
Thema Halloween & monsters | Lesideeën voor kleuters
Kringactiviteiten & projecten
Boekentips
De griezeligste prentenboeken voor kleuters bij de thema’s Halloween, monsters, griezelen & heksen.
* Door op een boek te klikken, word je doorverwezen naar Bol. #affiliate
Opening van het thema
Griezelig verkleed
Start het thema met de collega’s van de kleutergroepen griezelig verkleed of vraag een stagiair(e) of de conciërge om griezelig verkleed, maar vriendelijk, je lokaal in te komen. Neem een griezelig prentenboek mee (zie tips hierboven) en lees het voor ter introductie van het thema.
Door de griezelige gang
Kleed een gang in de school, de speelzaal of een hoek van het lokaal griezelig aan. Zet tafels neer waar de kinderen onderdoor moeten kruipen en bedek deze met zwart zeil, hang nepspinnen op, verstop kunststof vleermuizen en skeletten, zorg voor spannende muziek enzovoorts. De kinderen kruipen door de griezelige gang. Wie durft?
Abracadabra
Introduceer dit thema door jezelf als fee, tovenaar of heks te verkleden. Studeer enkele goocheltrucs in en laat deze aan de kinderen zien.
Bijvoorbeeld:
- leg een knoop in een touw (een knoop zoals je die maakt als je gaat haken), spreek een indrukwekkende toverspreuk uit en laat de knoop onder je hand verdwijnen (je kunt de knoop er immers zo uittrekken). Laat de truc ook een keer mislukken om het spannend te maken;
- een andere truc is een truc met een dubbele bodem;
- brouw een gek gekleurd toverdrankje;
- steek een prikker door een ballon: Neem een opgeblazen ballon. Zoek boven op de ballon het dikkere stuk (recht tegenover de opening). Prik voorzichtig met een satéprikker een gaatje en duw het stokje rustig naar binnen. Omdat het rubber van de ballon op die plek niet helemaal uitgerekt is, zal het meegeven en zich om het stokje sluiten. Maar dat is natuurlijk geheim!
- wrijf een ballon over een wollen doek of trui. Daarna kun je de ballon aan het plafond plakken. Of houd de ballon boven iemands haren of boven papiersnippers! Tadaa!
Heksenfeest
Open het thema, of sluit het af, met het heksenfeest van Kleuteruniversiteit.



Projecten van Kleuteruniversiteit
Bij Kleuteruniversiteit vind je projecten bij het thema Halloween & griezelen. Hier mijn favorieten, door Karin en mezelf geschreven.
Spookje Spartacus
Spookje Spartacus is al vanaf zijn geboorte een heel bijzonder spookje. Op de spookschool doet hij vrolijk met alles mee. Maar als het Hoofd hem als een echt spook ‘Booeoeoeoeoehhh’ wil laten roepen, kan Spartacus alleen maar zachtjes ‘Bahoe’ fluisteren. Wordt Spartacus ooit een echt spook?
Met dit project gaan de kinderen tijdens kringactiviteiten en de werkles zelf aan de slag, doen ontdekkingen, werken samen, luisteren naar elkaar en bedenken oplossingen aan de hand van het boek ‘Spookje Spartacus’ van Guido van Genechten.

Gratis lessuggesties van Lemniscaat
Voor uitgeverij Lemniscaat schrijven Karin en ik regelmatig les- en spelsuggesties voor op school en thuis bij hun prachtige prentenboeken. Je downloadt ze gratis op hun site.
Stop! Monsters!
In Stop! Monsters! brengen twee zussen een lading rommel weg: een bakfiets vol oud ijzer en andere troep. Maar op weg worden ze tegengehouden door Grote Angstaanjagende Monsters. Wat willen deze ijzingwekkende wezens? Kunnen de meisjes uit hun klauwen blijven?
Ontdek het in dit grappige griezelboek, waar maar één woord in staat: STOP!


Ridder Uil
Sinds het moment dat hij uit zijn ei was gekropen, droomde Uil maar van één ding. Ridder worden. Elke ochtend, voor hij in slaap viel, stelde hij zich voor hoe het zou zijn als hij een echte ridder was.
Hij zou dapper zijn. En slim. En hij zou heel veel vrienden hebben. Het was maar een droom. Tot op een dag…
… ridders uit het kasteel begonnen te verdwijnen.
De kleine Uil schrijft zich in voor de Ridderschool en wordt tot ieders verrassing geaccepteerd. Hij valt uit de toon als kleine uil tussen de grote ridders, maar hij heeft zijn eigen talenten: hij is een nachtdier met nachtzicht – dus supergeschikt voor de nachtwacht. En laten nou juist tijdens de nacht de ridders verdwijnen…
Maar eerst ving ik een monster
Dit is een kort verhaal.
Waarom is het kort?
Omdat het bedtijd is. Het verhaal gaat over jou. Jij ging slapen. En toen was het verhaaltje alweer uit.
Ja… maar eerst ving ik een monster.
Een mónster?
Kijk maar.

Kringactiviteiten thema Halloween & monsters
Taalactiviteiten
Monsters met een /m/ – letterkennis
Teken een monster voor elk kind op een vel papier of print monsters van internet. Bied de letter /m/ aan. Geef elk kind een monster en laat ze een naam voor hun monster bedenken. De naam moet met de m-klank beginnen. Schrijf de namen op de monsters en laat de kinderen de letter /m/ onderstrepen. Noem vervolgens namen die wel of niet met de m-klank beginnen. Als de naam met de m-klank begint laten de kinderen hun monster een ‘move’ maken. Als de naam niet met de m-klank begint, blijven de monsters stil zitten.
Het spook dat wegdook – rijmen
Teken een spook op een wit vel papier en knip deze uit. Noem een woord waar de kinderen op gaan rijmen. Geef het spook de kring rond. Het kind dat het spook heeft, noemt een rijmwoord. Ga door tot de kinderen geen woorden meer weten. Noem het volgende woord. Het spook zweeft verder door de kring.
Suggesties voor woorden om op te rijmen: spook, geest, vleermuis, pompoen, toverdrank, spin, heksenhoed
Toverdrankjes brouwen – kritisch luisteren, auditief geheugen
Vertel dat Hettie de heks vandaag een nieuw toverdrankje uit gaat proberen. Zet een ketel in de kring en noem op wat er in het toverdrankje gaat. Begin met twee ingrediënten. Vraag de kinderen goed te luisteren en laat ze deze ingrediënten herhalen. Gebruik eventueel echte ingrediënten die de kinderen in de juiste volgorde in de ketel stoppen. Noem twee nieuwe ingrediënten. Breid dit uit naar drie en meer ingrediënten. Hoeveel ingrediënten kunnen de kinderen in de juiste volgorde onthouden?
In de ketel – auditieve synthese
Zet een ketel in de kring. Hettie de heks maakt het avondeten klaar. Vertel in losse klanken wat er in haar ketel gaat, bijvoorbeeld een s-p-i-n, s-oe-p of b-o-t. De kinderen synthetiseren de klanken en vertellen wat Hettie klaarmaakt.
Het verloren spook – luisteren
Paniek! Er is een spook vermist! Vraag de kinderen de ogen te sluiten. Tik één kind aan dat de ogen opent. Hij is het spook en verstopt zich in het lokaal. Hier roept hij heel zacht ‘Boeh’. De groep opent de ogen. Waar komt het geluid vandaan? Eén van de kinderen mag in een richting wijzen en hier gaan kijken. Zit het spook hier? Als het spook er niet zit, mag een ander kind een richting aanwijzen en gaan kijken.
Mijn spook – beginklank herkennen en letterkennis
Teken een spook voor elk kind. De kinderen bedenken een naam voor hun spook die met zelfde klank begint als hun eigen naam. Schrijf de namen op de spoken. Noem een naam van een spook. Met welke klank begint deze naam? Van welk kind kan dit spook zijn?
Bezemstelenrace – woorden in een zin tellen
Zorg voor twee heksen op een bezemsteel zoals kunststof heksen of een afbeelding van internet. Verdeel een reep papier in vakken. Leg de heksen voor de reep, de ene heks links van de reep en de andere rechts. Wijs één heks aan en noem een zin. De kinderen tellen de woorden in de zin. Laat de heks evenveel vakken als het aantal woorden in de zin vooruit vliegen. Wijs nu op de tweede heks en noem een zin. De kinderen tellen de woorden en de heks vliegt. Welke zin was het langst? En welke het kortst?
Deze activiteit kan ook met woorden gedaan worden. De kinderen tellen de klankgroepen. Welk woord is kort en welk woord is lang?
Suggesties voor zinnen:
Ik vlieg.
Ik zweef in de lucht.
Ik ben snel.
Kijk uit, daar kom ik!
Ik vlieg op een steel.
Ik win de race.
Ik vlieg naar boven.
Mijn bezemsteel is snel.
Ik ben de snelste van het land.
Rekenactiviteiten
Het tovertouw – rekenactiviteit
Zorg voor een touw van een meter of 5 lang (bijvoorbeeld een springtouw).
Het touw ligt in de kring. Je vertelt dat je ’s morgens wakker werd en dat het touw naast je bed lag. Er zat een briefje bij, waarop stond dat het touw een tovertouw is. Het touw kan praten als je het levend maakt!
Daarvoor moet je de volgende toverspreuk zeggen:
1 Stap naar voren, 2 stapjes terug
kruip onder het touw door en dan weer terug
touw, touw, tovertouw, spreek je nou?
Laat één leerling tijdens dit versje onder het touw doorkruipen.
Het touw begint te praten en doet allerlei uitspraken m.b.t. meten, zoals:
– ik wed dat ik langer ben dan de juf/meester
– ik wed dat ik langer ben dan alle kinderen uit de klas op een rij
– ik wed dat ik om het rode groepje heen kan
– ik wed dat ik langer ben dan de verwarming
– ik wed dat ik om de hele school heel kan
– ik wed dat ik om de zandtafel heen kan
Vraag de kinderen hoe we dit te weten kunnen komen. Laat een paar kinderen vervolgens meten. Lok zo allerlei meetactiviteiten uit.
Als afsluiting kun je vragen hoe lang het touw zou zijn. Hoe kun je dat weten?
In mijn klas kwamen de kinderen met ideeën als: meten met een liniaal, meetlat e.d. Er naast gaan liggen, 2 kinderen ernaast leggen, de juf ernaast leggen. Eén kind wist hoe lang ze was. Dit kind ging naast het touw liggen met een kind dat ong. even groot is. Het touw meten met stappen.
Spinnenweb – seriëren van lang naar kort
Zorg voor enkele kunststof spinnen en draden van verschillende lengte. Vertel dat de spinnen bezig zijn met het weven van een web. Welke spin heeft de langste draad geweven? Leg de draden elk achter een spin en laat de kinderen de draden met elkaar vergelijken. Welke is het langst? Welke het kortst? Laat ze een rij maken van kort naar lang.
Verdeel de klas in groepjes en geef elk groepje een draad. Laat ze in het lokaal naar iets op zoek gaan dat even langs is als de draad. Varieer door ze iets te laten zoeken wat korter is of langer is dan de draad. De kinderen nemen dit mee naar de kring.
Pompoenen – seriëren van groot naar klein
Teken pompoenen op oranje papier. Zorg ervoor dat ze verschillen in grootte. Leg de pompoenen in de kring. Vraag de kinderen wat ze opvalt. Vertel dat Hettie de heks een feestje geeft. Ze gaan griezelige spelletjes spelen. Eén van de spelletjes is pompoen sjouwen. Hettie wil de pompoenen hiervoor op een rij van klein naar groot leggen. Laat de kinderen helpen.
Als de pompoenen op een rij liggen, vraag je de kinderen de ogen te sluiten. Pak een pompoen weg en sluit de rij. De kinderen openen de ogen. Laat de pompoen zien die je weggepakt hebt. Waar hoort deze in de rij? Laat de kinderen eerst een schatting maken en later kijken door middel van meten en vergelijken.
Een griezel! – schaduwen
Lees een prentenboek over licht en schaduw voor, zoals Het zwarte konijn. In dit prentenboek wordt Konijn achtervolgd door een ander konijn. Dit blijkt zijn eigen schaduw te zijn. Ga op een zonnige dag met de kinderen naar buiten. Laat ze hun eigen schaduw bekijken en geef opdrachten:
– zwaai naar je schaduw
– laat je schaduw springen
– probeer op je schaduw te stappen
– ren weg voor je schaduw
Verdeel de kinderen in tweetallen en laat ze elkaars schaduw omtrekken.
Een spookkasteel – ruimtelijk inzicht
Bouw met grote blokken een spookkasteel in de kring. Bekijk het kasteel van alle kanten. Ziet het er voor alle kinderen hetzelfde uit? Teken een plattegrond van het kasteel en laat de kinderen zien hoe je dit doet. Laat ze helpen. Verstop een spookje in het kasteel en geef op de plattegrond aan waar het spook is. Kunnen de kinderen het spook vinden door naar de plattegrond te kijken?
Variatie: maak bouwtekeningen van kastelen en laat de kinderen deze in de kring bouwen.
Vleermuizen vangen – tellen
Zorg voor een flink aantal vleermuizen (afbeeldingen). Leg ze kris kras door elkaar in de kring. Vraag de kinderen hoeveel vleermuizen er zijn. De kinderen tellen de vleermuizen. Laat ze vervolgens groepjes van een bepaald aantal vleermuizen maken, bijvoorbeeld ‘vang drie vleermuizen’. De kinderen kunnen de vleermuizen eventueel met een schepnet vangen door het net over drie vleermuizen te leggen.
Haal de vleermuizen weg. Vraag de kinderen de ogen te sluiten. Tik kinderen aan die de ogen openen en vleermuizen zijn. Zij gaan in de kring staan. Als de andere kinderen de ogen openen fladderen de vleermuizen door elkaar in de kring rond. De kinderen proberen de vleermuizen te tellen. Laat enkele kinderen antwoorden en vraag de vleermuizen dan stil te gaan staan. Tel de vleermuizen nu rustig. Hoeveel zijn het er? Wie had het juiste aantal vleermuizen geteld?
Pompoenen puzzelen – inzicht
Teken een grote pompoen op een vel Engels karton en knip deze in stukken. Laat de kinderen de pompoen in elkaar puzzelen. Breid de activiteit uit door meerdere pompoenen op verschillende manieren (met rechte lijnen, met bochtige lijnen en zigzaglijnen) in stukken te knippen. Leg alle stukken door elkaar in de kring en laat de kinderen puzzelen.
Liedjes & versjes | thema Halloween
Liedjes
Spoken
Door: Tijl Damen
Hoeoeoeoeoe!
Word je al een beetje bang
Hoeoeoeoeoe!
Kijk mijn wapperende laken
Hoeoeoeoeoe!
Ik zweef door de gang
En blijf net zo lang
Tot jij een gil gaat slaken!
Hoeoeoeoeoeoeoeoeoeoe!
Refrein
En als het middernacht is
Als de klok twaalf uren slaat
Dan dansen wij de griezeldans
Kijk maar hoe dat gaat
(De spoken voeren een dans uit)
Lange spoken
Lange spoken, korte spoken
spoken die sigaren roken
Knars, piept de deur
Krak, zegt de trap
Spoken bestaan niet
een spook is een grap
Dikke spoken, dunne spoken
Spoken die graag kleuters koken
Loei, roept de wind
Spook roept hap hap
Spoken bestaan niet
Een spook is een grap
Lieve spoken, enge spoken
Vader-moeder-kindje-spoken
Laken gescheurd
Klapperdeklap
Spoken bestaan niet
Een spook is een grap
Zwarte spoken, witte spoken
Spoken die graag onrust stoken
Brr, doet het spook
Lach je maar slap
Spoken bestaan niet
Een spook is een grap.
Timpe tampe tovenaar
Timpe, tampe tovenaar,
kom, vertoon je kunsten maar.
Timpe, tampe tovenaar,
wij zijn klaar.
Hotsie kiele kiele knotsie boem,
bim bam basie paardebloem.
Ik maak van jullie….. [invullen]
bim bam bom!
De heks van Dovenetel
De heks van Dovenetel, die roerde in een ketel
ze kookte pap van heksengras waar ze heks zo dol op was.
Wiedewiedewiet, wiedewiedewiet, heksenpap die lust ik niet (2x).
De heks van Dovenetel, die roerde in een ketel
ze kookte jam van vliegenzwam, deed het op haar boterha.
Wiedewiedewiet, wiedewiedewiet, heksenjam die lust ik niet (2x).
De heks van Dovenetel, die roerde in een ketel
ze kookte soep van varkensleer, zeven borden en nog meer.
Wiedewiedewiet, wiedewiedewiet, heksensoep die lust ik niet (2x).
De heks van Dovenetel, die roerde in een ketel,
ze kookte thee van slangenkruid, oh, wat vies zag dat er uit.
Wiedewiedewiet, wiedewiedewiet, heksenthee die lust ik niet (2x).
Hokus pokus pilatus pas maar op
Door: Jeroen Schipper – Rood, rood mannetje
Hokus pokus pilatus pas maar op
Dat ik je niet beheks of betover in iets geks
Hokus pokus pilatus pas maar op
Want als ik je betover, dan gaat het nooit meer over
Simsalabim
Nu naar bed! roept m’n vader kwaad
Het is al negen uur geweest het is al veel te laat
Nu naar bed! roept m’n vader boos
Maar ik pak snel het stokje uit mijn broertjes goocheldoos
Papa papa papa wees eens stil
Voordat ik je verander in een paarse krokodil
Hokus pokus pilatus pas maar op…
In de hoek! Juffrouw geeft me straf
Weer te laat op school gekomen, weer mijn werk niet af
In de hoek! Roept de juffrouw woest
Ik pak snel m’n stokje daarmee krijg ik haar wel koest
Juffrouw, juffrouw, juffrouw houd je mond
Voordat ik je verander in een blauw gestreepte hond
Hokus pokus pilatus pas maar op…
Monsters
Door: Tijl Damen
Refrein
Gillende kinderen
Ja!
Huilende meisjes
Ja!
Krijsende jongens
Ja!
Monsterlijk gelach!
Hahaha!
Wij hebben alle vormen
Soms heel dik en soms heel lang
Soms heel harig, vol met slijm
Onder je bed, of achter je gordijn
Wij houden zo van schrik en bang
Refrein
Kruip maar diep onder je deken
Doe je ogen heel stijf dicht
Houd je knuffel stevig beet
We zitten in je kast, of onder je kleed
We gaan pas weg bij licht
Refrein
Heksje, heksje
Heksje, heksje, klein maar fijn
Wat is het toch leuk om een heks te zijn
Keteltje, keteltje, rond en groot
We dansen samen in de goot
Pompoen, pompoen, wat moet ik met je doen
Zal ik een soepje van je maken of geef ik je een dikke zoen.
Zeven heksen bij elkaar
Sesamstraat
Zeven heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
een verse regenworm!
zes heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
Haar van een zwarte kat!
vijf heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
een groene snottebel!
vier heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
wratten!
drie heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
een paar konijnenkeutels!
twee heksen bij elkaar
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen om de ketel, maar wat een pech,
eentje neemt een slok, Floep nou is ze weg!
Spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij!
Die soep is nog niet goed, daar moet nog wat bij.
een beetje voetschimmel!
één heksje lacht gemeen.
die soep is nu voor mij alleen.
Ze danst om de ketel, maar lacht te vlug.
Want daar zijn opeens, Floep de heksen terug!
spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij.
Wat een goeie soep, daar hoeft niets meer bij.
Versjes
Toveren
Sleuteltje van zilver,
sleuteltje van goud,
sleuteltje van koper,
sleuteltje van hout,
sleuteltje van de toverkist;
‘k wou maar dat ik het sleuteltje wist,
sleuteltje van de grabbelton;
‘k wou maar dat ik toveren kon.
Heks op bezoek
Eens per week krijgt onze klas,
Bijzonder fraai bezoek.
Dan stapt de slimme schoolheks,
Uit het grote sprookjesboek.
Ze zet ons in een heksenkring,
En geeft ons rattenthee.
Dan leert ze ons haar tovertrucs,
En roept: Heksenidee!
Als ze klaar is met de les,
Stapt zij weer in het boek.
Ook al ben ik wel wat bang,
Ik hou van haar bezoek.
De boze heks
Ik ben een boze toverheks,
dat kun je vast wel zien.
Ik brouw mijn eigen bosbouillon en maak een spreuk of tien…
Zeg, maak jij dat je wegkomt, wie niet weg is is gezien!
Toveren met kleuren
Hokus pokus met wat franje
rood met geel wordt oranje.
Hokus pokus met een zoen
blauw met geel wordt groen.
Hokus pokus met wat raars
blauw met rood wordt paars.
De heks
Ik ben een heks
met een kromme neus
nee ik zal niet bijten, heus
kijk hoe ik vlieg en schreeuw
vanop mijn mooie bezemsteel
soms vlieg ik hoog, soms vlieg ik laag
soms vlieg ik vlug, soms vlieg ik traag
wie mag ik opeten vandaag?
Heksjes lieveling
Ze heeft een punthoed op d’r kop
daarover loopt een spin
pling, pling
hij klimt het hoogste puntje op
en wijst omlaag, spring spring spring
zij vangt hem met haar toverstaf
of met haar toverring ring ring
hup, springt de spin van ’t puntje af
hij is haar lieveling ling ling
klein heksenkusje,
piepklein heksenkusje…
Vliegbezembezwering
Neem kikkerdril en vissenstaart
een schijft van een puddingtaart
een streepje van een zebrapaard
een haartje uit een grijze baard
neem een takje kattenkruid
een reepje van een paddenhuid
een korrel pluizig haringkluit
het neusje van een zalmensnuit
doe dit alles in een pan
en roer het tot je vliegen kan!
Heksengedichtje
Zeg lieve kleine toverheks
toe zeg een toverspreuk
en tover eventjes iets geks,
dat lijkt ons heel erg leuk.
Ik tover eerst een kat die fluit
een varken zonder staart
een vis die limonade spuit
een kikker met een baard
straks tover ik een appelflap
een koning zonder kroon.
Het spijt ons, lieve toverheks,
dat vinden wij te gewoon.
Ideeën voor de hoeken & spelinloop
Inrichting van de hoeken
Griezelhoek
Maak een griezelhoek. Zorg ervoor dat het schemerig is in de hoek, door bijvoorbeeld een zwart stuk zeil op te hangen. Hang griezelige attributen op zoals spinnen en spinnenwebben, vleermuizen en skeletten. Zet pompoenen neer en zorg voor zachte, griezelige muziek. Zet een ketel neer waarin de kinderen toverdrankjes en soepjes kunnen brouwen. Wie durft er in de griezelige hoek te spelen?
Toverhoek
Richt een geheimzinnige hoek in waar de kinderen kunnen toveren. Denk bij de inrichting van deze hoek aan:
– een toverhoed, toverstok en jurk
– toverdrankjes
– goochelspullen
– een bezem van takken
– een toverboek
– een kleed om dingen te laten verdwijnen
– een ketel waar zogenaamd de toverdrank in zit
Heksenkasteel
Richt de themahoek in als heksenhuis of heksenkasteel of voeg heksenattributen toe aan de huishoek: een hoge hoed, een ketel, een bezemsteel, een receptenboek, flesjes met toverdrank, een zwarte kat…
Monsters in de bouwhoek
Geef de kinderen de opdracht een monster te maken met blokken.




Griezelkasteel – bouwhoek
Geef de kinderen in de bouwhoek de opdracht een heksenkasteel of toverpaleis te bouwen. Voeg speelfiguren toe die als tovenaar, heks of fee dienen en in het paleis/kasteel komen wonen.
Heksen en monsters op de lichttafel
Teken met een Woody een heks of griezelig figuur op de lichttafel en laat de kinderen dit met doorzichtige loose parts versieren.


Spelinloop | thema Halloween & monsters
Denk bij de spelinloop aan het materiaal dat je vast in je klas hebt, zoals het constructiemateriaal, klei, loose parts en ontwikkelingsmateriaal en bedenk hier opdrachten mee die bij het thema passen. Gebruik verder opdrachten van een methode voor voorbereidend schrijven zoals Krullenbol. Deze methode heeft speelse oefeningen op thema.
Insecten vangen
Vul een mand met spinnen en insecten. Span er draden over. Laat de kinderen de insecten met pincetten bevrijden.
Spinnenweb versieren met loose parts – creativiteit
Print een spinnenweb op A3 formaat, teken er één op een vel papier op met een Woody op tafel. Laat de kinderen het web versieren met klein materiaal.
Spinnenweb van K’nex
Laat de kinderen met K’nex een basis voor een spinnenweb maken en er draad omheen weven, zie foto.
Heksenbezemsteel – fijne motoriek
Bevestig een afbeelding van het uiteinde van een heksenbezem (de haren) aan chenilledraad. Laat de kinderen strijkkralen aan het chenilledraad rijgen.
Monsters kleien
Leg allerlei (wiebel)ogen klaar en laat de kinderen monsters kleien.
Monsters van loose parts
Monster dobbelspel
N.a.v. het boek Het Kleurenmonster toverden we deze doppen om tot gezichten met een emotie. Bij elk gezicht staat de dobbelsteenstructuur. De kinderen dobbelden de ‘monsters’ weg.
Monstermozaïek
Teken monsters met een open bek op grote vellen papier en laat de kinderen er de tanden in leggen met mozaïekfiguren.
Het Kleurenmonster in de activiteitenbak
Vul de activiteitenbak (tuff tray) met knopen en/of pompons. Zet er (glazen) potten bij. De kinderen sorteren de knopen / pompons. Voeg pincetten toe om de fijne motoriek te stimuleren.
Monsters in gekleurde rijst
Kleur rijst (doe wat rijst in een plastic zak, voeg een heel klein beetje ecoline toe, kneed de zak, schud de rijst eruit op een krant en laat het drogen). Doe de rijst in een bak of op een dienblad. Voeg kleine scheppen en potjes toe. Kleed de rijstbak aan met griezelige monsters.
Monsters versieren met loose parts
Teken met een Woody van Stabilo een groot monster op tafel, op de vloer of in de activiteitenbak (Tuff-tray) en laat het met gekleurde doppen of knopen opvullen.
Monsters telkaarten
Print de telkaarten en laat de kinderen de monsters voeren door er met een pincet kunststof insecten bij te leggen.
Knutselen | thema Halloween & monsters
Vrolijke heksen
Fotografeer de kinderen staand voor bijvoorbeeld een krijtbord waar je een heksenhoek op hebt getekend. Knip de foto’s uit en plak deze op een vel zwart papier. Laat de kinderen zichzelf omtoveren tot heks.
Ideetje van mijn collega!
Heks tekenen
Laat de kinderen een heks tekenen met wasco.
Monsters borduren
Ga op zoek naar een duidelijke kleurplaat van een monster. Trek deze over met potlood en teken met een zwarte stift stippen op de omtrek. De kinderen prikken in de stippen en borduren de lijn daarna.
Hier zie je kleurenmonsters uit het boek Het kleurenmonster.
Monsters vouwen
Vouw vrolijke, bange, boze, verdrietige en verliefde kleurenmonsters. Vouw twee keer 16 vierkantjes. Knip aan de onderkant korte stukjes in en vouw deze om. Knip aan de bovenkant een stuk in voor de oren en hier tussenin ook korte stukjes om om te vouwen. Vouw een bek of kin. Geef het monster ogen, een bek met tanden en armen en benen (van twee vierkantjes).
Monsters blazen
Laat de kinderen ecoline of waterverf over een vel stevig wit papier blazen. Laat het werk drogen. De kinderen bekijken hun werk en plakken er ogen op en tekenen een mond.
Monsters van kosteloos materiaal
Laat de kinderen een doosje beplakken in een kleur naar keuze. Daarna voegen ze ogen, een mond, armen, benen en haren toe om er een griezelig monster van te maken.
Monsters tekenen
Laat de kinderen een monster tekenen met zwarte wasco en inkleuren met waterverf.
Spookje Spartacus
Monsters tekenen
Teken monsters met witte wasco op zwart papier en kleur ze in met wasco.
Monster boekenlegger
Deze monsters hebben mijn kleuters gevouwen met behulp van een filmpje op YouTube.
Monster opvullen
Laat de kinderen stukjes papier scheuren en daarmee een kleurplaat van een monster opvullen.
Spin vouwen – 16 vierkantjes
Vouw met 2 verschillende maten vouwblaadjes 16 vierkantjes. Vouw aan alle kanten een hoekje naar binnen. Plak de twee stukjes aan elkaar. Maak de poten, het kruis en de ogen. Hang de spinnen voor het raam of laat ze ergens in het lokaal bungelen. Griezelig!
Spin, ruimtelijk
Maak een ruimtelijke spin en hang de spinnen voor het raam. Maak van wit draad een spinnenweb tussen de raamkozijnen.
Brrr… een spin onder je stoel!
Laat de kinderen met wit draad een spinnenweb onder hun stoel maken. Hang er een spin in.
Spinnenweb
De kinderen knippen van dunne stroken papier stukjes af en leggen hier een spinnenweb van. Daarna tekenen ze met witte vingerverf het web over de stroken heen.
De spin is gemaakt van één stukje van een eierdoos. Deze is met vingerverf zwart geverfd. Daarna plakken de kinderen er ogen op. De poten kunnen gemaakt worden door een stuk zwart papier 3 keer in te knippen. Zo heb je meteen 4 poten die nog wel aan elkaar vast zitten. Dit is makkelijker om ze aan de eierdop te bevestigen.
Dit doe je 2 keer. De poten niet je aan de spin vast.
Een spinnenweb van lijm
‘Teken’ met lijm een spinnenweb op een vel papier. Laat de lijm drogen. Verf het hele vel papier later met ecoline. De spinnenweb van lijm wordt nu zichtbaar.
Halloween – pompoen vouwen
Vouw 16 vierkantjes en vouw de hoeken om. Geef de pompoen ogen, een neus en een mond en een steeltje aan de bovenkant.
Monsters tekenen vanuit een vorm
Laat de kinderen een vierkant of rechthoek tekenen en dit vaak omtrekken (schrijfoefening). Dit wordt het lijf van een monster. Geef het lijf oren en poten en kleur het in met een kleur waterverf naar keuze. Hoe voelt het monster zich?
Spin – witte wasco en waterverf
Laat de kinderen met witte wasco op een wit vel papier een spinnenweb tekenen. Hierna verven ze hier overheen met waterverf of ecoline. Ze laten het werk drogen. Ondertussen knutselen ze een spin (vouwen of knippen). Deze plakken ze op het spinnenweb.


Downloads | thema Halloween & monsters
Kralenplankvoorbeelden – Griezelen met Spookje Spartacus
Griezel mee met Spookje Spartacus! Deze download bevat kralenplankvoorbeelden bij het boek Spookje Spartacus en bij de thema’s griezelen en Halloween. Je vindt er een spook, vleermuis, pompoen en spookkasteel. De download bevat een samenwerkopdracht, een opdracht waarbij wordt gespiegeld en een codeeropdracht.
→ Download het kralenplankenpakket ‘Griezelen met Spookje Spartacus’



Monstermaaltijden – telkaartjes
De monsters hebben trek. Geef ze snel te eten! Met deze telkaartjes oefenen de kinderen het tellen en de getalsymbolen spelenderwijs. De telkaartjes lopen op in moeilijkheidsgraad.



Speel- en werkbladen monsters
In deze download vind je tien gratis speel- en werkbladen. Speel mee met de monsters tijdens de Kinderboekenweek 2017!


Tel- en kleikaarten monsters
De monsters hebben trek! Klei het eten voor ze of leg insecten of dopjes bij de monsters. De kinderen leren met deze kaarten spelenderwijs het synchroon en resultatief tellen en oefenen het herkennen van de getalsymbolen.


Getalkaarten monsters
Download getalkaarten in monsterstijl. Met getalkaarten kun je allerlei zinvolle activiteiten doen. Deze vind je onder het menu-item ‘vakgebieden’ –> ‘rekenen’.

Kralenplankvoorbeelden ‘Het Kleurenmonster’
In dit pakket vind je kralenplankvoorbeelden van het Kleurenmonster in alle kleuren. Voor de start van het schooljaar maakte ik enkele extra voorbeelden: een blanco Kleurenmonster dat de kinderen met een kleur naar keuze na kunnen leggen, het Kleurenmonster met rode rugzak om, het schoolgebouw uit Het Kleurenmonster gaat naar school en het Kleurenmonster op de schommel. Ook bevat het pakket een opdracht om te spiegelen en een codeeropdracht.
→ Bekijk het kralenplankenpakket
Let op! Zorg ervoor dat de afdrukinstellingen bij het afdrukken op ‘ware grootte’ staan, anders wordt het document iets verkleind en passen de voorbeelden niet meer precies onder de kralenplanken.


Tel- en sorteerkaartjes ‘Het Kleurenmonster’
Zorg voor een bak knopen en doorzichtige potten. De kinderen pakken een telkaartje en kijken naar de kleur van de knopen die erop staan afgebeeld. Ze doen het juiste aantal knopen in een pot of sorteren deze in meerdere potten. Zo helpen ze het monster zijn gevoelens te ordenen en oefenen ze spelenderwijs de kleuren, getalsymbolen en het tellen.


Heksensoepjes – telkaartjes
Met deze leuke opdrachtkaarten voor de herfst, oefenen de kleuters het tellen en herkennen van de getallen t/m 10.
Brouw de lekkerste heksensoepjes in de huishoek. Maak hier bijv. een herfstbos en zet er een ketel neer. Kijk voor meer uitleg in de download.

