thema's en lesideeën voor kleuters | juf Anke

Thema Sinterklaas | Lesideeën voor kleuters

Kringactiviteiten & projecten | Sinterklaas

Boekentips

De gezelligste prentenboeken voor kleuters bij het thema Sinterklaas.

* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate

Opening van het thema

Poppenkastvoorstelling
Voor onze kleuters openden mijn collega en ik het thema met een poppenkastvoorstelling. Bij gebrek aan een poppenkast speelden we achter een tafel die we op z’n kant hebben gezet.
We speelden een verhaal na over een kleine Piet die de ring van Sinterklaas op mocht poetsen, maar hem onderweg van het kantoor van de Sint naar de poetskamer in de bakkerij in het speculazendeeg liet vallen. O o! Nu moesten alle speculazen gebakken en gegeten worden om de ring terug te vinden.  

Bedenk een verhaal of kies een bestaand verhaal / prentenboek zoals Boer Boris – Een paard voor Sinterklaas om na te spelen.

sinterklaas poppenkast

Cadeaus verzamelen – renspel binnen of buiten

Een leuk renspel tijdens de sinterklaastijd of als themaopening: de kinderen verzamelen cadeaus in de pakjeskamer. Ze rennen van het ene cadeau naar het andere tot ze alles in de juiste volgorde hebben verzameld. De kinderen oefenen hierbij de visuele waarneming en het visueel geheugen.  

Cadeaus verzamelen – Sinterklaas

cadeaus verzamelen sinterklaas thema opening
cadeaus verzamelen sinterklaas opening thema

Projecten van Kleuteruniversiteit

Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten bij het thema Sinterklaas. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.

Sinterklaas – Charlotte Dematons

Kijk eens wat er bij de post zit: het nieuwste boek van Charlotte!
Ze mocht langskomen op het landgoed van Sinterklaas en de Pieten. Wat ze daar zag, heeft ze getekend en het resultaat is te zien in het prentenboek Sinterklaas.

Dit project is ontwikkeld bij het prachtige ‘Sinterklaas‘ van Charlotte Dematons. Elke activiteit start met een zoekopdracht in het boek waarna een (kring)activiteit volgt op het gebied van taal, rekenen, muziek of spel en beweging. Daarnaast vind je in dit project suggesties voor de hoeken.

Bekijk het project Sinterklaas

sinterklaas project kleuters lesidee
sinterklaas lessuggesties voor kleuters

(Plus)project Sinterklaas bij Sinterklaasliedjes van Mark Janssen

Zeven kinderen zijn op weg naar de Sint.
Onderweg gaat er van alles mis.
Het is nog niet zo makkelijk om bij Sinterklaas te komen.

Bij het boek Sinterklaasliedjes van Mark Janssen schreven wij twee sinterklaasprojecten. In het ‘gewone’ project vind je reken-, taal-, en muziekactiviteiten voor de kring en suggesties voor de hoeken. Het plusproject sluit hierop aan met meer uitdagende activiteiten voor een kleine groep.

Bekijk het project ‘Sinterklaas’
Bekijk het plusproject ‘Sinterklaas’

De bakker

Het paard van Boer Boris is jarig. Er moet taart komen. Wie bel je dan? Bakkertje Bas natuurlijk!

Dit project bevat activiteiten voor taal, rekenen en muziek. Daarnaast vind je in het pakket een bakactiviteit, een suggestie voor spel- en beweging, voor buitenspel en de spelhoek bij het boek ‘Boer Boris en Bakkertje Bas‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Het project is geschreven bij het beroep ‘de bakker’, maar ook leuk om in de sinterklaastijd te gebruiken, met als insteek het bakken van de pepernoten, speculaaspoppen etc.

Bekijk het project ‘De bakker – Boer Boris en Bakkertje Bas’

project de bakker lesideeën voor kleuters
sinterklaas kleuters lesidee

Het grappigste Sinterklaasproject

Foute stickers op de pakjes, Sint achterstevoren op zijn paard,
de grappigste avonturen hebben we voor jou bewaard!

Dit project is geschreven bij het versjesboek ‘Het grappigste sinterklaasboekje ter wereld‘ van Marianne Busser en Ron Schröder. Het bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel en beweging, motoriek, de creatieve ontwikkeling en een denksleutel in sinterklaasstijl voor elke dag!

Bekijk het grappigste sinterklaasproject

Gratis lessuggesties van Lemniscaat

Voor uitgeverij Lemniscaat schrijven Karin en ik regelmatig les- en spelsuggesties voor op school en thuis bij hun prachtige prentenboeken. Je downloadt ze gratis op hun site. 

Sinterklaasliedjes

Zeven kinderen, verkleed als sinterklaasjes en pietjes, proberen bij de échte Sint te komen. Maar op elke prent gaat er iets mis… dus je mag raden hoe ze er op de laatste prent uitzien.

Bij dit vrolijke en feestelijke boek van Mark Janssen bedachten Karin en in les- en spelsuggesties. Je kunt ze gratis downloaden op de site van uitgeverij Lemniscaat.

Download de suggesties bij Sinterklaasliedjes

lessuggesties sinterklaas

Kringactiviteiten | thema Sinterklaas


Taalactiviteiten

De zak van Piet – rijmen
Zoek van tevoren enkele spulletjes bij elkaar waar je makkelijk op kunt rijmen en stop ze in een juten zak (paard, schaar, pak, kraal, muts, papier enz).
Vertel de kinderen dat je ’s morgens op school een zak vond van Piet. Er lag een briefje bij van de rijmpiet waarop stond dat het de rijmpiet niet lukte om een goede rijm te maken. Kunnen de kinderen hem helpen?

Een voorbeeldbrief vind je onder deze activiteit.

In de zak heeft Piet voorwerpen gestopt waarop hij geen rijmwoord weet. Weten de kinderen hier wel een rijmwoord op? Er is vast een luisterpiet in de buurt die de kinderen hoort en de rijmwoorden door geeft aan de rijmpiet.
Maak de activiteit spannend door de spullen één voor één uit de zak te halen door middel van een spelletje. Eén kind voelt en kijkt in de zak en omschrijft het voorwerp. Voelt het hard of zacht, groot of klein, wat kun je ermee enz. De kinderen in de klas raden. Daarna rijmen.

Variaties:

  • Spullen in de zak stoppen, voelen en omschrijven.
  • Spelletje: wat is weg? Spullen uit de zak halen en in de kring leggen. Kinderen kijken er goed naar en doen de ogen dicht. Je stopt één voorwerp terug in de zak. Wat is weg?
  • Taalspelletje: Spullen uit de zak halen. Wat begint met de m..? Kun je ……. (woord) klappen? Welk woord is heel lang? enz.

Brief van de rijmpiet

rijmbrief sinterklaas kleuters


Chocoladeletters
Met de kinderen uit groep 2 kun je leuke spelletjes doen met chocoladeletters, zoals woorden bedenken waar een bepaalde letter in zit en deze op een groot vel papier schrijven. Kijk voor meer letterspelletjes bij de taalactiviteiten (menu-item ‘vakgebieden’) op deze site. Deze letterspelletjes kun je makkelijk aanpassen naar spelletjes rondom Sinterklaaswoorden of chocoladeletters.

Precisie strooien – letters
Laat de kinderen de eerste letter van hun naam met pepernoten leggen. Wanneer dit nog lastig is kun je op een A4tje tekenen waar ze de pepernoten moeten leggen. Je tekent de letter van het kind dan gewoon met cirkels en het kind legt op elke cirkel een pepernoot.
Tip! Leg de letter van de week samen met de kinderen met pepernoten. Maak er een foto van voor de lettermuur / lettertafel.

Pepernoten bakken – woordenschat uitbreiden, praten en luisteren
Maak van het pepernoten bakken een taalactiviteit door de kinderen bij het hele proces te betrekken. Begin met te vragen wat je nodig hebt om pepernoten te bakken (bijv. deeg, bakmix, een beslagkom, een lepel, maatbeker). Benoem de verschillende benodigdheden en laat ze aan de kinderen zien. Vraag de kinderen wat zij denken dat er gebeurt als je de mix in de kom doet en hier water bij doet. Maak het deeg samen. Laat de kinderen vertellen wat er gebeurt en laat hen kneden / mixen. Vraag de kinderen ook hoe je nu van dit deeg pepernoten kunt maken. En kun je de pepernoten meteen opeten als je balletjes gerold hebt?
Laat de kinderen aan tafel pepernoten rollen en vraag een ouder eventueel om ze af te bakken.

pepernoten bakken kleuters

Rekenactiviteiten

Tellen met pepernoten – algemeen
Met pepernoten kun je natuurlijk allerlei leuke telspelletjes bedenken, zoals hoeveel pepernoten hebben we nodig om alle kinderen uit de klas één pepernoot te geven? Hoeveel voor de jongens en hoeveel voor de meisjes?
Hoeveel pepernoten hebben we nodig als we telkens 4 kinderen één pepernoot geven?
Hoe kun je 5 pepernoten verdelen? (2 hoepels neerleggen en daar pepernoten in “splitsen”).
Kun je 4 pepernoten eerlijk verdelen met 2 kinderen?

Maak twee groepen pepernoten en stel tel en vergelijk vragen: Waar liggen er meer? Waarom denk je dat? Kun je van beide groepjes evenveel maken?

Activiteiten met getalkaarten
Onder het menu-item rekenen (vakgebieden → rekenen) vind je bij de inspiratie en de downloads een heleboel leuke activiteiten om met getalkaarten te doen. Print de kaartjes uit en spelen maar!

getalkaart sinterklaas

Pepernoten tellen, terugtellen, dobbelsteenstructuur en cijfersymbolen – jongste kleuters
Leg een aantal pepernoten op een rij. Hier gaan we uit van 6.
Neem een handpop, bijv. van Piet.

Piet heeft wat pepernootjes gebakken. Hij is er trots op. Hij vertelt de kinderen: ‘Kijk, mijn pepernoten! Mooi zijn ze hé!’ ‘Hoeveel zijn het er eigenlijk?’ De kinderen tellen.
Piet vertelt verder: ‘Ik was na het bakken nog wat in de fabriek aan het werk. Poetsen enzo. Toen kwam mijn beste vriend, Profpiet (de piet vertelt dit, de profpiet hoeft er niet écht te zijn). Hij wilde wel een pepernootje. Dus ja, wat zei ik? Tuurlijk mag dat! Pak er maar één. Dus de profpiet nam een pepernoot’.
Laat een leerling een pepernoot wegpakken.
Hoeveel pepernoten zijn er nu nog? Kunnen we de pepernoten mooi neerleggen, zodat we meteen zien hoeveel het er zijn?
Een kleuter uit mijn klas legde de 5 pepernoten in de dobbelsteen structuur. We hebben toen een dobbelsteen bij de pepernoten gelegd en ook een cijferkaartje met de 5.
‘Hé, daar komt de hoofdpiet. Die is wel belangrijk hé?! Die zal ik ook maar een pepernoot geven’. Hoeveel pepernoten zijn er nu nog?
Telkens komt er zogenaamd een Piet of de Sint langs die een pepernoot mag eten. Speel dit op een leuke, grappige manier.
Leg telkens een cijferkaartje bij het aantal wat er ligt en een dobbelsteen met de juiste hoeveelheid.
Piet blijft uitdelen, net zolang tot er niets meer ligt.
‘Zo en nu ga ik zelf maar eens wat eten, ik heb er honger van gekregen!’ Hé, wat is dat nou? Waar zijn mijn pepernoten gebleven?’

Fantaseer en tel volop tijdens deze activiteit. De kinderen van mijn groep 1 vonden het erg leuk en grappig en waren een half uurtje enthousiast!
Helemaal toen de piet zelf wilde gaan eten en niets meer had.

De pepernotendief – hoeveelheden tot 5 / 10 overzien
In de pepernotenfabriek liggen 5 of 10 pepernoten. Maar op een nacht, als alle pietjes slapen, komt er een dief. Hij lust maar al te graag wat pepernoten. De kinderen hebben de ogen dicht, de dief pakt wat pepernoten weg. De kinderen mogen weer kijken. Hoeveel pepernoten liggen er nog? Hoeveel pepernoten zijn er weg? Waarom denk je dat?

Cadeautjes bezorgen – tellen, getalbeelden op de dobbelsteen, meer / minder
Neem twee kleine, jute zakken en twee handpoppen van Piet. Stop in elke jute zak 20 teldopjes.
Vertel de kinderen dat er vannacht iets vreselijk mis ging. Piet ging op pad om cadeaus te bezorgen, maar… er zat een gat in zijn zak. Eén voor één verloor hij de cadeaus en nu liggen ze op straat. Haal de teldopjes één voor één uit één van de zakken en tel ze met de kinderen. Hoeveel teldopjes (cadeautjes) zijn het?
Vertel dat je op straat nog meer cadeautjes zag. Er was nóg een Piet met een kapotte zak! Haal de teldopjes ook uit de andere zak en tel ze met de kinderen.
Leg de pieten in de kring en leg de teldopjes in twee lange rijen voor hen. Leg de jute zakken erbij.
Verdeel de klas in twee groepen. Elke groep helpt een Piet met het terugvinden van de cadeaus. Om de beurt gooien de groepen met de dobbelsteen (liefst een 1-2-3 dobbelsteen) en stoppen het aantal teldopjes gelijk aan het aantal gegooide ogen in de jute zak.
Vraag tijdens de activiteit regelmatig hoeveel cadeaus er nog liggen, hoeveel er al teruggevonden zijn en welke groep de meeste of minste cadeaus in zijn zak heeft gestopt.
Ga door tot één groep alle cadeaus teruggevonden heeft.

In plaats van Pieten neer te leggen, kun je ook huizen neerzetten.

rekenen kleuters sinterklaasPepernotenspel – rangtelwoorden
Leg 10 pepernoten op een rij. Spreek af welke pepernoot de eerste is en welke de laatste.
Eén kind gaat naar de gang. De klas spreekt af welke pepernoot geraden moet worden. Is het de eerste, de derde, de zesde?
Het kind van de gang komt terug en wijst pepernoten aan. Als het kind het kan, moet hij/zij ze benoemen: “is het de tweede?” Hoeveel pepernoten heeft het kind aangewezen voordat het de juiste vindt?

Wegen met de weegpiet
De pieten sjouwen zich een breuk. Zakken vol met pepernoten gaan het pietenhuis uit. De pepernoten worden ’s nachts bij de kinderen in de schoen gelegd. Soms ligt daar wat lekkers voor het paard. Dat neemt piet in de zak mee terug naar het pietenhuis. Maar wat weegt nu eigenlijk het zwaarst? Al die pepernoten of het lekkers voor het paard?
Piet besluit het te wegen en stopt alleen het lichtste in zijn zak.

Print de weegkaartjes, zorg voor pepernoten en wortelschijfjes en zet de balans in de kring. Bekijk één van de weegkaartjes samen met de kinderen en weeg wat hierop staat met de balans. Wat weegt zwaar en wat weegt licht?
Herhaal de activiteit met verschillende weegkaartjes en leg de weegkaartjes daarna in de sinthoek of het pietenhuis.

Wegen met de weegpiet

weegkaartjes sinterklaas

Een zware zak vol cadeaus – wegen en de begrippen zwaar en licht herkennen en gebruiken
Nodig: voorwerpen uit de klas die als cadeau kunnen dienen, zoals knuffels, auto’s, een bal, potloden, plak, knikkers, kralen, speeldieren, twee jute zakken en een balans.

Leg de voorwerpen in de kring en leg de twee jute zakken erbij. Zet de balans in de kring. Vertel de kinderen dat deze voorwerpen cadeaus zijn die Piet rond gaat brengen. Piet stopt alle cadeaus in zijn zak, maar wanneer hij zijn zak vol zware cadeaus stopt, kan hij de zak nauwelijks meer dragen. Daarom vraagt Piet of de kinderen de cadeaus voor hem willen wegen. Laat de kinderen telkens twee voorwerpen in de bakjes van de balans leggen en deze met elkaar vergelijken. Wat weegt zwaar en wat weegt licht? Maak twee groepen in de kring: een groep met de zware cadeaus en een groep met lichte cadeaus.
Wanneer alles gewogen is, verdeel je de spullen over de twee zakken. Doe dit zo dat in beide zakken zowel zware als lichte cadeaus zitten.

De zak – meten en wegen
Vul 2 zakken. Eén zak vol met knuffels of ander licht materiaal. Eén zak halfvol met blokken of ander zwaar materiaal.
Laat de zakken zien. Laat de kinderen erin kijken. De ene zak zit vol. De andere niet. Welke zou nu het zwaarst zijn? Onderzoek het maar.
Stop ook eens andere voorwerpen in de zak.

Cadeaus inpakken – meten
Nodig: enkele doosjes, verschillend van grootte, stukken pakpapier, verschillend van grootte.
De pakpiet begint aan zijn eerste dag als pakpiet. Pff, hoe moet hij beginnen? Wat veel pakjes, wat veel papier!
In de kring liggen doosjes van verschillende grootte en stukken pakpapier van verschillende grootte. Kunnen de kinderen raden welk stukje pakpapier bij welk doosje hoort? Waarom denken ze dat? Hoe kunnen we weten of dat zo is?

Het allerkleinste pietje – seriëren met cadeautjes
Nodig: verschillende ingepakte cadeautjes van verschillende grootte, huizen van blokken en een klein pietje.
Het allerkleinste pietje mag vandaag voor de eerste keer pakjes gaan bezorgen. Gebruik een handpop van Sinterklaas die dit aan het allerkleinste pietje komt vertellen. Het allerkleinste pietje is heel erg blij en trots. Maar, Sinterklaas heeft gezegd dat het pietje met het kleinste pakje moet beginnen en als dat goed gaat het pakje dat een beetje groter is en zo verder.
Het allerkleinste pietje vraagt de kinderen om hulp. Kunnen zij hem het kleinste pakje aanwijzen? Dit pakje wordt naar één van de huizen gebracht. Daarna gaat het kleine pietje verder met zijn werk en de kinderen helpen hem daarbij.
De volgende morgen komt het allerkleinste pietje bij Sinterklaas op het kantoor. De Sint vraagt aan de kinderen of het bezorgen goed gelukt is.
Als dat zo is, mag het kleinste pietje nu ook naar de huisnummers kijken. Schrijf nummers op de pakjes en leg getalkaartjes bij de huizen, bijvoorbeeld 2, 4, 6, 8 en 10. Naar welk huis moet het kleinste pakje gebracht worden? En het grootste pakje?

Over de daken – ruimtelijk inzicht
Voorbereiding: Bouw met kleine blokken 3 huisjes, een klein huis (bijv. 6 blokjes), groot huis (10 blokjes) en een huis daar tussenin (8 blokjes). Bouw de huisjes zodanig dat niet meteen duidelijk is welk huis het grootst is.
De pieten lopen over de daken. Kleine piet (vingerpoppetje), de middelste piet (handpop) en grote piet (handpop).
Sinterklaas heeft kleine piet de opdracht gegeven een pakje in de schoorsteen van het kleinste huis te doen. De middelste piet heeft een pakje voor het middelgrote huis en de grote piet heeft een pakje voor het grootste huis.
De huisjes staan in de kring. Leg een doek over 2 van de 3 huisjes. Het eerste huis is zichtbaar. Uit hoeveel blokjes bestaat dit huis? Hoe kunnen we dat te weten komen? Ziet het huis er aan alle kanten hetzelfde uit?
Laat het 2de huis zien en daarna ook het 3de. Welke piet moet nu naar welk huis? Wat denken de kinderen? Waarom denken ze dat? Hoe kunnen we het zeker weten? Laat de kinderen maar vertellen en laat ze het aan de klas zien. Is er een kind dat komt met het idee om de huizen af te breken en de blokken in een rij te zetten, zodat je kunt tellen en vergelijken?

Het grootste huis – ruimtelijk inzicht
Bouw 2 huizen van een verschillend aantal blokken. Eén huis is heel hoog (alle blokken op elkaar). Dit is het huis met de minste blokken. Het huis met de meeste blokken is laag en compact.
Welke huis is nu het grootst (voor welk huis zijn de meeste stenen gebruikt)?

De wegwijspiet – links en rechts
De wegwijspiet is zijn wegwijsboek kwijt. Het ligt nog in het grote pietenhuis. Zonder wegwijsboek kan de wegwijspiet niks. Kunnen de kinderen de wegwijspiet helpen terug naar het pietenhuis te komen? De juf of meester weet de weg vast wel. De wegwijspiet gluurt door een kiertje mee en kan de route zo onthouden.
Alle kinderen houden hun rechterarm voor zich uit en krijgen hier een lintje om. De kinderen gaan voor hun stoel staan en blijven hier staan.
Jij vertelt de route. We gaan rechtdoor. De kinderen houden hun beide armen gestrekt voor zich. Nu gaan we rechtsaf. De kinderen steken hun rechterarm omhoog. We lopen weer een stukje rechtdoor. Nu slaan we linksaf. De kinderen steken hun linkerarm omhoog. We komen bij een plein. We steken het plein schuin over. De kinderen steken hun armen schuin naar voren. We gaan een rotonde over en moeten een stukje terug. De kinderen draaien een rondje. We gaan rechtsaf en dan achter de kerk (de kinderen gaan achter hun stoel staan) nog een keer rechtsaf. Verzin zo een hele route waarbij de kinderen de richtingen rechts en links en de begrippen schuin, rechtdoor, achter en voor veelvuldig oefenen.

Liedjes & versjes | thema Sinterklaas

Muzieklessen

Storm op zee – luisteren naar muziek
Laat de kinderen naar een instrumentaal muziekstuk luisteren waarin je, met fantasie, de wind kunt horen. Ik gebruikte het klassieke muziekstuk ‘The Moldau’ (Mà Vlast). Het was de dag voor de intocht van Sinterklaas, dus ik vertelde de kinderen dat het waaide op zee.

Luister naar het muziekstuk en laat de kinderen de wind, zittend op hun stoel, uitbeelden. Dit kunnen ze met het hoofd, de handen, armen, buik en/of benen doen.
Na het muziekstuk een keer geluisterd te hebben (op een gegeven moment wordt het duidelijk heel vrolijk, hier gaat de wind liggen en kun je het stuk stoppen), mogen de kinderen op de muziek door het lokaal bewegen.
De derde keer deel je grote vellen papier en wascokrijt uit. De kinderen gaan op de grond zitten of liggen. Het muziekstuk klinkt en ze tekenen de wind op het papier.
Hierna kunnen de kinderen tijdens de speel-/werktijd de stoomboot van Sinterklaas tekenen of knippen en plakken.

sinterklaas zee muziek luisteren tekenen

Bewegen met sjaaltjes
Joanna van Toontje Hoger bedacht sjaaltjesliedjes waarbij de kinderen met een sjaaltje bewegen op een sinterklaasliedje.

Bij ‘Hoor wie klopt daar?’ maken de kinderen ‘klop’-bewegingen met het sjaaltje in de hand. Als de ‘vreemdeling’ komt, beweegt het sjaaltje heen en weer. Zo hoort er bij elke zin een beweging. Het maakt het zingen nóg leuker, het lied onthouden makkelijker en er wordt tegemoet gekomen aan de bewegingsdrang van de kleuters.

Je vindt de liedjes en bijbehorende bewegingen in de gratis download.

Sjaaltjesliedjes feest

dansen met sjaaltjes

 

Liedjes

Langzame Piet en vlugge Piet
Langzame Piet pakt op één dag hoogstens zeven pakjes in.
Langzame Piet heeft in zijn werk eigenlijk nooit echt eens zin.
Maar vlugge Piet, vlugge Piet, vlugge, vlugge, vlugge Piet
die doet zoveel dat geloof je bijna niet.
Vlugge Piet, vlugge Piet, vlugge, vlugge, vlugge Piet
die doet zoveel, dat geloof je bijna niet.

Pietengym
Op de wijs van Altijd is Kortjakje ziek.
Elke ochtend om half 6
krijgen alle pieten les.
Ze doen dan ochtendgymnastiek
op de maat van de muziek.
Sinterklaas zegt: luister goed
ik zal zeggen hoe het moet:
voor en achter, laag en hoog
en maak nu een mooie boog.
Ga eens zitten en weer staan
draai eens rond en het is gedaan.

Linkerbeen, rechterbeen
Onze Piet kan klimmen zeker weten
want hij heeft op de Pietenschool gezeten,
maar kan ie dansen zoals wij
van voor en achter en opzij?
Hé best Piet, ik heb een idee
als je het kan, doe dan met ons mee!

Linkerbeen, rechterbeen, draai maar om een ander heen
handen vast, zwaaien maar, een buiging en de dans is klaar.
Linkerbeen, rechterbeen, draai maar om een ander heen,
handen vast, zwaaien maar, een buiging en de dans is klaar.

Kleine Pieten Gymles
Kleine Pieten moeten alle dagen gymmen
dat is nodig voor het klimmen.
Elke middag tegen enen
gaan de kleine pieten trainen.
Van je één van je twee, van je één van je twee
alle kleine pieten doen dan mee, doen mee
van je één van je twee, van je één van je twee
Alle kleine pieten doen dan mee.

Pepernoten Samba
Pepernoten Samba, pepernotenlied
Pepernoten Samba, coole Pietenbeat
Pepernoten Samba, pepernotenbaas
Pepernoten Samba, hit voor Sinterklaas!
Zing met mij die samba, wie doet er met me mee?
Swing met mij die samba, ‘k bracht hem voor je mee.
Pepernoten Samba, pepernotenlied
Pepernoten Samba, coole Pietenbeat
Pepernoten Samba, pepernotenbaas
Pepernoten Samba, hit voor Sinterklaas!
Lieve Piet, wiedewiedewiet, ‘k hoor je wel,
maar ‘k zie je niet
wil je Sint de groeten doen, gooi wat in m’n lege schoen.
Pepernoten Samba, pepernotenlied
Pepernoten Samba, etc.

Sinterklaas had zeven Pieten
Sinterklaas had zeven Pieten
zeven Pieten had Sinterklaas
ze werkten hard, ze strooiden rond
en deden allemaal zo.
(bij ‘deden allemaal zo’ mag één kind iets bedenken dat uitgebeeld wordt, bijv. klimmen, bakken, iets in de schoen doen, kunstjes maken…)

Versjes

Zeven Pietjes
7 Pietjes pakken cadeautjes in
één gaat er weg, hij heeft geen zin.

6 Pietjes klimmen op het dak
één gaat er weg, hij heeft een lege zak.

5 Pietjes bakken speculaas
één gaat er weg, hij moet naar Sinterklaas.

4 Pietjes fietsen door het land
één gaat er weg, hij heeft een slappe band.

3 Pietjes maken marsepein
één gaat er weg, hij vindt het niet fijn.

2 Pietjes halen schoentjes leeg
één gaat er weg, omdat hij niets kreeg.

1 Pietje is nu helemaal alleen
hij gaat snel naar bedje toe
nu zie je er geen één.

Snoepjespiet
In een hoekje van de kelder
naast de pepernotenberg
zit een heel klein Pietje
maar hij snoept, o wat erg!
Ja, wel honderd pepernoten,
stopt hij vlug, vlug in zijn mond
en zijn buik wordt steeds maar dikker
Piet toch, dat is ongezond.
Straks kun jij niet meer klimmen.
Ja, het is je eigen schuld
omdat je in plaats van de zakjes
steeds je eigen buikje vult.
Beter kun je broodjes eten,
nou, je moet het zelf maar weten.

Ideeën voor de hoeken & spelinloop

sinterklaas fijne motoriek bundel kleuters lesidee

Motoriekbundel Sinterklaas

6 leuke activiteiten gericht op de ontwikkeling van de fijne motoriek. Scheer de baard van Sinterklaas, knip hooi voor het paard, bezorg pakjes in de schoorsteen, schuif kruidnoten door de sjoelbak en meer.

Bekijk de bundel

Inrichting van de hoeken

Huishoek
Breng de huishoek in Sinterklaassferen, zodat Sinterklaas kan komen!

  • Leg een matras neer als bed, zodat de kinderen ’s nachts, wanneer Sint en Piet langs komen, kunnen slapen.
  • Maak van een kartonnen doos een open haard en zorg ervoor dat de kinderen hier hun schoen met een wortel bij kunnen zetten.
  • Leg tekenpapier klaar voor het maken van een tekening van de Sint of het maken van een verlanglijst.
  • Zet eventueel een cd speler met koptelefoon in de huishoek, waarop de kinderen sinterklaasmuziek kunnen luisteren, zo kunnen ze, wanneer ze hun schoen gezet hebben zingen voor de Sint.
  • Leg een recept voor het maken van kruidnoten klaar bij het keukentje en leg hier een beslagkom, garde en andere bakspullen bij.
  • Ook kun je in deze hoek voorleesboeken rondom Sinterklaas leggen. De kinderen kunnen elkaar, bij het naar bed gaan, voorlezen.

Het kasteel van Sinterklaas
Maak van een doos een kasteel door er kantelen in te zagen (dit kunnen de kleuters zelf doen met de zaagjes van MakeDo). Bestempel het kasteel met schuursponzen.
Zet een inpaktafel in het kasteel, een makkelijke stoel voor Sinterklaas en zorg voor cadeautjes en chocoladeletters die rondgebracht kunnen worden.

kasteel sinterklaas kleuters spel
kasteel sinterklaas kleuters spel
vlag kasteel sinterklaas kleuters

Inpakkamer
Zet een groepje tafels bij elkaar. Leg hierop inpakpapier, een heleboel kleine dozen of blokken, plakband en cadeau labels en laat de kinderen lekker inpakken.
Hierbij zijn de kinderen volop met rekenvaardigheden bezig. Hoeveel papier heb ik nodig? Past dit? Is dit wel groot genoeg?
Geef de inpakpieten de naamkaartjes van de kinderen en laat hen deze op de pakjes plakken. Zo kunnen de pakjes ‘echt’ bij de kinderen bezorgd worden.

Cadeaulabels 

Leg cadeau labels in de inpakhoek en laat de kinderen hier hun eigen naam of de naam van een klasgenootje op stempelen. Zorg voor een namenlijst of naamkaartjes, zodat de kinderen de namen na kunnen stempelen of schrijven.

Cadeau labels Sinterklaas

cadeau labels sint

Het inpakhoekje in mijn klas. In deze hoek liggen ook verkleedkleren, het boek van Sinterklaas, een lekkere stoel voor de Sint, jute zakken en een namenlijst van alle kinderen.

inpakhoek sinterklaas kleuters
inpakhoek sinterklaas kleuters

De stal van Ozosnel
Richt een fijne plek voor Ozosnel in. Zorg voor een (stok)paard, staldeuren, voer voor Ozosnel, een bak voor water enzovoorts.

Deze stallen maakte onze oudervereniging.

stal ozosnel sinterklaas
sinterklaas spelhoek ozosnel

In de bakkerij
In het pietenhuis wordt hard gewerkt. In de bakkerij wordt vanalles gebakken. Maak een bakkerij in het lokaal. Zorg voor klei in een deegkleur en keukenspullen als een garde, mixer, beslagkom, maatbeker, deegroller en springvorm. Leg bakkerskleding en pietenpakken klaar. Maak een oven van een doos.

sinterklaas bakkerij spel kleuters
sint bakkerij
Gratis downloads voor de bakkerij

Sintsmulsels – tellen en getalsymbolen

Sinterklaas is bijna jarig. Wellespiet wil zo graag een taart voor hem bakken, maar het gaat telkens mis. Help Wellespiet en versier de mooiste cakes met deze telkaartjes. De kinderen oefen het tellen en de getalsymbolen spelenderwijs. De kaartjes zijn er in twee varianten. Voor de eerste download heb je snoepgoed nodig, voor de tweede download gebruik je (tel)dopjes of fiches in verschillende kleuren.

Telkaartjes met snoepgoed
Telkaartjes met (tel)dopjes

Taart voor Sinterklaas – kleien

Wellespiet wil een taart voor de verjaardag van de Sint maken. Help jij hem? Versier de taart voor Sinterklaas. De taarten op deze telkaarten kunnen met pepernoten, snoepgoed of kaarsjes versierd worden. Ze kunnen ook als kleikaarten gebruikt worden. De kinderen kleien het aangegeven aantal versieringen.

Tel-/kleikaarten taart

telkaarten kleikaarten sinterklaas bakker
sinterklaas kleikaarten taart bakkerij
sinterklaas telkaarten
sinterklaas telkaarten bakkerij

Op de stoomboot
De stoomboot komt naar Nederland! Zorg voor flinke stukken karton of tafels waarmee je een stoomboot kunt creëren. Zet een inpak-/schrijftafel in de stoomboot of maak de slaapkamer van Sinterklaas. Laat enkele kleuters een roer knippen uit een groot vel karton.
In mijn groep maakten de kinderen de boot, de vlag, de vlaggenlijn, het roer en de sinterklaasstoel zelf.

Bouwhoek

  • Laat de kinderen de aankomst van Sinterklaas in de bouwhoek bouwen. Leg een blauw vel Engels karton in de bouwhoek en geef de kinderen een heleboel poppetjes die als publiek dienen. Zorg ook voor Sint en zijn pieten.
  • Geef de kinderen de opdracht het kasteel van Sinterklaas of het Pietenhuis te bouwen in de bouwhoek, met kleine blokken, grote blokken of kapla.
    Leg er pieten en een Sint bij (vingerpoppetjes, handpoppen, kleine figuurtjes o.i.d.).
    Print afbeeldingen van kastelen en grote huizen uit ter inspiratie voor de kinderen.
  • Bouw de stoomboot van de Sint in de bouwhoek na.
  • Maak een open haard met de blokken uit de bouwhoek. Zet er LED-theelichtjes in en leg er rood/oranje crêpepapier in. Klaar is de haard.
  • Leg Sinterklaas met bouwblokken.

Bouwtafel / verteltafel
Teken huizen op oude blokken of maak huizen van melkpakken of kleine dozen. Voeg Playmobil figuren toe en zorg voor cadeautjes die kunnen worden bezorgd. Op deze tafel werd ook de stoomboot aangelegd in de haven.

speeltafel verteltafel sinterklaas kleuters
speeltafel verteltafel sinterklaas kleuters

Kapla
Leg een Sint of Piet van kapla en ‘kleur’ deze eventueel in met vloermozaïek.

kapla sinterklaas kleuters
kapla sinterklaas kleuters
kapla sinterklaas kleuters

Zandtafel
Voeg bakspullen toe aan de zandtafel, zodat de kinderen hier als bakpiet aan het werk kunnen. Leg pietenmutsen klaar en/of pietenpakken.

zandtafel kleuters

Lichttafel
Teken met een Woody iets wat bij Sinterklaas past op de lichttafel, zoals een mijter, pietenmuts, Ozosnel, een pakje of de staf. De kinderen versieren dit met kleine losse materialen (loose parts).

sinterklaas lichttafel kleuters

Pietenhuis
Het poppenhuis wordt een pietenhuis. Voeg speelfiguren van Sint, Ozosnel en de pieten toe. Zorg voor kleine pakjes en schoenen of klompen om te vullen. De kinderen richten het pietenhuis met poppenhuismeubels in en spelen een rollenspel met de speelfiguren. In dit poppenhuis heb ik pegdolls van Sint en de pieten gezet.

poppenhuis sint

De pepernotenfabriek
Neem een groot stuk karton en bevestig hier buizen, slangen en keukenrollen aan. Tover het karton zo om tot een pepernotenfabriek. Je kunt ook een stuk karton tegen het verfbord zetten en hier de pepernotenfabriek op maken. Gebruik de pepernotenfabriek in combinatie met de telkaartjes ‘Schoentjes vullen’ of de weegkaartjes ‘Wegen met de weegpiet’ die je vindt bij de ‘downloads’.

pepernotenfabriek

Schoentjes vullen bij de pepernotenfabriek

Voeg de telkaartjes, die je vindt onder de downloads, aan de pepernotenfabriek toe. Laat de kinderen de pepernoten die op het kaartje staan in de fabriek maken en vervolgens in de schoenen van de kinderen doen. Zet hiervoor verschillende schoenen, klompen en laarzen bij de pepernotenfabriek.

* De schoentjes kunnen ook zonder pepernotenfabriek worden gevuld. Download de telkaarten bij de ‘downloads’ op deze pagina en zet de schoenen plus vulling op een mat of tafel in het lokaal klaar. 

Sensomotoriek
Vul een dienblad of bak met gekleurde rijst, kikkererwten, linzen of pasta. Voeg materiaal om mee te spelen toe, zoals kleine scheppen, vulvormen, bekers, kleine cadeautjes of speelfiguren.

sensomotoriek sinterklaas speelrijst kleuters

Constructiemateriaal
Flex-Puzzle
Laat de kinderen dingen die te maken hebben met Sinterklaas maken van de Flex-Puzzle.

Clics
Maak een staf voor de Sint, een zak voor Piet of de stoomboot van clics.

K’nex
Maak een stoomboot met K’nex.

Coblo
Laat de kinderen ruimtelijke schoorstenen bouwen of figuren in het platte vlak zoals de mijter van Sinterklaas, het hoofd van piet, de staf of de zak.

Spelinloop | thema Sinterklaas

Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema. 

Spelen met wegdelen
Laat de kinderen met wegdelen een weg leggen en laat ze hier huisje bij plaatsen (ik gebruikte de AH-mini’s). Zet Sint en Piet op de weg en het vullen van de pakjes kan beginnen!

In de activiteitenbak voegde ik (kerst)lichtjes en Playmobil poppetjes toe. Met blokken maakten we een podium waar bij de intocht optredens op gegeven worden.

sinterklaas wegdelen kleuters
sinterklaas stad

Figurovorm
Laat de kinderen met figurovorm een cadeau versieren. Het format is van Vouwjuf en vind je op haar site.

cadeau figurovorm

Tuff-tray – pakjes tellen
Teken pakjes in de tuff-tray en laat de kinderen het juiste aantal pakjes neerleggen door kleine blokken te stapelen.

pakjes tellen sinterklaas kleuters

Stoomboot van mozaïek
Laat de kinderen een stoomboot leggen met mozaïek.

stoomboot sinterklaas mozaiek

Mijter versieren – loose parts
Versier de mijter van de Sint met diamanten. Je vindt de mijters bij de ‘downloads’ op deze pagina.

mijter sinterklaas

Schoorstenen vullen – fijne motoriek
Maak een schoorsteen van bijvoorbeeld een wc-rol. Laat de kinderen hier met een pincet ‘pakjes’ in doen. De pincetten komen van Credu.nl.

sinterklaas kleuters fijne motoriek

Wortelloof – fijne motoriek
Versier het wortelloof door strijkkralen in een patroon aan chenilledraad te rijgen. Plak eventueel kleine stickerdiamanten in verschillende kleuren op de wortel om het patroon dat geregen moet worden mee aan te geven.

wortel chenilledraad sinterklaas kleuters
wortel chenilledraad sinterklaas kleuters

Hamertje Tik
Maak Sint, Piet of de stoomboot met Hamertje Tik. Links is Piet op het dak gemaakt.

hamertje tik dit ben ik
sinterklaas hamertje tik

Scheerschuim – sensomotoriek
Laat de kinderen een Sint tekenen met een Woody en laat ze Sint een baard van scheerschuim geven.

scheerschuim sinterklaas kleuters
scheerschuim sinterklaas kleuters
scheerschuim sinterklaas kleuters

Kleien
Klei de baard van Sint of klei pepernoten of chocoladeletters.
De linker kleikaart komt uit de methode Krullenbol. De klei rechts is van het merk ‘Dutch Dough’.

kleien sinterklaas
kleien sinterklaas
kleien sinterklaas