- Kringactiviteiten
- Liedjes en versjes
- Hoeken
- Knutselen
- Downloads
- Waterspelletjes
Lesideeën voor kleuters | thema onder water
Project onder water
Maak kennis met de leukste wilde dieren van de oceaan.
Dit project over de onderwaterwereld is geschreven bij het dierenprentenboek ‘Wilde dieren van de oceaan‘, samengesteld door Marja Baeten en het WNF, met illustraties van Gertie Jaquet. In het project vind je reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engels, muziek, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Met het project duik je zeker vier weken in de wonderlijke onderwaterwereld.
--> Bekijk het project onder water
Project 'De haven'
In dit project kom je alles te weten over de haven. Over schepen en kapiteins, je leert wie er werken in de haven, telt de containers, leest een plattegrond af, traint het geheugen, maakt golvenmuziek en nog veel meer.
Het project is geschreven bij het informatieve boek ‘Willewete De haven‘ van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Hélène Jorna. In het project vind je reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engels, muziek, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Een rijk gevuld project met activiteiten voor drie tot vier weken.
--> Bekijk het project 'De haven'
Kringactiviteiten onder water & mooiste vis
Visspel - getallen herkennen
Knip vissen uit karton of laat de kinderen dit doen tijdens een werkles.
Schrijf op elke vis een getal (tot en met 10). Maak een magneet aan een touwtje vast. Pak voor elke vis een punaise. Steek deze in de vis. Doe aan de achterkant van elke vis een schijfje kurk of piepschuim. Hier gaat de punaise in.
De kinderen vissen om de beurt met de hengel in een bak. Welke vis wordt gevangen? Leg deze vis opzij en vang de volgende vis. Welke vis is dit? Is dit cijfer hoger of lager dan het cijfer op de eerste vis? Wat is het verschil? Hoeveel is het samen?
Dieren in het water - classificeren
Verzamel een aantal speelfiguren van land- en waterdieren en vraag de kinderen welke dieren op het land leven en welke in het water. Sorteer de dieren. Zoek informatie over de dieren op of bekijk er filmpjes over. Wat willen de kinderen over de dieren weten?
Bij de juiste rots - klankgroepen
Verzamel woordkaarten bij het thema 'onder water' of 'de mooiste vis'. Leg drie rotsformaties van blokken in de kring. Eén rots bestaande uit één blok, een rots bestaande uit twee blokken en een rots bestaande uit drie blokken. Neem er een kleine vis bij. Vertel de kinderen dat deze vis bij de rots van één blok woont. Zeg het woord 'vis' in klankgroepen en leg de vis bij de rots. Bekijk de woordkaarten en klap de woorden die erop staan met de kinderen in klankgroepen. Waar hoort alles thuis? Laat de woordkaarten bij de juiste rots leggen.
Kleurige vissen - reeksen leggen
Print een kleurplaat van een eenvoudige vis. Vergroot de kleurplaat tot A3 formaat. Vertel de kinderen dat we deze vis om gaan toveren tot de mooiste vis van de zee. Neem er knopen of teldopjes bij. Leg een reeks op de vis, bijvoorbeeld blauw - geel - blauw ... en laat de kinderen deze reeks afmaken. Breid de reeks uit naar drie of meer kleuren.
De 'v' van vis
Neem een blauw vel papier, de zee. Laat de kinderen woorden met de 'v' van vis bedenken en schrijf deze woorden in de zee. Schrijf ze eventueel in visjes die je van tevoren op het vel papier getekend hebt.
Laat de kinderen de 'v' met hun lichaam maken: met de handen, vingers, armen, benen en het hele lichaam. Maak hier foto's van en hang ze in het lokaal.
Geef de kinderen een speelfiguur van een vis. Noem woorden op. Wanneer de kinderen een woord horen dat met de v-klank begint, leggen ze hun vis in de zee.
Kikkervisjes
Haal kikkervisjes in de klas. Bekijk hoe de kikkervisjes groeien en veranderen. Laat de kinderen de kikkervisjes regelmatig tekenen of maak foto's.
De kikkerkoning
Lees het verhaal van de Kikkerkoning voor. Speel het na in de kring. Verander het liedje 'Er zat een klein zigeunermeisje' in een liedje voor de kikkerkoning:
Er zat een kleine kikker
huilend op een lelieblad
huilend, huilend,
helemaal alleen,
sta op kikker lief
en droog je traantjes af
en kies een kindje uit de kring
met wie je dansen mag.
Eén kind zit in het midden van de kring en speelt de kikker. De andere kinderen zingen het lied. Het kind in de kring mag iemand uitkiezen om mee te dansen.
Kringactiviteiten thema water
Voelen
Laat de kinderen enkele druppels water voelen op de hand en op het gezicht. Gebruik hiervoor bijv. een plantenspuit.
Voel je de natte druppels? Blijven ze op je arm liggen?
Laat de kinderen het verschil tussen nat en droog ervaren door voorwerpen nat te maken, bijv. een spons, stuk keukenpapier, washand.
Laat de kinderen ook het verschil voelen tussen warm en koud water en doe warm water bij koud water en laat de kinderen voelen.
Doe warm, koud en lauw water in verschillende emmers. De kinderen voelen en vertellen of het water warm, koud of lauw is.
Zien
Zet twee glazen op tafel, één met vies en één met schoon water. Praat er met de kinderen over. Hoe kan het water vies geworden zijn? Waar kun je vies water vinden? Kun je er doorheen kijken?
Ga dan in op het bewegen van water. Wat gebeurt er met het water? Laat de kinderen enkele materialen met water vullen.
Kun je ook spetteren? Zacht en hard?
Maak tenslotte met de kinderen schuim. Wat gebeurt er? Kun je nu bellen blazen?
Drijven en zinken
Nodig: een doorzichtige bak, bijv. een aquarium, vissenkom of vaas.
Verzamel allerlei materiaal wat kan drijven of juist zinkt. Dit kan ook samen met de kinderen.
Bespreek met de kinderen of ze denken dat het materiaal (bijv. een kurk) zal blijven drijven of dat het zinkt. Waarom denken ze dat?
Daarna wordt het getetst. Blijft de kurk drijven of zinkt hij?
Zo ga je alle materialen één voor één langs.
Woordveld water
Waar heb je water voor nodig? Maak met de kinderen een woordveld van dingen waar je water voor nodig hebt, bijv. handen wassen, wc doorspoelen, eten koken, om te drinken, auto wassen, ramen wassen, planten water geven...
Onder de doek...
Leg een aantal voorwerpen die indirect iets met water te maken hebben onder een doek, bijv. een gieter, emmer, beker, washand, douchespullen, bootje enz.
Laat een kind onder de doek voelen en een voorwerp omschrijven. De andere kinderen raden.
Of:
Stop al deze spullen in een zak, een kind voelt in de zak en omschrijft. De spullen die geraden zijn worden in de kring gelegd. Wanneer alles er ligt doen de kinderen de ogen dicht en haalt de leerkracht een voorwerp weg. Wat is weg?
Bewegen in de speelzaal
De zee
Neem een groot blauw, dun zeil. De kinderen gaan rondom het zeil staan en houden het zeil vast. Maak met de hele klas golfjes. Eerst heel zacht en dan steeds harder.
Leg voorwerpen, zoals plastic visjes, op het zeil. Wat gebeurt er wanneer de zee gaat golven?
Laat kinderen onder de zee door rennen en wisselen van plaats.
Zet hierbij een rustgevend muziekje op.
Douchedruppel
Dans de douchedruppeldans! Je vindt deze dans in de methode 'Dansspetters'.
Golven in de zee
Geef elk kind een lint van blauw crêpepapier. Zet rustige muziek op en laat de kinderen met het lint dansen op de maat van de muziek.
- Beweeg vrij door de ruimte.
- Doe voor en doe na.
- Verdeel de kinderen in tweetallen
en laat hen elkaar nadoen (spiegelen).
Liedjes en versjes | thema water
Wij kikkertjes
Wij kikkertjes, wij kikkertjes
zij aardig om te zien
wij kikkertjes, wij kikkertjes,
zijn aardig om te zien.
Oewak, wak, wak
oewak, wak, wak etc.
Klik hier voor de muziek.
Handen wassen
De kraan gaat open
spetterdespat
het water stroomt
je handen nat
handen wassen
heel gewoon
lekker fris
en lekker schoon.
Lekker douchen
Lekker douchen met z'n allen, spetter de spat.
Lekker douchen met z'n allen, want dan word je lekker nat.
Van je haren tot je tenen,
ook je armen en je benen.
Lekker douchen met z'n allen, spetter de spat.
Glibber, glibber..... oeps! De zeep is glad.
Glibber, glibber.... oeps! Lekker nat!
We beginnen maar meteen,
met de zeep er overheen,
we beginnen maar meteen met de .......[lichaamsdeel]
Uit: Piramide
Water kun je niet pakken
Pakken pakken
water
dat lukt niet
water stroomt
zoals je ziet
water druppelt
en loopt weg
pakken gaat niet,
jammer zeg!
Water
Water heb je nodig voor de eendjes in de sloot
zonder lekker helder water gaan de plantjes dood
water voor de limonade, water voor de thee
en wat dacht je van het water voor de vissen in de zee?
Water voor de vissen
en water in de zee
water voor de afwas
en water voor de thee
water voor de planten
en water voor de soep
water voor de ramen
en water voor de stoep.
Keteltje
Keteltje, dik van buik
dit is m'n oor en dit is m'n tuit
als het water kookt dan roep ik luid:
til me op en schenk me uit.
Uit: Liedbundel Eigenwijs
Spat, spat, spat
Spat, spat, spat
water is niet droog maar nat
buiten kom je water tegen
als je nat wordt van de regen
Water in de plas en zee
wie gaat er morgen met mij mee
kijk, hier is een zak met brood
voor de eendjes in de sloot.
Visje in de vijver
Visje in de vijver,
zwem maar lekker rond
daar word je groot van
en heel gezond
en als je het koud hebt
zeg het dan gauw
dan brei ik snel
een trui voor jou!
Uit: Het grote versjesboek
Dag kleine Kikker
dag kleine kikker
bij ons in de sloot
eens was je klein
maar nu ben je groot
je werd als een vis
uit een eitje geboren
en toen kreeg je pootjes
van achter en van voren
je staartje verdween
het is werkelijk waar
en toen kon je springen
want toen was je klaar
dag kleine kikker
bij ons in de sloot
eens was je klein
maar nu ben je groot.
Uit: Het grote liedjesboek
Kikkerzwemles
De kikkers krijgen zwemles
ze staan al op de kant
ze hebben elk een handdoek
en een zwembroek in hun hand
de juf zegt doe je broek aan
en schiet eens even op
ga dan maar in de rij staan
met een badmuts op je kop.
Pootjes spreiden, pootjes sluiten
als je in het water ligt
en als je onder water gaat
hou dan je mondje dicht.
Meer tekst en muziek in het Zing je mee boek voor peuters en kleuters
van Marianne Busser en Ron Schröder.
Visje, visje
Visje, visje in het water
visje, visje in de kom.
Visje, visje kan niet praten
visje, visje, draai je om
(Zwem met de kinderen als vissen door de klas. Loop in een kring. Bij draai je om gaat de rij de andere kant op).
Blub blub blub
Blub blub blub blub blub blub
koppie onder water
blub blub blub blub blub blub
koppie weer omhoog
plets plets plets plets plets plets
spetter met het water
plets plets plets plets plets plets
schud je nu maar droog.
Uit: Kleuterdansen 5
Ideeën voor de hoeken
Aankleding van het lokaal
Tover de klas om tot een onderwaterwereld. Hang groene en blauwe crêpepapier slierten langs de ramen, plak vissen en waterplanten op de ramen en muren. Schilder een onderzeeër op het raam of de onderkant van een boot. Laat de kinderen kleurplaten van vissen kleuren en uitknippen. Bevestig deze vissen aan de linten.
Als het mag kun je ook viersiering aan het plafond hangen. Zorg ervoor dat het lijkt alsof je hele lokaal zich onder water bevindt!
Je kunt ook alleen de huishoek omtoveren tot een onderwaterwereld. De kinderen kunnen dan in deze hoek spelen alsof ze in de zee leven. Ze kunnen vis zijn of zeemeermin, duiker of zeepaardje... Kleed de hoek aan met de benodigde materialen, zoals kleding, snorkel, duikbril, zwemvliezen.
Een zee met 'rotsen' waar de kinderen zich in kunnen verstoppen. Op de grond lag ook een blauw kleed als zeewater met zeedieren erop.
Naar het Sealife center - spelhoek
Richt een hoek in met aquaria voor zeedieren. Zorg voor doorzichtige bakken, zet een tafel omgekeerd neer en wikkel doorzichtig folie van poot naar poot of laat de kinderen dozen meebrengen die ze omtoveren tot zeeaquaria. Zet speelfiguren of knuffels van zeedieren in de aquaria en zorg voor een kassa, speelgeld en folders van een sealife center.
Eén van de kinderen is medewerker van het sealife center. Hij verkoopt kaartjes, geeft rondleidingen en verzorgt de dieren. Op gezette tijden voert hij alle zeedieren. Zet hiervoor een klok of timer neer. De bezoekers kopen een kaartje en krijgen of rondleiding of lopen zelf langs de aquaria. Maak een bingokaart met details uit de aquaria om de bezoekers gericht rond te laten kijken.
De aquaria stonden een weekend voor het raam, zodat de kinderen ze met familie konden komen bekijken. Ik stuurde de ouders een zoekkaart met zes details uit de aquaria waar de kinderen naar op zoek konden gaan. Een leuk uitje!
Aquaria bouwen
Laat de kinderen verblijven voor de zeedieren bouwen.
Onder water - watertafel
Natuurlijk is een watertafel perfect voor het thema water. Wanneer je in de klas geen watertafel hebt, neem dan een grote teil of bak en doe daar water in. Zorg voor een waterafstotende ondergrond.
In de watertafel kunnen de volgende dingen:
- schoonmaakspullen zoals een dweil, vaatdoek, afwasborstel en zeepsop
- bootjes, waterdieren, waterrad
- zeef, emmer, plastic fles, trechterset
- spons, kurk, steen, hout, knikker, bal enz. --> drijven en zinken
- dolfijnen, pingpongballen en grote ringen. De kinderen trainen de dolfijnen.
Vissen in de zandtafel
Zorg voor zandbakvormen van vissen en laat de kinderen vissen maken. Versier de vissen met schelpen, diamanten, knopen en glasstenen.
Thematafel of verteltafel
Kleed een tafel aan als onderwaterwereld. Leg een blauw doek op de tafel. Vraag de kinderen zeedieren mee te brengen. Beschilder een stuk behangpapier voor de achtergrond.
Een vis op de lichttafel
Teken met de Woody's van Stabilo een vis of ander zeedier of de lichttafel en laat de kinderen deze versieren.
Vissen versieren
Laat de kinderen vissen versieren. Tijdens het inloopwerk versierden de kleuters uit mijn groep een kleurplaat van een vis met diamanten, een kleurplaat van een streepjesvis met teldopjes in allerlei reeksen, een vis getekend met Stabilo Woody's en een lege vis met scope.
Voor het format hebben we een vis van scope op de glasplaat van het kopieerapparaat gelegd. Van de kopie hebben we de contouren overgegrokken op een wit vel papier voor groep 2. Groep 1 gebruikte de kopie.
Knutselen met kleuters | thema water & sloot
Onderwaterwereld - verven en plakken
De kinderen verven een golvende zee met waterverf in de kleuren lichtblauw, donkerblauw en eventueel paars. Hierna knippen ze zeedieren uit gekleurde stukken papier en plakken deze op of ze vouwen vissen. De vissen krijgen ogen en er wordt zeewier op de bodem van de zee geplakt.
Walvissen - tweehandig tekenen
De kinderen pakken in beide handen een stuk blauwe wasco. Ze zorgen ervoor dat de walvis water omhoog spuit door met twee handen tegelijk lijnen vanuit het spuitgat van de walvis omhoog te tekenen.
Vergroot het blad met de walvis tot A3 formaat.
Walvissen vouwen
Inktvissen
Verf een keukenrol. Knip deze daarna tot de helft in om de tentakels te maken. Knip en plak de ogen. Versier de tentakels eventueel met glitter.
Teken en verf een inktvis:
Vouw 16 vierkantjes en vouw één rij om. Vouw de hoeken links- en rechtsboven om. Knip tentakels met een kartelschaar. Plak de inktvis op blauw papier en geef hem ogen.
Verf een wc- of keukenrol en maak tentakels van muizentrapjes. Geef de inktvis ogen en een mond.
De onderwaterwereld
Laat de kinderen met wasco een zee tekenen (papier blauw maken). Teken er daarna de mooiste vissen en waterplanten in. Eventueel met blauwe ecoline eroverheen.
De mooiste vis van de zee
Teken een vis op karton en laat de kinderen de vis uitprikken. Daarna versieren de kinderen de vis door stukjes sitspapier te scheuren. Geef de vis glitterschubben en een oog.
Wij gebruikten deze vissen als verjaardagskalender.
Vissen vouwen
De jongste kleutes vouwen een vis door twee vouwblaadjes in de schuine vouw te vouwen en de oudste kleuters vouwen een vis van 16 vierkantjes.
De mooiste vis van de zee
* Zoek een kleurplaat van de mooiste vis van de zee en laat de kinderen de vis beplakken met gescheurd papier.
* Een visvorm maken op papier. Het papier nat maken en met ecoline erop druppen. Laten drogen en je hebt een prachtige gekleurde vis.
* Een vis tekenen en deze inkleuren met wasco. Later olie eroverheen, zodat de vis doorzichtig wordt.
* Een vis tekenen en inkleuren met wasco. De zee verven met ecoline.
* Een vis met wasco op zwarte papier tekenen.
De Reuzenkrokodil
Knip een bek uit een groene strook papier. Dit is het lijf van de krokodil. Plak het lijf op. Laat de kinderen driehoeken uit groen papier knippen. Plak deze
boven het lijf. Geef de krokodil een oog en poten.
Krokodil
Verf een eierdoos groen. Maak muizentrapjes voor de poten. Knip uit stevig, groen papier/karton een bek en een staart.
Krokodil van blokjes
Krokodil vlechten
Krokodil stempelen/tamponeren
Maak een mal voor het tamponeren. Een voorbeeld vind je in de jungletocht
bij de kringacitviteiten. Tamponeer of stempel de krokodil met groene verf. Strooi er glitters over. Wanneer de krokodil droog is, kunnen de kinderen met stiftjes bij de krokodil tekenen: libellen, vlinders, kikkers, een rivier etc.
Downloads bij het thema water
Cijferdoolhof 'Onder water'
Met de cijferdoolhoven oefenen de kinderen het herkennen van de cijfers, het onthouden van een reeks en het inzicht. De doolhoven lopen op in moeilijkheid.
--> Download 'Cijferdoolhof Onder water'
Letterdoolhof 'Onder water'
Met de letterdoolhoven oefenen de kinderen de letterherkenning, het kritisch waarnemen en onthouden van een reeks. Ze zoeken een reeks letters in een doolhof vol letters en banen zich zo een weg naar het zeedier in het midden. De doolhoven lopen op in moeilijkheid.
--> Download 'Letterdoolhof Onder water'
Telkaarten De Mooiste Vis
Oefen het tellen en de getalsymbolen t/m 15 met deze kaarten van De Mooiste Vis. De kinderen leggen luchtbellen door knopen of klei op de kaarten te leggen.
Spelletjestocht 'De Reuzenkrokodil'
Ken je het boek 'De Reuzenkrokodil' van Roald Dahl? Echt een geweldig boek! Je kunt het op YouTube bekijken.
Op de school waar ik werk, Roald Dahl, hebben wij jaarlijks een Dahldag, om de geboortedag van onze naamgever te vieren. Voor deze Dahldag maakte ik een spelletjestocht voor kleuters aan de hand van het boek 'De Reuzenkrokodil'. De kinderen speuren door de wijk en spelen spelletjes bij ouders aan huis. Deze spelletjes kunnen natuurlijk ook op school gespeeld worden.
--> Download de spelletjestocht
Kralenplanken
Aan deze krokodil kunnen twee kinderen werken.
Kralenplanken van walvissen
--> Kralenplank walvis 1
--> Kralenplank walvis 2
Kralenplankontwerper op de tablet
Geef de kinderen de opdracht een dier uit de onderwaterwereld op de tablet te ontwerpen. Installeer hiervoor de app 'Ontwerper'. Print de ontworpen voorbeelden uit en laat ze in het 'echt' op de kralenplank leggen.
De hongerige haai, tel- en rekenspel
Doel:
Tellen, het herkennen van de getallen t/m 5, getalbeelden op de dobbelsteen, eenvoudige aftreksommen t/m 6, beurtgedrag, inzicht.
Spelregels:
Dit spel wordt met 2 kinderen gespeeld. Je hebt het spelbord (gelamineerd) nodig, 2 dobbelstenen en voor elk kind 10 fiches of blokjes (of stenen van 4 op een rij), voor elk kind een andere kleur. Speler 1 speelt bijv. met geel en speler 2 met rood.
Gooi om de beurt met de dobbelstenen. Leg het hoogste getal dat je gegooid hebt voorop en leg het kleinste getal daarachter. Trek het laagste getal van het hoogste getal af. Leg een fiche op een visje met die uitkomst. Dan wisselt de beurt.
Maar: wanneer je dezelfde uitkomst weer gooit, mag je een fiche bovenop je fiche leggen. Visjes waar 2 fiches van dezelfde kleur op liggen zijn veilig!! Ligt er op een visje waarvan jij de uitkomst gegooid hebt een fiche van de andere speler? Dan mag je dit fiche weghalen en terug aan de speler geven. Je mag er dan een fiche van jouw kleur op leggen.
Wie is zijn 10 fiches het eerst kwijt?
Schatzoeken met Kikker - kleuren en vormen
Een spelletje voor de jongste kleuters om de kleuren en vormen te oefenen. Het schatkaartje wordt onder een kikkerkaartje verstopt. Het kind noemt de vorm en kleur die op het kaartje staan. Is dit goed, dan mag het kind kijken of de schat onder het kikkerkaartje ligt. Wie vindt de schat? Een uitgebreidere uitleg vind je in de download.
Bellen blazen, tel- en rekenspel
Doel:
Tellen, het herkennen van de getallen t/m 18, getalbeelden op de dobbelsteen, optelsommen t/m 18, beurtgedrag, inzicht.
Spelregels:
Dit spel wordt met 2 kinderen gespeeld. Je hebt het spelbord (gelamineerd) nodig, 3 dobbelstenen en voor elk kind 10 fiches of blokjes (of stenen van 4 op een rij), voor elk kind een andere kleur. Speler 1 speelt bijv. met geel en speler 2 met rood.
Gooi om de beurt met de dobbelstenen. Tel de ogen van de 3 dobbelstenen bij elkaar op.
Leg een fiche op de uitkomst. Dan wisselt de beurt.
Maar: wanneer je dezelfde uitkomst weer gooit, mag je een fiche bovenop je fiche leggen. Bellen waar 2 fiches van dezelfde kleur op liggen mogen niet meer door een andere speler ingepikt worden!! Ligt er op een bel waarvan jij de uitkomst gegooid hebt een fiche van de andere speler? Dan mag je dit fiche weghalen en terug aan de speler geven. Je mag er dan een fiche van jouw kleur op leggen.
Wie is zijn 10 fiches het eerst kwijt?
Dit spel kan ook individueel of in een groep gespeeld worden. De regels zijn dan wat anders. Je gooit om de beurt met 3 dobbelstenen, telt de ogen op en kleurt het getal dat je gooide in op het werkblad. Gooi je een getal dat al gekleurd is, dan heb je pech en is je beurt voorbij.
Wie heeft het eerst alle getallen of een van tevoren bepaald aantal (bijv. 10) ingekleurd?

Waterpret
Waterspelletjes voor een warme zomerdag
- klein badje buiten zetten waar de kinderen in pootje kunnen baden
- waterballonnen overgooien
- watergevecht met waterballetjes en bekertjes met water (2 groepen met een middellijn)
- elkaar natspuiten met een waterpistool
- plastic bekertjes die opgestapeld zijn als toren van een tafel spuiten met een waterpistool
- bekertjes water boven over je hoofd doorgeven
- water doorgeven: alle kinderen gaan in een rij staan. De eerste neemt een plastic beker water in de mond (tussen de tanden klemmen), de tweede leerling heeft een leeg bekertje in de mond. Leerling 1 probeert het water over de gieten in het bekertje van leerling 2, zonder handen! Leerling 2 moet op de knieeën gaan zitten of bukken zodat leerling 1 het water naar beneden kan gieten. Wanneer leerling 2 het water heeft, geeft deze het door aan leerling 3 enz.
- waterrace: alle kinderen moeten een grote sok aan. Er wordt een bekertje water in de sok gestopt (klemmen tussen sok en been). De sok mag niet helemaal over het bekertje vallen. Nu moet de leerling een parcours afleggen met hindernissen (ergens overheen, onderdoor, slalom enz). Aan het eind zonder je hand het bekertje leeggieten in een grote emmer en de volgende mag starten!
- snoephappen in een teil met water
- flessenvoetbal, alle kinderen krijgen een fles water. Deze moeten ze zelf bewaken en ondertussen met een bal de fles van een ander om proberen te schoppen.
- sponzenspel: een groot zeil in het midden, opgehangen aan een touw. Aan elke kant staat een team. De kinderen gooien natte sponzen over het zeil.
Eventueel: natte spons die je vangt uitwringen in een emmer. Welk team verzamelt het meeste water?