
Thema piraten | Lesideeën voor kleuters
Kringactiviteiten & projecten
Boekentips!
De avontuurlijkste prentenboeken voor kleuters bij het thema piraten.
* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate
Opening van het thema
Leid het piratenthema in met flessenpost. Zorg voor een glazen fles, een brief, een schatkist en diamanten of glasstenen (Action).
Wanneer de kinderen de klas binnenkomen ligt er flessenpost in het lokaal.
In een fles zit een brief van de kleine piraat. De kleine piraat vertelt de kinderen dat hij zijn schat kwijtgeraakt is. Kunnen de kinderen hem helpen de schat en alle diamanten/goudstukken terug te vinden?
De kinderen kunnen tijdens kringactiviteiten diamanten voor de kleine piraat verdienen. Verzamel deze in een schatkist. Verstop ook elke dag een paar diamanten in de klas. Wie weet vinden de kinderen ze.
Je kunt ook een schatkaart (plattegrond van de school) in de fles stoppen. Brand de randen van de kaart af, zodat de kaart oud lijkt. Op de plattegrond staat ergens een groot kruis. Met de klas ga je op zoek naar deze plek. Hier ligt een piratenboek wat ter inleiding op het piratenthema voorgelezen wordt.
Leuke piratenboeken vind je hierboven.

Projecten van Kleuteruniversiteit
Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten over dieren. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.
Project ‘Woeste Willem’
Dit project is recent helemaal opnieuw gemaakt!
‘En nu opgehoepeld!’ brult Willem. Frank begint te rennen.
‘Tot ziens!’ roept hij over zijn schouder.
‘Alsjeblieft niet’ mompelt Willem.
Ga mee op avontuur met Woeste Willem en Frank! Dit project voor drie weken is geschreven bij het boek ‘Woeste Willem‘ van Ingrid en Dieter Schubert. In dit project vind je activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling en spel en beweging.

Plusproject piraten
Kom, stoere piraten, we gaan varen op de woeste zee! Durf jij met ons mee?
In dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3, leren de kinderen van alles over piraten, aan de hand van het boek ‘Willewete Piraten’ van Suzan Boshouwers & Marjolein Hund. De kinderen maken een spannende zeereis tijdens taalactiviteiten, rekenactiviteiten en een les Engels.

Project Ga je mee?
In ‘Ga je mee?’ moet een jongen onderweg naar de groenteman langs rovers en piraten.
Straks ga ik zwemmen met mijn vrienden, maar eerst moet ik appels halen voor mijn moeder. Zij denkt dat het een klusje van niks is, maar het is érg gevaarlijk onderweg … Ga je met mij mee op avontuur?
Dit avontuurlijke project voor is geschreven bij ‘Ga je mee?‘ van Charlotte Dematons. Het bevat activiteiten voor taal, rekenen, spel en beweging, drama, Engels, natuur, de creatieve ontwikkeling en muziek mét een lied van Jeroen Schipper. Daarnaast bevat het project suggesties voor de hoeken.

Gratis lessuggesties van Lemniscaat
Voor uitgeverij Lemniscaat schrijven Karin en ik regelmatig les- en spelsuggesties voor op school en thuis bij hun prachtige prentenboeken. Je downloadt ze gratis op hun site.
Ga je mee?
Ik moet appels kopen voor mijn moeder. Ga je met me mee? Ik moet alleen wel langs een gevaarlijke draak, in een bootje over een diepe zee en voorbij een stel piraten en rovers… Maar als jij me een handje helpt, lukt het wel.

Kringactiviteiten
Taalactiviteiten
Piraatje, zoek wat je mist uit de kist – geheugenspel
Leg enkele piratenspullen naast een schatkist in de kring. Praat er met de kinderen over. Wat zie je allemaal? Hoe heten de voorwerpen en wat kun je ermee doen?
Alle kinderen kijken goed naar de voorwerpen. De kinderen doen de ogen dicht. Er wordt een voorwerp weg geroofd. Dan mogen de kinderen weer kijken. Wat is er verdwenen?
De p van piraat – letterkennis
Bedenk woorden met de p van piraat. Schrijf ze op een vel papier. Geef de p telkens een andere kleur.
Ra, ra wat zit er in de schatkist? – woordenschat
Wanneer je een schatkist hebt, kun je hier een leuk spel mee doen. Stop een aantal voorwerpen in de schatkist. De kinderen mogen jou vragen stellen. Jij antwoordt alleen met ja of nee. Kunnen de kinderen raden wat er in de schatkist zit?
De rijmende rover – rijmen
Stop een heleboel spullen uit de klas in een schatkist. De piraat is vandaag in een rijmbui. Op alles wat hij ziet, verzint hij een rijmwoord. Luister maar eens. Doe dit een paar keer voor. Gebruik een hand-/vingerpoppetje van een piraat als je deze hebt.
Maar… soms komt er iets uit de kist waar de piraat geen rijmwoord op weet. Kunnen de kinderen een handje helpen? Rijm er samen op los.
Pa-pe-gaaien – auditieve analyse
Nodig: handpop van een papegaai (of andere vogel)
Tip! Werk je op school met ‘Met sprongen vooruit’, gebruik deze handpop dan.
Jij bent de piraat. Je zegt een moeilijk piratenwoord. Een kind heeft de papegaai vast en zegt het woord in stukjes na. Bijvoorbeeld: avonturen, a – von – tu – ren. Daarna wordt de papegaai doorgegeven aan een volgend kind.
Piratenwoorden: vlaggenstok, piratenvlag, enteren, kraaiennest, landrotten, schatkist, schatkistslot, schatkaarten, flessenpost, diamanten, geldstukken, goudstukken, zeerover, verrekijker, telescoop, golven, haaientand, hangmat, palmboom, eiland, slingertouw.
Diamantroof – luisteren
Nodig: een diamant
De kinderen zitten in de kring. Vertel een spannend verhaal over bijv. de kleine piraat. De kleine piraat komt terug van een lange dag roven op zee. Hij heeft een super mooie diamant geroofd. De kleine piraat is er heel blij mee. Maar, het wordt al donker. De kleine piraat gaat is moe van zijn tocht op zee en gaat lekker slapen. De diamant ligt natuurlijk dicht bij hem in de buurt, daar mag niets mee gebeuren.
’s Nachts komt er een rover die de diamant terug wil stelen. Lukt dit?
Eén van de kinderen speelt de kleine piraat en mag in de kring gaan liggen slapen. Achter hem/haar ligt de diamant. Het is muisstil in de klas. Wijs een kind aan dat de rover speelt. Dit kind sluipt naar de diamant en probeert de diamant te pakken. Hoort de kleine piraat iets, dan roept hij ‘Ahoi!’ De rover is betrapt en moet terug naar zijn plaats.
Lukt het de rover de diamant te pakken, dan wordt de kleine piraat wakker gemaakt. Het is ochtend en oh… de diamant is weg! Alle kinderen doen hun handen dicht. De kleine piraat mag 3 keer raden bij wie zijn diamant is.
Rekenactiviteiten
De 12 schatten van de piraat – tellen, de telrij, getalsymbolen, getalbeelden op de dobbelsteen
Verzamel 12 dezelfde doosjes (tip: doosjes van de schatkistijsjes of Red Band schatkistjes). Nummer de schatkistjes van 1 t/m 12.
Vertel de kinderen dat de piraat een heleboel schatten heeft geroofd.
Maar… de piraat kan maar tot 12 tellen. Deze activiteiten gaan dan ook over het tellen tot 12:
- Leg de schatkistjes in de juiste volgorde.
- Tel de schatkistjes. Tel verder vanaf een bepaald getal, tel terug, tel met sprongen.
- Gooi met 2 dobbelstenen. Kijk wat je gegooid hebt en pak het desbetreffende schatkistje.
- Speel diamantroof. De kinderen doen de ogen dicht. Er komt een piraat die één schatkistje weg mag pakken. De kinderen mogen weer kijken. Welk getal is weg?
Maak het spel moeilijker door meerdere schatkistjes weg te halen. Welke getallen zijn weg én hoeveel schatkistjes zijn er nu weg?
De buit van de kleine piraat – schatten en tellen
Nodig: een schatkist, 12 diamanten, fiches, cijferkaartjes van de getallen 1 t/m ten minste 12
In de kring staat een schatkist. De buit van de kleine piraat. De kleine piraat is heel benieuwd hoeveel diamanten hij vandaag geroofd heeft. Maar ja, de kleine piraat heeft zo’n hekel aan tellen! Weet je wat, we gaan schatten hoeveel diamanten het zouden kunnen zijn.
Schud een keer met de schatkist. Zou er 1 diamant in zitten? Laat het cijferkaartje van de 1 zien. Als de klas vindt dat er 1 diamant in de schatkist kan zitten, leg je dit kaartje met de 1 naar boven in de kring. Vindt de klas dat dit niet kan, leg dit kaartje dan op de kop in de kring. Leg zo alle cijferkaartjes, tot ongeveer 15, in de kring.
Nu krijgen alle kinderen 1 fiche. Ze mogen bedenken hoeveel diamanten zij denken dat er in de schatkist zitten.
Om de beurt mogen een aantal kinderen hun fiche op het cijferkaartje komen leggen met het aantal dat zij in gedachten hebben.
Als alle fiches liggen bekijk je met de klas wat er neergelegd is. Welk cijfer is niet geraden? Waar liggen de meeste fiches en waar de minste?
Tijd om in de schatkist te gaan kijken. Wie heeft het juiste aantal geschat?
Maak dit spannend door de diamanten 1 voor 1 langzaam uit de schatkist te halen. Uiteindelijk komt de klas te weten wat er écht in de schatkist zit. Wie heeft dit aantal geraden?
De kleine piraat is blij dat zijn diamanten geteld zijn. Hij kijkt nog eens naar de diamanten, legt ze netjes in een rij en kan dan lekker gaan slapen.
Maar… ’s nachts komt er een zeerover langs die de diamanten ook wel erg mooi vindt. De kinderen in de kring slapen ook. De zeerover pakt een aantal diamanten weg. Als de kleine piraat ’s morgens wakker wordt schrikt hij zich een hoedje. Er zijn diamanten gestolen! Kunnen de kinderen raden hoeveel diamanten er weg zijn? Als dit lukt, brengt de zeerover de diamanten weer terug. Speel dit spelletje een aantal keer. Laat een kind de zeerover spelen.
7 Schatkistjes op een rij – seriëren
Verzamel 7 doosjes van verschillende grootte. Voor de activiteiten is het het fijnst om niet al te grote doosjes te gebruiken. Denk aan een lucifer doosje, smartiedoosje en doosjes die telkens een beetje groter zijn.
Gebruik grote diamanten, zoals glasstenen.
Hier volgen een aantal suggesties voor activiteiten met schatkistjes en het tellen tot 7:
- Leg de doosjes neer van klein naar groot.
Wat is het kleinste/grootste schatkistje? - Voor de volgende suggestie moeten de schatkistjes klein zijn en de diamantjes redelijk groot (bijv. glasstenen).
Laat een handje diamanten zien. In welk schatkistje denken de kinderen dat deze diamantjes het best passen? Laat de kinderen raden, schatten en vertellen waarom ze dat denken. Probeer bij een paar schatkistjes of de diamantjes erin passen. In welk schatkistje passen ze uiteindelijk het best?
Hoeveel diamantjes zitten er nu in dit schatkistje?
Vraag de kinderen hoeveel diamantjes er zouden passen in een schatkist die een beetje groter is en een schatkist die een beetje kleiner is. Vul alle schatkistjes. - Weeg de schatkistjes met een balans. Welk schatkistje is het zwaarst en welk kistje het lichtst? Leg de schatkistjes van licht naar zwaar.
Zijn er schatkistjes even zwaar?
Vul daarna enkele schatkistjes met diamantjes. In elk kistje evenveel diamantjes. Wat gebeurt er met het gewicht?
Stop ook eens weinig diamantjes in de grootste schatkist en veel diamantjes in de kleinste schatkist. Welke schatkist zal het zwaarst zijn?
Piratenhandel – rekenbegrippen meer, minder en evenveel, tellen
Verkleed jezelf als piraat (ooglapje en hoofddoek) en deel muntstukken uit aan de kinderen. Houd een piratenveiling. De kinderen mogen piratenspullen kopen, ze moeten onderhandelen:
Vind je mijn ooglap meer of minder waard dan het zwaard? Waarom? Betaal je dan meer of minder?
Eén schelp kost twee kleine muntstukken, hoeveel kosten dan twee schelpen?
Twee kleine muntstukken zijn evenveel waard als één grote. Kun je dan met iemand muntstukken ruilen? Heb je dan evenveel, meer of minder?
Waarom kun je een muntstuk terugkrijgen als je betaald hebt?
Schatzoeken – oriënteren en lokaliseren
Maak een schatkaart, bijv. een plattegrond van de school. Geef op de schatkaart aan waar een schat verstopt ligt. Ga met de kinderen op zoek.
Of span een draad door de school die de kinderen moeten volgen, op zoek naar de schat.
Laat de kinderen zelf een schat verstoppen en schatkaarten maken.
Goudstukken tellen
Stop een heleboel munten, bijv. chocolademunten in een glazen pot.
De kinderen moeten schatten hoeveel goudstukken ze denken dat het zijn. Hoe kunnen we dit nu echt te weten komen?
Tel de goudstukken. Zijn dit genoeg goudstukken voor onze hele klas? Kunnen we de goudstukken verdelen? Blijven er goudstukken over? Stel allerlei vragen die de kinderen aanzetten tot denken en tellen.
De ketting – patronen ontdekken
Rijg verschillende kralenkettingen met verschillende patronen. Deze kettingen zijn de buit van de piraat. Ze zitten in een schatkist.
Haal de kettingen één voor één tevoorschijn. Laat de kinderen de volgorde afmaken. Welke kraal komt nu? Rijg deze kraal aan de snoer.
Tel de kralen aan een ketting. Blijf rond tellen. Hoe kant dat nou? Deze ketting heeft wel heel veel kralen. Zien de kinderen waar het tellen mis gaat?
Telversje – tellen tot 10 en terug
Ik ben de rode papegaai van de kleine piraat
ik ben de rode papegaai, waar hij tegen praat
ik kan een beetje praten
maar niet zo heel erg vlug
en als ik goed mijn best doe
tel ik tot 10 en ook weer terug
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Ik ben de rode papegaai van de kleine piraat
ik ben de rode papegaai, soms ben ik wel eens kwaad
dan zeg ik rare dingen
je weet niet wat je hoort
dan zeg ik potjandoppie
en soms een heel vies woord.
Dans
Het thema ‘piraten’ is heel geschikt voor water- en zeedansjes. Hier enkele suggesties:
- Dans met de parachute. De kinderen staan in een kring en houden de parachute vast. De parachute is de zee.
Zet een rustig, instrumentaal ‘zeemuziekje’ op. De parachute golft rustig. Maar dan wordt de zee woest! De parachute gaat flink op en neer.
Laat de kinderen goed naar de muziek luisteren en golven op het volume of het tempo van de muziek.
Wanneer je geen parachute hebt, kun je ook een groot, licht stuk plastic gebruiken. Dit geeft een extra mooi golfeffect.
Gooi na een aantal keer oefenen visjes in de zee. Laat ze dansen. - Dans met blauwe linten. Alle kinderen hebben een doekje of lint van crêpepapier vast. Ze dansen hiermee op de maat van de muziek.
Laat de kinderen elkaar na doen. De kinderen vormen tweetallen en staan tegenover elkaar. Eén kind doet de bewegingen voor, het andere kind volgt. - Dieren in de zee
Welke zeedieren kan een piraat op zijn reis tegenkomen? Laat de kinderen deze zeedieren uitbeelden met op de achtergrond zee-muziek. - Op het piratenschip
De kinderen gaan in een lange rij op de grond zitten. De kinderen zitten met de benen gespreid naast het kind dat voor hen zit. We maken zo een heel lang piratenschip. Roei op piratenmuziek, bijvoorbeeld op het lied ‘Heen en weer’ van Kabouter Plop.
Liedjes & versjes | thema piraten
Liedjes
Woeste Willem
Op de wijs van: Opa Bakkebaard
Hier is Willem, Woeste Willem
Woeste Willem is piraat
hij kan werken, heel hard werken
wil jij weten hoe dat gaat?
hij schrobt het dek, met een bezem, met een bezem
hij schrobt het dek, zo schrobt hij het dek.
– hij zoekt een schat, met een schatkaart
– hij snijdt zijn brood, met een sabel
– hij hijst het zeil, met z’n handen
Wij zijn piraten
Op de wijs van: Vader Jacob
Wij zijn piraten, wij zijn piraten
van de zee, van de zee
wij zijn echte piraten, wij zijn echte piraten
doe je mee, doe je mee?
Wij zijn piraten, wij zijn piraten,
schip ahoy, schip ahoy
wij zijn echte piraten, wij zijn echte piraten
en niet bang, en niet bang.
Wij zijn piraten, wij zijn piraten,
land in zicht, land in zicht
wij zijn echte piraten, wij zijn echte piraten
schatgraven, schatgraven!
Het lied van Woeste Willem
Op de wijs van: de dronken zeeman
Dit is het lied van Woeste Willem (3x)
Wat doet hij het liefste?
Hee, hoo, een zeelied zingen,
samen met de zeemeerminnen
Hee, hoo, een zeelied zingen,
dat doe ik het liefste!
Dit is het lied van Woeste Willem (3x)
Wat doet hij het liefste?
Hee, hoo, lekker varen
over de wilde baren
Hee, hoo, lekker varen,
dat doe ik het liefste!
Dit is het lied van Woeste Willem (3x)
Wat doet hij het liefste?
Hee, hoo, monsters vangen
van die groene lange.
Hee, hoo monsters vangen
dat doe ik het liefste
Dit is het lied van Woeste Willem (3x)
Wat doet hij het liefste?
Hee, hoo, schatten zoeken
speuren in alle hoeken
Hee, hoo, schatten zoeken
dat doe ik het liefste!
Dit is het lied van Woeste Willem (3x)
Is hij dan nergens bang voor?
Hee, hoo, ‘k ben nergens bang voor
Stoer hé..nergens bang voor
Hee, hoo, ‘k ben nergens bang voor
‘k ben toch Woeste Willem
Kom, dan gaan we lekker zwemmen (3x)
in ’t heldere water.
Hee, hoo, ‘k moet je wat bekennen,
ik kan echt niet zwemmen
‘k zal daar nooit aan wennen
ik ben bang in ’t water!
Kapitein op zee
Zit ik ’s avonds in het bad
dan gaan de boten varen
De zee wordt ruw en wild en woest
komt langzaam tot bedaren.
Het is zo fijn, zo fijn, zo fijn
om kapitein op zee te zijn
Kapitein vol zeep en schuim
en eendjes in het ruim!
Wij zijn pi-ra-ten
Wij zijn pi pa poe piraten,
ja van de gi-ga grote boot
wij houden alles in de gaten
ja onze groep is sterk en groot
wij vallen elk vijandig schip aan
dat doen wij met plezier
helaas is ons schip gezonken
en daarom zijn wij hier.
Piraten van de zee
Samson en Gert
Refrein:
wij zijn piraten van de zee
en al wie zin heeft gaat maar mee
wij zijn piraten, piraten van de zee (2x)
mijn vader zei: Gertjelief, word bakker of word boer
word handelaar in schapekaas of papegaaievoer
mijn moeder zei: word machinist
of stoker op een trein
maar ik zei: als ik groot ben word ik kaperkapitein
Doe je best voor de baas
jaag de ratten van de kaas
mooi is het leven van een kaper
pak die tros, pak die lijn
vis de ratten uit de wijn
mooi is het leven van een kaperkapitein
En we varen naar timboektoe toe
timboektoe toe
timboektoe toe
en we varen naar timboektoe toe
en wa zijn nog lang niet moe (2x)
De hond van de matrozen
gaat mee op reis
naar de hitte van de tropen
en de zeeën vol met ijs
Het hondje wordt niet zeeziek
hij houdt zich stevig vast
en heeft een eigen mandje
dat zit boven op de mast
Refrein (2x)
Onze stuurman die heet Sjaak
soep,soep, soep met sliertjes
hij moet eten met een haak
soep, soep, soep met sliertjes
daarom eten wij niet vaak
soep, soep, soep met sliertjes
soep, soep, soep met smaak
want de stuurman heeft een haak
Als de sterren naar me roepen
als de zeewind naar me fluit
dan moet ik naar het water
dan trek ik erop uit maar wanneer de meeuwen schreeuwen
boven storm en golfgebruis verlang ik naar Marlène
en wil ik naar huis
Een echte piraat heeft
een gaatjes in zijn oor
een gaatje in zijn oor
met een ringetje d’r door
een echte piraat heeft
een bootje op zijn borst
een bootje op zijn borst
en een vreselijke dorst
een echte piraat die herken je meteen
aan een gaatje
en zijn bootje
en zijn houten been
Refrein (4x)
Wij zijn piraten, piraten, piraten van de zee
Zeemansliedje
Herman van Veen
Op de Noordenwind
Zuidenwind
Oostenwind
Westenwind
vaar ik van hot naar haar
Op de Stille Zee
Wilde Zee Zwarte Zee
Rode Zee
vaar ik mijn neus achterna
Op de Noordenwind
Zuidenwind
Oostenwind
Westenwind
vaar ik van hot naar haar
Op de
Stille Zee Wilde Zee
Zwarte Zee Rode Zee
vaar ik mijn neus achterna
Een flinke bries
in de zeilen
een pijp vol tabak
een hand aan het roer
en de ander in mijn zak
Op de Noordenwind
Zuidenwind
Oostenwind
Westenwind
vaar ik van hier naar daar
Op de
Stille Zee Wilde Zee
Zwarte Zee Rode Zee
vaar ik mijn neus achterna
Op de Noordenwind
Zuidenwind
Oostenwind
Westenwind
vaar ik van hier naar daar
Op de
Stille Zee Wilde Zee
Zwarte Zee Rode Zee
vaar ik mijn neus achterna
Het hoog opspattende water
twee maanden voor de boeg
dan gaat de boel voor anker
en wij gaan naar de kroeg
Op de Noordenwind
Zuidenwind
Oostenwind
Westenwind
vaar ik van hot naar haar
Op de
Stille Zee Wilde Zee
Zwarte Zee Rode Zee
vaar ik mijn neus achterna.
Versjes
De rode papegaai
Ik ben de rode papegaai van de kleine piraat
ik ben de rode papegaai, waar hij tegen praat
ik kan een beetje praten
maar niet zo heel erg vlug
en als ik goed mijn best doe
tel ik tot 10 en ook weer terug
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Ik ben de rode papegaai van de kleine piraat
ik ben de rode papegaai, soms ben ik wel eens kwaad
dan zeg ik rare dingen
je weet niet wat je hoort
dan zeg ik potjandoppie
en soms een heel vies woord.
ja van de gi – ga – grote boot.
Wij houden alles in de gaten,
ja onze groep is sterk en groot!
Wij vallen elk vijandig schip aan,
dat doen wij met plezier.
Helaas is ons schip gezonken,
en daarom zijn wij hier!
Ik ben een oude zee-piraat
Ik ben een oude zee-piraat,
mijn schip ligt in de haven
En alle schatten die ik stal
heb ik hier begraven.
Ik had een mooie kaart gemaakt,
waarop stond aangegeven.
Waar hier ergens in de grond
mijn schatten zijn gebleven.
Maar nu ben ik de schatkaart kwijt
en ik moet bijna huilen.
Ik graaf en graaf – en vind echt niets;
ik heb al honderd kuilen.
Ideeën voor de hoeken & spelinloop
Inrichting van de hoeken
Spelhoek – Op het piratenschip
Maak een schip van een grote doos / meerdere dozen of de onderkant van de kast uit de speelzaal.
Je kunt er ook voor kiezen de huishoek om te toveren tot kajuit.
Maak een piratenvlag voor de boot. Zorg voor een stuurwiel.
Denk verder aan attributen zoals verrekijkers, een dik touw, een anker, een papegaai, schatkisten met goudstukken, kettingen en diamanten, piratenkleding en een ooglap.
Bespreek met de kinderen wat de piraten nog meer nodig hebben, zoals een landkaart, een plaats om te slapen en te eten etc.
Bouwhoek
Laat de kinderen een piratenschip maken met blokken. Geef ze de opdracht een kraaiennest te maken en een piratenvlag (dit mogen ze van stof of papier doen). Geef de papegaai een plekje op het piratenschip.
In de watertafel
Leg een bootje in het water en zorg voor enkele poppetjes die de piraatjes voorstellen.
Verteltafel
Speel het verhaal uit een piratenprentenboek na. Denk aan Woeste Willem of Ga je mee? Kleed de tafel aan met het prentenboek, een vingerpoppetje van Woeste Willem, een piratenschip enz.
Thematafel / speeltafel
Plak een groen/bruin en blauw stuk Engels karton op tafel. Het groen/bruine stuk voor het land, het blauwe stuk voor de zee. Zet een piratenboot en andere scheepjes in de zee, zet poppetjes neer, palmbomen van bijv. de lego, schatkistjes etc. De kinderen kunnen er lekker op los fantaseren met de piraatjes.
Goudzoeken in de zandtafel
Zorg ervoor dat er zacht zand in de zandtafel zit. Verstop goudklompjes (bijv. goud gespoten steentjes of glasstenen) in de zandtafel. Leg enkele zeefjes bij de zandtafel. De kinderen gaan door het zand te zeven op zoek naar de goudklompjes.
Vertel de kinderen hoeveel goudklompjes er verstopt zitten, bijv. 10 of 20. Wanneer de kinderen alle klompjes gevonden hebben, mogen ze opnieuw beginnen of uit de zandtafel gaan. De opdracht is dan immers volbracht.
Spelinloop
Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema.
Hamertje Tik
Print een afbeelding van een piraat en bevestig deze op een Hamertje Tik bord. Laat de kinderen er een schip omheen timmeren.
Schatkist – loose parts
Print een afbeelding van een schatkist op A4 of A3 formaat en knip deze uit. Leg allerlei blinkende loose parts klaar zoals diamanten, glasstenen en strass stenen. Laat de kinderen de schatkist versieren met de loose parts.
Kleien
Print de tel- en kleikaarten die je op deze pagina bij de downloads vindt en laat de kinderen schatten voor in de schatkist kleien.
Kleien en tekenen
Laat elk kind met een Woody een piratenschip op tafel tekenen. Als het schip klaar is, kleien de kinderen lange slangen en laten deze rondom het piratenschip de golven van de zee vormen.
Op zee – spelen met zeedieren
Leg zeedieren klaar in combinatie met een blauw vel papier of stuk plastic. Laat de kinderen ermee spelen. Voeg eventueel een piratenschip toe.
Zeemansbaard – sensomotoriek
Print een afbeelding van het hoofd van een piraat, bijvoorbeeld Woeste Willem. Lamineer deze afbeelding. Spuit wat scheerschuim op de plek van de baard. Laat de kinderen met een speelgoedmesje het scheerschuim weghalen en zo de baard scheren.
Schatten opbergen – fijne motoriek
Zet een schatkist of kleine houten ton klaar en leg er allerlei schatten omheen (loose parts of ander klein materiaal). Leg pincetten en grijpers klaar. De kinderen stoppen de schatten met een pincet of grijper in de schatkist of houten ton.
Vissen versieren
Als de piraten in zee kijken, zien ze de mooiste vissen. Laat de kinderen een vis versieren.


Beeldende activiteiten | thema piraten
Het piratenschip
Maak van doosjes en papier een boot of piratenschip. Zet deze op een blauwe ondergrond en maak zo in de klas een mooie zee-hoek.
Woeste Willem van blokjes
Vouw van een huidskleurig vouwblaadje 16 vierkantjes. Knip de vierkantjes uit. Doe hetzelfde met een rood vouwblaadje.
Plak de vierkantjes volgens het voorbeeld op een vel papier.
Gebruik voor het ooglapje een zwart vierkantje. Teken haren en een baard. Plak het zichtbare oog, de neus en de mond.
Op zee – voorbereidend schrijven
Zoek naar een leuke kleurplaat van een piratenschip. Plak deze op een vel verfpapier of druk hem af op A3 formaat.
De kinderen verven of tekenen de golven van de zee op het papier. Een goede voorbereidende schrijfoefening!
Het is ook leuk om tijdens het thema piraten de letter w van Woeste Willem aan te bieden. In plaats van golven verven de kinderen dan een heleboel w’s op het papier. Dit zijn de golven! De kinderen oefenen zo een voorbereidend schrijfpatroon en tegelijkertijd de letter w.
Ik ben een piraat!
Laat de kinderen zichzelf als piraat tekenen. Teken met dunne stiftjes en kleur de tekening met kleurpotlood in.
De hoofddoek van de piraat is al voorgedrukt.
Piraat
Tover een kartonnen bord om tot piraat.
Land in zicht! – kleuren
Maak foto’s van de kinderen in piratenkleding. Zoek een leuke kleurplaat van een piratenschip met kraaiennest. Plak het kind in het kraaiennest en laat het kind de kleurplaat inkleuren.
Downloads | thema piraten
Pippi’s piratenkist – Tel- en kleikaarten
Pippi Langkous vertelt dat haar vader piratenhoofdman van Taka-Tukaland is en schatrijk is. Hij heeft vast een schatkist vól goud! Print de tel- en kleikaarten en laat de kinderen er goudstukken op leggen of op kleien (lamineer de kaarten in dat geval).


Kralenplankenpakket ‘Ik ben Pippi niet!’
Gratis download bij Ik ben Pippi niet! (of toch wel?) De download bevat kralenplankvoorbeelden van Pippi Langkous, meneer Nilsson, het paard Witje én Meisje de geit uit het prentenboek Ik ben Pippi niet! van Yvonne Jagtenberg. De download bevat voorbeelden om na te leggen en om te spiegelen.




Rol de dobbelsteen & Tel en kleur
Rol de dobbelsteen en Tel en kleur zijn leuke telspelletjes om in kleine groepjes te spelen. De kinderen leren het tellen en de getalsymbolen. De spelletjes verschillen in moeilijkheid.
Op de eerste bladzijde van de download zie je het spel ‘tel en kleur – diamantroof’. Een klein groepje kinderen, ongeveer 4, speelt dit spel.
De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen waar alleen 1, 2 en 3 stippen op staan. De kinderen kijken wat ze gooien en kleuren het juiste aantal diamantjes in op hun werkblad. Wie heeft alle diamantjes het eerst gekleurd en zo geroofd?
Wanneer je alleen dobbelstenen met 6 stippen hebt kun je het spel op bladzijde 2, waar meer diamanten op staan, gebruiken.
Voor de oudste kleuters is het spel ‘Rol de dobbelsteen’, bladzijde 3, leuk. Ook dit spel wordt in kleine groepjes gespeeld.
De kinderen gooien met 2 dobbelstenen en kleuren het getal dat ze gooien in. Wanneer ze een getal gooien dat ze al ingekleurd hebben, gaat de beurt voorbij. Wie heeft het eerst alle getallen t/m 12 ingekleurd of wie heeft wanneer het spel stopt de meeste getallen in kunnen kleuren?


Schatzoeken
Een spelletje voor de jongste kleuters om de kleuren en vormen te oefenen. Het schatkaartje wordt onder een kikkerkaartje verstopt. Het kind noemt de vorm en kleur die op het kaartje staan. Is dit goed, dan mag het kind kijken of de schat onder het kikkerkaartje ligt. Wie vindt de schat? Een uitgebreidere uitleg vind je in de download.

Piratenrace – telspel
Doel: getalbeelden op de dobbelsteen, tellen, beurtgedrag.
Spelregels:
Dit spel kan met maximaal 4 spelers gespeeld worden.
Zet je pion op start. Gooi om de beurt met de dobbelsteen. Loop het aantal ogen dat je gooit. Wanneer je nummer 12 bereikt (je hoeft niet precies uit te komen)
mag je een gouden munt pakken en zet je je pion weer op start.
Je begint weer opnieuw en vaart naar een volgende gouden munt!
Wie verzamelt de meeste gouden munten? Het spel stopt als de munten op zijn of de tijd om is.
