
Thema bakker | Lesideeën voor kleuters
Kringactiviteiten & projecten
Boekentips
De mooiste prentenboeken voor kleuters bij het thema bakker.
* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate
Opening van het thema
Beroepen zoekspel
Het Beroepen zoekspel kun je als opening van het thema of beweegtussendoortje inzetten. De kinderen zoeken beroepen en dingen die bij het beroep horen (gereedschappen, benodigdheden enz.) bij elkaar.



Projecten van Kleuteruniversiteit
Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten bij het thema bakker. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.
De bakker
Het paard van Boer Boris is jarig. Er moet taart komen.
Wie bel je dan? Bakkertje Bas natuurlijk!
Dit project bevat activiteiten voor taal, rekenen en muziek. Daarnaast vind je in het pakket een bakactiviteit, een suggestie voor spel- en beweging, voor buitenspel en de spelhoek bij het boek ‘Boer Boris en Bakkertje Bas‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Met dit project kun je drie weken aan de slag.
→ Bekijk het project ‘De bakker – Boer Boris en Bakkertje Bas’

Project beroepen & Muziekproject beroepen
Astronaut, bakker, ijscoman, olifantenwasser, politieagent,
piloot, schilder, meester, dokter of clown in een circustent.
In het project ‘beroepen’ vind je bij verschillende beroepen activiteiten op het gebied van taal, rekenen, spel- en beweging, Engels en natuur en techniek.
Het muziekproject ‘beroepen’ sluit hier mooi op aan. Dit project is geschreven bij het versjes- en liedjesboek ‘Ik weet wat ik worden wil‘. Bij elk liedje uit het boek vind je een muzikale activiteit in het project, waarbij ook aandacht wordt besteed aan taal, rekenen, executieve functies en sociaal-emotionele vaardigheden.
→ Bekijk het project ‘beroepen’
→ Bekijk het muziekproject ‘beroepen’

Kringactiviteiten thema bakker
Taalactiviteiten
Woordweb de bakker – voorkennis activeren en woordenschat
Maak met de kinderen een woord- of mindmap rondom ‘de bakker’. Haal hun voorkennis op door ze te laten vertellen wat ze er al over weten. Noteer dit op een vel papier. Plak later afbeeldingen of foto’s in het woordweb of laat de oudste kleuters tekeningen maken.
Maak de activiteit leuker door er een kookwekker (of timer op je telefoon) bij te pakken. Vertel dat er een brood in de oven zit en dat het eruit moet als de wekker gaat. Zet de wekker op één minuut en daag de kinderen uit zoveel mogelijk woorden te noemen die bij de bakker horen. Als de wekker gaat, tel je het aantal kinderen dat een antwoord heeft gegeven. Doe het nog eens. Kunnen de kinderen nu nóg meer woorden noemen in één minuut?
Rijmend naar het werk
Rijm op woorden die bij het beroep van ‘bakker’ passen, zoals brood, taart, koek, blik en werk. Leg een grote afbeelding van een koek of donut en in het midden laat de kinderen voor elk juist rijmwoord een stuk chocolade (teldop of knoop) of hagelslag op de koek of donut leggen. Tel elke keer hoeveel rijmwoorden de kinderen wisten.
Rekenactiviteiten
Stapeltaarten – tellen
Bekijk een afbeelding van een stapeltaart. Vertel de kinderen dat zij een stapeltaart gaan maken met blokken. Laat ze de blokken één voor één op elkaar stapelen en ga door tot de toren omvalt. Tel het aantal blokken dat voor de stapeltaart is gebruikt. Begin opnieuw. Daag de kinderen uit een hogere stapeltaart te maken. Tel de gebruikte blokken opnieuw.
Variatie: Gebruik schuursponzen in plaats van blokken.
Naar het werk – tellen en getalbeelden op de dobbelsteen
Leg een pad van ongeveer dertig vouwbladen in de kring. Zet een (Playmobil)poppetje of afbeeldingen van een bakker voor de eerste cirkel. Vertel dat de bakker in de ochtend al vroeg naar zijn werk gaat. Leg een brood of iets anders wat bij de bakker hoort na de laatste cirkel. Gooi met de dobbelsteen en verplaats de bakker het aantal gegooide ogen over het pad. Dobbel verder tot de bakker bij zijn bakkerij is aangekomen.
Stokbroden vergelijken – meten en seriëren
Teken stokbroden van verschillende lengte en knip ze uit. Oefen de begrippen kort en lang door de stokbroden met elkaar te vergelijken en door ze op volgorde te leggen, van kort naar lang.
Laat de kinderen zelf een stokbrood tekenen en uitknippen en leg de stokbroden van alle kinderen op volgorde van kort naar lang.
Broden wegen
Zet een balansweegschaal in het midden en zorg voor door de kinderen geknutselde broodjes, kunststof of houten broodjes of gebakjes. Leg een broodje of gebakje in het ene bakje van de balans en laat de kinderen in het lokaal op zoek gaan naar iets wat even zwaar, lichter of juist zwaarder is. Je kunt ze ook een broodje of gebakje laten zoeken met hetzelfde gewicht, dat zwaarder is of lichter.
Betalen in de bakkerij – tellen met geld
Zorg voor een kassa, speelgeld (munten van 1 euro of knopen), een portemonnee en wat brood en gebak. Maak een eenvoudige prijslijst waarop staat wat alles kost.
Wijs een kind aan dat de bakker is. Hij gaat bij de kassa zitten. Geef een ander kind de opdracht boodschappen te gaan doen. Vertel wat het kind moet kopen of voor hoeveel geld hij iets moet kopen. De groep controleert of het juist gebeurt.
Liedjes & versjes | thema bakker
Liedjes
De bakker
Elke morgen, opgelet
springt de bakker uit zijn bed
hij pakt meel uit grote zakken
hij moet honderd broden bakken
honderd broden, bruin en wit
krentenbrood waar spijs in zit.
Elke morgen, keer op keer
is de bakker in de weer
taarten maken, koekjes bakken
hij verkoopt vaak volle zakken
maar soms eet hij, wat een mop
zelf de meeste dingen op.
Uit: Het grote liedjesboek
Zeg bakkertje
Zeg bakkertje, zeg bakkertje
Wat doe je met dat meel
Ik maak er grote broden van
En koekjes, o, zo veel
Zeg bakkertje, zeg bakkertje
Wat doe je met dat meel
Ik maak er appelflappen van
En spritsen, o, zo veel
Zeg bakkertje, zeg bakkertje
Wat doe je met dat meel
Ik maak er krentenbollen van
En wafels, o, zo veel.
Bakker, wat doe je?
Bakker, bakker, wat doe je vandaag?
Koekjes bakken, koekjes bakken
Bakker, bakker, wat doe je vandaag?
Koekjes bakken, dat doe ik zo graag!
Van: Vrijeschoolliederen.nl
Zie je niet dat ik een broodjesbakker ben?
Zie je niet dat ik een broodjesbakker ben,
met opgestroopte mouwen?
Ik kneep het deeg,
ik rol en sla en ga het dubbelvouwen.
Zie je niet dat ik een broodjesbakker ben,
met opgestroopte mouwen?
Nu in de vorm, dan in de oven,
een broodje van bakker van Boven.
Van: Vrijeschoolliederen.nl
Zo gaat de molen
Zo gaat de molen, de molen, de molen
Zo gaat de molen, de molen
Zo gaan de wieken, de wieken, de wieken
Zo gaan de wieken, de wieken
Zo gaan de handjes, de handjes, de handjes
Zo gaan de handjes, de handjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes, de voetjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes
Zo gaat de molen, de molen, de molen
Zo gaat de molen, de molen
Zo gaan de wieken, de wieken, de wieken
Zo gaan de wieken, de wieken
Zo gaan de handjes, de handjes, de handjes
Zo gaan de handjes, de handjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes, de voetjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes
Zo gaat de molen, de molen, de molen
Zo gaat de molen, de molen
Versjes
Bakker
Alle dagen van de week
bak ik brood en koek en cake
bergen bergen slagroomsoezen
hoge torens van tompoezen
pepernootjes
worstenbroodjes
appel-abrikozenvlaai
grote zakken vol taai-taai
Alle dagen van de week
bak ik brood en koek en cake
maar op zondag neem ik vrij
dan bakt mama taart voor MIJ
Uit: Ik weet wat ik worden wil
Erik van Os & Elle van Lieshout
Gottmer Uitgevers groep
Ideeën voor de hoeken & spelinloop
Inrichting van de hoeken
In de bakkerij
Laat de kinderen een bakkerij inrichten. Vraag wat ze nodig hebben en laat ze dit knutselen en van thuis meebrengen. Trek hier gerust een week voor uit. Maak stokbroden van karton, worstenbrood van wc-rollen en stukjes rode stof of klei als worstje, broodjes van klei of wc-rollen waarvan je de uiteinden dicht niet en taarten van ronde kartonnen cirkels. Tover een grote doos om tot oven door deze te verven of met papier te beplakken en er knoppen op te maken en een rooster in te leggen. Laat de kinderen reclamefolders maken, prijslijsten, een naambord voor de bakkerij een een logo. Zorg zelf voor de basisinrichting zoals een kassa, speelgeld, telefoon, notitieboek en boodschappentas.
Zet een tafel in de bakkerij waarop de bakker kan werken. Geef de kinderen hiervoor speelklei of zoutdeeg. Zet er bakvormen bij, een deegroller, uitsteekvormen enzovoorts.
Zorg ook voor papieren zakken en bakjes waar de broodjes, gebakjes en taarten in kunnen en leg verkleedkleding van de bakker klaar.
Combineer de bakkerij zo mogelijk met de huishoek, zodat de kinderen uit de huishoek als klant naar de bakker kunnen gaan, omdat er bijvoorbeeld iemand jarig is of om brood te halen voor het ontbijt.
Kleien voor de bakkerij
Leg speelklei in de bakkerij en voeg (siliconen) bakvormen en uitsteekvormen toe. De kinderen kleien gebak om in de bakkerij te verkopen.
Onderstaande Mickey Mouse is gemaakt door klei in een grote siliconen bakvorm te leggen en deze flink aan te drukken met een houten deegroller. Vol trots lieten de kinderen hun zelfgemaakte taart zien. Hij werd gepresenteerd in een taartdoos, die ze zelf bij de bakker hadden gehaald.
Taart op de lichttafel – fantasie en creativiteit
Haal een leeg lamineervel door het lamineerapparaat en teken er met watervaste stift een stapeltaart op. Leg het vel op de lichttafel. Of teken met een Woody een taart op de lichttafel. De kinderen versieren de taart.
Speelbak – sensomotoriek
Vul een bak met rijst of ander klein materiaal en een vulvorm. Laat de kinderen hier mee experimenteren.
Zandtafel – zandtaarten
Voeg bakvormen en ander materiaal dat een bakker gebruikt toe aan de zandtafel. Laat de kinderen er naar eigen inzicht mee spelen.



Spelinloop | thema bakker
Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema.
Slagroom op de taart – fijne motoriek
Laat de kinderen met een Woody een taart op tafel of de vloer tekenen of gebruik afbeeldingen van taarten die je lamineert. Doe wat scheerschuim in een spuitzak en laat de kinderen ‘slagroom’ op hun zelfgetekende taart spuiten. Hierna kunnen ze de slagroom lekker uitwrijven. Een deel van de scheerschuim verdwijnt dan al. De laatste resten kunnen de kinderen met een vochtige vaatdoek oppoetsen.


Kaarsjes op cupcakes – fijne motoriek, tellen, getallen en patronen
Print de cupcakes uit de download ‘Kaarsjes op cupcakes’, zie blok ‘downloads’ op deze pagina. Bevestig een stuk chenilledraad aan elke cupcake. Dit is de kaars. Zorg voor strijkkralen. De kinderen rijgen strijkkralen aan het chenilledraad en versieren op deze manier de kaars. Op de cupcake staat aangegeven hoe de kaars versierd wordt: met een bepaald aantal kralen of met een patroon. Natuurlijk kunnen de kinderen ook vrij te werk gaan.


Tompoezen – fantasie en creativiteit
Zorg voor schuursponzen en kleine losse materialen om mee te versieren, zoals pompons. Leg feestelijke of witte borden klaar. De kinderen stapelen schuursponzen tot een flinke tompoes en versieren deze. Voeg eventueel pincetten toe waarmee de kinderen de pompons op de schuursponzen proberen te leggen. Zo wordt de fijne motoriek gestimuleerd.


Stapeltaart – bouwen, fantasie en creativiteit
Laat de kinderen stapeltaarten maken met blokken en/of stevige rollen of buizen, bouwplanken en loose parts om de taarten te versieren.
Hagelslag op donuts
Print afbeeldingen van donuts en laat de kinderen er stukjes chenilledraad (= spikkels of hagelslag) op leggen. Voeg de telkaartjes toe die je vindt in het blok ‘downloads’.
Gebakjes – fantasie, creativiteit en fijne motoriek
Een variatie op het maken van de tompoezen: leg een heleboel schuursponzen in een grote bak. Voeg er pompons en glitterstenen of glasstenen aan toe. Zorg voor pincetten, allerlei cup cakevormen en/of bakvormen en dobbelstenen. De kinderen verzinnen met het materiaal een eigen activiteit. In mijn klas dobbelden de kinderen met de dobbelsteen en stapelden dat aantal sponzen. Daarna gingen ze de sponzen versieren met behulp van een pincet. Zo maakten ze hun eigen unieke gebakjes.


Taart versieren – fijne motoriek, fantasie en creativiteit
Teken met een Woody of krijt een flinke taart en laat de kinderen deze versieren met kleine materialen. Je kunt ook een afbeelding van een taart printen en laten versieren.
Beeldende activiteiten | thema bakker
Later word ik …
Laat de kinderen zichzelf tekenen in het beroep dat ze later willen worden.


Knutselen voor de spelhoek – creativiteit
Knutsel lekkernijen voor jullie eigen bakkerij, zoals broodjes, stokbroden, worstenbrood, taart, gebak en koekjes. Maak ook een oven, ovenwanten, reclameposters, bestellijsten enzovoorts.
Bakkersmuts – vouwen
Vouw een bakkersmuts van 16 vierkantjes. Laat de kinderen er daarna een gezicht bij tekenen of knutselen.
Ovenwanten – vouwen
Vouw ovenwanten van 16 vierkantjes.
Stapeltaart – repen knippen en meten
Geef de kinderen de opdracht een stapeltaart te maken. Leg hiervoor repen papier in verschillende kleuren klaar. De kinderen knippen de repen zelf op maat van lang naar kort. De taart wordt versierd met bijvoorbeeld plakfiguren.
Cupcakes vouwen
Maak van 16 vierkantjes een cupcake vormpje en laat de kinderen er van papier crême of slagroom bovenop maken en dit versieren.
Verjaardagstaart – wasco en waterverf
Laat de kinderen een taart tekenen met wasco en deze met wasco of waterverf inkleuren. Verf de achtergrond.






Downloads | thema bakker
Beroepen zoekspel
Het Beroepen zoekspel kun je als opening van het thema of beweegtussendoortje inzetten. De kinderen zoeken beroepen en dingen die bij het beroep horen (gereedschappen, benodigdheden enz.) bij elkaar.



Knijpkaarten ‘de bakker’
Met de knijpkaarten uit deze download kunnen de kinderen verschillende vaardigheden oefenen, zoals rijmen, het herkennen van de beginklank in een woord, het herkennen van letters, tellen, het herkennen van de getalsymbolen en het maken van eenvoudige optelsommen. Natuurlijk oefenen ze ook de fijne motoriek bij het plaatsen van een wasknijper bij het juiste antwoord.




Dobbelbladen beroepen
Dobbel de dokter, violist, bakker, politieagent, brandweerman en meer mensen naar hun werk.
Dit pakket bevat 6 verschillende dobbelbladen, verschillend in niveau.


Kaarsjes op cupcakes – fijne motoriek, tellen, patronen, getallen
Met de download ‘Kaarsjes op cupcakes’ oefenen de kinderen de fijne motoriek, de kleuren, het tellen, het herkennen van getalbeelden en getalsymbolen en het ontdekken en voortzetten van een patroon. Maak een stuk chenilledraad vast aan de bovenkant van elke cupcake. Dit is de kaars. De kinderen rijgen (strijk)kralen aan de chenilledraad en versieren op deze manier de kaars.



Donuts versieren – telkaarten
Met deze telkaarten leggen de kinderen ‘hagelslag’ (stukken chenilledraad) op donuts die ze zelf hebben gekleid. Ze gebruiken hiervoor telkaarten en versieren hun donut met het juiste aantal stuks hagelslag in de juiste kleur.



Tel-, versier en kleikaarten – taart versieren
Print de taarten op A3 of A4 formaat. Maak eventueel een keuze uit de taarten met getalbeelden, getalsymbolen of lege vakken om zelf getallen in te schrijven of het tellen achterwege te laten.
- Laat de kinderen de taarten versieren met loose parts (kleine losse materialen).
- Laat de kinderen de taarten versieren met teldoppen of knopen.
- Laat de kinderen versiering voor de taarten kleien.
- Laat de taarten op volgorde van de getallenrij leggen.



Kleikaarten Feest!
Oefen het tellen en de getalsymbolen t/m 12 met deze kleikaarten. De kinderen versieren een taart met het op de kleikaart aangegeven aantal kersen, kaarsjes of iets anders. Dit doen ze door versiering te kleien.


Zandbakkersbriefjes
Geef de kinderen gerichte opdrachten tijdens het spel in de zandbak. De kinderen zijn bakkers en krijgen een bestelling binnen. Deze staat op een bakkersbriefje. Ze maken de bestelling klaar en bezorgen hem op de juiste plek. Ondertussen leren ze het tellen, de getalsymbolen, de kleuren en het op een klasgenootje afstappen spelenderwijs. Daarnaast zijn de kinderen fijn motorisch bezig.


