thema's en lesideeën voor kleuters | juf Anke

Thema kleur & vorm | Lesideeën voor kleuters

Kringactiviteiten & projecten

Boekentips!

De mooiste prentenboeken voor kleuters bij het thema kleur en vorm.

* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate

Projecten van Kleuteruniversiteit

Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten bij het thema kleur & vorm. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.

Tip! Het penseel vol verrassingen

Eerst stond er helemaal niks in dit boek.
Echt waar. Er was geen kloddertje verf en geen scheve streep te vinden.
Maar op een dag klom er een jongen naar binnen.
Hij dacht dat hij helemaal niet kon tekenen, maar het boek bleef niet lang leeg …

Ontdek het verhaal van de jongen en zijn penseel met dit project bij het kleurrijke boek vol spetters en spatten ‘Het penseel vol verrassingen’ van Tom McLaughlin. Het project bevat activiteiten over kleuren, vormen en kunst met aandacht voor taal, rekenen, muziek, drama, de fijne motoriek en de creatieve ontwikkeling met een lesaanbod van zo’n drie weken.

Bekijk het project ‘Het penseel vol verrassingen’

kunst kleuters

Kleur

Als een jongen een grote doos met kleurpotloden krijgt,
wordt zijn grauwe leven en de hele wereld met kleur gevuld.

Dit project over de kleuren is geschreven bij het fantasievolle prentenboek ‘Kleur‘ van Marieke ten Berge. Tijdens verschillende activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, Engels, spel en beweging en de creatieve ontwikkeling staat elke keer een andere kleur centraal.

Bekijk het project ‘Kleur’

project kleur

Gratis lessuggesties van Lemniscaat

Voor uitgeverij Lemniscaat schrijven Karin en ik regelmatig les- en spelsuggesties voor op school en thuis bij hun prachtige prentenboeken. Je downloadt ze gratis op hun site. 

Kleur

Een jongen doet niets liever dan tekenen – zijn grauwe leven vult zich met kleur door de tekeningen die hij maakt. Zelfs op school veranderen de cijfers van zijn rekenwerk in de vrolijkste figuurtjes. Als hij van een vriend een grote doos met kleurpotloden krijgt, wordt zijn fantasie helemaal ontketend: waar hij ook komt, op de fiets, op het strand, in het donkere bos, vult hij zijn hoofd en de wereld met kleur. 

Download de gratis lessuggesties

kunst kleuters

Kringactiviteiten

Tip! De kleurenweek
Vraag de kinderen om gedurende een week elke dag in een bepaalde kleur naar school te komen. De broek mag deze kleur hebben of de trui, de schoenen, een sjaal etc. Natuurlijk kom je zelf ook gekleurd naar school. Tijdens de kleurenweek komt Elmer de olifant elke dag langs met een opdracht. De opdracht heeft met de kleur van de dag te maken. Zo gaan de kleuters op de oranje dag op zoek naar oranje dingen in de school en leren ze op de rode dag het kleurenliedje van rood.

Om het kleurenfeest helemaal compleet te maken kun je de kinderen iedere dag op iets in de kleur van de dag trakteren. Bijv. een stukje komkommer, een cherrytomaat, een stukje banaan, een druifje en een stukje mandarijn.

Download de opdrachtkaarten

kleurenweek kleuters

Zoek op internet naar een kleurplaat van Elmer. Print deze uit en gebruik hem als mal bij het maken van de kartonnen Elmers.

Taalactiviteiten

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…
Speel het spel ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet …’
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur is…
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de vorm is…
Kunnen de kinderen raden wat jij in gedachte hebt?

‘K heb een vorm in m’n hand
Speel het spel ‘Ik heb een euro in m’n hand’ en vervang ‘euro’ door een vorm.
‘k Heb een vierkant in m’n hand
die gaat reizen door het land
is hij hier, is hij daar?
als je ‘m ziet dan zeg je ’t maar!

Geef een vierkant (bijv. een logiblok) de kring rond. Eén leerling zit in het midden met de ogen dicht. We zingen het liedje.
Als het liedje afgelopen is, stopt het kind dat de vorm dan heeft de vorm in zijn handen. Alle kinderen doen de handen op elkaar. Het kind dat niet gekeken heeft mag 3 keer raden waar de vorm is.
Daarna begint het spelletje opnieuw met een andere vorm.

Auditieve oefeningen met kleuren

  • Zeg 2 kleuren achter elkaar (blauw, blauw – rood, groen – geel, rood), de kinderen zeggen jou na. Zeg daarna een reeks van 3 kleuren (rood, geel, blauw – groen, rood, rood), dan 4 kleuren, 5 kleuren etc.
  • Noem allerlei kleuren op en spreek met de kinderen af: als je ‘rood’ hoort, ga je staan.
  • Wat rijmt op rood? Wat rijmt op groen? En op geel?

Wat is weg?
Leg enkele ronde en hoekige voorwerpen in de kleuren geel, rood en blauw in de kring (bijv. de logical blocs).
Laat de kinderen er goed naar kijken en dan de ogen dicht doen. Haal een voorwerp weg en laat de kinderen weer kijken. Wat is weg?

Kleurendobbelsteen
Nodig: een grote kleurendobbelsteen of een gewone dobbelsteen waar je met ronde vouwblaadjes zelf de kleuren op plakt.
De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen. Daarbij spreek je af wat de kinderen bij welke kleur moeten doen. Bijvoorbeeld:
* bij geel springen we
* bij groen geven we de buurman een hand
* bij rood draaien we een rondje
* bij blauw gaan we op onze stoel staan
* bij oranje gaan we op een andere plek zitten
* bij paars gaan we op de grond zitten

Rekenactiviteiten

Vormenspel op de speelplaats
Voorbereiding: Teken op de speelplaats de vormen cirkel, vierkant, rechthoek en driehoek. Teken de vormen zo groot dat de hele klas erin kan staan.
De kinderen gaan naar buiten.
Laat de kinderen van vorm naar vorm rennen door opdrachten te geven. Vraag telkens aan één van de kinderen: in welke vorm staan jullie nu?
Opdrachten:
* je noemt een vorm, de kinderen rennen naar die vorm
* je omschrijft een vorm, de kinderen rennen naar de vorm
* je noemt een voorwerp dat die vorm heeft, de kinderen gaan er naartoe (bijv. een bal, de zon, een blokje om mee te bouwen).
* je tekent een vorm denkbeeldig in de lucht, welke vorm is het?

Op zoek naar vormen in de omgeving
Ga met de kinderen op pad. Wandel door de school, over de speelplaats of leuker nog, een rondje door het dorp / de wijk. Ga op zoek naar vormen. Denk aan een deur in een huis, een raam, een knikkerpotje op de speelplaats, een rond geknipt boompje, verkeersborden…
Maak foto’s van de vormen die je ziet. Hang de foto’s later op in de klas. Bewerk deze foto’s eventueel op de computer door de vorm in de foto een kleurtje te geven of laat kinderen de vormen in de foto’s een kleurtje geven met een stift.

Vormen in de speelzaal
Vraag de kinderen of zij met elkaar een cirkel kunnen vormen. En een driehoek? Een vierkant? Maak foto’s van de vormen die gemaakt worden.

Vormen wegen
Nodig: een balans, logiblokken, eventueel gewichtjes
Zet de balans in de kring. Vraag de kinderen wat dit is. Wat kun je ermee en hoe heet dit (weegschaal)? De kinderen in mijn klas vertelden dat het is om fruit in de winkel mee te wegen.
Wat zou er gebeuren als ik deze cirkel in dit bakje op de weegschaal leg? (De schaal gaat omhoog of omlaag). Hoe komt dit?
Leg de cirkel in het bakje en kijk wat er gebeurt. Is deze cirkel nu zwaar of licht?
Wat zou er gebeuren als ik een groot, dun vierkant in het bakje leg?
Wat gebeurt er als ik nu een dik, klein vierkant in het andere bakje leg? Laat de kinderen veel verwoorden, uitleggen, voorspellen en nadenken!
Leg één vorm in het bakje en vraag de kinderen de weegschaal nu in evenwicht te brengen door in het andere bakje ook een vorm/vormen te leggen.
Leg een gewicht in het ene bakje en laat de kinderen raden hoeveel logiblokken er nu in het andere bakje moeten om de weegschaal in evenwicht te brengen. En hoeveel om de weegschaal aan de kant van de blokken zwaarder te maken? Probeer dit allemaal uit.
Kunnen de kinderen ook een voorwerp in de klas zoeken dat zwaarder weegt dan het gewichtje?
Bedenk zo allerlei vragen waardoor de kinderen goed moeten nadenken, voorspellen, vormen moeten benoemen en wegen.

Vormen voelen
Nodig: een voelzak (of plastic zak) en logiblokken
Stop een vorm in de voelzak. Laat een aantal kinderen voelen. Hoe voelt het? Hard of zacht? Dik of dun? Groot of klein? Welke kleur heeft het? Kun je dit voelen? Wat voor vorm zou het zijn? Waarom denk je dat? Kijk in de zak of het klopt.
Stop daarna een andere vorm in de zak en laat weer een aantal kinderen voelen etc.
Leg de voelzak na deze kringactiviteit in de klas, zodat de kinderen er tijdens de werkles nog mee kunnen spelen.

Vormen ervaren
Nodig: Een aantal voorwerpen met een duidelijke vorm waar je er 2 van hebt, bijv. 2 grote knikkers, 2 vierkante bouwblokken, 2 driehoekige voorwerpen en 2 rechthoekige voorwerpen, bijv. balken uit de bouwhoek.
Verschillende rechthoekige, kartonnen dozen waar de voorwerpen in passen.
Van elk voorwerp zet je er één voor de klas en de andere voorwerpen stop je in dozen. Vertel de kinderen dat alle voorwerpen die ze zien ook in de dozen zitten. Zij moeten raden wat in welke doos zit.
Geef de dozen één voor één de kring rond. Laat de kinderen ermee schudden, de dozen op en neer bewegen, op de kop houden, luisteren enz. enz. Wat hoor je? Welke vorm zou het voorwerp hebben? Kan het rond zijn? Waarom wel/niet? Wat kan iets dat rond is wel en iets dat vierkant is niet?
Stel allerlei vragen en laat de kinderen onderzoeken en ontdekken.

De parachute
Nodig: de parachute (groot, rond gekleurd doek)
De kinderen houden voor deze activiteiten niet de lussen vast, maar het doek, zodat ze bij één kleur staan.
Speel allerlei kleurenspelletjes met de parachute, zoals:

  • We tellen tot 3 en houden de parachute hoog in de lucht. De kinderen die bij rood staan mogen er onderdoor rennen en een ander plekje zoeken. Laat zo alle kleuren aan de beurt komen.
  • Een kleurrijke jurk: Eén kind kruipt naar het midden van de parachute. Hier zit een gat. Dit kind gaat in het gat staan. De andere kinderen staan om de parachute heen. Zij lopen rustig rond, zodat de parachute draait. Wat heeft het kind in het midden een mooie jurk aan! 
Muziek

Tijdens ons thema kleur & vorm gaf ik een aantal muzieklessen waarin de vormen centraal stonden. Hier schreef ik een blog over. Lees ‘m en haal er inspiratie uit voor jouw muzieklessen! 

naar het inspiratieblog muziek

muziekles kleuters

Activiteiten met logiblokken

Vormenpoppetjes
Stop de logiblokken in een voelzak. Laat enkele kinderen voelen. Wat zou er in de zak zitten? Tover de blokken zo één voor één tevoorschijn. Leg ze op de grond, in een rijtje op kleur of vorm.
In mijn klas waren er meteen kinderen die zeiden: ‘Hé, een boom!’ (Een cirkel op een rechthoek). Vraag de kinderen of ze nog meer figuren kunnen maken. Leg zo enkele figuren neer. Geef daarna opdrachten als: wie kan iets maken van een driehoek en een vierkant? Wie kan iets maken van 2 cirkels en een rechthoek? We hebben een huis. Kunnen we nog meer vormen bij het huis gebruiken? (Een rechthoek voor een deur en een cirkel voor een raam). Wie kan er een dier maken van deze vormen?

vormen kleutersraket, huis, boom, varken

Classificeren en ordenen
Bespreek aan de hand van logiblokken verschillende vormen en kleuren. Vraag de kinderen welke vorm ze zien en leg uit waarom de vorm zo heet: een driehoek heeft drie hoeken, tel maar mee.
Leg een aantal hoepels in de kring. Leg in elke hoepel een logiblok, gesorteerd op vorm, kleur, grootte of dikte. Kunnen de kinderen ontdekken hoe jij de blokken gesorteerd hebt en er de andere blokken bij leggen? Laat de kinderen telkens benoemen wat ze neerleggen. Welke kleur heeft de logiblok en/of welke vorm?
Als alle blokken gesorteerd zijn, kun je deze activiteit nog een keer doen, maar met een ander kenmerk van de logiblokken, bijv. nu sorteer je op dikte.

Meervoudige opdrachten – geheugen
De logiblokken liggen in de kring. De kinderen moeten jou een logiblok brengen. Begin met enkelvoudige opdrachten, zoals ‘breng mij een geel blok’, ‘breng mij een cirkel’. Breid de opdrachten daarna uit: ‘breng me een rode driehoek’, breng me een blauwe, dikke rechthoek’ en tenslotte ‘breng me een geel, dik, groot vierkant.
Lukt het de kinderen de opdracht te onthouden en de juiste blok te brengen?
Je kunt de kinderen ook opdrachten geven als: ‘zet je voet op een geel blok’, ‘leg je elleboog op een rood vierkant’, ‘raak met je duim een blauwe cirkel aan’ etc.

Tip! Je kunt de betrokkenheid bij deze opdracht vergroten door een leuk verhaal om de opdracht heen te vertellen. Breng een handpop mee of een knuffel van Elmer de olifant die een kleur- en vormenspelletje met de kinderen wil spelen.

Vormen voeldoos
Stop enkele verschillende logiblokken in een voeldoos of voelzak. Introduceer de voeldoos in de kleine kring. De kinderen mogen om de beurt voelen en raden welke vorm ze vast hebben. Waarom denken ze dat het deze vorm is?

Raden maar
Nodig: cadeaudoos en logiblokken
Leg van de logiblokken van elke vorm één blok in de kring: een groot, dik vierkant, een kleine, dunne rechthoek, een grote, dikke driehoek en een kleine, dunne cirkel. Bespreek de vormen met de kinderen. Hoe zien de vormen eruit?
Stop een precies dezelfde vorm als in de kring ligt in een (kleine) doos. Laat de doos de kleine kring rondgaan. De kinderen mogen met de doos schudden, hem op en neer bewegen etc. Ze mogen luisteren, maar niet kijken! Hoe klinkt de vorm in de doos? Zou het een grote vorm zijn of een kleine? Een dikke of een dunne? Zou de vorm hoeken hebben?
Welke vorm zou het kunnen zijn?

Wat is weg?
Leg enkele logiblokken op een rijtje in de kring. Begin bijvoorbeeld eerst met de vier vormen: cirkel, rechthoek, vierkant en driehoek. De kinderen doen de ogen dicht. Dan komt de vormendief. Hij haalt een vorm weg. Welke vorm is weg?
Breid het spel uit door van elke vorm een grote en een kleine logiblok neer te leggen en speel het spel opnieuw.
Wanneer dit goed gaat kun je het spel weer verder uitbreiden door ook te variëren in dikke en dunne blokken. De vormendief kan ook meerdere blokken weghalen. Kunnen de kinderen nog steeds raden wat weg is?

Logiblokkenrace
Bewegen jouw kleuters graag? Dan is dit een leuke activiteit met de logiblokken. Geen activiteit in de kring, maar een logiblokkenrace in de speelzaal.

  • Geef alle kinderen een logiblok. De kinderen gaan aan de ene kant van de speelzaal tegen de muur staan. Jij geeft opdrachten:
    – alle kinderen met een geel blok rennen naar de overkant
    – alle kinderen met een blauw blok rennen naar de overkant
    – alle kinderen met een dikke vorm rennen naar de overkant
    – alle kinderen met een kleine vorm rennen naar de overkant
  • Geef de kinderen opdrachten, zoals: alle kinderen met een geel blok springen in de lucht, alle kinderen met een driehoek rollen over de grond. De kinderen staan hierbij verspreid in de speelzaal.
  • Alle kinderen rennen door de speelzaal, met een logiblok in de hand. Wanneer jij de vorm noemt die ze vast hebben, springen ze omhoog. Bijvoorbeeld: jij roept vierkant, alle kinderen met een vierkant springen omhoog en rennen weer verder.
  • Zet muziek op. De kinderen lopen met een logiblok in de hand door de speelzaal. Wanneer de muziek stopt, moeten zij stil staan en de logiblok op een leuke manier vasthouden of ergens op een lichaamsdeel leggen.
  • Laat de kinderen groepjes maken. Alle kinderen met een cirkel gaan bij elkaar staan of alle kinderen met een dikke vorm of rode vorm gaan bij elkaar staan etc.

Wie is het?
Geef alle kinderen een logiblok. De kinderen gaan op hun stoel staan, met de logiblok duidelijk zichtbaar voor zich.
Jij neemt één van de logiblokken in gedachten.
De kinderen mogen raden. Is het een cirkel? Nee? Dan gaan alle kinderen met een cirkel in de hand zitten. Is de vorm dik? Nee? Dan gaan alle kinderen met een dikke vorm ook zitten. Er blijven steeds minder kinderen over en de vorm die jij in gedachten hebt zal een keer geraden worden.

Detectivespel met logiblokken
Hetzelfde principe als bij het spel ‘wie is het’, hierboven. Bij de detective hebben de kinderen zelf geen logiblok vast. Je kunt de blokken wel in de kring op de grond leggen.
Neem een blok in gedachten. De kinderen mogen vragen stellen. Jij antwoordt alleen met ja of nee. Kunnen de kinderen in … keer raden welk blok jij in gedachten hebt?

Zoek iemand die…
Een leuke start of juist afsluiting van een activiteit met de logiblokken:
Geef alle kinderen uit de groep een logiblok. Geef ze vervolgens de opdracht iemand te zoeken die hetzelfde kenmerk van logiblok heeft als zij zelf. De leerkracht bepaalt het kenmerk, op vorm, op kleur of op dikte. Dus geef de opdracht: “zoek iemand die dezelfde vorm heeft als jij en ga bij elkaar staan”. De kinderen gaan op zoek en langzaam ontstaan er groepjes kinderen met hetzelfde kenmerk. Misschien hebben 2 kinderen hetzelfde, misschien wel 4. Als alle kinderen een maatje of meerdere maatjes gevonden hebben, kijk je met de hele groep of het klopt. Iedere groep mag zijn kenmerk noemen en laten zien.

Wie heeft ‘m?
Een leuk spelletjes ter afsluiting. De kinderen gaan één voor één weer uit de kring voor het werken of mogen hun jas gaan halen.
De kinderen hebben allemaal een logiblok in hun hand. Ze verstoppen deze in hun handen of onder hun trui. Jij noemt een logiblok, bijvoorbeeld de rode, grote, dikke rechthoek. Het kind dat deze logiblok heeft, brengt hem naar jou en mag de kring uit gaan.
Wil je de activiteit wat sneller laten verlopen dan noem je alleen een kleur, dikte of vorm. Zo komen er meer kinderen tegelijk naar je toe.

Liedjes & versjes | thema kleur & vorm

Liedjes

Rare vlekken
Het olifantje zit vol rare vlekken
en mama die zegt: sjonge dat is gek
ze ziet een rode en ze ziet een groene
en ook een blauwe en een bruine vlek.
Ze ziet nog heel veel meer gekleurde vlekken
en t puntje van z’n staartje dat is wit
dat komt ervan zegt mama fant tenslotte
wanneer je boven op je verfdoos zit.
Uit: Het grote liedjesboek

Rood, rood, mannetje
Jeroen Schipper
Rood rood mannetje, rood is mijn hoed
Rood is mijn buik en rood is mijn snoet
Rood, alles rood ja rood ben ik vandaag
Welke kleur ik morgen ben dat is wat ik vraag

Groen!
Oké zing maar met me mee…

Alles heeft een kleur
Alles heeft een kleur
ga maar eens kijken
het gras is altijd groen in elke tuin
bananen die zijn geel en biggetjes zijn roze
en oliebollen die zijn altijd bruin.

Alles heeft een kleur
ga maar eens kijken
een paprika, een bloemkool, een radijs
tomaten die zijn rood
en worteltjes oranje
en olifantjes die zijn altijd grijs.

Alles heeft een kleur
ga maar eens kijken
en vind je iets wat nog geen kleurtje heeft
dan pak je snel wat verf
en daarna ook een kwastje
waarmee je het dan zelf een kleurtje geeft.
Uit: Het grote liedjesboek

Zeg ken je Elmer?
Zeg, ken je Elmer?
vrolijke Elmer
Elmer de lapjesolifant
wat ziet ie fleurig
vrolijk en kleurig
Elmer, de mooiste van het land.

Hij is rood, wit, blauw, oranje,
in het rond
pimpelpaars en groen en roze
kakelbont
om te gillen van z’n billen
tot z’n slurf
mag ie jou de lucht in tillen?
als je durft.

Kleurenlied
Uit: Piramide
Rood, rood, rood, ja rood zijn de tomaten.
Rood, rood, rood, tomaten die zijn rood.
Mijn rechter en mijn linker oog die zien de hele regenboog.
Kleuren op een rij, en welke kleur kies jij?

Rood, ‘k heb geen rood
Uit: Piramide
Rood, rood, ‘k heb geen rood
‘k moet nog rood gaan zoeken,
hier in alle hoeken.
Variatie: andere kleuren en vormen

Versjes

Alle kleuren van de regenboog
Er woonden zeven olifantjes in de dierentuin
de één was groen, de ander rood, de derde die was bruin.
De vierde blauw, de vijfde geel, de zesde die was zwart
de zevende oranje en die vond dat heel apart.

Maar ’t kleine zwarte olifantje vond het jammer dat
hij niet zoals zijn vriendjes ook een vrolijk kleurtje had.
Dus verfde hij zichzelf en na een uurtje was hij droog
nu heeft hij alle kleuren van de grote regenboog.

Vormenversje
Voel de bol
die is rond
en kan rollen
over de grond
ligt hij stil
en duw je een keer
zo rolt de bol
heen en weer.

De kubus
heeft hoeken
en kijk eens aan
hij kan keurig
blijven staan
hij heeft zes vlakken, kijk
die zijn allemaal
gelijk.

Mooie vormen, mooie kleuren
Mooie vormen, mooie kleuren

Kijk, het wordt een prachtig werk
Een boom of een vis
Een pimpelpaarse hagedis
Een grote wolk of kasteel
Ja, ’t is eigenlijk zoveel…

Ideeën voor de hoeken & spelinloop

Inrichting van de hoeken

Het kleur- en vormenwinkeltje
In het kleur- en vormenwinkeltje kun je van alles kopen. Driehoeken, cirkels, vierkanten en rechthoeken. Blauwe, rode, gele, oranje… De winkelmedewerker bakt lekkere taartjes die de klanten graag komen kopen. Maak een kleur- en vormenwinkeltje in je klas.

Nodig:
* een aantal bakjes waarin de vormen gesorteerd kunnen worden (op vorm of op kleur)
* vormen uit de speelleermaterialen, zoals de cirkeldoos, de logiblokken
* een kassa
* winkelwagen
* tassen of mandjes
* portemonnee en geld
* telefoon
* kleur- en vormenmannetjes ter aankleding
* reclameposters (ook te downloaden onder het tabblad werkbladen)
* balans
* boodschappenlijstjes of logi-lijstjes, zie onder, waar de vormen die de kinderen gaan kopen op staan.
Je kunt de kinderen ook zelf lijstjes laten maken met plakfiguurtjes.

Winkelen met de logi-lijstjes

De logi-lijstjes zijn kleine boodschappenlijstjes voor de logiblokken. Ze lopen op in moeilijkheidsgraad. Op één logi-lijstje staan 3 of 4 opdrachten. Print de logi-lijstjes uit, knip ze uit en lamineer ze.
Bied de logi-lijstjes eerst een keer in de kring aan en leg ze daarna in het kleur- en vormenwinkeltje als boodschappenlijstjes.

Download de logi-lijstjes

Rollenkaarten

De rollenkaarten met illustraties uit de boeken van Marianne Busser en Ron Schröder zijn niet te downloaden via mijn site, vanwege de rechten.

Download hier neutrale rollenkaarten voor een winkel. De download bevat ook prijskaarten en andere handigheidjes.

Download een basisset voor de winkel

Bouwhoek
Daag de kinderen uit iets te bouwen met bijvoorbeeld alleen de driehoekige blokken. Voeg ander driehoekig materiaal aan de bouwhoek toe, zoals Logiblokken en mozaïekfiguren. Maak het nog moeilijker door te vertellen wat er moet worden gebouwd: een huis van alleen driehoekige blokken of een boom met alleen rechthoekige blokken.

Cirkels op het krijtbord
Laat de kinderen cirkels op het krijtbord tekenen. Grote cirkels en kleine cirkels. Geef ze als het bord vol is een potje bellenblaas. Ze proberen in elke cirkel een bel te blazen.

vormen kleuters bellenblaas

Krijtbord – Vormen afmaken
Teken een halve vorm op het krijt- of verfbord en laat een kind de vorm afmaken en daarna inkleuren of versieren.

Spelinloop

Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema. 

Vormfiguren
Leg Logiblokken of mozaïekfiguren klaar en laat de kinderen bedenken wat ze ermee kunnen maken.

Schuursponzen
Verzamel een heleboel schuursponzen en laat de kinderen deze rechthoekige vormen versieren met bijvoorbeeld ronde pompons.

bakker tompoezen

Figurovorm
Ga aan de slag met de vormen uit Figurovorm. Laat de kinderen hier dingen mee leggen, los van de onderplaten die erbij zitten. 

Op de site van Vouwjuf vind je een aantal leuke formats. 

figurovorm uitdaging

IJslollystokjes
Laat de kinderen zelf vormen leggen met ijslollystokjes, zoals deze huizen. Voeg materiaal toe zoals dieren of poppetjes.

wonen kleuters huis bij mij thuis spelinloop

Kralenplank
Laat de kinderen vormen leggen op de kralenplank. Leg eventueel een voor geknipte vorm of vouwblad op de plank, waar de kinderen de kralen omheen leggen.

kralenplank kunst kleuters

Mondriaan – tuff tray
Maak met papiertape lijnen in de tuff tray (activiteitenbak), op een tafel of op de vloer. Plak de lijnen zowel horizontaal en verticaal over elkaar, zodat er vlakken ontstaan. Leg allerlei vormen klaar, bijvoorbeeld de Logiblokken of mozaïekfiguren. De kinderen leggen de vormen in de vlakken.

kunst mondriaan tuff tray kleuters

Beeldende activiteiten | thema kleur & vorm

Elmer de kleurenolifant – vouwen en verven
De kinderen vouwen Elmer van 16 vierkantjes. Ook verven ze een verfpapier vol met gekleurde strepen. Dit kun je ook met wasco laten doen. Daarna wordt Elmer op dit gekleurde papier geplakt.

elmer olifant vouwen kleur en vorm kleutersElmer – vouwen en kleuren
De kinderen vouwen eerst 16 vierkantjes van een wit vouwblaadje. Daarna kleuren ze de vierkantjes in met wasco, stift of kleurpotlood. Als Elmer mooi ingekleurd is ga je vouwen en plakken.

elmer kleuters thema kleur en vorm

Elmer – verven
Vouw Elmer van een groot vel verfpapier. De kinderen geven de vierkantjes met verf een kleurtje.

elmer kleuters thema kleur en vormElmer – mozaïek
Vouw verschillende kleuren vouwblaadjes van het formaat 16 x 16 cm in 16 vierkantjes. Knip de vierkantjes uit. Plak de vierkantjes op zoals op de foto.

kleuters elmer vouwen blokjes thema kleur en vormKnutselen met vormen
Print wat vormen uit op gekleurd papier. De kinderen knippen de vormen zelf uit en leggen er figuren van.

knutselen thema kleur en vorm kleutersCirkelvogels
Teken met wasco grote en kleine cirkels op een papier van A3 formaat. Verf de vogels met waterverf.

vormenvogels kleuters thema kleur en vorm

Meneer Vierkant
N.a.v. een activiteit uit de geweldige methode voor voorbereidend schrijven Krullenbol, tekenden alle kleuters meneer vierkant.

Laat ze tekenen met wasco. Het vierkant wordt meerdere malen getekend, als motorische oefening. Hierna krijgt meneer vierkant een gezicht, armen, benen en eventueel haren of een hoed op zijn hoofd. Dan plakken de kinderen een rand van vierkanten. De oudste kleuters plakken een patroon. Hierna wordt meneer vierkant geverfd met waterverf.

meneer vierkant krullenbol thema kleur en vormStempelen met vormen
Zoek verschillen de materialen om mee te stempelen, zoals een aardappel, een kurk, een wattenstaafje etc. De kinderen stempelen hun eigen vormenschilderij.

Vormenkunst – je eigen Mondriaan
Maak een schilderij bestaande uit allemaal vierkanten en rechthoeken. De kinderen tekenen de vormen met een zwarte stift. Daarna kleuren of verven ze de verschillende vlakken met allemaal verschillende kleurtjes in.

thema kleur en vorm mondriaan

Cirkels schilderen
De kinderen verven op het verfbord cirkels. Ze beginnen met een kleine cirkel in het midden van het blad. Daarna verven ze daar, met een andere kleur, een cirkel omheen. Dan wordt daar met weer een andere kleur een cirkel omheen geverfd, net zolang tot er geen cirkel meer bij past.

kunst cirkels kandinsky kleuters

Downloads | thema mijn huis

Kralenplankvoorbeelden ‘Het Kleurenmonster’

In dit pakket vind je kralenplankvoorbeelden van het Kleurenmonster in alle kleuren. Voor de start van het schooljaar maakte ik enkele extra voorbeelden: een blanco Kleurenmonster dat de kinderen met een kleur naar keuze na kunnen leggen, het Kleurenmonster met rode rugzak om, het schoolgebouw uit Het Kleurenmonster gaat naar school en het Kleurenmonster op de schommel. Ook bevat het pakket een opdracht om te spiegelen en een codeeropdracht.

Bekijk het kralenplankenpakket

kralenplankvoorbeelden kleurenmonster

Tel- en sorteerkaartjes ‘Het Kleurenmonster’

Zorg voor een bak knopen en doorzichtige potten. De kinderen pakken een telkaartje en kijken naar de kleur van de knopen die erop staan afgebeeld. Ze doen het juiste aantal knopen in een pot of sorteren deze in meerdere potten. Zo helpen ze het monster zijn gevoelens te ordenen en oefenen ze spelenderwijs de kleuren, getalsymbolen en het tellen.

Download de telkaartjes

telkaartjes kleurenmonster
telkaartjes kleurenmonster kleuters

Werkbladen Elmer

Enkele werkbladen voor kleuters rondom kleur & vorm.

Download de werkbladen

werkblad elmer kleuters kleur en vorm

Vormen veranderen

Op papier zie je een vorm, maar dat is het niet. Waarin kunnen de kinderen de vorm veranderen? Een cirkel wordt de kop van een hert, een driehoek wordt een piramide, een rechthoek een lunchbox en een vierkant een cadeau. Wat bedenken de kinderen? In (en om) elke lege vorm tekenen ze hun ideeën.

Deze opdracht heb ik goed uit moeten leggen en een keer voor moeten doen, want in eerste instantie kleurden mijn kleuters gewoon alle vormen in en bleven ze netjes binnen de lijnen, terwijl ze ook letterlijk ‘out of de box’ mogen gaan.

→ Download ‘Vormen veranderen’

vormen veranderen denktekeningen kleuters
vormen veranderen kleuters uitdaging
vormen veranderen denktekeningen kleuters
vormen veranderen denktekeningen kleuters

Logi-lijstjes

De logi-lijstjes zijn kleine opdrachtkaarten voor de logiblokken (te vergelijken met boodschappenlijstjes). Ze lopen op in moeilijkheidsgraad. Op één logi-lijstje staan 3 of 4 opdrachten. Introduceer de logi-lijstjes in de kring.

Laat een lijstje zien en vraag een kind hier de juiste blokken bij te pakken. Wanneer dit goed lukt, kunnen de kinderen zelfstandig met de logi-lijsjtes aan de slag, tijdens de werkles of tijdens het winkelen in het kleur- en vormenwinkeltje.

Download de logi-lijstjes

logilijstjes
logi lijstjes

Logi-leggers

Voorbeeldkaarten voor de logiblokken. De kinderen leggen het voorbeeld na.

Download de logi-leggers

logileggers
logileggers

Schatzoeken met Kikker

Een spelletje voor de jongste kleuters om de kleuren en vormen te oefenen. Het schatkaartje wordt onder een kikkerkaartje verstopt. Het kind noemt de vorm en kleur die op het kaartje staan. Is dit goed, dan mag het kind kijken of de schat onder het kikkerkaartje ligt. Wie vindt de schat? Een uitgebreidere uitleg vind je in de download.

Download schatzoeken met Kikker

schatzoeken met kikker