- (Kring)activiteiten
- Boeken
- Liedjes & versjes
- Hoeken
- Knutselen
- Downloads
Kinderboekenweek 2023 | 'Bij mij thuis'
De Kinderboekenweek 2023 is van 4 t/m 15 oktober. Thema van de Kinderboekenweek is: Bij mij thuis: Bij mij thuis lezen we elke avond voor het slapengaan. Bij mij thuis kun je heel ver boven de stad uitkijken. Bij mij thuis vieren we het Suikerfeest. Bij mij thuis wonen twee mama’s. Bij mij thuis eten we elke vrijdag patat. Bij mij thuis zijn alle deuren breed genoeg voor de rolstoel van mijn broertje. Hoe is het bij jou thuis? Wat maakt jouw huis een thuis? Bij iedereen is het thuis anders. Het thema wakkert gesprekken aan om te vertellen over thuis. Deze Kinderboekenweek vieren we ‘thuis’, in alle vormen, verschillen en gelijkenissen.
Onder de tabbladen (bovenin) vind je volop inspiratie voor de Kinderboekenweek.
![]() |
Prentenboek en KinderboekenweekgeschenkSanne Rooseboom schrijft dit jaar het Kinderboekenweekgeschenk en Yvonne Jagtenberg maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek |
Prentenboeken over 'thuis'
Thematitels Kinderboekenweek groep 1/2/3
Onderstaande boeken zijn thematitel tijdens de Kinderboekenweek 2023. Je kunt ze bestellen door erop te klikken.
Mijn tips voor boeken over 'thuis' en culturele diversiteit
Boeken over boeken
Opening en afsluiting van de Kinderboekenweek
Ideeën voor de opening
Portretten
Vraag elke collega voor een foto van zijn gezin of familie te zorgen (liefst in een huiselijke situatie). Maak een gallerij in de school waar de foto's worden tentoongesteld. Stop ze in mooie (gouden) lijsten (Action), hang ze op of zet ze neer op een tafel met een chique kleed er overheen. Zet eventueel de thematititels van de Kinderboekenweek rondom deze tentoonstelling.
De kinderen ontdekken de foto's van de juffen en meesters en zien waar zij vandaan komen: hoe is het bij hen thuis? Het is de start van het lezen van boeken over 'thuis' en de aanleiding tot gesprekken over 'thuis'. Hoe is het bij jou thuis?
Toneelstuk n.a.v. een kinderboek
Neem een (prenten)boek dat centraal staat tijdens de Kinderboekenweek en speel het verhaal uit dit boek voor de kinderen na tijdens de opening.
Gezellig samen dansen
Dans met de hele school op
het kinderboekenweeklied van Kinderen voor Kinderen. Je vindt het lied onder het tabblad 'liedjes en versjes' (zie boven).
Ideeën voor een schoolbrede activiteit waarbij boeken centraal staan
Boekenmarkt
Organiseer een boekenmarkt. Richt een mooie tafel in waarop de boeken uitgestald gaan worden. Kleed deze extra leuk aan met (houten) kistjes. De kinderen mogen een boek meebrengen dat ze gelezen hebben en niet meer nodig hebben. Ze leveren dit in bij de boekenmarkt. In ruil hiervoor krijgen ze een bon om een nieuw boek uit te zoeken. Eventueel kun je de boeken voor schooltijd in laten leveren en mogen de kinderen na schooltijd een boek uit komen zoeken.
Boekenkastje
Ken je de kastjes die je wel eens langs de weg ziet staan? Kastjes (vogelhuisjes, oude telefooncellen) met boeken erin. Maak zo'n mooi boekenkastje en zet het op school of bij je lokaal. Kinderen mogen er een boek in zetten en een boek uit pakken.
Tip! Laat de kinderen de kastjes zelf mooi maken door ze te verven of te versieren.
Boekencadeau's
Voor de hogere groepen: zet een tafel in de gang of op het leerplein. Leg er een mooi kleed overheen. Pak een aantal boeken in aantrekkelijk cadeaupapier in. Schrijf op stroken kort in welk genre het boek valt, wie de auteur is en voor welke leeftijd het boek is. Plak de stroken op het cadeaupapier. Kinderen kijken naar de steekwoorden op het boek en kiezen een boek. Het is een verrassing welk boek het wordt.
Voorlezen
Lees tijdens de Kinderboekenweek veel voor. Laat oudere kinderen voorlezen bij de jongere kinderen, lees voor in het verzorgingshuis, vraag de directeur om in de klassen voor te komen lezen
of nodig een schrijver uit.
Idee voor de afsluiting
Projecten over 'thuis'
Lesmateriaal over 'thuis'
Aan deze pagina wordt gewerkt ...
Op de site van Uitgeverij Lemniscaat vind je lessuggesties bij hun prentenboeken. Enkele daarvan gaan over 'thuis'. Je kunt ze hier gratis downloaden.
Ontdek ... Dierenhuizen
In Ontdek dierenhuizen leren de kinderen alles over de woningen van verschillende dieren.
De kinderen ontdekken een hol in het lokaal. Wie zou er wonen? Elke dag verschijnt er een ander dier in of bij de woning. De kinderen leren meer over dit dier en zijn leefomgeving en lezen erover in het boek Ontdek ... Dierenhuizen. Bij elk dier doen ze vervolgens een (kring)activiteit.
--> Download de gratis lessuggesties
Kringactiviteiten
Aan deze pagina wordt gewerkt ...
Zoeken in boeken
Verzamel een aantal boeken met als thema 'thuis' of boeken die je tijdens deze Kinderboekenweek zeker voor wilt lezen. Kopieer uit elk boek één illustratie. Hang de illustraties bij elkaar op een zichtbare plaats in het lokaal. Vertel de kinderen dat zij de komende tijd naar deze illustraties op zoek gaan. Wanneer jij voorleest, letten de kinderen goed op. Zien ze een illustratie die in het lokaal hangt? Wanneer dit zo is, wordt dit boek 'afgecheckt'. Plak bijvoorbeeld een sticker op de illustratie of draai deze om. Ga door tot alle illustraties gevonden zijn. Dit kun je bijvoorbeeld gedurende twee weken doen.
Variatie: Maak een bingokaart met daarop ongeveer zes illustraties uit boeken. Laat de kinderen tijdens het 'lezen' in de leeshoek of tijdens het kijken in boeken tijdens de spelinloop op zoek gaan naar de illustraties. Wordt er één gevonden, dan wordt deze afgekruist op de bingokaart.
Mijn tips voor boeken over dit thema vind je bovenaan op deze pagina.
Woordweb 'bij mij thuis' - voorkennis activeren en woordenschat
Maak met de kinderen een woord- of mindmap rondom het thema 'bij mij thuis'. Haal hun voorkennis op door ze te laten vertellen over thuis: hoe is het bij jou thuis? Wie wonen er bij jou thuis? Hoe ziet je huis eruit? Noteer dit op een vel papier. Plak later afbeeldingen of foto's in het woordweb of laat de oudste kleuters tekeningen maken.
Kringactiviteiten over 'thuis'
De kamers in huis
Verzamel spullen die in een bepaalde kamer in huis thuishoren, zoals bestek uit de keuken, wanten uit de hal, een wekker uit de slaapkamer enzovoorts.
Praat met de kinderen over de verschillende kamers in huis. Laat de kinderen vertellen over hun eigen huis. Hoe ziet hun huis eruit? Welke kamer vinden ze het mooist/leukst? Hebben ze thuis een zolder of kelder? Zijn alle huizen hetzelfde?
Leg vervolgens alle voorwerpen die je verzameld hebt op tafel of laat de kinderen ze één voor één uit een tas halen. Wat is het? In welke kamer hoort het volgens jou thuis? Sorteer de voorwerpen. Leg ze bij de juiste kamer. Sommige voorwerpen zullen niet voor alle kinderen in dezelfde kamer thuishoren. Praat hierover. Als alle voorwerpen een plekje gekregen hebben, kun je een spelletje doen over het huis, bijvoorbeeld enkele raadsels.
Geluiden in huis
Neem geluiden op in huis. Zorg dat je geluiden uit allerlei kamers hebt, zoals de telefoon, de waterkoker, de computer, de wekker, een hamer, de klok, de tv, spelende kinderen enz. Laat de kinderen raden uit welke kamer het geluid komt. Gebruik hier eventueel een praatplaat van het huis bij, waar de kinderen naar kunnen kijken terwijl ze luisteren. Sommige geluiden kun je in meerdere kamers horen.
De wereld rond
Je komt met een backpack op je rug of een koffer in je hand de klas binnen. Vertel dat je net terugkomt van vakantie. Je bent naar een ander land geweest en hebt daar heel veel gezien. Vertel over je reis, over dingen die je meegemaakt hebt. Laat eventueel foto's zien (als je een digibord hebt, is het leuk en makkelijk om de foto's digitaal te laten zien).
Stop van tevoren spullen die bij dat land horen in je backpack of koffer. Haal de spullen er met de kinderen één voor één uit (maak het spannend). Vertel over de voorwerpen en stel vragen aan de kinderen.
Zo heb ik de kleuters een keer verteld over Marokko. Ik heb ze foto's laten zien van de mensen in dat land en foto's van de natuur. In mijn tas zaten spullen uit Marokko, zoals een kleine djembe, een beeldje van een kameel, een boek over land en een paspoort. De kinderen herkenden sommige dingen en hadden er veel over te vertellen. Ze vonden deze activiteit heel interessant!
Verhuizen
Verhuis met de kinderen een hoek, bijv. de huishoek. Bedenk samen met de kinderen een geschikte plaats voor deze hoek. Meet (met voetstapjes of met een meetlat/lint) of de spullen hier zouden kunnen staan. Bedenk samen wat je nodig hebt om te gaan verhuizen (dozen, een kar etc.).
Geef de kinderen taken en verhuis de hoek.
Een andere plek voor de groepsknuffel
Misschien heb je een knuffel in de klas die altijd op dezelfde plek staat. Een knuffel zoals Flip de beer of PomPom? Laat deze knuffel vertellen dat hij het een beetje saai begint te vinden op zijn plek. Het hele schooljaar zit hij al op dezelfde plek en ziet hij dezelfde dingen. Hij zou graag eens een nieuwe plek willen. Laat de kinderen een geschikte nieuwe plek voor de knuffel bedenken. Misschien vinden de kinderen het ook wel leuk om van een doos een huisje voor de knuffel te maken. De doos kan geverfd worden en je kunt er een deur en ramen in maken. Eventueel kun je van hout of dozen meubels voor de knuffel knutselen.
Boeken bekeken | thema 'thuis'
Mijn familie, jouw familie
Pauline Oud - Clavis
Je mama, papa, broertjes en zusjes zijn je familie. Opa's, oma's, tantes en ooms: ze horen bij jou en maken je blij. Misschien woon je soms bij mama en soms bij papa. Misschien heb je twee mama's of woon je bij oma. Elke familie is anders!
In dit informatie prentenboek van Pauline Oud maken kinderen op een heldere en interactieve manier kennis met familie en relaties en dat sluit precies aan op het thema van de Kinderboekenweek 2023: Bij mij thuis. In dit boek ontdekken kinderen dat families allemaal anders zijn, maar dat er ook overeenkomsten zijn, zoals een achternaam, een stamboom, een of meerdere huizen en de feesten die we vieren. Elke pagina gaat over een onderwerp dat aansluit bij 'familie' en geeft volop informatie over dit onderwerp. Zo kun je elke dag over een pagina uit het boek in gesprek gaan met de kinderen.
Inspirerende ideeën:
- Maak een familiewand. Laat elk kind een foto van zijn gezin meenemen en erover vertellen. Hang alle foto's op de wand.
- Vraag de kinderen een foto van hun huis mee te brengen of zoek de huizen op Google Maps. Print de huizen en laat de kinderen hun huis natekenen.
- Speel een namenspel zoals krantenmeppertje. Voor oudere kinderen: laat de kinderen de achternaam van het kind noemen waar de mepper naartoe moet lopen.
- Verwelkom een huisdier in de huishoek. Zorg voor een knuffel van een kat of een hond, een mand, een leeg pak dierenvoer en een speeltje. Geef het spel een impuls door een probleem voor te leggen: De hond moet uitgelaten worden, maar het regent. Wat nu?
-
Voeg een bak met feestspullen aan de huishoek toe, zodat er een verjaardag gevierd kan worden. Stop in de bak: een taart, kaarsjes, een slinger, verjaardagskaarten, bekers, rietjes, borden, cadeaupapier. De kinderen die een feestje willen vieren, gebruiken de spullen uit de bak. Na afloop ruimen ze alles weer op. Zo kan de feestbak naar keuze wel of niet worden gebruikt.
- Nodig de opa's en oma's uit en houd een spelletjes- of voorleesmiddag.
- Laat de groepsknuffel bij de kinderen om de beurt logeren. Zorg voor een koffer en pak deze samen in met spullen die hij nodig heeft. Laat het kind waarbij de knuffel is geweest na afloop vertellen over de logeerpartij.
Wonen in de wereld
Reina Ollivier & Hiky Helmantel - Clavis
Wil jij alles weten over waar en hoe de mensen in de wereld wonen? Wat zijn de verschillen tussen wonen in de stad en wonen op het platteland? Welke materialen gebruikt men om woningen te bouwen? Waarom hebben huizen in noordelijke landen grote ramen? Zit er altijd een badkamer in een woning? Waar slapen mensen die geen huis meer hebben? Leven er nog steeds mensen in grotten? En wat is een billendouche? Op deze en vele andere vragen krijg je een antwoord in het Willewete boek Wonen in de wereld.
Hoe is het bij jou thuis? In wat voor huis woon jij en hoe ziet dat huis eruit? Waar is het huis van gemaakt? In dit informatieve boek, nemen de kinderen een kijkje in verschillende huizen, van vroeger tot nu, op alle plekken van de wereld. Ze zien ook dat er mensen zijn die geen huis hebben en zelfs kinderen die op straat leven. Ze ervaren dat gebruiken overal in de wereld anders zijn. In Japan worden wc slofjes gebruikt en zijn de muren en deuren van een houten kader met papier. In Spanje leven nog altijd mensen in grotten en in sommige landen heb je bij de wc een billendouche!
Een heerlijk, kleurrijk boek vol weetjes en cultuur.
Inspirerende ideeën:
- Laat de kinderen hun ideale huis in een schoenendoos knutselen. Wanneer je alle kinderen de schoenendoos op z'n kant laat zetten en er een kamer in laat maken, kun je de schoenendozen later samenvoegen tot een flatgebouw door ze te stapelen.
- Maak samen een brievenbus voor de huishoek.
- Zet een bak met lakens, doeken, kussens, een tapijt en wasknijpers klaar en laat de kinderen ergens in het lokaal een tent bouwen.
-
Bouw een woning met prikkers en spekjes of marshmallows.
-
Schrijf buiten huisnummers met stoepkrijt op de stoep. Schrijf dezelfde huisnummers op enveloppen en kleine dozen. Leg de dozen en enveloppen op een trek- of duwkar of fiets met aanhanger en laat de kinderen de post op de juiste adressen bezorgen.
Doe meer met boeken! - Spelen met prentenboeken
Anke van Boxmeer - Uitgeverij Lemniscaat
Wil je meer uit de mooiste prentenboeken halen, ook na de Kinderboekenweek? In het boek Spelen met prentenboeken vind je les- en spelsuggesties bij de mooiste boeken van uitgeverij Lemniscaat. In het boek vind je klassiekers zoals De Gruffalo, Woeste Willem en De gele ballon, maar ook nieuwe boeken zoals De krokodil die niet van water hield en Feestmaal voor de koning. Met dit boek heb je voor het hele schooljaar lesideeën in huis. En wat zo leuk is, de ideeën bij de boeken geven je vast inspiratie voor je eigen thema's.
Liedjes en versjes over 'thuis'
Aan deze pagina wordt gewerkt ...
Kinderen voor Kinderen
Met de lift
Door: Toontje Hoger
Het kinderlied ‘Met de lift’ gaat over de lift nemen in een flat. Naar welke verdieping ga je? Hoeveel verdiepingen zijn er? Welk knopje druk je in? Ga je omhoog of omlaag? Spelenderwijs leren de kinderen over hoog en laag in muziek. De zon lacht iedereen tegemoet, een trekfluit maakt hoge en lage klanken en een bel van de liftdeur klinkt. Daar gaat de lift. Ga je mee?
Allemaal kamertjes
In ieder huis zijn kamertjes,
kom kijk maar even rond
de zolder die zit bovenaan
de kelder in de grond.
De keuken en de woonkamer
de slaapkamer met bed.
Alleen het kleinste kamertje
is af en toe bezet.
Een droompaleis
De vogeltjes hebben een nest in een boom
de muisjes een hol in de grond
de haas heeft een kuiltje, gewoon in het veld
de slak draagt zijn huis liever rond
een pissebed zet ergens onder een steen
een spinnetje woont in een web
maar zie ik hun huisjes, dan vind ik meteen
dat ík echt een droompaleis heb!
Poetsen en boenen
Poetsen, boenen
schrobben en vegen
alle prullebakken legen
sponzen, stoffen,
zuigen, soppen
haasje is haast niet te stoppen
En zijn huis wordt schoon en helder
van de zolder tot de kelder
Maar als hij alles heeft gehad
moet hij zélf in bad!
Verhuizen
Door: Ernst, Bobbie en de rest
Refr. En dan ben je verhuisd
verhuisd naar een andere stad
naar een hele nieuwe buurt
met nieuwe mensen, raar is dat
en dan ben je verhuisd
een vreemde straat, een ander plein
en je vraagt je af
hoe zal het hier zijn...
Bobientje gaat verhuizen
Door: Samson en Gert
Refr. Bobientje gaat verhuizen
en ik zal haar nooit meer zien
Bobientje gaat verhuizen
Dag Bobien.
Mijn goudvis gaat verhuizen (versje)
Mijn goudvis gaat verhuizen
hij barst haast uit zijn kom
als ik hem zo laat zitten
dan groeit hij straks nog krom
Hij gaat nu naar de vijver
dat zal veel beter zijn
want zeg nou zelf eens eerlijk
zo'n kom is veel te klein
Straks krijgt hij nieuwe vriendjes
en ook een nieuw adres
ik wens hem in de vijver
ontzettend veel succes!
Ideeën voor de hoeken | Bij mij thuis
Algemene ideeën
De bibliotheek
Maak een bibliotheek in de klas. Hier kunnen kinderen in werken en kinderen boeken komen lenen. Zorg voor veel boeken, pasjes, een scanapparaatje, een computer of toetsenbord.
Zet een tafeltje met stoelen of zitzak in de bieb, zodat de kinderen er ook lekker kunnen lezen.
De leeshoek
Gezellig, een leeshoekje in de klas waarin je even weg kunt duiken in een boek. Leg een zitzak, kussens of matras in de leeshoek en zet een aantal boeken overzichtelijk neer.
Boekenbingo!
Leg in een hoek een stapel boeken neer. Maak een bingokaart met daarop illustraties uit deze boeken.
De kinderen bladeren in de boeken en gaan op zoek naar de illustraties. Als ze er één vinden, strepen ze deze door op hun bingokaart. Ze zoeken door tot ze BINGO! mogen roepen.
Ideeën bij het thema 'thuis'
Aan deze pagina wordt gewerkt ...
Beeldende activiteiten | Bij mij thuis
Aan deze pagina wordt gewerkt ...
Downloads voor de Kinderboekenweek
Thema boeken en letters
Thema 'thuis'
Aan deze pagina wordt gewerkt ...