
Start & einde schooljaar
Activiteiten start schooljaar
Welkom!
Zorg voor een warm welkom met een leuke quote op de deur of het raam. Zoek kleurplaten op Google, print ze klein uit en laat ze inkleuren. Plak ze met kleuterlijm (Glutofix) op.
Tip! Scoor een papieren vlaggenlijn en schrijf op elke vlag de naam van een kind uit de groep. Hang de vlaggenlijn op.
* Groep … is onwIJS leuk!
Laat de kinderen ijsjes knutselen of kleurplaatjes van een ijsje inkleuren.
* Klaar voor de start!
Plak racewagens op, eventueel met een foto van het hoofd van elk kind in een racewagentje.
* De snoepjes van groep… Snoepjeswikkels of ingekleurde snoepjes opplakken met daarop de namen van de kinderen.
* In groep… is het DOLFIJN!
* Welkom in groep…. We gaan er een BEREgezellig jaar van maken.
* Wij stappen samen het schooljaar in! De kinderen tekenen zichzelf in een voetstap.
* Jij hoort erBIJ! / Wij horen er allemaal BIJ! / Kom erBIJ!



Groepsfoto – kleurplaat
Maak een foto van je groep en laat ChatGPT deze omtoveren tot een kleurplaat. Kunnen de kinderen zichzelf ontdekken? Kleuren maar!
Samen het schooljaar in
Maak tijdens de eerste weken een groepswerkstuk, zoals een blockposter, een ‘klassenfoto’ waarbij elk kind zichzelf heeft getekend, de kinderen op een rij hand in hand (zie foto) of een dromenvanger die alle wensen voor het nieuwe schooljaar vangt, gemaakt van veters en knopen die de kinderen van thuis hebben meegenomen.
Gezellige groepsfoto
Ga naar de speelzaal of naar buiten, zodat je veel ruimte hebt. Leg de groepsknuffel neer en vraag alle kinderen op hun rug in een cirkel om de knuffel heen te gaan liggen, met het hoofd naar de knuffel en de voeten naar de buitenkant van de kring. Ga zelf op een keukentrap of tafel staan en maak een groepsfoto van bovenaf.
Wij passen bij elkaar!
Laat de kinderen zichzelf op een leeg puzzelstuk tekenen. Hang de puzzelstukken op en schuif ze in elkaar. Wij passen bij elkaar!




‘Dit ben ik’ tekeningen
Het is altijd leuk om het schooljaar te starten met een ‘dit ben ik’ tekening. Je ziet meteen hoe de kinderen gegroeid zijn in hun tekenkunsten.
Kleurige kunstwerken
Verdeel een A3-vel in 6 vakken. De kinderen vullen elk vak op met een andere kleur waterverf. Laat ze zichzelf met zwarte stift op een A3-vel tekenen. Plak deze tekening op de gekleurde achtergrond. Je krijgt een vrolijk resultaat.
Formats om in te tekenen
Deze download bevat vijf verschillende formats voor een ‘Dit-ben-ik tekening’. Handig voor je eigen observaties en voor de plakboeken of portfolio’s van de kinderen. Je kunt zelf de datum waarop de tekening is gemaakt toevoegen.



Liedje – ’t Is tijd om weer naar school te gaan
Met dit gezellige lied van Jeroen Schipper krijgt iedereen zin in het nieuwe schooljaar!
Versje – Weer naar school
Kom eens kijken in de klas
aan de kapstok hangt mijn jas
in het mandje ligt mijn koek
ik speel in de huishoek
ik kook soep op het fornuis
mama, ga maar gauw naar huis
mama, kusje! Knuffelknuf!
ik blijf lekker bij de juf.
Codeeropdrachten – Weer naar school
Gebruik de kralenplank op een andere manier en leer de kinderen coderen! Een uitdagende, spannende opdracht. Wat zou er tevoorschijn komen?
De kinderen krijgen een blad met codes en pakken een lege, vierkante kralenplank. Ze kijken naar de getallen en kleuren in de bovenste rij en leggen de kralen op de kralenplank (ook in de bovenste rij).
Een wit vakje betekent: geen kraal, laat dit aantal pinnen leeg. Een gekleurd vakje betekent: leg dit aantal gekleurde kralen naast elkaar op de pinnen. Zo worden alle rijen gemaakt en komt er een figuur tevoorschijn.
In de download vind je een uitgebreidere uitleg en codeeropdrachten voor een kleurpotlood, Kolletje en een stuk meloen.


Tellen met Kleurkaartjes
Na de vakantie starten we graag met nieuwe kleurpotloden in alle kleuren.
Met de Kleurkaartjes van Kleuteruniversiteit leggen de kinderen de kleurpotloden in bakjes of etuis en oefenen zo spelenderwijs de kleuren, het tellen, de begrippen kort en lang en de getalsymbolen t/m 12. Daarnaast bevat het pakket 20 suggesties met kleurpotloden.

Dobbelspel – Weer naar school
De kinderen krijgen elk een spelblad en gooien met de dobbelsteen. Ze kleuren het aantal rondjes gelijk aan het aantal gegooide ogen en ‘lopen’ zo naar school
→ Weer naar school- dobbelblad 1
→ Weer-naar-school-dobbelblad 2


Klaslokaalbingo
Laat de kinderen kennismaken met het lokaal en elkaar met dit bingospel. Maak tweetallen. Geef het ene kind de bingokaart en het andere kind een potlood. De kinderen speuren in het lokaal op zoek naar het materiaal afgebeeld op hun bingokaart. Ze ontdekken wat er in het lokaal te spelen valt en waar alles moet worden opgeborgen. Er zijn vier verschillende bingokaarten.
Tip! Maak foto’s van materiaal en hoeken in je lokaal en zet deze op een gepersonaliseerde bingokaart.


Kralenplankvoorbeelden voor het nieuwe schooljaar
Deze download bevat kralenplankvoorbeelden van Pompom, kleurpotloden en fruit. Leuk voor de eerste weken van schooljaar.
→ Download de kralenplankvoorbeelden
Kant-en-klare projecten voor het nieuwe schooljaar
Start het nieuwe schooljaar goed met een groepsvormend project van Kleuteruniversiteit. De projecten bevatten een activiteit voor elke dag van de eerste schoolweken. De activiteiten zijn gericht op groepsvorming, elkaar, het klaslokaal en het schoolgebouw leren kennen, samenwerken en het maken van afspraken.
* Het project bij het boek Het Kleurenmonster gaat naar school is op dit moment niet verkrijgbaar bij Kleuteruniversiteit.
→ Bekijk ‘Een nieuw schooljaar’ – pakket 4 (Willewete Naar school)
→ Bekijk ‘Een nieuw schooljaar’ – pakket 5 (Kolletje gaat naar school)


Spellencircuit vriendschap
Dit spellenpakket bevat spellen waarbij samenwerken en communiceren centraal staan. Ook wordt hierbij gewerkt aan groepsvorming. Daarom is dit spellencircuit hartstikke leuk voor de start van het schooljaar. Je kunt ervoor kiezen om de spelletjes op één dagdeel, in kleine groepjes, te spelen, maar je kunt ook enkele spellen uitkiezen en er elke dag één met de groep spelen. Handig tijdens de gouden weken!


Projecttip start schooljaar – Dit ben ik!
Stap in de wereld van de kleine kabouter Kik. Ontdek alles over zijn huis, woonomgeving, kleding, familie, huisdieren, hobby’s en die van jezelf!
In dit project staan de kinderen centraal. Hun namen, lengtes, hobby’s, woonplaatsen, lievelingseten en hun taal, alles komt in dit project aan bod. Tegelijkertijd maken de kinderen kennis met het leven van kabouter Kik. Het project bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, drama, creativiteit, spel en beweging, gezondheid en hygiëne en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het Kleurenmonster gaat naar school
Het project ‘Het Kleurenmonster gaat naar school’ is op dit moment niet beschikbaar bij Kleuteruniversiteit, maar het boek is er natuurlijk wel! En wat kun je daar veel leuke activiteiten bij doen, gericht op de start van het schooljaar en het kennismaken met elkaar.
Kralenplankvoorbeelden ‘Het Kleurenmonster’
In dit pakket vind je kralenplankvoorbeelden van het Kleurenmonster in alle kleuren. Voor de start van het schooljaar maakte ik enkele extra voorbeelden: een blanco Kleurenmonster dat de kinderen met een kleur naar keuze na kunnen leggen, het Kleurenmonster met rode rugzak om, het schoolgebouw uit Het Kleurenmonster gaat naar school en het Kleurenmonster op de schommel. Ook bevat het pakket een opdracht om te spiegelen en een codeeropdracht.
→ Bekijk het kralenplankenpakket
Let op! Zorg ervoor dat de afdrukinstellingen bij het afdrukken op ‘ware grootte’ staan, anders wordt het document iets verkleind en passen de voorbeelden niet meer precies onder de kralenplanken
Tel- en sorteerkaartjes ‘Het Kleurenmonster’
Zorg voor een bak knopen en doorzichtige potten. De kinderen pakken een telkaartje en kijken naar de kleur van de knopen die erop staan afgebeeld. Ze doen het juiste aantal knopen in een pot of sorteren deze in meerdere potten. Zo helpen ze het monster zijn gevoelens te ordenen en oefenen ze spelenderwijs de kleuren, getalsymbolen en het tellen.


Het Kleurenmonster in de activiteitenbak
Vul de activiteitenbak (tuff tray) met knopen en/of pompons. Zet er (glazen) potten bij. De kinderen sorteren de knopen / pompons. Voeg pincetten toe om de fijne motoriek te stimuleren. Ook bovenstaande telkaartjes zijn een leerzame toevoeging.


Motorische oefeningen ‘Het Kleurenmonster’
Print een kleurplaat van het Kleurenmonster en leg deze in een deksel, bijvoorbeeld van het kopieerpapier. Doe enkele dotjes verf op het papier en leg twee knikkers in de deksel. De kinderen bewegen de deksel op en neer en laten de knikkers rollen. Doordat de knikkers door de verf rollen, ontstaan er strepen op het papier. Het Kleurenmonster raakt in de war.
Laat de kinderen een vierkant of rechthoek tekenen en dit vaak omtrekken (schrijfoefening). Dit wordt het lijf van het Kleurenmonster. Geef het lijf oren en poten en kleur het in met een kleur waterverf naar keuze. Hoe voelt het monster zich?
Het Kleurenmonster op de lichttafel
Teken met een Woody een Kleurenmonster op de lichttafel of teken een Kleurenmonster op een vel papier en lamineer dit. Laat de kinderen het Kleurenmonster opvullen met doorzichtige materialen.



Creatieve opdrachten met Het Kleurenmonster
– Print een duidelijke kleurplaat van Het Kleurenmonster. Trek deze over met potlood en teken met een zwarte stift stippen op de omtrek. De kinderen prikken in de stippen en borduren de lijn daarna.
– De kinderen maken met een kwast waterverfvlekken op een vel papier. Hierna blazen ze met een rietje naar de verf. De verfvlekken lopen uit en worden spatten. Laat het werk drogen. De kinderen kiezen een spat die ze omtoveren tot monster door er ogen op te plakken en armen en benen aan te tekenen.
– Laat de kinderen een Kleurenmonster tekenen met zwarte wasco. Laat ze het monster verven met waterverf.
– Vouw vrolijke, bange, boze, verdrietige en verliefde kleurenmonsters. Vouw twee keer 16 vierkantjes. Knip aan de onderkant korte stukjes in en vouw deze om. Knip aan de bovenkant een stuk in voor de oren en hier tussenin ook korte stukjes om om te vouwen. Vouw een bek of kin. Geef het monster ogen, een bek met tanden en armen en benen (van twee vierkantjes).
– Print een kleurplaat van Het Kleurenmonster en laat de kinderen deze opvullen door stukjes papier te scheuren. Leg hiervoor papier klaar in de kleuren van de emoties van Het Kleurenmonster.
Tip! Bied stukken papier aan waarvan de randen gescheurd zijn. Zo krijg je geen rechte hoeken in het werk.
– Laat de kinderen een doosje beplakken in een kleur (emotie) naar keuze. Daarna voegen ze ogen, een mond, armen, benen en haren toe om er een Kleurenmonster van te maken.






Het Kleurenmonster in de bouwhoek
Geef de kinderen de opdracht een Kleurenmonster te bouwen met blokken.



Het Kleuremonster opvullen
Teken met een Woody van Stabilo een groot Kleuremonster op tafel, op de vloer of in de activiteitenbak (Tuff-tray) en laat het met gekleurde doppen of knopen opvullen.


Kleurenmonster verjaardagskalender en verjaardagsmutsen
De kinderen kiezen een kleur Kleurenmonster naar keuze en knippen of prikken deze uit. Ze geven het Kleurenmonster ogen en een mond. Daarna kiezen de kinderen een muts en versieren deze. De verjaardagsdatum wordt op de muts geschreven en de muts wordt op het Kleuremonster geplakt.
Hang de Kleuremonsters in een rij op, als verjaardagskalender.
Tip! Geef de jarige de feesthoed op als hij jarig is. Bevestig de feesthoed op een hoofdstrook.
Kolletje gaat naar school
Een impressie van de activiteiten uit ‘Een nieuw schooljaar’ – pakket 5 van Kleuteruniversiteit.
De kinderen doen allerlei groepsvormende activiteiten bij het boek Kolletje gaat naar school. Veel van deze activiteiten worden gedaan met sokken. Toversokken!
Sokkenspel
Bij HABA vond ik een leuk sokkenspel. Perfect voor kleuters én voor dit thema. Dit kinderen gaan op zoek naar sokkenparen. Wie vindt het eerst vijf paren en grijpt het sokkenmonster? Spel: Sokken zoeken van HABA
Sokken versieren
De kinderen leggen een patroon op een lege sok.



Kralenplankvoorbeelden ‘Kolletje gaat naar school’
In deze download vind je kralenplankvoorbeelden van Kolletje, Dirk en de toversokken.
→ Download de kralenplankvoorbeelden
Let op! Zorg ervoor dat de afdrukinstellingen bij het afdrukken op ‘ware grootte’ staan, anders wordt het document iets verkleind en passen de voorbeelden niet meer precies onder de kralenplanken.




Groepsvormende activiteiten
Kijk voor achtergrondinformatie over groepsvorming en ‘gouden’ activiteiten op de pagina over de gouden weken.
Groepsvormende activiteiten voor de onderbouw
Tip! Kies voor elk dag van de week een groepsvormende activiteit en print deze of schrijf (de titel van) de activiteit over op een strook papier. Rol de stroken op en stop ze elk in een gouden ballon. Blaas de ballonnen op en hang ze in het lokaal. Elke dag wordt er een ballon doorgeprikt. Welke activiteit komt eruit? Herhaal dit in week 2 en 3.
Hoepel hopla!
Twee kinderen hebben samen één hoepel en klemmen deze liggend tussen hun buiken. Ze lopen met de hoepel van de ene naar de andere kant of door een parcours en laten de hoepel aan het eind van het parcours over de rugleuning van een kleuterstoel of pion vallen. Ze mogen hierbij hun handen niet gebruiken! Hierna pakken ze een nieuwe hoepel en lopen het parcours opnieuw (met een ander maatje).
Ballen brengen
Zorg voor kleine lichtgewicht ballen (ballenbak) en wc-rollen. Zet de wc-rollen rechtop en leg de ballen een stuk verderop. Twee kinderen pakken ieder een wc-rol in hun hand en klemmen één bal tussen de wc-rollen van hen beide. Ze brengen de bal tussen de wc-rollen geklemd naar de andere wc-rollen en plaatsen de bal hier voorzichtig op. Als de bal blijft liggen is de missie geslaagd.
Handen, hoofd, tafel, kegel!
Laat de kinderen in twee rijen tegenover elkaar zitten, aan een lange tafel of op de grond. Zorg ervoor dat elk kind precies tegenover een ander kind zit. Zij vormen een tweetal. Zet tussen elk tweetal een kegel (kegelspel) of blok rechtop neer. Noem bewegingen die de kinderen moeten maken, bijvoorbeeld een keer in de handen klappen (zeg: handen), de handen op het hoofd leggen (zeg: hoofd), met de handen op de tafel slaan (zeg: tafel) of op de vloer (zeg: vloer). Herhaal deze woorden in willekeurige volgorde. De kinderen maken de bijbehorende beweging. Wanneer jij ‘kegel’ of ‘blok’ zegt pakken de kinderen de kegel of blok zo snel mogelijk. Degene van het tweetal die de kegel of blok het eerst weggrist, wint. Zet de kegel of pion terug en speel het spel opnieuw.
Ahoi, piraat!
Wijs twee kinderen aan die piraten zijn. Ze varen op hun schip in tegengestelde richting door de kring. Als ze elkaar tegenkomen, geven ze elkaar een high five en zeggen elkaars naam, bijvoorbeeld Ahoi Tim, Ahoi Achmed. Eén van de kinderen gaan zitten. Het andere kind vaart verder, tikt een kind aan dat ook piraat wordt en de andere kant uit vaart. Als ze elkaar tegenkomen geven ze een high five, noemen elkaars naam enzovoorts. Het kind dat twee keer piraat geweest is, gaat zitten en het andere kind vaart verder.
Dierenduo’s
Zorg voor memorykaarten van dieren of print dierenkaarten in tweevoud. Geef elk kind een kaart. De kinderen lopen door de ruimte en maken het geluid van hun dier. Door goed te luisteren gaan ze op zoek naar het kind met hetzelfde dier. Zo vormen ze duo’s.
Personenvervoer
Maak groepjes van vier tot zes kinderen. Zet een parcours uit of teken een start- en finishlijn. Geef de groepjes de opdracht zo snel mogelijk naar de overkant te komen, maar … één kind mag met zijn voeten de grond niet raken! Hoe lossen de kinderen dit op?
Variaties: – Leg materiaal klaar zoals kleine gymmatten, kleuterstoelen en doeken.
– Geef de opdracht dat twee kinderen de grond niet mogen raken.
Spinnenweb
Pak een bol wol, vertel iets over jezelf, houd het uiteinde vast en gooi de bol naar een kind. Hij vertelt iets over zichzelf, pakt een stuk draad vast en gooit de bol verder. Gooi de bol wol zo door de kring, zodat er een spinnenweb ontstaat.
In het project ‘Het Kleurenmonster gaat naar school’ doe je deze activiteit met wc-papier.
Samen naar de overkant
Ga samen (in kleine groepen) op een laken staan of op een opblaasdier zitten. Tel af en spring tegelijk omhoog. Verplaats het laken of dier een stukje. Tel weer af en spring. De groep probeert zich op deze manier naar de overkant te verplaatsen.
Potloodspanning
Twee kinderen houden een potlood of stift vast door het elk met een wijsvinger aan een uiteinde vast te houden. Door de spanning blijft het potlood hangen. Hierna leggen ze samen een parcours af. Lukt dit zonder het potlood te laten vallen?
Wissel!
Ga in een kring zitten. Noem bewegingen die de kinderen moeten maken en maak deze met z’n allen tegelijk, zoals klappen, stampen, wiebelen, zwaaien met de benen, handen in de lucht enzovoorts. Roep tijdens het spel ineens: wissel! Alle kinderen staan op en rennen naar een andere stoel. Ga hierna meteen door met het maken van de bewegingen.
Blind vertrouwen
Twee kinderen werken samen. Het ene kind zit geblinddoekt op een trekkar en het andere kind trekt deze. Hij komt langs pionnen waar tennisballen op liggen. Bij elke pion stopt de kar. Het kind zonder blinddoek geeft het geblinddoekte kind aanwijzingen om de bal te kunnen pakken. Als hij deze heeft, rijdt de kar verder.
In de rij
De kinderen gaan in een rij staan of komen in de kring zitten op volgorde van … leeftijd, huisnummer, maand van de verjaardag.
Hoepelhulpjes
Ga naar de speelzaal of naar buiten. Maak een kring, zittend op de grond. Alle kinderen houden in elke hand een hoepel rechtop vast, tussen zichzelf en de buurman in. Zet een pion in het midden van de kring. Wijs twee kinderen aan die buiten de kring gaan staan. Zij rennen om de kring. Op jouw teken (een uitroep of slag op een muziekinstrument) kruipen deze kinderen zo snel mogelijk door een hoepel de kring in en pakken de pion. Wie lukt dit het eerst? De kinderen die in de kring zitten hebben de taak de hoepels zo goed mogelijk overeind te houden, zodat de rennende kinderen er makkelijk door kunnen kruipen.
Voetenwerk
Alle kinderen gaan bij de muur zitten, met hun gezicht naar de muur gericht. Ze zetten beide voeten tegen de muur. Klem bij het eerste kind een knuffel, kussen of bal tussen de voeten. Hij geeft deze met zijn voeten door naar het volgende kind. De handen mogen niet gebruikt worden! Ga zo verder. Lukt het om het voorwerp langs alle kinderen naar de andere kant te krijgen?
De kring rond
Ga in een kring zitten. Geef de groepsknuffel de kring rond. De tweede keer mag de knuffel niet meer met de handen worden aangeraakt. Hoe kan hij nu doorgegeven worden? Geef de knuffel op verschillende manieren door: met de ellebogen, met de voeten, met de knieën …
Variatie: Geef elk kind één wasknijper. Pak een stuk papier en geef dit de kring rond. Het stuk papier wordt met de wasknijpers doorgegeven. De handen mogen het niet aanraken!
Hoepelspel
Maak vier tot zes touwen aan hoepels vast en vorm groepjes van vier tot zes kinderen. Elk kind pakt een touw en trekt dit strak. Leg voorwerpen (knuffels, boeken, blokken) op de grond. De kinderen proberen hun hoepel samen om het voorwerp te krijgen. Dit doen ze door het uiteinde van het touw vast te houden en samen te werken om de hoepel in beweging te krijgen. De hoepel zelf mag niet worden aangeraakt.
Wie staat er voor de klas?
De leerkracht zet een rij van bijv. 3 kinderen voor de klas. Alle kinderen in de klas kijken goed en doen vervolgens de ogen dicht. De leerkracht verandert de volgorde. De kinderen mogen weer kijken en raden hoe het eerst was. Maak het moeilijker door meer kinderen voor de klas te zetten.
Wat is er veranderd?
Zet drie kinderen voor de klas en laat iedereen goed naar deze drie kinderen kijken. Dan doen de kinderen de ogen dicht en verander je iets aan de kinderen voor de klas, bijvoorbeeld een mouw omhoog, een haarband verwisselen, een broekspijp oprollen… De kinderen mogen weer kijken en raden wat er is veranderd.
Kom maar overeind!
Twee kinderen gaan met de ruggen tegen elkaar op de grond zitten. Ze haken de armen in elkaar. Op jouw teken staan ze samen op. Lukt dit?
Wat moeilijker: maak viertallen of zestallen. Kunnen ze samen opstaan?
Hoepel door de kring
Maak een kring en houd elkaars handen vast. Steek jouw hand door een hoepel en houd dan de hand van het kind naast je vast. De hoepel zit nu ‘vast’ in de kring. Geef hem de kring rond. Laat de kinderen zelf bedenken hoe ze dit kunnen doen. Ze zullen elkaar soms ook mogen helpen. Maar … er is één regel: de handen mogen niet los gaan! Lukt het om de hoepel de hele kring door te geven?
Waf, waf
In de kring zit een waakhond. Achter hem ligt een sleutelbos. De waakhond doet erg zijn best om goed op te letten, maar dan valt hij toch in slaap. Het kind dat de hond is, sluit de ogen. Wijs een ander kind aan dat de boef is en naar de sleutelbos sluipt. Als de hond hem hoort, roept hij ‘waf, waf!’ en wijst in de richting van het geluid. Lukt het de boef om de sleutels te pakken?
In de knoop
Alle kinderen geven elkaar één hand en één kind verlaat de groep. De kinderen proberen flink in de knoop te raken door onder elkaar door te kruipen en over elkaar heen te stappen. Ze laten elkaars handen niet los! Het kind dat de groep verliet, komt terug en probeert de groep uit de knoop te halen.
Lachen is verboden!
Vorm tweetallen. De kinderen gaan tegenover elkaar staan. Het ene kind trekt gekke bekken of gekke bewegingen en het andere kind probeert zijn gezicht neutraal te houden. Hij mag niet lachen! Lukt het om dit kind toch aan het lachen te krijgen? Als dit gelukt is, wisselen de kinderen van rol.
Observeer de kinderen en laat iemand die iets heel grappigs doet dit voor de klas doen. Krijg samen de slappe lach!
Zo licht als een veertje
Geef de kinderen per twee- of viertal een veertje. Ze moeten dit in de lucht houden door te blazen. Als het veertje de grond raakt, gaan de kinderen zitten. Welk groepje houdt dit het langst vol?
De ballon de baas
Sla een ballon de kring in en noem een naam. Dit kind gaat snel naar de ballon en tikt hem omhoog. Hij noemt een andere naam. Dit kind reageert en tikt tegen de ballon. Zo zorg je er samen voor dat de ballon in de lucht blijft en de grond niet raakt.
Kat en muis
Vorm een kring en houd elkaars handen vast. Wijs twee kinderen aan die kat zijn en twee kinderen die muis zijn. Zij starten buiten de kring. Op jouw teken proberen de katten de muizen te vangen. De groep helpt de muizen door ze in de kring te laten. Zodra een kat de kring in wil gaan, wordt deze tegengewerkt. Zorg ervoor dat hij niet over of onder de armen door kan en geef de muizen zo de tijd om uit de kring te ontsnappen. Kunnen de katten de muizen tikken? Hoe voelt het voor de muizen om geholpen te worden en hoe voelt het voor de katten om tegengewerkt te worden?
Kikkers in de vijver
Leg enkele tapijttegels in de speelzaal. Zet een vrolijk muziekje op. De kinderen springen als kikkers door de vijver. Als de muziek stopt, zoeken ze een lelieblad (tapijttegel) op. Start de muziek weer. Haal een tegel weg. Als de muziek stopt, zoeken weer alle kikkers een lelieblad. Ze moeten nu met meer kikkers op een blad staan. Lukt dat? Haal weer een tegel weg en ga zo verder. Op hoe weinig leliebladeren kunnen alle kikkers staan? Op welke manier helpen ze elkaar?
Samenstoelendans
Zet de stoelen in de kring, met de rugleuningen naar de binnenkant van de kring gekeerd. Start muziek en laat de kindern rondom de stoelen dansen, huppelen of springen. Als de muziek stopt, gaat elk kind zo snel mogelijk op een stoel zitten. Start de muziek opnieuw en haal een stoel weg. Als de muziek nu stopt, zal één kind geen stoel hebben. Hij gaat samen met een ander kind op één stoel zitten. Ga zo verder. Op hoeveel stoelen kan de hele groep zitten?
Samen zaklopen
Zorg voor zakloopzakken. Twee kinderen stappen samen in een zak. Het ene kind met het rechterbeen en het andere kind met het linkerbeen. Zo leggen ze een parcours af.
Clics
Vorm tweetallen. Noem een lichaamsdeel. De kinderen klikken dit aan elkaar en zeggen ‘klik!’. Bijvoorbeeld: buik, rug, voeten, handen, armen, hoofden. Wacht tot iedereen ‘klik’ gezegd heeft en ga dan verder met het volgende lichaamsdeel. Breid dit uit door twee lichaamsdelen te noemen: rug en buik, hoofd en voet, arm en teen. Maak het moeilijker met de volgende opdrachten: een buik tegen een rug, een voet tegen een hoofd, een neus tegen een schouder.
Ik hou van kinderen die …
Ga in het midden van de kring staan en zeg ‘Ik hou van kinderen die …’ noem een uiterlijk kenmerk, bijvoorbeeld: een broek dragen. Alle kinderen die een broek dragen gaan staan en lopen naar een andere stoel. Herhaal de zin en noem een ander kenmerk, bijvoorbeeld: blonde haren hebben. De kinderen met blonde haren zoeken een andere plek. Maar … jij wilt ook een stoel! Bij de volgende ronde, probeer je zelf een vrijgekomen stoel te bemachtigen. Er blijft nu een kind over, dat in het midden van de kring gaat staan en de volgende opdracht mag geven.
Groepsfoto
Wijs een fotograaf aan. De andere spelers gaan dicht bij elkaar staan voor de groepsfoto.Nadat de fotograaf de groep een tijdje goed heeft bekeken, wordt hij naar buiten gestuurd. Eén kind uit de klas verstopt zich vervolgens áchter de groep.
De fotograaf komt terug en moet raden wie er ontbreekt, vóór de groep hardop tot tien kan tellen. Als hij erin slaagt, mag jij de foto maken, zo niet, dan wordt er een nieuwe fotograaf gekozen voor de volgende fotosessie.
Ra, ra, ra, wie heeft de ring?
Nodig: een touw zo lang als de kring.
De kinderen zitten in de kring. Het touw loopt door de kring, over de schoot van elk kind. Eén kind staat in het midden. De kinderen nemen het touw voor zich losjes met beide handen vast, zodat ze een ring kunnen verschuiven. Ze schuiven hun handen heen en weer over het touw en geven ongemerkt de ring door. De speler in het midden probeert te raden waar de ring is.
Wie is het?
Neem een kind uit de groep in gedachte. Vraag de kinderen te gaan staan. Ze stellen jou vragen die je met ja of nee beantwoordt. Kinderen die het niet meer kunnen zijn, gaan zitten. Als er nog een paar kinderen staan, mag er worden geraden. Wie is het?
Makkelijker: geef zelf de hints, zoals ‘hij draagt een blauwe trui, hij heeft schoenen met veters’.
Bingo!
Maak foto’s van voorwerpen in en buiten het lokaal. Maak een bingokaart van deze foto’s. Laat de kinderen tweetallen vormen, liefst met een kind dat ze nog niet goed kennen. Elk tweetal krijgt een bingokaart en gaat naar de voorwerpen op zoek. Als ze iets vinden, roepen ze ‘bingo!’ en kruisen het af op de kaart. Als ze alles gevonden hebben, gaan ze in de kring zitten. Lukt het iedereen om de hele kaart vol te krijgen? Bespreek in de kring wat de kinderen waar gevonden hebben en hoe het samenwerken ging.
De bal rollen
Oefen elkaars namen door de bal te rollen. Ga allemaal in de kring zitten. Laat een kind een naam noemen en daarna de bal naar dit kind rollen. Breid het uit door het kind een vraag aan dit kind te laten stellen als hij de bal ontvangen heeft. Vragen kunnen zijn: heb je broers of zussen? Heb je huisdieren? Waar speel je graag mee? Wat kijk je graag op tv? Wat is je lievelingseten?
Krantenmeppertje
Ga in het midden van de kring staan, met een krant in je hand. Noem de naam van een kind en loop in de richting van dit kind. Voordat jij bij hem bent, noemt dit kind snel de naam van een klasgenoot. Nu moet jij naar dat kind lopen. Dit kind noemt weer snel een volgende naam en zo verder. Lukt het jou om een kind met de krant aan te tikken, voordat hij een naam genoemd heeft? Als dit lukt, gaat dit kind in het midden van de kring staan en neem jij plaats op de leeggekomen stoel.
De trein
Verdeel de kinderen in groepen. Vraag elke groep in een rij te gaan staan. Geef opdrachten, zoals
– geef een bal onder de benen door
– geef een bal over het hoofd door
– het eerste kind kruipt onder de benen van de andere kinderen door en sluit achteraan. Nu kruipt het kind dat nu voorop staat onder de benen van de anderen door.
– spring in een trein door de ruimte
– maak een slinger door elkaars handen vast te houden. Probeer het laatste kind van een andere slinger te tikken.
Wat is anders?
Eén kind gaat in het midden van de kring staan. Alle kinderen kijken goed hoe het kind eruit ziet. Dan gaat het kind naar de gang en veranderd iets aan zichzelf, bijv. veters los, trui binnenstebuiten, haar los of vast. Dan komt het kind weer terug in de kring en mogen de andere kinderen raden wat er veranderd is.
Of: meerdere kinderen op een rij in de kring. De kinderen nemen een houding aan, bijv. hand in de lucht, hand in de zak, voet omhoog, krom staan enz. De kinderen doen de ogen dicht. De kinderen in die in de kring staan veranderen één ding aan hun houding. Wat is veranderd?
Vertel eens …
Speel een spel zoals ‘Zakdoekje leggen’. Het kind waarbij de zakdoek ligt, beantwoordt een vraag, zoals Wat is je lievelingsdier? Hoe heten je broers/zussen? Wat zijn je hobby’s?
Spelletjes met de parachute
Met de parachute kun je ook leuke spellen spelen waarbij moet worden samengewerkt. Je vindt de spellen op de pagina voor gym, de spelles en buitenspel.
Einde schooljaar
Terugblikken
Het eind van het schooljaar komt in zicht. Tijd om terug te blikken. Voor Praxisbulletin schreef ik een artikel met tips om terug te blikken.
Met de activiteiten in het artikel kun je de kinderen de gezelligste, mooiste en leerzaamste momenten nog eens laten beleven.
→ Lees het artikel ‘Terugblikken’
Aftelkalender: Wij piepen er tussenuit
Laat alle kinderen een muisje knutselen of inkleuren en uitknippen. Hang de muizen op in het lokaal en schrijf er de volgende zin bij: Wij piepen er over …. dagen tussenuit! Tel met de kleuters af naar de zomervakantie door het cijfer bij de muizen elke dag te veranderen.
Mijn kleuterperiode
Voor de oudste kleuters die volgend schooljaar naar groep 3 gaan, maakte ik een blad voor in hun plakboek, rapport of portfolio. Op het blad maken de kinderen tekeningen en de leerkracht kan er iets bij schrijven.


Op schoolreisje
Dobbel de bus naar de plaats van bestemming. De kinderen dobbelen en kleuren evenveel cirkels als het aantal gegooide ogen. Ze gaan door tot ze op de plaats van bestemming zijn. De download bevat verschillende bestemmingen voor een schoolreis, zoals de speeltuin, een boerderij, een attractiepark of dierentuin.


Bedank & afscheidscadeautjes
voor hulpouders, stagiair(e)s, collega’s of kinderen die de school verlaten
* Bedankt voor je DOLFIJN(e) hulp! Laat de kinderen een dolfijnenknutsel maken, bijv. een canvasschilderij met dolfijntjes, dolfijntjes kleuren en opplakken, een fotolijstje versieren met dolfijntjes, een dolfijnenkaart maken.
* Kalender. Print een maandkalender uit, die bijv. als verjaardagskalender kan dienen. Laat op elk blad een kind iets tekenen of plak hier een foto bij.
* Jouw hulp was OLIFANTastisch! Maak iets met olifantjes, zoals een schilderijtje, fotolijstje, kleurplaatjes inkleuren en op een groot vel plakken.
* Een bloem voor de hulpouder(s). Neem een groot, rond vouwblaadje. Vouw vliegertjes en plak deze er omheen als blaadjes. Maak er een steel aan van een lange satéprikker. Plak in het midden van de bloem een foto van de klas.
* Voor een super fijne HELPENDE HAND! Laat de kinderen hun hand verven en afdrukken op papier, een tegel of een schilderij. Geef deze aan de hulpouder.
* Lieve ouders, bedankt! Print een leuke bedank-tekst voor de hulpouders uit. Print elke letter op 1 A4tje. Maak een groepsfoto van je klas waarbij de kinderen de letters in de juiste volgorde omhoog houden. Op de foto komt zo te staan: Lieve ouders, bedankt!
Portret
Laat de kinderen een portret van het kind, de collega of stagiair(e) die afscheid neemt schilderen. Vraag de groep wat deze persoon zo bijzonder maakt en schrijf dit op de achterkant van de portretten.
Vriendenboekje
Laat elke leerling / collega een blad invullen met informatie over zichzelf. Bijvoorbeeld de belangrijkste gegevens over de jou (naam, adres etc.), favoriete dingen en natuurlijk de leukste herinnering van jou aan de vertrekkende leerkracht / leerling of collega en een wens voor hem/haar.
Bundel alle blaadjes in een mooi vriendschapsboek met een leuke tekening of foto op de voorkant! Laat de kinderen / collega’s bij hun eigen blad ook een tekening of gedicht maken en een foto plakken.
Receptenboek voor een juf/meester
De kinderen vullen een bladzijde met hun favoriete recept. Ze plakken er een foto bij en maken een tekening of foto van het gerecht. Elk kind maakt één bladzijde. De bladzijden worden tot een receptenboek voor de leerkracht gebundeld.
Receptenboek voor een collega
Elke collega maakt voor de collega die afscheid neemt 2 recepten.
Eén recept om echt klaar te maken en één persoonlijk recept, bijv. hét recept voor het vullen van de leegte na je loopbaan, hét recept voor een superpensioen, hét recept voor een superopa etc. Bundel de recepten in een mooie map.
‘Ik hou van Holland’ pakket
Maak een Hollands pakket voor een vertrekkende collega die graag uitstapjes in Nederland maakt. Elke collega zet zijn beste tip op een A4-tje. Dit kan een museumbezoek zijn, een wandeling, fietstocht, goed hotel, leuke stad enzovoort. Bij de tip wordt een streekproduct gezocht. Verzamel alle streekproducten in een leuke mand en bundel de tips in een mooi – Ik hou van Holland – boek.
Een van de tips uit het ‘Ik hou van Holland’ pakket:
Vergeet-me-niet!
Maak allemaal leuke cadeautjes met vergeet-me-nietjes erop.
Denk aan: een schilderij met wasco en waterverf, onderzetters, placemats, boekenleggers, bloemen van crêpe-papier, bloemenkoekjes, bloemen van strijkkralen, ansichtkaarten, bloempotjes beschilderen, zakdoek borduren.
Schilderij
Koop een wit frame met doek erop gespannen om op te verven. Laat elk kind iets op het schilderij voor de leerkracht verven. Je kunt ook zelf een leuke achtergrond verven en de kinderen er iets op laten plakken.
Ook een leuk idee: een gedichtje op het schilderij schrijven en er iets toepasselijks bijplakken. Bijvoorbeeld bij een gedicht over “snoep” snoeppapiertjes plakken met foto’s van de kinderen, zodat het snoeppoppetjes worden.
Zo heb ik onderstaand kunstwerk gekregen bij het afscheid van mijn stagegroep. Het mooiste cadeau dat ik ooit van een klas heb gekregen :)!
Frame met wit doek erop gespannen. Op het doek staat een gedichtje over snoep.
Alle kinderen hebben hun lijf van snoepwikkels gemaakt. Het hoofd is een foto van het kind. Zo kun je ook elk kind een dier laten maken met als kop een foto van zichzelf en op de achtergrond iets van de natuur verven.
Het is ook leuk om van stof kleine beestjes te borduren (het stof uitknippen, dubbel, in de vorm van een beestje en met draad om de buitenkant borduren). Plak de beestjes op een groot vel papier en klaar is je schilderij!
Placemat
Maak met de kinderen een leuke placemat voor degene die afscheid neemt.
Deze placemat kreeg ik van mijn klas. De kinderen hebben zichzelf getekend.
Groepsfoto
Maak een leuke, grappige foto van de groep. Vergroot de foto, plak hem op een gekleurd stuk karton en versier de rand met de groep.
In de rugzak
Wanneer een afscheid nemende collega naar een andere school gaat of een ander soort baan aangenomen heeft, kun je een rugzak vullen met spullen die nuttig zijn voor de volgende baan. Elke collega helpt bij het vullen van de rugzak voor de toekomst.
Tot ziens!!
Laat alle kinderen zichzelf klein tekenen. Knip de tekeningen uit en plak ze op enkele A4tjes. Elk kind houdt een ballon vast. In de ballonnen staan woorden als ’tot ziens’, ‘vaarwel’ etc. Als je letters tekort komt gebruik je het woord ‘daaag’. Je kunt dan zoveel a’s toevoegen als nodig.
Bloemen in vaas
Maak de bloemblaadjes van de handomtrek van het kind. Plak de bloemblaadjes rondom een papieren bordje. Versier de bloem met stickers en een leuke foto van het kind / de klas.
Een grote bloem met van elk kind een bloemblaadje
Elk kind versiert een bloemblaadje. Plak de blaadjes rondom een grote cirkel / ovaal.
Onderwijspakketje
Stel een leuk onderwijspakketje samen met schoolbordkrijtjes, snoep bordkrijtjes, een mini-prentenboekje, een vingerpoppetje, een pen etc. etc.
Handjes
Handjes zwaaien de juf of meester uit. Handjes bedanken de juf of meester.
Met handjes kun je ook allerlei leuke dingen bedenken. Elk kind trekt zijn/haar hand om op een leuke kleur papier. Op de hand wordt een mooie wens geschreven en eventueel een foto geplakt.
Maak van alle handjes bijvoorbeeld een mooie bos.
Vlaggenlijn
Versier de school feestelijk met een door de kinderen gemaakte vlaggenlijn.
Afscheid van de oudste kleuters
Gedichtjes voor het eind van het jaar
Leuk voor in het kindverslag, portfolio of om mee naar huis te geven voor de zomervakantie.
* Voor jou een gouden zonnetje
voor jou het mooiste lied
voor jou het liefste bloempje
het heet: ik-vergeet-jou-niet!
Groetjes van juf….. / meester……
* Groep 2 gaat uit, groep 2 gaat uit
’t is voor de laatste keer
want jij gaat naar groep 3,
je bent geen kleuter meer.
Dag grote vriendin, dag grote vriend
tot ziens, het was heel fijn
maar in groep 3 zal het voor jou
ook heel gezellig zijn.
Je gaat daar lezen uit een boek
en schrijven op papier
en rekenen van 1 en 1 is twee
en 2 en 2 is vier.
Je gaat ook zingen en spelen
en knutselwerkjes doen
lachen met de nieuwe juf/meester
en gymkleren aandoen.
Dag grote meid, dag grote knul
het was met jou heel fijn
ik weet dat je heel gauw ook
de vriend(in) van je nieuwe juf/meester zal zijn!
Uitzwaaimoment
De oudste kleuters gaan na de zomervakantie naar groep 3. Zij nemen afscheid van hun kleuterperiode. Op school kun je ze op verschillende manieren uitzwaaien. Laat de jongste kleuters een erehaag vormen en geef ze eventueel mooi versierde bogen om vast te houden of vlaggetjes om mee te zwaaien. De oudste kleuters doen hun schooltas op de rug en glijden, springen, rollen, klimmen de vakantie in! Op de speelplaats aangekomen wordt er een foto van ze gemaakt. Dag kleutertijd!
* De kleuters roetsjen het schooljaar uit via een glijbaan. Ze klimmen bij de buitendeur op een klimrek / kast en glijden het schoolplein op.
* De kleuters springen uit het raam van het lokaal.
* De kleuters klimmen uit het raam en duikelen het schoolplein op over een dikke mat die buiten klaarligt.
* De kleuters klimmen met gymladders of banken uit het raam.
* De kleuters verlaten de kleuteringang via een rode loper.
* De kleuters springen via een mini-trampoline de vakantie in.
Afscheid van groep 8
Aan het eind van het schooljaar neemt groep 8 afscheid van hun basisschoolperiode. Vaak met een afscheidsmusical. Op sommige scholen ook met het uitzwaaien op de rode loper. Hier enkele ideeën voor het afscheid van groep 8:
* Het brugpieperspel
Alle groep 8-ers lopen in de laatste schoolweek met een grote rugzak op door de school. De kinderen gaan alle klassen langs. Een paar leerlingen beginnen bij de kleuters, een paar bij groep 3 etc., zodat niet alle kinderen tegelijk een klas binnenkomen.
In elke klas moeten ze een opdracht uitvoeren die bij die groep past. Bij de kleuters moeten de kinderen van groep 8 bijv. een kleuterpuzzel maken, in groep 3 maken ze een bladzijde uit het schrijfschrift, in groep 4 tafelsommen etc. Als ze de opdacht goed uitvoeren wordt deze afgetekend op een kaart, waar alle opdrachten op staan. Ook verdienen ze een aardappel (pieper) met het goed afronden van een opdracht.
Zo komen de kinderen van groep 8 nog eens in alle klassen en zien ze nog één keer wat ze allemaal geleerd hebben op school.
Tip: zorg voor opdrachten die de kinderen zelfstandig uit kunnen voeren, zodat niet je hele dag verstoord wordt ;).
* Groep 8 op het podium
Op een van de scholen waar ik gewerkt heb kwamen de kinderen uit groep 8 ’s middags met de hele groep in passend vervoer op school aan. De kinderen hadden mooie kleren aan. Ze liepen over de rode loper het schoolplein op. Daar was een podium. Op het podium kregen de kinderen een glaasje kinderchampagne.
De hele school stond buiten. De kinderen van groep 7 hadden een lied voor groep 8 gemaakt en ze lazen een abc voor. Telkens las een kind uit gr 7 iets over een kind uit gr. 8.
De rest van de dag ded groep 8 wat leuks met de klas en eigen leerkracht, bowlen of een dergelijke activiteit.
* Verrassingsdag
Bereid een gezellige dag voor groep 8 voor, met sport en spel. De ouders helpen mee aan de voorbereiding, bedenken leuke spelletjes en zijn op deze dag ook aanwezig. De kinderen weten niet wanneer de verrassingsdag is! Ze worden door de ouders op school overvallen.
Sluit de dag af met een gezellige bbq met alle ouders of een sportwedstrijd van de kinderen tegen de ouders.
* Groep 8 in het zonnetje tijdens de slotviering
Organiseer een slotviering voor de hele school in een grote ruimte, bijv. de gymzaal/sporthal. Elke groep treedt op. Ouders mogen komen kijken. De leerkrachten spelen een leuk toneelstuk om het geheel aan elkaar te breien.
De kinderen uit groep 8 zijn de eregasten tijdens de slotviering. Zij komen in galakleding over de rode loper binnen wanneer iedereen al in de zaal zit. De kinderen krijgen wat te drinken uit chique glazen en hebben een ereplaats op hoge krukken aan bartafeltjes.
Aan het eind van de viering verlaat groep 8 de zaal als eerst over de loper, op een liedje dat over afscheid nemen gaat, een emotioneel moment!