lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!



Extra uitdaging voor kleuters
(met een ontwikkelingsvoorsprong)

Hier vind je suggesties voor het eenvoudig aanpassen of verrijken van bestaande materialen in de kleutergroep, plusprojecten met kringactiviteiten voor beginnende lezers en rekenaars in de kleutergroep en andere tips om aan de slag te gaan met 'slimme' kleuters.

Nieuw! SmartGame Squirrels go Nuts!

Met dit nieuwe spel van SmartGames krijg je meteen zin in de herfst. Het ziet er super aantrekkelijk uit! Eekhoorntjes vervoeren een eikel over het spelbord en zoeken er een holletje voor. Zo leggen ze hun wintervoorraad aan. Omdat wij deze herfst 'de eekhoorn' centraal hebben staan, wil ik dit spel zeker eens proberen.

Squirrels go Nuts! is een denkspel voor kinderen vanaf 6 jaar. Het spel bevat een spelbord, vier speelstukken met eekhoorns, vijf eikels en een boekje met uitdagingen. Het spel is bedoeld om alleen te spelen.

Het kind legt het opdrachtenboekje voor zich en start met 'level' 1. Hij plaats de speelstukken op het spelbord zoals in het boekje aangegeven staat. In elk speelstuk zit een gat. Hier wordt een eikel in gelegd. Vervolgens worden de speelstukken over het spelbord geschoven. Ze mogen niet opgetild worden. Het is de bedoeling dat de eikels naar de holletjes gerold worden. Als alle eikels in een hol gevallen zijn, is het level behaald en gaat het kind verder met level 2. De uitdagingen lopen op in moeilijkheid. Zo zijn er uitdagingen voor de starter en uitdagingen voor de wizard.

Voor dit spel hebben de kinderen een goed ruimtelijk inzicht nodig en ze moeten goed kunnen plannen. Vooruit denken, logisch redeneren en geduld en concentratie hebben zijn bij dit spel belangrijke vaardigheden. Ik vind het spel erg leuk voor kinderen vanaf groep 3. Sommige oudste kleuters zullen dit ook al kunnen, maar ik merk dat ze snel opgeven, omdat het spel toch wat moeilijk is. Zij vinden het leuker om gewoon met de speelstukken te spelen ;).

--> Lees meer op de site van SmartGames

Ter overdenking ... Bloemen zijn rood (lied)

‘n Jungske ging vur ‘t uurst naor school, hij kreeg ‘n vel papier en krijt
en hij kleurde en kleurde ‘t hul vel vol, want kleure, da vond-ie fijn.
Mar de juffrouw zei “Wat doe je daar, jongeman ?”
“Ik teken bluumkes, juffrouw”
Ze zei “We doen hier niet aan kunst, jongeman,
bloemen zijn rood en de lucht is blauw.
Je zult er rekening mee moeten houden; je bent hier niet alleen.
Als alle kinderen ‘ns deden zoals jij,
waar moest dat dan toch heen, ik zeg je:

“Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.
’t Heeft geen enk’le zin om ’t anders te zien,
dus waarom zou je ’t dan nog anders doen.”

Uit: "Bloemen zijn rood" van Gerard van Maasakkers

Plusprojecten Kleuteruniversiteit

Voor Kleuteruniversiteit schrijven wij regelmatig een plusproject. Hieronder vind je onze projecten. Bezoek de winkel om alle projecten te bekijken.

Plusproject 'Bijzondere dieren'

Wow, daar komt een tovenaar de klas in. Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!

Maak kennis met ongelooflijke dieren: kameleons, zwarte panters, vuurvliegjes, slangen … Ze kunnen stuk voor stuk toveren. Dit plusproject bevat reken- en taalactiviteiten, creatieve opdrachten, een muziekles en een les Engels bij het boek ‘Ik kan toveren‘ van Mack.

--> Bekijk het plusproject 'Bijzondere dieren'

Plusproject 'Dinosaurussen'

Kijk, de dinoprofessor komt de klas in. Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!

Leer van alles over dino’s tijdens dit plusproject van Kleuteruniversiteit met reken- en taalactiviteiten en een creatieve opdracht, bij het boek ‘Willewete Dinosaurussen‘ van Jozua Douglas en Barbara van Rheenen.

--> Bekijk het plusproject 'Dinosaurussen'

dinosaurussen slimme kleuters

Plusproject 'De ijsbeer'

Een ijsbeer wordt ook wel een poolbeer genoemd. Dit enorme zeezoogdier brengt het grootste deel van zijn leven door op het ijs en de sneeuw van de Noordelijke IJszee.

Leer alles over de ijsbeer met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in de kleutergroep en groep 3. Het project bevat activiteiten bij het informatieve prentenboek De ijsbeer van Jenni Desmond.

--> Bekijk het plusproject 'De ijsbeer'

ijsbeer winter slimme kleuters

Plusproject 'Zo werkt mijn lichaam'

Kijk naar je lichaam. Wat zit daar binnenin? Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!

Leer van alles over je lichaam tijdens dit plusproject met reken- en taalactiviteiten en een les Engels. De activteiten zijn geschreven bij het boek Willewete Zo werkt mijn lichaam van Pierre Winters en Madeleine van der Raad.

--> Bekijk het plusproject 'Zo werkt mijn lichaam'

Plusproject voor de kleuters en groep 3 'Leonardo da Vinci

Leonardo werkt aan zijn boek vol tekeningen. Kijk er maar eens in.
Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!

Maak kennis met Leonardo da Vinci en zijn meesterwerken. Dit project is bedoeld voor kinderen uit de kleutergroep én uit groep 3. Samen leren zij tijdens creatieve opdrachten en reken- en taalactiviteiten meer over het leven van Leonardo. Het project is geschreven bij het AVI-boek Het boek van Leo van Arend van Dam en Alex de Wolf.

--> Bekijk het plusproject 'Leonardo da Vinci'

Plusproject 'Bijzondere bouwsels'

Reis mee de wereld over. Nederland is het begin.
Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!

Bekijk bijzondere bouwsels van over de hele wereld. De kinderen brengen tijdens rekenactiviteiten, taalactiviteiten en een les Engels een bezoek aan deze bijzondere bouwwerken en gaan zelf aan de slag. Een pakket op basis van het boek Willewete ‘Bijzondere bouwsels’.

--> Bekijk het plusproject 'Bijzondere bouwsels'

bijzondere bouwsels plus kleuters juf anke

Plusproject 'Piraten'

Kom, stoere piraten, we gaan varen op de woeste zee!
Durf jij met ons mee?

In dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3, leren de kinderen van alles over piraten, aan de hand van het boek Willewete ‘Piraten’ van Suzan Boshouwers & Marjolein Hund. De kinderen maken een spannende zeereis tijdens taalactiviteiten, rekenactiviteiten en een les Engels.

--> Bekijk het plusproject 'Piraten'

Plusproject piraten kleuters

Plusproject 'Naar het pretpark'

Kom mee, we gaan naar het pretpark! Waar wil jij in?
Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!

Spaar zegels, koop kaartjes en maak plezier in het pretpark. De kinderen gaan tijdens rekenactiviteiten, taalactiviteiten en een les Engels in verschillende attracties. Ze maken hier zinnen, tellen met sprongen, zoeken naar letters en nog veel meer.

--> Bekijk het plusproject 'Naar het pretpark'

naar het pretpark plusproject kleuters

Plusproject 'De blauwe vinvis'

De blauwe vinvis is het meest bijzondere wezen dat er bestaat. Hij kan wel dertig meter lang worden en zijn bek is zo groot dat er vijftig mensen in kunnen staan.

Leer alles over de blauwe vinvis met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in de kleutergroep en groep 3. Het project bevat activiteiten bij het informatieve prentenboek ‘De blauwe vinvis’ van Jenni Desmond.

--> Bekijk het plusproject 'De blauwe vinvis'

De blauwe vinvis

Plusproject 'Cowboys'

Cowboy Jojo pakt zijn lasso en paard, daar gaat hij weer.
Wat wordt zijn avontuur deze keer?
Een plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3!

In dit plusproject ga je met cowboy Jojo mee op avonturentocht. Tijdens deze tocht kom je allerlei stoere activiteiten tegen. Deze zijn geschreven bij het boek Willewete ‘Cowboys’ van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund. Bij het project vind je een stoer cowboylied van Jeroen Schipper.

--> Bekijk het plusproject 'Cowboys'

plusproject cowboys kleuters

Plusproject 'Vulkanen'

Pruttel, pruttel, daar gaat hij weer,
wat spuwt de vulkaan deze keer?
… een plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3!

In dit plusproject van Kleuteruniversiteit leren de kinderen meer over vulkanen en spuwt de vulkaan uitdagende activiteiten op reken- en taalgebied. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Willewete Vulkanen’ van Pierre Winters en Margot Senden.

--> Bekijk het plusproject 'Vulkanen'

plusproject vulkanen

Plusproject 'Naar het circus'

‘Aandacht! Aandacht! Circus Katinka presenteert nu speciaal...
... een plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3. Wat kunnen zij allemaal?’

Tijdens de lessen uit het plusproject 'Naar het circus' helpen de kinderen circusartiesten met hun acts. Deze acts bestaan uit reken- en taalactiviteiten, zoals jongleren met letters, een paardendressuur met getallen en koorddansen met zinnen. Het project is door Els en mij gemaakt voor Kleuteruniversiteit.

--> Bekijk het 'Plusproject Naar het circus'

naar het circus plusproject

Plusproject 'Spuit Elf is nummer 1'

De klok slaat negen keer. O jee, Spuit Elf is al weer te laat.
Spuit Elf moet snel weg. Naar zijn vrienden. Want het is sportdag.

Harmen van Straaten schreef het boek ‘Spuit Elf is nummer 1’  voor beginnende lezers. Voor Kleuteruniversiteit schreven Els en ik een plusproject aan de hand van dit boek voor kinderen in een kleutergroep die interesse hebben in letters en lezen. Dit project is eveneens geschikt voor groep 3. Tijdens de lessen uit dit pakket voeren de kinderen verschillende tests uit, net als Spuit Elf in het boek ‘Spuit Elf is nummer 1’. Zo doen ze de rijmtest, de lettertest, de woordentest en de zinnentest. Daarnaast bevat het pakket een rijmbingo en een spannend letterspel.

--> Bekijk het 'Plusproject Spuit Elf is nummer 1'

Spuit Elf

Denksleutels

Vragen die kinderen aan het denken zetten
Welke vragen stel jij aan de kinderen in je groep? Diferentieer je in de vragen die je stelt? Stel je ook wel eens vragen aan de 'slimmere' kleuters? De Australiër Tony Ryan bedacht de Thinkers Keys, denksleutels, met vragen die het denken van jonge kinderen stimuleren. Geef zelf eens het antwoord op een vraag en laat de kinderen de vraag bedenken! Of laat kinderen overeenkomsten noemen van twee voorwerpen die duidelijk verschillend zijn. En wat denk je van de vraag 'kun jij je lunch eten met een vel papier?'

--> Bekijk de uitleg bij de denksleutels
--> Download de denksleutels

 

Speelleermateriaal verrijken

Kralenplank
* Knip van een symmetrisch voorbeeld de helft af of bedek de helft van het voorbeeld. Geef het kind de opdracht het voorbeeld na te leggen en het ontbrekende gedeelte (met behulp van een spiegel) af te maken.
* Maak een elastiek vast over het midden van de kralenplank. Laat het kind een symmetrisch figuur leggen (het kind mag het figuur zelf bedenken).
Of geef het kind de opdracht bijv. 20 te vormen door links en rechts evenveel kralen te leggen (10-10).
* Laat de kinderen zelf iets op de kralenplank leggen dat bij het thema past. Het is ook leuk om ze dit eerst te laten ontwerpen met de app KralenPlankOntwerper. Als het ontwerp klaar is, leggen de kinderen het voorbeeld na op een echte kralenplank.
* Geef het kind een stippendobbelsteen en een kleurendobbelsteen. Laat het kind gooien en zo groepjes kralen leggen. De kralen die bij één worp horen moeten als groepje tegen elkaar op de kralenplank liggen. Bijv. het kind gooit groen en 6, het kind legt een groepje van 6 groene kralen.
* Leg met loom-bandjes figuren op de kralenplank.

Halve kralenplankvoorbeelden
Voorbeelden van symmetrische figuren om na te leggen en af te maken. De download bevat zowel realistische als abstracte voorbeelden.
Een aantal voorbeelden komt, als heel voorbeeld, van kleutergroep.nl

--> Download de kralenplankvoorbeelden

kralenplank half

Puzzelen
* Haal een paar stukken uit een puzzel. Gooi de puzzel om en laat het kind de puzzel maken. Er ontbreken dus een paar stukjes.
* Gooi twee of meer puzzels door elkaar en laat het kind de puzzels maken.
* Zoek een afbeelding die binnen het thema past en knip deze in stukken. Kan het kind de afbeelding weer tevoorschijn toveren?

Stempelen en spelen met letters
* Laat het kind zelf (uit het hoofd) woorden leggen.
Vindt het kind dit nog moeilijk, dan kan hij/zij woorden naleggen van stempelkaarten of uit een boekje.
* Geef het kind de opdracht: maak zoveel mogelijk woorden die beginnen met de ... (letter).
* Laat het kind zelf woordkaartjes schrijven voor de lettermuur. Het kind kan er ook een tekening van het woord bij maken.
* Laat het kind woordkaarten maken voor de verschillende hoeken, bijv. bouwhoek, speelhoek, schrijfhoek etc. Spelfouten zijn niet erg.
Eventueel kan het kind de woorden nastempelen of naschrijven.
* Gebruik de Letterspelmat en laat kinderen voorwerpen bij elke letter zoeken. Start met de beginklank en geef een andere keer de opdracht de letter als eindklank te nemen.

Mandala's
* Maak mooie mandala's met materiaal dat bij het thema past. De kinderen oefenen hierbij het spiegelen en leggen van patronen.



Tel-wel
Tel-wel is het rekenmateriaal waarbij kinderen een bepaald aantal stippen op een lieveheerbeest moeten leggen, pinnetjes in een boom moeten steken, een toren van blokken moeten bouwen etc.
* Geef het kind moeilijkere opdrachten bij het materiaal, bijv. tel er telkens 2 bij op (Als er het getal 7 staat, wordt het dus 9), of haal er telkens 2 af.
* Laat het kind er bij iedere nieuwe situatie 1 bij doen. Het kind begint met 2 pinnetjes in het lieveheersbeestje, dan 3 pinnetjes in de boom, dan 4 blokken etc.
* Laat het kind telkens dubbel zoveel leggen als er staat. Dus 2 wordt 4, 5 wordt 10 en 6 wordt 12. Let er wel op of er genoeg pinnetjes, blokken etc. zijn.

Verti-blocs
* Een extra groot bouwwerk maken door meerdere kaarten te combineren.
* In spiegelbeeld bouwen met of zonder een spiegel.
* Meerdere kaarten combineren in spiegelbeeld.
* Rekenopdrachten geven bij de zwart-wit kaartjes, bijv. "gebruik precies evenveel rode blokjes als gele en blauwe blokjes samen. Je mag groen gebruiken voor wat je over hebt." Of "bouw ik elke rij rode blokjes, maar hoe hoger de rij is, hoe minder rode blokjes je mag gebruiken".

Mozaïek
* Leg een reep papier op tafel en laat twee kinderen hier een kunstwerk bij maken van mozaïek. Dit doen ze door te spiegelen.

Hamertje Tik
*
Het kind maakt zelf symmetrische figuren.
* Jij timmert een figuur en geeft het kind de opdracht dit na te maken.
* Het kind moet een poppetje maken met een vooraf bepaald aantal vormen (bijv. 7).
* Het kind moet een huis maken van alleen driehoeken (2 driehoeken vormen samen een vierkant, het kind moet dit ontdekken).

Dobbelbladen en dobbelspelletjes
* Geef het kind bij dobbelspelletjes de opdracht er één bij of één af te doen. De kinderen maken zo eenvoudige optelsommen.

Bouw- en constructiemateriaal

Bouwen in de bouwhoek
*
Zoek samen met het kind foto's van gebouwen en laat het kind zo'n gebouw nabouwen. Je kunt ook enkele foto's van gebouwen in de bouwhoek ophangen, zodat de gebouwen voor alle kinderen ter inspiratie dienen en nagebouwd kunnen worden.
In de download hieronder vind je een aantal foto's van bekende gebouwen, om na te bouwen.
* Geef het kind opdrachten, zoals:
Bouw een kasteel met 5 torens, 2 poorten en 5 blokken hoog.
Bouw een autogarage waar 7 auto's naast elkaar in passen.
Bouw een huis voor je gezin (papa, mama, ....kinderen).
Bouw een speeltoestel met een klimrek en een glijbaan.
Bouw een dierentuin met 10 hokken / weides en een pad voor de voetgangers.
Bouw een boerderij voor koeien, met een weiland.
Bouw een school met 8 klaslokalen.
Maak een parkeerplaats voor 10 auto's en 2 vrachtwagens.
* Zet spiegels in de bouwhoek. Spiegeltegels tegen de muur en spiegeltegels op de grond waar de kinderen op kunnen bouwen.
* Laat het kind een bouwtekening maken van het eigen gebouwde bouwwerk. Of laat het kind vooraf iets ontwerpen en het dan bouwen in de bouwhoek.
* Maak een plattegrond van het bouwwerk, eventueel ook met hoogtecijfers.

Constructiemateriaal
* Geef het kind de opdracht bouwwerken te maken die binnen het thema passen. Zo laat je hen met Kerst een kerstboom of kerstster van K'nex maken, in de winter een sneeuwkristal van K'nex, met Sinterklaas een staf van Clics, tijdens het thema ruimte een raket van Clics enzovoorts.
Geef de kinderen geen voorbeeld, laat hen zelf (eventueel met een klasgenootje) bedenken hoe ze dit aan gaan pakken.

Opdrachtkaartjes voor de bouwhoek
Deze download bevat kaartjes met opdrachten voor in de bouwhoek. Je geeft het kind een kaartje en vertelt wat erop staat. Het kind gaat aan de slag. Met deze kaartjes heb je altijd een idee paraat, je hoeft niet snel wat te bedenken. Ook zijn de kaartjes handig om de opdracht te onthouden. Het kind gaat met het kaartje aan de slag en jij leest het opnieuw voor als het kind het niet meer weet.
Er staat bewust geen visualisering van de opdracht op de kaartjes, omdat het kind dan al in een bepaalde richting geduwd wordt.

Print de opdrachtkaartjes uit en lamineer ze. Elke opdracht is er in 2 niveau's. Je kunt de bij elkaar horende kaartjes ook aan elkaar laten zitten en omvouwen. Zo lamineer je ze, dan heb je ze dubbelzijdig. Aan de ene kant de 1 ster opdracht en aan de andere kant de 2 ster opdracht.
Stop de kaartjes in een doosje. Het kind kan ze pakken wanneer hij/zij wil en jij kan ze op elke gewenst moment geven.

--> Download de bouwhoekkaartjes

bouwhoek uitdaging

bouwhoek gebouwen

Interessante boeken voor jonge kinderen

De Willewete reeks van Clavis en de boeken van Mack (serie 'De wondere wereld') zijn geschikt voor kleuters. Deze boeken bevatten weetjes over allerlei onderwerpen.
Arend van Dam heeft een aantal zelfleesboeken geschreven voor jonge kinderen, over belangrijke personen uit de geschiedenis, zoals Rembrandt en Da Vinci. Aanraders!
Hieronder vind je een aantal van deze boeken. Er zijn er van elke serie nog meer.

 

Speelhoek

* Zorg voor materiaal wat extra uitdaging in de speelhoek biedt, zoals een portemonnee met geld, een agenda met schrijfmateriaal erbij, een krant, een recept bij het fornuis of een receptenboek.
Als er een winkel in de speelhoek is kun je prijzen op alle producten plakken, kinderen boodschappenlijstjes laten schrijven en werken met geld en een kassa.

Zand- en watertafel

* Maak de zand- of watertafel leeg. Doe er eens wat anders in! In de winter: een heleboel ijsblokjes of grote blokken ijs van water dat je buiten hebt laten bevriezen. De kinderen kunnen met de ijsblokjes spelen, bouwen, kijken hoe snel ze smelten, welke het eerst weg is en hoe je de blokjes sneller kunt laten smelten.
Ook een idee voor de winter: piepschuimkorrels of kleine piepschuim stukjes, zogenaamd sneeuw. Verstop hier vanalles in.
In de herfst: een bak vol met maïskorrels. Bij de maïskorrels kun je de bestaande zandtafelmaterialen gebruiken, zoals emmers, schepjes, trechters.

Computer

* Woorden typen op de computer. Erg handig als het kind letters schrijven motorisch nog lastig vindt of hier gewoon nog niet aan toe is.
Open Word en laat het kind zelf woorden typen of woorden / een boek natypen. Het is ook leuk om het kind woorden te laten bedenken met de klank van de week. Het kind typt de woorden, jij print ze uit en geeft ze een plekje in het lokaal, bijvoorbeeld in de Lettermuur.

Ontdekhoek

* Maak een ontdekdoos met magneten. Laat het kind onderzoeken waar magneten aan blijven plakken en waarom, welke magneet het sterkst is, laat het kind zelf op onderzoek uitgaan naar materiaal waar de magneet aan blijft hangen etc.
* Bruggen bouwen. Geef het kind de opdracht 2 bruggen te bouwen, bijv. van piepschuim en papier. Welke brug is het sterkst? Hoeveel potloden kunnen er op elke brug liggen? Hoe lang is de brug?
* Torens bouwen van verschillende materialen, bijv. met grote blokken, met kleine blokken, met de kapla, met lego, van karton. Welke toren kan het hoogst worden? Welke toren blijft het langst staan? Welke toren valt om als je er tegenaan blaast?
* Proefjes en experimenteren. Veel kinderen vinden het leuk om experimentjes te doen, bijv. met drijven en zinken of met elektriciteit (hoe werkt elektriciteit).
Misschien is er op school materiaal aanwezig om wat natuurkundige ontdekkingen te doen?! Kijk ook op www.proefjes.nl

Denkspellen en coöperatieve spellen

Er zijn verschillende leuke, leerzame denkspelen te koop, zoals de spelletjes van SmartGames. In mijn klas heb ik 'Roodkapje', 'Sneeuwwitje', 'Castle Logic', 'Camelot Jr.', 'Colour Code' en 'Trucky'. De spelletjes bevatten opdrachtboekjes met verschillende niveaus, waardoor zowel instromers als leerlingen uit groep 2 ze kunnen spelen. De spelletjes die ik in mijn groep heb zijn allemaal erg leuk!
Ook de spellen van SunnyGames zijn aan te raden. Dit zijn coöperatieve spellen, waarbij de kinderen samen naar een doel toewerken. Het samenwerken is hierbij dus belangrijk! In mijn groep worden 'Max de kat' en 'De geheime gang' regelmatig gespeeld.

SmartGames

Hier vertel ik je wat over enkele SmartGames, zodat je kunt inschatten of ze een aanwinst voor jouw groep zijn.

Dinosaurs mystic islands

Wat leuk! WIZZspel heeft weer een nieuwe Smart Game in de collectie: Dinosaurs mystic islands. Dit is een denkspel voor kinderen vanaf 6 jaar. Het spel kan alleen gespeeld worden en is zelfcorrigerend. De kinderen plaatsen rode (vleesetende) en groene (plantenetende) dino's op het spelbord. Deze dino's staan op eilanden. De rode dino's mogen niet bij de groene op het eiland komen. Dat zou gevaarlijk zijn! Door logisch na te denken, te puzzelen, goed te kijken naar de afbeelding in het opdrachtenboekje en vooral niet op te geven lukt het je om de dino's op de juiste manier te plaatsen.

Het opdrachtenboekje begint met opdrachten voor de starter. Deze worden met de kleur groen aangegeven. De speler ziet hoe de stukken op het bord moeten liggen (horizontaal of verticaal) en er staan enkele dino's afgebeeld. Je weet waar deze dino's op het bord staan en moet nu uitdenken waar de andere dino's horen. Hierna komt het niveau junior (oranje). Nu wordt nog maar van één speelstuk de plek op het bord aangegeven en er zijn geen dino's meer te zien. De speler moet nu zelf bedenken waar welke dino hoort en hoe hij de stukken moet draaien. Bij de niveau's expert (rood) en master (paars) is het speelveld leeg. De speler moet alle speelstukken zelf de juiste plek op het bord geven. Er wordt nu alleen aangegeven waar de eilanden liggen. Ruimtelijk inzicht is hier vereist.

Deze nieuwe SmartGame is super leuk voor kinderen van groep 3 tot en met 8. Voor de kleuters is dit spel nog wat moeilijk. Zij vinden het leuker om met de dino's te spelen en zijn al trots als ze de stukken überhaupt een plek op het bord hebben kunnen geven.

Het is gezellig om dit spel door twee kinderen te laten spelen. Ze kunnen elkaar helpen, tips geven of om de beurt een challenge proberen te halen. Dat geeft dit super uitdagende, stoere spel nog een extra dimensie.

--> Bestel Dinosaurs mystic islands bij WIZZspel

Jumpin' en Sneeuwwitje Deluxe

De kleuters in onze groepen spelen graag SmartGames. Op de beurs zagen we twee nieuwe spellen: Jumpin' en Sneeuwwitje Deluxe. Wauw, leuk! Die willen wij in onze groepen wel uitproberen!

In mooie, stevige, kleurrijke dozen kwamen de spellen binnen. We hadden meteen zin om ze zelf te gaan spelen. Maar ... de kleuters ook en zij gingen aan de slag. Onze en ook hun ervaringen delen we hier graag met jullie.

Jumpin'

Jumpin' is een spel voor kinderen vanaf 7 jaar. Onze oudste kleuters (5 a 6 jaar) spelen graag (denk)spelletjes en zijn altijd in voor een nieuw spel, dus we dachten dat ook zij dit spel wel konden proberen.

Het doel van het spel is konijnen in hun holletje te verstoppen. Daarvoor heb je een spelbord met zes holen en een aantal losse onderdelen: drie paddenstoelen, twee vosjes en drie konijnen. In het bijgeleverde boekje staan de uitdagingen, ingedeeld op niveaus die met de bekende SmartGames kleuren worden aangegeven. Na een korte uitleg gaat een meisje aan de slag. Ze bekijkt uitdaging één en bouwt de situatie na op het spelbord. Door het konijn over obstakels te laten springen, zorgt ze ervoor dat hij in een holletje terecht komt. Inzicht en het goed na kunnen bouwen van de startopstelling is hierbij belangrijk. Als het konijn in een holletje zit, is de uitdaging behaald en gaat de kleuter verder met de volgende uitdaging. De uitdagingen worden steeds wat groter. Er komen meer obstakels in het veld, meer konijnen en er moeten meer sprongen genomen worden om in een holletje te komen.

Jumpin' is een uitdagend spel. Wanneer je een uitdaging gehaald hebt, wil je verder. Als je vastloopt, kun je teruggaan naar de beginsituatie, zoals in het boekje afgebeeld, en het opnieuw proberen.
Het spel ziet er aantrekkelijk uit, met schattige figuren en stevig materiaal, zodat het eindeloos veel gespeeld kan worden. Het spel is als reisversie uitgegeven. Je legt de figuren op het spelbord en sluit dit met een deksel af. Het spel is nu heel compact en kan makkelijk opgeborgen of meegenomen worden.
Verschillende oudste kleuters hebben het spel gespeeld. Het hangt van het niveau van het kind af hoeveel uitdagingen ze kunnen behalen. Met een goed inzicht, geduld en doorzettingsvermogen lukt het ze om dit spel te spelen.
Ook voor oudere kinderen en zelfs voor jou als leerkracht is Jumpin' een hartstikke leuk spel. Je kunt op je eigen niveau instappen en verder spelen en als je merkt dat je vriendje een uitdaging gehaald heeft, wil jij die natuurlijk ook halen! Zo ontstaat er een positieve concurrentiestrijd.

Sneeuwwitje Deluxe

In onze groepen hebben we Roodkapje Deluxe. Een leuk spel dat perfect op het niveau van de kleuters aansluit. De jongste kleuters kunnen dit spelen, maar ook de oudsten. Daarom zijn we ook heel nieuwsgierig naar Sneeuwwitje.

Het spel bestaat uit een huisje met daarbij zeven dwergen, een boze stiefmoeder en Sneeuwwitje, allen heel stevig uitgevoerd, en een opdrachtboekje dat omkeerbaar is en twee soorten opdrachten bevat.

De eerste opdracht is 'Waar is Sneeuwwitje?' De figuren worden in het huis geplaatst zoals op de afbeelding in het opdrachtboekje weergegeven wordt. De kinderen kijken goed naar de positie van de dwergen en de stiefmoeder. Sneeuwwitje ontbreekt hierbij. Het is de bedoeling dat de kinderen haar op de juiste plek in het huisje plaatsen. Waar zij moet staan, weten ze als alle andere figuren hun plek gevonden hebben. Als Sneeuwwitje staat, draai je de bladzijde om en zie je of ze op de juiste plek staat. Daarna volgt uitdaging twee. De uitdagingen worden steeds moeilijker en er ontbreken steeds meer figuren op de afbeelding. De kinderen moeten nu zelf ontdekken wie waar hoort. Dit kunnen ze te weten komen doordat enkele dwergen aan elkaar vastzitten en met tweeën in het huisje moeten staan. Er zijn plekjes voor één en twee figuren.

Bij de tweede opdracht zie je het huisje van voren. Sommige vensters zijn open en andere vensters gesloten. Wie zitten er achter de gesloten vensters? De kinderen moeten alle figuren in het huis plaatsen om dit te weten te komen. Ook hier vind je de oplossing op de volgende bladzijde.

Sneeuwwitje is een ontzettend leuk spel om in je klas te hebben, omdat ook de jongste kleuters dit kunnen spelen. De jongetjes die net gestart zijn en nog niet echt naar de SmartGames omkijken, wilden dit nieuwe spel meteen proberen. Het spel lijkt in het begin makkelijk, maar voor hen is het al een uitdaging om de figuren te plaatsen zoals in het opdrachtboekje aangegeven is. Daar kunnen ze zich al een hele tijd mee vermaken. Een goede oefening dus. Daarbij ziet ook dit spel er prachtig uit en is het verrassend dat SmartGames weer een heel ander soort opdracht heeft bedacht dan bijvoorbeeld bij Roodkapje. Super leuk dus!

 

 





facebook juf Anke