thema's en lesideeën voor kleuters | juf Anke

Thema kerst | Lesideeën voor kleuters

Kringactiviteiten & projecten

Boekentips

De gezelligste prentenboeken voor kleuters bij het thema kerst.

* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate

Advent

Vastenactie

Lesmateriaal Kerstmis 2025

Hoop voor iedereen

Laat je leerlingen ontdekken hoe kleine daden grote hoop kunnen brengen met het kerstverhaal vanuit het perspectief van de herders. Een mooie manier om met je klas stil te staan bij wat hoop betekent. Geschikt voor alle kinderen van de basisschool leeftijd. Naast het kerstverhaal vind je speelse activiteiten en creatieve werkvormen.

Kerst in de klas Vastenactie

Op weg naar Kerst – ideetjes voor in de klas

Voor het vakblad Praxisbulletin schreef ik een artikel met ideeën voor de adventstijd, zoals creatieve opdrachten, ideeën voor de bouwhoek, het versieren van de kerstboom en meer. 

Het is een gezellige tijd in de Kerststraat. De lichtjes van de huizen branden en de bewoners kijken vol verwachting uit naar iets moois. Vier advent met de bewoners van deze sfeervolle straat!

Lesideeën Kerst in artikel ‘Op weg naar kerst’

Projecten van Kleuteruniversiteit

Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten bij het thema kerst. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.

Ergens in de sneeuw – kerstproject

Het is bijna Kerstmis. Overal in de stad zijn mensen in kerststemming, het licht en de warmte stralen je van achter de ramen toe. Behalve in één huis: het huis van Sofie.

Zou het voor Sofie toch nog Kerstmis worden? Je ontdekt het in dit warme, sfeervolle kerstproject bij het boek ‘Ergens in de sneeuw‘ van Linde Faas. Het project gaat over verstilling, aandacht voor de ander, geven, verwondering, vieren en samenzijn, want dat is waar Kerstmis om draait.

Bekijk ‘Ergens in de sneeuw’

thema kerst ergens in de sneeuw
Het kerstverhaal project voor kleuters

Het Kerstverhaal – kerstproject

Lang geleden, in een land hier ver vandaan, woonden eens twee mensen die veel van elkaar hielden. Ze heetten Jozef en Maria.

Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, beeldende activiteiten en suggesties voor de hoeken bij het klassieke kerstverhaal. Het project is geschreven bij het boek ‘Het kerstverhaal’ (de versie uit 2019), geschreven door Marianne Busser en Ron Schröder met illustraties van Alex de Wolf.

Bekijk ‘Het kerstverhaal’

De Kleine Kerstboom – kerstproject

Versier de kerstboom met een kringactiviteit voor elke dag, behorend bij een versiering. Het pakket ‘De Kleine Kerstboom’ bevat activiteiten voor rekenen, taal, muziek, beweging en de sociaal-emotionele ontwikkeling aan de hand van het prachtige boek ‘De Kleine Kerstboom’ van Ruth Wielockx.

Bekijk ‘De Kleine Kerstboom’

De kleine kerstboom activiteiten voor kleuters

Gratis lessuggesties van Lemniscaat

Voor uitgeverij Lemniscaat schrijven Karin en ik regelmatig les- en spelsuggesties voor op school en thuis bij hun prachtige prentenboeken. Je downloadt ze gratis op hun site. 

Stille nacht

Stille nacht is een kerstspel in 12 liedjes. Speel en zing mee en maak muziek met de lessuggesties bij dit lieve prentenboek.

Van ‘O, dennenboom’ en ‘Er is een kindeke geboren op aard’ via ‘De herdertjes lagen bij nachte’ en ‘Kling, klokje, klingelingeling’ tot ‘Nu zijt wellekome’. 

Gratis lessuggesties  Stille nacht

stille nacht kerstliedjes lessuggesties
Robin de roodborst lessuggesties kleuters

Robin de Roodborst

Robin de roodborst wordt als ze uit haar ei komt geadopteerd door een muizenfamilie. Met hen gaat ze op jacht naar kruimels in het Mensenhuis. Maar met haar vrolijkheid en gefladder trekt ze keer op keer de aandacht van de Kat. Robin is ongelukkig: hoe ze ook haar best doet, het lukt haar niet zo stilletjes te zijn als een muis. Tot ze ontdekt dat haar kracht juist ligt in het anders-zijn.

Gratis Lessuggesties Robin de Roodborst

Kringactiviteiten | thema kerst


Taalactiviteiten

Het kerstverhaal naspelen
Kinderen vinden het leuk om het kerstverhaal na te spelen. Laat ze het stuk wat net voorgelezen is naspelen of speel het verhaal na met de figuren uit de kerststal. De kinderen laten de figuren praten.
Je kunt de kinderen ook eenvoudig verkleden met lakens en zo het kerstverhaal na laten spelen.

Woordenschat
Tijdens het versieren van de kerstboom kun je de woordenschat van de kinderen uitbreiden. Wanneer je de boom niet samen met de kinderen versiert, kan dit naderhand.
Vertel wat je allemaal ziet in de boom, bijv. de piek, een kerstklokje, een engel.
Speel een spelletje met de versiering in de kerstboom. Hak een woord, bijv b-a-l en laat de kinderen plakken. Of “ik zie, ik zie, wat jullie niet zien en het begint met de p…?”

De /k/ van Kerst
Activiteiten met de letter van de week, de k van Kerst:
* Kunnen de kinderen de letter met hun handen of zelfs met hun hele lichaam maken? Maak hier een foto van voor de lettertafel / lettermuur.
* Bedenk een woord dat met de k begint. De bom (Tik tak boem) gaat rond in de kring. Als je de bom hebt, zeg je een woord met de k. Als de bom onploft, ben je af en draai je je stoel om of ga je op de grond zitten.
* Zoek in tijdschriften plaatjes van woorden met de k. Spreek af of de woorden met de k moeten beginnen of dat de k in het woord moet zitten. Plak de gevonden plaatjes op een A4tje.
* Maak een web van woorden met de k.
* Pak een voorwerp uit de lettermuur of van de lettertafel dat met een k begint. Eén leerling komt bij je staan. Houd het voorwerp boven zijn hoofd. De leerling mag niet zien wat het is, hij/zij weet alleen dat het met de k begint. De kinderen in de klas mogen aanwijzingen over het woord geven, bijv. het is rond, het glimt, het hoort bij Kerstmis, het kan kapot vallen, het hangt in de boom. De leerling moet raden wat je boven zijn hoofd houdt!

Schrijf een kerstkaart
Schrijf met de groep een kerstkaart, bijvoorbeeld naar de andere kleutergroep. Bedenk samen wat je op de kaart schrijft of schrijf er een versje op dat de kinderen geleerd hebben.
Breng de kaart samen naar de brievenbus. Bespreek hoe dat werkt met kerstkaarten. Wat gebeurt er nadat je ze in de brievenbus hebt gedaan? Wanneer zal de kaart aankomen?

Tip! Maak kerstkaarten voor mensen in de wijk of het verzorgingshuis. Maak met de kinderen een wandeling door de wijk en bezorg de kaarten bij willekeurige mensen.

kerstpost bezorgen

Rekenactiviteiten

Wat hangt er in de kerstboom – tellen
Wat hangt er allemaal in de kerstboom? Kijk er eens met z’n allen naar. Hoeveel kerstballen denken de kinderen dat erin hangen? Kunnen we ze tellen? Gaat dat makkelijk? Hoeveel slingers hangen erin? Hoeveel engeltjes en hoeveel klokjes? Hoeveel houten figuurtjes hangen erin?
Waarvan hangt er meer in de boom? ………. of …………? Waarom denk je dat?
Maak een tabel waarin je aangeeft hoeveel er van alles in de boom hangt.

Van groot naar klein, van dik naar dun – seriëren
Print enkele sterren uit, grote sterren en kleine sterren. Dit kunnen ook kerstballen of kerstbomen zijn. Knip ze uit en leg ze in de kring.
Leg de kerststerren samen met de kinderen op een rij van….. klein naar groot, dik naar dun, breed naar smal. De kerstbomen kun je serieren van hoog naar laag, van dik naar dun, van lang naar kort etc.

Kaarsen seriëren
Nodig: een aantal kaarsen van verschillende grootte of dikte
Leg alle kaarsen die je gevonden hebt in de kring. We gaan de kaarsen op een rij leggen van kort naar lang of van groot naar klein of van dun naar dik.
Kunnen de kinderen ook bedenken welke kaars het langst zal branden en welke het kortst?

Kerstpost tellen
Nodig: veel kerstkaarten
Leg een heleboel kerstkaarten op een stapel in de kring of tover ze uit je tas of een brievenbus tevoorschijn.
Hoeveel kaarten zouden dit zijn? Wat denken jullie?
Hoe kunnen we weten hoeveel kaarten het écht zijn? Tel ze maar! Kunnen we de kaarten handig neerleggen, zodat je ze makkelijk kunt tellen?
Zijn er kaarten hetzelfde? Zouden dit genoeg kaarten zijn voor alle kinderen uit de klas? etc.

De groepsknuffel bezorgt kerstpost – tellen en het herkennen van de getalsymbolen
Nodig: een groepsknuffel of handpop (in dit voorbeeld is dat Pompom uit Schatkist), huisjes van kleine blokjes, cijferkaartjes, enveloppen met kaarten. Op de enveloppen staan cijfers.
Bouw een aantal huisjes in de kring en leg er een cijferkaartje (= het huisnummer) bij. De huizen krijgen de nummers 1, 2, 3, 4, 5, 6 etc. of 2, 4, 6, 8, 10 ,12, afhankelijk van wat je groep aankan. Laat bij één of twee huizen het huisnummer weg. Deze zijn zogenaamd ‘kwijt’.

Pompom heeft kerstpost bij zich. Hij moet de post bezorgen. Kunnen de kinderen hem hierbij helpen? Kijk op de envelop naar welk huis de post moet. Leg de post bij het juiste huis.
O jee, op deze envelop staat nummer 8, maar we zien geen huis met nummer 8. Hoe kunnen we nu weten welk huis dit is?
Stel tijdens deze activiteit allerlei tel- en rekenvragen en bouw er eventueel nog huizen bij. Misschien zijn er ook wel huizen die meerdere kaarten krijgen? Welk huis heeft de meeste post? Welk huis de minste?
In mijn groep legden we bij elk huis een kerstknuffeltje, de bewoner van het huis. Toen alle post bezorgd was, haalden de knuffels hun post uit. De kinderen deden de ogen dicht en ik haalde één envelop weg. Welk dier (huisnummer) heeft zijn post uitgehaald? En welk dier nu?
Kan Pompom zijn post nu ook alleen bezorgen? Laat Pompom de enveloppen bij de huizen leggen, maar maak af en toe een foutje. Kunnen de kinderen vertellen wat er mis gaat?

Liedjes & versjes | thema kerst

Muzieklessen

Kling, klokje
Neem belletjes of een bellenkrans. Wijs een kind aan dat in het midden van de kring gaat zitten en de ogen sluit. Vraag de groep het lied ‘Kling, klokje’ te zingen, terwijl de belletjes worden doorgegeven. Wanneer het lied is afgelopen, verstopt het kind dat de belletjes op dat moment heeft deze achter de rug. Alle kinderen doen de handen op de rug en het kind in de kring opent de ogen. Het kind dat de belletjes heeft, laat deze kort klinken. Hoort het kind in het midden van de kring bij wie de belletjes zijn?

O, dennenboom
Bekijk de versiering in de kerstboom. Wat hangt er allemaal in? Lange slingers? Korte slingers? Grote kerstballen? Kleine kerstballen? Kerstengelen? Kerstklokjes?
Leg de muziekinstrumenten in de kring en laat elke versiering door de kinderen verklanken. Hoe vinden zij dat een grote kerstbal klinkt? Welke instrument kiezen ze hiervoor? En hoe klinkt een kleine kerstbal? Verklank samen alle versieringen in jullie boom.

De boom versieren
Ga naar de speelzaal en start het stuk ‘Pizzicato’ van Léo Delibes. In dit stuk hoor je elke keer na een snel stukje enkele korte ploep-geluiden. Vertel de kinderen dat zij op elke ‘ploep’ een denkbeeldige kerstversiering in de boom mogen hangen. De kinderen dansen op de muziek door de ruimte en staan op elke ‘ploep’ stil. Ze reiken zich uit naar de denkbeeldige boom en hangen er een kerstversiering in.

Verdeel de groep in tweeën. De helft van de kinderen is kerstboom en staat stil in de ruimte. De andere helft danst rondom de bomen en hangt bij elke ‘ploep’ een denkbeeldige versiering in één van de bomen.

Variaties: Laat de kinderen bedenken wat ze op elke ‘ploep’ kunnen doen:
– een stap in de richting van de kerststal zetten, om daar op bezoek te gaan
– een versiering opruimen
– een versiering uit de boom laten vallen
– met de vleugels slaan als een engel

Dwarrelende sneeuw / vallende sterren
Maak tweetallen. Het ene kind van elk tweetal krijgt een sneeuwvlok (watje, papiersnipper) of ster (papieren ster, gele pompon). Het andere kind kiest een muziekinstrument. Het kind dat de sneeuwvlok of ster heeft, laat deze vallen. Zodra het de grond raakt, laat het andere kind zijn muziekinstrument één keer horen. Lukt het om dit precies op het moment te doen waarop de sneeuwvlok of ster de grond raakt? De kinderen wisselen van rol.

De Notenkraker
Beluister de March uit De Notenkraker van Tchaikovsky. Hierin hoor je de trompet en de cello/viool. Verdeel de groep in tweeën: de Notenkraker en dansende Clara. Wanneer de trompet klinkt, dansen de Notenkrakers. Als de cello/viool klinkt, dansende de Clara’s. In het stuk worden de trompet en de cello/viool telkens afgewisseld. Dit gebeurt dus ook met het dansen.

Maak tweetallen: elke Notenkraker danst met een Clara. De kinderen dansen om elkaar heen en tikken elkaar elke keer wanneer de beurt wisselt aan.

Variatie: Bedenk samen hoe de Notenkrakers en de Clara’s dansen. Ze zwieren door de ruimte, ze springen, ze tillen de benen afwisselend hoog op, ze bewegen de armen op en neer, ze dansen op de tenen enzovoorts. Laat het stuk horen en dans op de afgesproken manier. Verander hierna van beweging en dans het stuk opnieuw.

Sporen in de sneeuw
Het heeft gesneeuwd. In het bos zijn dierensporen te ontdekken. Van wie zouden ze zijn?
Met de pootafdrukken uit deze download kun je verschillende muzikale activiteiten doen. Je vindt de ideeën in de download en hier op deze pagina.

Download de pootafdrukken

sporen in de sneeuw

Activiteit 1
Print de pootafdrukken meerdere keren. Laat de kinderen bedenken van welke dieren ze zijn en laat ze per pootafdruk een instrument kiezen dat ze bij het dier vinden passen. Leg de pootafdrukken in een willekeurige rij. Verdeel de gekozen instrumenten en speel het spoor. Jij wijst als dirigent de pootafdrukken één voor één aan, zodat de kinderen weten wanneer ze mogen spelen.
Variatie: Leg grote en kleine pootafdrukken neer. Een grote afdruk betekent: luid spelen. Een kleine afdruk betekent: zacht spelen. Of gebruik alleen de grote afdrukken en leg een sneeuwvlok (wit dopje of witte pompon) op de afdrukken die in de sneeuw staan. Deze worden heel zacht gespeeld.

Activiteit 2
Volg de beschrijving van activiteit 1. Gebruik geen instrumenten, maar kies voor elk dier een geluid dat met het lichaam wordt gemaakt. Zorg ervoor dat het geluiden zijn die alle kinderen kunnen maken. Speel het spoor met de hele groep samen of verdeel de dieren (en dus ook de geluiden).

Activiteit 3
Print de muzieknotaties met pootafdrukken. Bepaal met de kinderen welk instrument bij welke afdruk past. Verdeel de instrumenten en speel het spoor.
Variatie: Eén van de dieren houdt een winterslaap. Spreek af welk dier. Wanneer zijn pootafdruk aan de beurt is, wordt deze niet gespeeld. Er valt een korte stilte.

Activiteit 4
Volg de beschrijving van activiteit 3. Gebruik geen instrumenten, maar kies voor elk dier een geluid dat met het lichaam wordt gemaakt. Zorg ervoor dat het geluiden zijn die alle kinderen kunnen maken.
Speel het spoor met de hele groep samen of verdeel de dieren (en dus ook de geluiden).

Activiteit 5
Speel een spoor met geluiden die je met je lichaam maakt en laat de kinderen raden welk spoor het is.

Activiteit 6
Verdeel de kinderen in groepjes. Geef elk groepje een aantal pootafdrukken. Laat ze hiermee hun eigen spoor leggen. Ze bedenken er bijpassende geluiden bij en maken deze met het lichaam of instrumenten. Dit oefenen ze een aantal keer. Daarna spelen ze hun stuk voor de groep.

Bewegen met sjaaltjes
Juf Joanna van Toontje Hoger bedacht sjaaltjesliedjes waarbij de kinderen met een sjaaltje bewegen op een kerstliedje. Het maakt het zingen nóg leuker, het lied onthouden makkelijker en er wordt tegemoet gekomen aan de bewegingsdrang van de kleuters.

Je vindt de liedjes en bijbehorende bewegingen in de gratis download.

Sjaaltjesliedjes feest

muziek met kleuters

 

Liedjes

Koetjes in ’t stalletje
Koetjes in ’t stalletje wees toch eens stil
hier is een klein kindje dat slapen wil.
Boe, zeggen de koeien
dan zullen wij niet meer loeien.

Schaapjes in ’t stalletje wees toch eens stil
hier is een klein kindje dat slapen wil.
Beh, zeggen de schapen
dan zullen wij niet meer blaten.

Hondjes in ’t stalletje wees toch eens stil
hier is een klein kindje dat slapen wil.
Woef, zeggen de hondjes
houden jullie dan ook je mondjes.

Kerstmis vieren
Als de kaarsjes gaan branden in allerlei landen
dan kunnen we Kerstmis gaan vieren.
Als de klokjes gaan klinken en sterretjes blinken
dan kunnen we Kerstmis gaan vieren.

Als de kaarsjes gaan branden in allerlei landen
dan kunnen we Kerstmis gaan vieren.
Als de ballen gaan glanzen en kindertjes dansen
dan kunnen we Kerstmis gaan vieren.

Als de kaarsjes gaan branden in allerlei landen
dan kunnen we Kerstmis gaan vieren.
Als we koekjes gaan bakken en engeltjes plakken
dan kunnen we Kerstmis gaan vieren.
Bron: Kleuterwijs

Als het bijna Kerstmis is
Als het bijna Kerstmis is dan maken wij een lichtje
als het bijna Kerstmis is dan vieren wij een feest
lichtjes uit, lichtjes aan, ‘k heb de lichtjes aangedaan.
Bron: Kleuterwijs

’t Stalletje
In ’t stalletje staan de dieren heel gezellig bij elkaar
en ze zingen een mooi liedje voor het kleine kindje daar.
Ja, zegt het ezeltje en ik houd hier de wacht
boe zegt het koetje, lief kindje slaap nu zacht.

In ’t stalletje staan de dieren heel gezellig bij elkaar
en ze zingen een mooi liedje voor het kleine kindje daar.
Mèh zegt het schaapje en ik geef je m’n warme vacht
waf zegt het hondje, lief kindje slaap nu zacht.
Bron: Kleuterwijs

In een heel klein stalletje
Op de wijs van “Op een grote paddenstoel”
In een heel klein stalletje
midden in de nacht.
Werd Jezus geboren,
eng’len zongen zacht.
De os en de ezel
waren er ook bij.
’t kleine kindje lachte
en iedereen was blij!

Het ezeltje
Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
helemaal naar Bethlehem
sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
helemaal naar Bethlehem
O wat was Maria moe
ze deed af en toe haar ogen toe.

Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
Jozef zocht naar onderdak
sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
Jozef zocht naar onderdak
maar ze zeiden ’t spijt ons zeer
we hebben helaas geen slaapplaats meer.

Hop, hop, hop liep het ezeltje
want het rook een warme stal
hop, hop, hop, liep het ezeltje
want het rook een warme stal
daar, en wie had dat gedacht
werd Jezus geboren in die nacht.
Bron: Kleuterwijs

We gaan de boom versieren
We gaan de boom versieren
de kerstboom, de kerstboom
om kerstmis bij te vieren
met lichtjes en muziek.
Voorzichtig met de ballen
voorzichtig, voorzichtig
ze breken als ze vallen
voorzichtig met de piek
Bron: Piramide

In een heel klein kribbetje
Op de wijs van: ‘Op een grote paddenstoel’
In een heel klein kribbetje,
het was van stro en hout.
Lag een heel klein kindje
waar iedereen van houdt.
Jozef en Maria die waren er ook bij,
het kleine kindje lachte en
iedereen was blij. 

Kling klokje klingelingeling
Kling klokje klingelingeling
kling klokje kling
Kerstmis is gekomen
Lichtjes in de bomen
En in alle landen
gaan wij kaarsjes branden
Kling klokje klingelingeling
kling klokje kling 

O dennenboom
O, dennenboom O, dennenboom
wat zijn je takken wonderschoon
O, dennenboom O, dennenboom
wat zijn je takken wonderschoon
Ik heb je laatst in ’t bos zien staan
toen zaten er geen kaarsjes aan
O, dennenboom O, dennenboom
wat zijn je takken wonderschoon.

Lichtjeslied
Adventsliedje.
Voor elk lichtje een couplet. Dus bij het eerste kaarsje zing je alleen couplet 1. Bij het volgende kaarsje couplet 1 en 2 etc.

Midden in een donk’re nacht
schijnt een lichtje en ik wacht
tot de dag weer komen zal
en het licht wordt overal

Nog een lichtje doet er mee
en dat zijn er nu al twee
zing daarom een vrolijk lied
van de lichtjes die je ziet.

Weet je wat ik zie en hoor?
Telkens gaat het lied maar door
want drie lichtjes mogen aan
en zo zal het verder gaan.

Eén, twee, drie, vier
allemaal lichtjes met een blij verhaal
van het kerstfeest voor jou en mij
ja, dat is nu heel dichtbij.
Bron: Piramide

Wat hebben de os en de ezel gedacht?
Wat hebben de os en de ezel gedacht
toen Jozef Maria naar binnen bracht
een bed voor haar maakte van stro en van gras
omdat er geen plaats in de herberg meer was.
Meer in het Grote Liedjesboek

Vrolijk Kerstfeest
Vrolijk kerstfeest
vrolijk kerstfeest
vrolijk kerstfeest met elkaar
en voor straks
de beste wensen
veel geluk in ’t nieuwe jaar!

Kleine witte wereld
Kleine witte wereld
waar het wonder in de nacht
in een stal in Bethlehem
ter wereld werd gebracht
kleine witte wereld
waar de herders met elkaar
even mochten kijken
en toen zagen: het is waar

Kleine witte wereld
waar de wijzen van heel ver
wisten van het kindje
door die ene grote ster
kleine witte wereld
waar we nu – na zoveel jaar
samen even stilstaan
bij de kribbe met elkaar.
Bron: Grote Liedjesboek

Drie koningen
Drie Koningen, drie Koningen,
geef mij een nieuwe hoed.
Mijn ouwe is versleten,
mijn moeder mag ’t niet weten,
mijn vader heeft het geld
al op de toonbank neergeteld.

Versjes

Naar een warm stalletje
Kijk daar loopt een schaapje.

Waar ga jij naartoe?
Beh, ik zoek een warm stalletje
want ik ben erg moe.

Kijk daar loopt een koetje.
Waar ga jij naartoe?
Boehh, ik zoek een warm stalletje
want ik ben erg moe.

Kijk daar loopt een ezeltje.
Waar ga jij naartoe?
Ia ia, ik zoek een warm stalletje,
want ik ben erg moe.

Kijk, daar loopt een hondje.
Waar ga jij naartoe?
Woef, ik zoek mijn lieve vriendjes
maar ik ben erg moe.

Daar in het stalletje
zijn je vriendjes bij elkaar.
Ze wachten op het kerstfeest,
dat doen ze ieder jaar.

Kom herders
ook wij horen erbij.
Dat feest is voor iedereen.
Voor jou en ook voor mij.

Kerstfeest in het bos
Er staat een kerstboom in het bos
met kleine engeltjes van hout
met rode kaarsjes en een piek
met balletjes van goud

De boswachter heeft hem versierd
voor alle dieren in het bos
en er ligt ook voor allemaal
een heel klein pakje op het mos

De egel komt en het konijn
het hert, de vos, de nachtegaal
en iedereen roept naar elkaar:
een vrolijk kerstfeest allemaal!

Nieuwjaarswens
Tussen de woorden van deze brief
zitten kusjes, warm en lief
als ik de brief open doe
vliegen de kusjes naar je toe
ze wensen je een gelukkig nieuwjaar
kus kus kus en ik ben klaar.


Gebedjes

Als de kaarsjes branden gaan
met vlammetjes van goud.
Wil ik wel bij uw kribje staan
en vertellen, lieve Jezus,
hoeveel ik van u houd.

Kerstmis en lichtjes;
Blije gezichtjes.
Ik houd van jou.
Jij houdt van mij.
Welkom kindje Jezus,
Wat ben ik blij!

Dank U, lieve Jezus,
ik vind het toch zo fijn
dat U voor alle kinderen
de grootste Vriend wilt zijn.

Ideeën voor de hoeken & spelinloop

Inrichting van de hoeken

De kerststal
Maak een plekje voor de kerststal. Hang lakens aan de wanden en span draden boven de hoek, waar je een laken overheen hangt voor het dak.
Maak een kribbe met wat stro, zorg voor verkleedkleren voor bijv. Maria, Jozef, de herders, de schapen, de engel en de koningen. Zorg voor een pop die Jezus voorstelt. De kinderen spelen het kerstverhaal na.

kerst spelhoek kleuters kerstspel

Kerst in de huishoek
Maak de huishoek extra gezellig met een mini kerstboompje erin dat de kinderen zelf mogen versieren. Zet een bakje met mini kerstballen of zelfgemaakte versiering in de huishoek. Leg een leuk kerstkleedje of kerstservetten op de tafel. Zet een waxinelichtje op batterijen op tafel en span een draad waaraan kerstkaarten opgehangen kunnen worden.

kerst huishoek
kerst open haard

Bouwhoek
Laat de kinderen met blokken of Kapla kerstbomen maken en deze versieren met loose parts, kerststallen bouwen en meer wat met Kerstmis te maken heeft. 

Sensobak
Vul een dienblad of ondiepe bak met rijst, kikkererwten of macaroni. Leg hier materiaal in om mee te spelen, zoals kleine scheppen, grijpers en vulvormen. De gekleurde balletjes vond ik bij de Action.

sensobak
sensobak kleuters

Winterwonderland
Vul een tuff-tray of bak met witte pompons of leg ze op een tafel. Leg er grijpers bij en laat de kinderen de ‘sneeuw’ pakken met de grijpers. 

winter fijne motoriek tuff tray kleuters

Winterdorp
Gebruik de AH wintermini’s (van enkele jaren geleden) voor een sfeervol winterdorp. Kleed het dorp aan met bomen, kerstlichtjes, wegdelen (Way-to-play) een treinrails, zilver papier of spiegels als ijs en sneeuw (baking soda of bloem gemengd met baby-olie).

winterdorp kerstdorp kleuters
winterdorp

Spelinloop | thema kerst

Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema. 

Kerstboom – rijgen / fijne motoriek
Pak drie stukken chenilledraad aan de bovenkant samen en maak ze aan elkaar vast door ze om elkaar te draaien of er tape omheen te doen. Plak een afbeelding van een ster op de bovenkant of rijg hier een mooie kraal aan.
De kinderen rijgen kleine kralen of strijkkralen aan de drie stukken draad. Zo versieren ze de kerstboom met mooie kerstballen. Eventueel kun je dit als opdracht aanbieden tijdens bijvoorbeeld de spelinloop. Hiervoor maakte ik de ‘Kerstboomkaartjes’.

Kerstboomkaartjes

kerstboom versieren fijne motoriek kleuters
kerstboom rijgen fijne motoriek

Hamertje Tik
Knip een kerstboom uit stevig groen karton en bevestig deze met spijkertjes op een Hamertje Tik plank. De kinderen versieren de kerstboom met de figuren uit Hamertje Tik.

kerst hamertje tik kleuters

Figurovorm
Laat de kinderen met figurovorm een cadeau versieren. Het format is van Vouwjuf en vind je op haar site.

cadeau figurovorm

Tuff-tray – pakjes tellen
Teken pakjes in de tuff-tray en laat de kinderen het juiste aantal pakjes neerleggen door kleine blokken te stapelen.

pakjes tellen sinterklaas kleuters

Clics
De kinderen maken een kerstboom van Clics en hangen er kerstversiering in.

kerstboom clics

Coblo
Maak kerstfiguren met magnetische tegels.

kerst coblo magnetische tegels kleuters

Kerstboom op de kralenplank
Maak met groen draad een kerstboom op de kralenplank door het draad om de spijkers te spannen of teken met een Woody een kerstboom op de achterkant van een transparante kralenplank. De kinderen versieren de kerstboom met kralen.

kerstboom kralenplank kleuters

Kerst op het krijtbord
Laat de kinderen een kerstboom, engel of stal op het krijtbord tekenen.

kerst krijtbord kleuters

Kerst op tafel
Leg Stabilo Woody’s klaar. Dit zijn kleurpotloden waarmee op gladde oppervlakten kan worden getekend. Het getekende gaat er makkelijk weer af. De kinderen tekenen en versieren een grote kerstboom met elkaar.

kerst tekening

Knopenboom
Knip kerstbomen uit groen Engels karton. Laat de kinderen de bomen met knopen versieren. Teken eventueel een lijn (slinger) op de boom, waar de kinderen de knopen op moeten leggen.

kerstboom versieren kleuters

Kerstfiguren op de lichttafel
Teken met een Woody een ster, kerstboom, kerstbal of ander kerstfiguur op de lichttafel. Laat de kinderen dit met doorzichtige materialen versieren.

kerst lichttafel

Kerstballen maken met figuren uit de cirkeldoos
Teken een grote kerstboom op een vel papier. Laat de kinderen kerstballen maken met de figuren uit de cirkeldoos. ‘Hang’ de ballen in de boom.
Uitbreiding: teken cirkels in de boom. Schrijf hier getallen in (2 tot en met 8). De kinderen maken kerstballen die uit dit aantal stukken bestaan.

kerstboom cirkeldoos figurovorm kleuters
kerstboom cirkeldoos figurovorm kleuters

Kralenplank
Geef de kinderen de opdracht een kerstboom te maken op de kralenplank. De kinderen bedenken zelf hoe ze dit gaan doen.

kerstboom kralenplank
kerstboom kralenplank

Kerst met K’nex
Laat de kinderen een kerstster of kerstboom maken met K’nex.

k'nex ster
kerstboom k'nex

Gelukkig nieuwjaar! – Sterretjes
Geef de kinderen een satéprikker en laat hen hier een sterretje van maken door er knopen bij te leggen.

nieuwjaar vuurwerk kleuters

Gelukkig nieuwjaar! – Vuurpijlen

nieuwjaar kralenplank kleuters vuurwerk