook vroeg Dorus vaak, ‘sta ik voor?’ ‘Hoeveel moet ik nu gooien om voor teltijger te staan?’ ‘Hoeveel sta ik voor? ‘Hoeveel sta ik achter?’ ” Hoeveel vlaggetjes heb ik al?’ ‘Wie heeft er de meeste?’
Stel allerlei vragen die uitlokken tot nadenken, tellen en redeneren.
Bekijk ook eens hoe de vlaggetjes neergelegd zijn. Kunnen we zo snel en makkelijk zien wie er de meeste heeft? Hoe kun je de vlaggetjes zo leggen dat je dat meteen ziet? (in een lange rij)
De logiblokken als cadeautjes – kleuren, vormen, tellen, kritisch luisteren
Leg de logiblokken in de kring. De logiblokken zijn vandaag cadeautjes. Neem een knuffel of handpop die zogenaamd jarig is.
De knuffel krijgt cadeautjes. Geef de kinderen opdrachten, zoals: geef de knuffel een geel, vierkant cadeautje. Breng de knuffel een blauw cadeautje, breng de knuffel een rechthoekig, dun, rood cadeautje etc.
Leg alle cadeautjes die de knuffel krijgt bij elkaar. Hoeveel cadeautjes heeft knuffel al gekregen? Hoeveel cadeautjes moet hij nog krijgen om er bijv. 10 te hebben?
Hoeveel rode cadeautjes zie je? Hoeveel gele? Hoeveel vierkante?
Stel allerlei vragen, tel, vergelijk en orden.
Boodschappen doen voor het feest – getallen kennen
Maak (samen met de kinderen) een boodschappenlijstje met allemaal dingen die we nodig hebben voor het vieren van de verjaardag. Verzamel deze producten (doosjes, plastic speelgoed e.d.). Zet hier een prijsje op: 1, 2, 3, 4, of 5 euro voor groep 1 en tot en met 10 euro voor groep 2.
Leg de producten in het midden van de kring. Lees één product van het boodschappenlijstje voor. Wie kan dit pakken?
Wat staat er op dit doosje? Hoeveel kost het product?
Een kind betaalt het product met munten van 1 euro. De andere kinderen mogen hardop meetellen.
Welk product is het duurst?
Wat kost 1 euro?
Wat kost 4 euro? enz.
(Verjaardags)post – getallen kennen, de telrij
Verzamel allerlei soorten post (enveloppen in verschillende groottes).
Er ligt een grote zak in de kring. De postbode is deze zak bij het bezorgen van post op school vergeten. Wat zou er allemaal in de zak zitten? We bespreken wat de postbode allemaal rondbrengt. We bespreken het werk van de postbode. Wat gebeurt er wanneer wij een kaart, brief of uitnodiging aan iemand willen sturen en deze in de rode brievenbus doen?
We keren de zak om. Misschien kunnen we de postbode helpen bij het rondbrengen van de post. Wat zit er in de zak? Wat zijn de verschillen?
We gaan de post sorteren. De kinderen mogen zelf bedenken hoe we dit kunnen doen, bijv. op soort, grootte of kleur. We maken stapeltjes.
Op alle brieven en enveloppen staat een cijfer van 1 tot en met 5. Dit zijn de huisnummers. De postbode kan zien op welk huisnummer de post bezorgd moet worden. In de klas staan 5 brievenbussen met nummers van 1 tot en met 5. De kinderen brengen de post naar de goede brievenbus.
Pompom bezorgt verjaardagskaarten – getallen kennen, de telrij
Nodig: een groepsknuffel of handpop, huisjes van kleine blokjes, cijferkaartjes, enveloppen met kaarten. Op de enveloppen staan cijfers.
Bouw een aantal huisjes in de kring en leg er een cijferkaartje (= het huisnummer) bij. De huizen krijgen de nummers 1, 2, 3, 4, 5, 6 of 2, 4, 6, 8, 10 ,12, afhankelijk van wat je groep aankan. Laat bij één of twee huizen het huisnummer weg. Deze zijn zogenaamd ‘kwijt’.
Pompom heeft een heleboel post bij zich! Er zijn vandaag veel mensen jarig. Pompom moet de post bezorgen. Kijk op de envelop naar welk huis de post moet. Leg de post bij het juiste huis.
O jee, op deze envelop staat nummer 8, maar we zien geen huis met nummer 8. Hoe kunnen we nu weten welk huis dit is?
Stel tijdens deze activiteit allerlei tel- en rekenvragen en bouw er eventueel nog huizen bij. Misschien zijn er ook wel huizen die meerdere kaarten krijgen? Welk huis heeft de meeste post? Welk huis de minste?
Hoeveel jaar ben jij? – de telrij
Hoeveel jaar ben jij?
Steek je vingers op
en nu tellen wij
tellen wij hardop
Eén, twee, drie, vier, (vijf), (zes)
Het versje wordt opgezegd. Hierna mag één kind vertellen hoe oud het is en het juiste aantal vingers opsteken. De kinderen steken daarna ook dat aantal vingers op en tellen hardop.
Allerlei variaties van het opzeggen van de telrij naar aanleiding van de leeftijd van de kinderen. Bijvoorbeeld:
- de één hard, de twee zacht, de drie hard, enz.
- de leerkracht zegt één, de kinderen zeggen twee, de leerkracht zegt drie enz.
- jongens en meisjes noemen om de beurt een getal
Naar je leeftijd op zoek
Geef de kinderen de opdracht in de klas naar iets op zoek te gaan wat aangeeft hoe oud het kind is.
De kinderen zoeken een getal, een aantal stippen, een aantal voorwerpen of iets anders. Bekijk samen wat iedereen gevonden heeft.
Is er genoeg voor het feest? – tellen
Pop of de groepsknuffel is jarig. Hij/zij geeft een feestje voor de hele klas!
De uitnodiging is net voorgelezen. Nu gaan we tellen hoeveel kinderen uit de klas op feest mogen komen. Tel alle kinderen. Is iedereen op school of zijn er ook lege stoelen? Hoeveel bekertjes heeft pop nodig voor het feest? Hoeveel bordjes?
Hoeveel taarten heeft pop nodig? Er eten 4 kinderen van één kleine taart. Hoe kunnen we dit te weten komen? (Neem kleine, ronde vouwblaadjes en geef telkens vier kinderen samen één vouwblaadje, hoeveel vouwblaadjes zijn er uitgedeeld?)
Cadeautjes tellen – splitsen van 5 / 10
Je hebt 5 cadeautjes meegenomen. Tel ze met de kinderen. Leg nu 2 cadeautjes op tafel. Bedek 1 cadeau onder een doek. Hoeveel cadeautjes liggen er onder de doek? Hoe weet je dat? Hoeveel cadeautjes kun je zien? Leg 3 cadeautjes op tafel en bedek er 2 en stel weer vragen aan de kinderen. Uiteindelijk doe je dit met 5 cadeautjes of, wanneer de klas dit kan, met 10 cadeautjes.
Verzamel een heleboel voorwerpen, waarbij je telkens 5 dezelfde zoekt, bijv. 5 kleurpotloden, 5 dieren, 5 blokken..
Tel de voorwerpen eerst met de kinderen. Leg daarna 2 hoepels in de kring en ga hierin splitsen.
Spelletje na afloop: laat knikkers of kralen in een pot vallen. De kinderen hebben de ogen dicht. Hoeveel knikkers heb je horen vallen?
Cadeautjes seriëren
Pak een aantal cadeautjes van verschillende grootte in. Leg ze in de kring. Leg ze met de kinderen op volgorde van bijv. klein naar groot.
Ballonnenreeks
Nodig: ballonnen van verschillende kleuren (je hoeft ze niet op te blazen)
Leg enkele ballonnen op een rij in de kring, bijvoorbeeld rood – blauw – rood. Vraag de kinderen welke ballon nu komt en laat hen de reeks afmaken. Leg daarna een nieuwe reeks, bijvoorbeeld groen – geel – rood – groen. Vraag de kinderen opnieuw de reeks af te maken. Ga zo verder en maak de reeks steeds wat moeilijker.
Liedjes & versjes | thema feest
Liedjes
Een worst met zeven kaarsjes
Een worst met zeven kaarsjes
voor wie zou die nu zijn?
er is een hondje jarig
jongens dat is fijn
want alle hondenvriendjes
krijgen plakjes worst
en bakjes limonade
voor de dorst.
Uit: Het grote liedjesboek
Hi ha hartelijk gefeliciteerd
Hi ha hartelijk gefeliciteerd
we hebben voor jou dit liedje geleerd
nu ben je jarig dus jij trakteert
hi ha hartelijk gefeliciteerd
Uit: Het grote liedjesboek
Er is er eentje jarig
Wie heeft die mooie muts op
moet je zien
wie is een beetje jarig
bovendien?
ga maar op de stoel staan
dan zingen wij
er is er eentje jarig
dat is hij/zij.
Uit: Het grote liedjesboek – M. Busser en R. Schröder
De kop van de kat
De kop van de kat is jarig
en de pootjes vieren feest
Het staartje kan niet meedoen
want het was pas ziek geweest
het kwam pas uit het ziekenhuis
en had zo’n pijn in z’n keel
en al dat dansen en dat springen
was hem veel te veel.
Twee violen
Twee violen en een trommel en een fluit.
En ………… is jarig
en de vlaggen hangen uit.
Ei ei ei
en we zijn zo blij
want ……. die is jarig
en dat vieren wij ei ei!
Feest! – Kinderen voor Kinderen
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier!
Ohohoo ohohohohohoo
Ohohoo ohohohohohohoo
Ohohoo ohohohohohoo
Ohohoo ohohohohohohoo
Refrein
Want het is feest – feest – feest!
Zoals er nooit één is geweest
Ja het is feest – feest – feest!
En we feesten als een beest
Want het is feest – feest – feest!
Zing en dans maar lekker mee
Ja het is feest – feest – feest!
Het is feest voor iedereen
Dus laat iedereen maar binnen – lalalalalala
Het feest kan nu dan echt beginnen – lalalalalala
We gaan nu even niet meer zeuren – lalalalalala
Over wat er morgen kan gebeuren – lalalalalala
Haal de ballonnen uit de schuur
En hang de slingers aan de muur
De hele wereld mag het weten
We gaan dansen we gaan zweten
Refrein
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier!
Soms zit alles even tegen
Maar ook dat hoort bij het leven
Doen mensen heel erg naar
Gaan er ouders uit elkaar
Laat ze allemaal maar kletsen
En het feestje niet verpesten
Morgen is er weer een dag
Waarop niets moet en alles mag
Dus voel je je oké
Doe dan maar lekker mee
Ohohoo ohohohohohoo
Ohohoo ohohohohohohoo
Ohohoo ohohohohohoo
Ohohoo ohohohohohohoo
Refrein
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier! Come on
Waar is het feest dan? Hier! Hier!
Feest – feest – feest!
Ohohohohohoo, feest!
Feest – feest – feest!
Ohohoo ohohohohohohooohohoo
Feest – feest – feest!
Ohohoo ohohohohohoo, o wat een feest!
Feest – feest – feest!
Ohohoo ohohohoo
Versjes
Prikkeltje het egeltje
Prikkeltje het egeltje
zei een tikkeltje bedeesd
zeg weet je dat ik jarig ben
ik geef vandaag een feest
ik heb al mijn stekeltjes
met vlaggetjes versierd
zodat iedereen kan zien
hier wordt feest gevierd!
Hiep hiep hoera!
De koning die twee hoofden had wou zijn verjaardag vieren
hij ging dus eerst zijn kamer en zijn luie stoel versieren
Hij kreeg een schilderijtje en een bos vergeet-mij-nietjes
een taartje met twee vorkjes en een cola met twee rietjes
Omdat de koning jarig was, zat hij een uur in bad
en daarna ging hij eten en hij mocht kiezen wát
Hij koos een bord vol doperwtjes met bessensap en vla
het ene hoofd riep: hiep hiep hiep – en ’t andere: hoera!
Uit: Het grote versjesboek
Kleuterclowntje is jarig
Vandaag is kleuterclowntje jarig
hiep hiep hoera – wat is hij blij
eindelijk krijgt hij cadeautjes
en een grote taart erbij
De hele kamer hangt vol slingers
blauw en groen en geel en rood
dan mag clowntje op een stoel staan
tsjonge – wat voelt hij zich groot!
Al zijn vriendjes staan te zingen:
o wat zijn we heden blij
want ons kleine kleutervriendje
heeft er weer een jaartje bij
Dan krijgt clowntje zijn cadeautjes
’t zijn er echt een heleboel
en terwijl hij staat te lachen
zakt hij – hoepla – door zijn stoel!
Uit: Het grote versjesboek
Ideeën voor de hoeken & spelinloop
Inrichting van de hoeken
Naar de bakker
Laat de kinderen een bakkerij inrichten waar de feestvierders vanuit de huishoek lekkers voor het feest kunnen gaan kopen.
Vraag de kinderen wat ze nodig hebben en laat ze dit knutselen en van thuis meebrengen. Trek hier gerust een week voor uit. Maak stokbroden van karton, worstenbrood van wc-rollen en stukjes rode stof of klei als worstje, broodjes van klei of wc-rollen waarvan je de uiteinden dicht niet en taarten van ronde kartonnen cirkels. Tover een grote doos om tot oven door deze te verven of met papier te beplakken en er knoppen op te maken en een rooster in te leggen. Laat de kinderen reclamefolders maken, prijslijsten, een naambord voor de bakkerij een een logo. Zorg zelf voor de basisinrichting zoals een kassa, speelgeld, telefoon, notitieboek en boodschappentas.
Zet een tafel in de bakkerij waarop de bakker kan werken. Geef de kinderen hiervoor speelklei of zoutdeeg. Zet er bakvormen bij, een deegroller, uitsteekvormen enzovoorts.
Zorg ook voor papieren zakken en bakjes waar de broodjes, gebakjes en taarten in kunnen en leg verkleedkleding van de bakker klaar.
Feest in de huishoek
Laat de kinderen een verjaardag vieren in de huishoek. Bedenk wie er jarig is: een kind, een knuffel of pop, de leerkracht? Bespreek samen wat er nodig is voor het vieren van een verjaardag en hoe het feest verloopt: Er worden uitnodigingen verstuurd, het huis wordt versierd, er wordt lekkers in huis gehaald of gemaakt, er komt visite, er wordt gezongen, er zijn cadeautjes. Laat de kinderen dingen die geknutseld kunnen worden zelf maken, zoals taarten, cupcakes, ingepakte cadeautjes, vlaggetjes en slingers (ringenslingers van repen papier), uitnodigingen, verjaardagskaarten, een brievenbus, een feestmuts. Zorg verder voor papieren borden en bekers, ballonnen en andere feestelijke attributen.
Tip! Richt een hoek in als feestwinkel, supermarkt of bakkerij. De kinderen gaan hier vanuit de huishoek naartoe en kopen de benodigdheden voor het feest. Heb je weinig ruimte? Alleen een winkelstelling (Educo) kan al dienst doen als winkel en neemt niet veel plek in.


Naar de feestwinkel
Richt een feestwinkel in. Zorg voor allerlei feestelijke attributen, een kassa en speelgeld.
Tip! Stop alle spullen die in de feestwinkel verkocht gaan worden in een grote doos met bijv. PostNL of DHL label en laat deze bezorgen bij de medewerkers van de winkel. De medewerkers pakken alles uit en geven het een plek in de winkel. Ze maken prijskaartjes en leggen deze bij de spullen. Zo hebben de kinderen die in de winkel werken meteen van alles te doen. Laat ze aan het eind van de dag alles weer in de doos stoppen, zodat het spel morgen opnieuw kan beginnen.



Taart op de lichttafel – fantasie en creativiteit
Haal een leeg lamineervel door het lamineerapparaat en teken er met watervaste stift een stapeltaart op. Leg het vel op de lichttafel. Of teken met een Woody een taart op de lichttafel. De kinderen versieren de taart.


Taart in de bouwhoek
Laat de kinderen een stapeltaart bouwen in de bouwhoek.
Speelbak – sensomotoriek
Vul een bak met rijst of ander klein materiaal en een vulvorm. Laat de kinderen hier mee experimenteren.
Zandtafel – zandtaarten
Voeg bakvormen en ander materiaal dat een bakker gebruikt toe aan de zandtafel. Laat de kinderen er naar eigen inzicht mee spelen.




Spelinloop | thema feest
Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema.
Slagroom op de taart – fijne motoriek
Laat de kinderen met een Woody een taart op tafel of de vloer tekenen of gebruik afbeeldingen van taarten die je lamineert. Doe wat scheerschuim in een spuitzak en laat de kinderen ‘slagroom’ op hun zelfgetekende taart spuiten. Hierna kunnen ze de slagroom lekker uitwrijven. Een deel van de scheerschuim verdwijnt dan al. De laatste resten kunnen de kinderen met een vochtige vaatdoek oppoetsen.


Kaarsjes op cupcakes – fijne motoriek, tellen, getallen en patronen
Print de cupcakes uit de download ‘Kaarsjes op cupcakes’, zie blok ‘downloads’ op deze pagina. Bevestig een stuk chenilledraad aan elke cupcake. Dit is de kaars. Zorg voor strijkkralen. De kinderen rijgen strijkkralen aan het chenilledraad en versieren op deze manier de kaars. Op de cupcake staat aangegeven hoe de kaars versierd wordt: met een bepaald aantal kralen of met een patroon. Natuurlijk kunnen de kinderen ook vrij te werk gaan.


Tompoezen – fantasie en creativiteit
Zorg voor schuursponzen en kleine losse materialen om mee te versieren, zoals pompons. Leg feestelijke of witte borden klaar. De kinderen stapelen schuursponzen tot een flinke tompoes en versieren deze. Voeg eventueel pincetten toe waarmee de kinderen de pompons op de schuursponzen proberen te leggen. Zo wordt de fijne motoriek gestimuleerd.


Vlaggenlijnen – kleuren en tellen
Teken met een Woody een lege vlaggenlijn op tafel, de vloer of op een vel papier. Knip driehoekjes uit verschillende kleuren gekleurd karton. Laat de kinderen een vlaggenlijn leggen.
Gebruik de telkaartjes uit het pakket Feestvlaggetjes van Kleuteruniversiteit als je de kinderen gericht aan de slag wilt laten gaan.
Hagelslag op donuts
Print afbeeldingen van donuts en laat de kinderen er stukjes chenilledraad (= spikkels of hagelslag) op leggen. Voeg de telkaartjes toe die je vindt in het blok ‘downloads’.
Cadeau – Figurovorm
Op de site van Vouwjuf vind je een format voor het maken van een cadeau met Figurovorm. Je kunt de kinderen ook uitdagen dit zelf te bedenken.
Gebakjes – fantasie, creativiteit en fijne motoriek
Een variatie op het maken van de tompoezen: leg een heleboel schuursponzen in een grote bak. Voeg er pompons en glitterstenen of glasstenen aan toe. Zorg voor pincetten, allerlei cup cakevormen en/of bakvormen en dobbelstenen. De kinderen verzinnen met het materiaal een eigen activiteit. In mijn klas dobbelden de kinderen met de dobbelsteen en stapelden dat aantal sponzen. Daarna gingen ze de sponzen versieren met behulp van een pincet. Zo maakten ze hun eigen unieke gebakjes.


Taart versieren – fijne motoriek, fantasie en creativiteit
Teken met een Woody of krijt een flinke taart en laat de kinderen deze versieren met kleine materialen. Je kunt ook een afbeelding van een taart printen en laten versieren.
Beeldende activiteiten | thema feest
Feestvarkens
De kinderen teken met zwarte wasco een varken met feestmuts op en kleuren dit in met waterverf.


Donuts en cupcakes kleien
De kinderen kleien allerlei gebakjes en versieren deze met (strijk)kralen, knopen, stukjes chenilledraad of rietjes enzovoorts.

Taart knutselen
Laat de kinderen taarten en gebak knutselen dat later in de huishoek of bakkerij kan worden gebruikt bij het spel.



Taart verven
De kinderen verven een stapeltaart op het verfbord.
Xylofoon
Geef de kinderen een kleurplaat van een xylofoon en laat ze de xylofoon met repen gekleurd papier opvullen. De kinderen moeten goed meten, knippen en plakken.
Je kunt deze activiteit ook zonder kleurplaat doen en gewoon stroken van kort naar lang op laten plakken.
Kroon van blokjes
Vouw 16 vierkantjes en knip ze los. Leg er een feestmuts mee. Teken een gezicht onder de muts.
Cadeau van blokjes
Vouw 16 vierkantjes en knip ze los. Zo heb je de blokjes voor onderstaand werkje.
Verjaardagsmuts vouwen
Vouw een muts van een vlieger. Vouw het onderste stukje (de brede kant) een beetje om. Laat de kinderen de muts en het gezichtje eronder versieren.
Slingers maken
- Maak slingers van stroken papier door er ringetjes van te maken.
- Maak slingers door driehoekjes in te kleuren of te versieren en aan een touw te nieten.
Ik ben jarig! – tekenen
De kinderen tekenen zichzelf als jarige job.
Stapeltaart – repen knippen en meten
Geef de kinderen de opdracht een stapeltaart te maken. Leg hiervoor repen papier in verschillende kleuren klaar. De kinderen knippen de repen zelf op maat van lang naar kort. De taart wordt versierd met bijvoorbeeld plakfiguren.
Cupcakes vouwen
Maak van 16 vierkantjes een cupcake vormpje en laat de kinderen er van papier crême of slagroom bovenop maken en dit versieren.
Verjaardagstaart – wasco en waterverf
Laat de kinderen een taart tekenen met wasco en deze met wasco of waterverf inkleuren. Verf de achtergrond.






Downloads | thema feest
Verkleedfeestje – visuele waarneming en geheugen
Met deze download trainen de kinderen de visuele waarneming en het visueel geheugen. Ze pakken een kaart, kijken naar de verklede kinderen en onthouden in welke volgorde ze staan. Deze opdracht kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Je vindt de uitleg in de download.


Knijpkaarten ‘de bakker’
Met de knijpkaarten uit deze download kunnen de kinderen verschillende vaardigheden oefenen, zoals rijmen, het herkennen van de beginklank in een woord, het herkennen van letters, tellen, het herkennen van de getalsymbolen en het maken van eenvoudige optelsommen. Natuurlijk oefenen ze ook de fijne motoriek bij het plaatsen van een wasknijper bij het juiste antwoord.




Kralenplankenpakket thema feest
Deze download bevat drie verschillende opdrachten op de kralenplank in het thema feest:
- een kralenplankvoorbeeld na leggen
- een voorbeeld spiegelen
- coderen: Kraak de code!
In de download vind je uitleg over de opdrachten.
Let op! Kies bij het afdrukken voor de optie ‘ware grootte’, zodat de kralenplankvoorbeelden precies onder een doorzichtige kralenplank passen (voor de jongste kleuters).




Kaarsjes op cupcakes – fijne motoriek, tellen, patronen, getallen
Met de download ‘Kaarsjes op cupcakes’ oefenen de kinderen de fijne motoriek, de kleuren, het tellen, het herkennen van getalbeelden en getalsymbolen en het ontdekken en voortzetten van een patroon. Maak een stuk chenilledraad vast aan de bovenkant van elke cupcake. Dit is de kaars. De kinderen rijgen (strijk)kralen aan de chenilledraad en versieren op deze manier de kaars.



Donuts versieren – telkaarten
Met deze telkaarten leggen de kinderen ‘hagelslag’ (stukken chenilledraad) op donuts die ze zelf hebben gekleid. Ze gebruiken hiervoor telkaarten en versieren hun donut met het juiste aantal stuks hagelslag in de juiste kleur.



Slingers – motorische oefening
Gebruik veters of draad. De kinderen leggen lussen (open guirlande) rondom confetti. Zo ontstaan er slingers.
Werkbladen feest
Pakket met 18 feestelijke werkbladen.
Deze werkbladen kun je los gebruiken of bundelen tot een boekje.
De download bevat o.a.:
– letterkennis, zoek woorden met de f
– stempelen
– tellen
– auditieve analyse
– visuele discriminatie
– logische volgorde
– seriëren
– cijferkleurplaat
Op feest – dobbelspel
Ayla is jarig en geeft een feestje. Kom je ook? De kinderen gooien met de dobbelsteen en kleuren het aantal rondjes gelijk aan het aantal gegooide ogen. Zo lopen ze naar het feestje toe.
Tel en kleur
Het spel ‘Tel en kleur’ is al geschikt voor de jongste kleuters.
Je speelt het spel met max. 4 kinderen.
Het spel bevat 2 niveaus.
1: Gooi met de dobbelsteen en kleur het aantal vlaggetjes dat je gegooid hebt in. Wie heeft al zijn vlaggetjes het eerst gekleurd?
2: Gooi met de dobbelsteen en gooi met de kleurendobbelsteen. Je kleurt het aantal dat je gegooid hebt in met de kleur die je gegooid hebt, bijv. 5 rode vlaggetjes, 3 blauwe vlaggetjes. Wie heeft alle vlaggetjes het eerst gekleurd?
→ Download tel en kleur – feest
Rol de dobbelsteen
Speel dit spel met een groepje van ongeveer 4 kinderen.
Print het dobbelblad voor elk kind uit.
Eén kind gooit met de dobbelsteen/dobbelstenen en kleurt het getal dat gegooid is in op zijn/haar werkblad.
Gooit het kind de volgende beurt hetzelfde getal? Dan gaat de beurt naar de volgende en kun je niks kleuren.
Wie heeft al zijn getallen het eerst ingekleurd?
Tel-, versier en kleikaarten – taart versieren
Print de taarten op A3 of A4 formaat. Maak eventueel een keuze uit de taarten met getalbeelden, getalsymbolen of lege vakken om zelf getallen in te schrijven of het tellen achterwege te laten.
- Laat de kinderen de taarten versieren met loose parts (kleine losse materialen).
- Laat de kinderen de taarten versieren met teldoppen of knopen.
- Laat de kinderen versiering voor de taarten kleien.
- Laat de taarten op volgorde van de getallenrij leggen.



Kleikaarten Feest!
Oefen het tellen en de getalsymbolen t/m 12 met deze kleikaarten. De kinderen versieren een taart met het op de kleikaart aangegeven aantal kersen, kaarsjes of iets anders. Dit doen ze door versiering te kleien.


Zandbakkersbriefjes
Geef de kinderen gerichte opdrachten tijdens het spel in de zandbak. De kinderen zijn bakkers en krijgen een bestelling binnen. Deze staat op een bakkersbriefje. Ze maken de bestelling klaar en bezorgen hem op de juiste plek. Ondertussen leren ze het tellen, de getalsymbolen, de kleuren en het op een klasgenootje afstappen spelenderwijs. Daarnaast zijn de kinderen fijn motorisch bezig.


