lesidee kleuters juf Anke


Over Juf Anke

Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op mijn site jufanke.nl. Ik wil anderen hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast schrijf ik, samen met Els, voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin, De Vier Windstreken en Lemniscaat. In 2017 is ons eerste eigen boek verschenen: Spelen met prentenboeken!



Sociaal-emotionele ontwikkeling

Prachtige prentenboeken met een boodschap

Op internet ontdekte ik de prentenboeken van Rachel Bright en Jim Field. Prentenboeken met niet zomaar een verhaal, maar boeken die kinderen iets mee willen geven. Een boodschap, een stukje vertrouwen ...
Ik was heel benieuwd naar deze boeken en vertel je er hier meer over:

Sociaal emotioneel kleuters dapper zijn kleuters vriendschap kleuters sociaal emotioneel kleuters

De leeuw in de muis - dapper zijn

Onder een rots woont een piepkleine muis. Hij is zo klein en piept zo zacht dat de andere dieren hem niet opmerken en soms op hem gaan staan en gaan zitten. Wat vervelend! Bovenop de rots ligt een leeuw. Een heel stoere, trotse leeuw. Hij brult en laat zijn tanden zien. Iedereen ziet hem, iedereen hoort hem en iedereen bewondert hem. Wat zou de kleine muis dat ook graag willen! Kleine muis bedenkt dat hij moet leren grommen. Dan ziet iedereen hem staan. Maar hoe leer je echt grommen? Juist, van een leeuw. Kleine muis zal naar de leeuw moeten gaan, maar eigenlijk durft hij dat helemaal niet. Hij komt uit zijn schaduw en gaat op pad. Nog nooit heeft hij zoiets dappers gedaan. Als de muis bij de leeuw is en de leeuw hem opmerkt, schrikt hij zich rot. Een muis! De leeuw is bang van muizen. Hij schreeuwt en maakt zich klein. Op dat moment voelt de muis zich groot en trots. Je hoeft niet te brullen om iets te bereiken en niet te grommen om sterker te lijken. Je bent niet meer waard als je groot bent en brult.

Ieder mens, ieder dier heeft in zijn binnenste alles in huis: een angstige leeuw en een dappere muis.

Laat maar los, Koala - iets nieuws proberen

Tevreden hangt kleine koala in zijn boom. Hij dut, hij droomt en hij dommelt wat, dag in dag uit. Beneden springt alles wat poten heeft wild in het rond. De tak van koala voelt veilig en vertrouwd. Iets nieuws uitproberen? Voor geen goud! Af en toe vraagt er wel eens iemand 'speel je mee?', maar koala schudt altijd nee. Tot op een dag de boom om dreigt te vallen. Alle dieren staan onder de boom en roepen naar koala: 'Loslaten kleintje, wij zullen je vangen!' Maar koala houdt zich alleen maar steviger vast. Uiteindelijk valt hij en wordt door de andere dieren opgevangen. Voorzichtig laat hij zijn nageltjes los. Wat voelt dat als een opluchting! Wombat vraagt of koala mee wil spelen en deze keer antwoordt hij: 'Ik wil, ik durf en ik kan!'

Het is leuk om iets nieuws te proberen.

Twee vechtende eekhoorntjes - samen delen

Bij Twee vechtende eekhoorntjes schreef ik met Els een project voor Kleuteruniversiteit. Dit project gaat over vriendschap.

De winter komt eraan in het bos. Eekhoorn Eduard wil daar nog niets van weten. Hij leeft met de dag en maakt plezier. Hij legt geen wintervoorraad aan, zoals zijn neefje Reinier heeft gedaan. Hij is al weken druk bezig met het vullen van zijn hol. Op een dag ziet Eduard een lekkere denappel. Die is voor hem, denkt hij. Maar Reinier denkt daar hetzelfde over. Eduard wordt boos. Hij heeft recht op die laatste denappel, want hij heeft nog niets! De neefs krijgen ruzie. Ze gaan vechtend achter de denappel aan. Tot ze in een waterval terecht komen en moeten vechten voor hun leven. Ze helpen elkaar op de kant en ineens lachen ze zich slap. Zoveel ruzie om een denappel! De volgende keer helpen ze elkaar en vechten niet meer. Sindsdien zijn de neefs vrienden en maken samen plezier.

Je bereikt meer als je elkaar helpt.
Plezier moet je delen.

Wolfje wil naar huis - sterk zijn

Wolfje wil naar huis is het nieuwste boek van Rachel Bright en Jim Field.
Het is een ijskoude nacht. De kleine Wolfje, een welp, huilt lang en hard. Hij is dan nog wel klein, maar hij kent geen angst. Hij weet niet van stoppen. Hij wil graag groot zijn! Wolfje voelt zich sterk en stoer. Hij jaagt, hij plaagt en hij ligt op de loer. Als de roedel op zoek moet gaan naar een slaapplek, zegt Wolfje stoer dat hij wel voorop gaat. Maar nee, dat mag hij nog niet. Hij is nog te klein. Wolfje loopt achter de roedel aan. De tocht is lang en zijn lijfje wordt moe. Hij verliest de groep in een sneeuwstorm. Wolfje blijft alleen achter. Met de hulp van heel veel andere dieren komt hij uiteindelijk weer thuis. Wat is dat fijn! Wolfje kruipt dicht tegen zijn moeder aan en laat zich door iedereen vertroetelen. Hij is nog niet groot en dat voelt best fijn!

Wat zijn de illustraties bij Wolfje wil naar huis ontzettend mooi! Het verhaal speelt zich deels 's nachts af en die nacht is zo mooi weergegeven. Het lijkt of de sterren fonkelen, de maan straalt en de zon echt opkomt. Prachtig!

Je hoeft niet meteen alles te kunnen, sterk en stoer te zijn.
Af en toe is even klein zijn best fijn!

De boeken van Rachel Bright zijn op rijm geschreven en prachtig vertaald door Bette Westera. De woordkeuze is geweldig en in sommige boeken zit een leuk woordgrapje. Elk verhaal eindigt met de boodschap die de schijfster mee wil geven.
De illustraties van Jim Field zijn fantastisch! De uitdrukkingen op de gezichten van de dieren zijn heel treffend en ook de sfeer van de illustraties past helemaal bij het verhaal. Deze mooie boeken moet je gewoon gebruiken in je klas. Ze zijn perfect als inleiding op onderwerpen als onzekerheid, angst, vertrouwen en vriendschap.

Mijn boekentips

 

Filosoferen met jonge kinderen

Iedereen kan filosoferen. Al klinkt het misschien moeilijk, jij kan het ook. Het is een aangeboren behoefte om te willen weten hoe het leven in elkaar zit. Kinderen stellen niet voor niets honderden waaromvragen. Je kunt dus ook met jonge kinderen al aan het filosoferen gaan. Hun redeneringen zijn vaak ontroerend, origineel, creatief en ook verbazingwekkend slim.

Het mooie van filosoferen is dat je er, behalve je hoofd, verder niets voor nodig hebt. Zelfs geen kennis. Het hebben van weinig kennis is zelfs een voordeel, want dan kun je zelf bedenken hoe iets in elkaar zit.

Filosoferen is een bijzondere manier om een (kring)gesprek invulling te geven. Kinderen vergroten hierbij hun woordenschat en de mondelinge taalvaardigheid groeit. Ook leren ze beter naar elkaar luisteren, vragen aan elkaar te stellen, onder woorden te brengen wat ze denken, eigen ideeën te uiten en een mening te formuleren. Doordat kinderen elkaar op een andere manier leren kennen, ontstaat er meer begrip voor elkaar. En het leuke is, bij filosoferen is alles goed. Foute antwoorden bestaan niet.
Uit: Praatplaatjes van Fabien van der Ham

Filosoferen begeleiden

Als je aan de slag gaat met filosoferen met jonge kinderen is het belangrijk dat je de juiste vragen weet te stellen en door kunt vragen. Wat deze vragen zijn, lees je verderop. Zelf neem je geen deel aan het gesprek. Je stelt alleen de vragen en geeft beurten. Je neemt een nieuwsgierige houding aan. Realiseer je dat je zelf net zo min precies weet hoe het leven in elkaar steekt en dat je niet alle antwoorden paraat kunt hebben.

Vragen stellen

Wat zijn nu de juiste vragen als je wilt gaan filosoferen? Filosofische vragen zijn vragen waar geen eenduidig antwoord op te geven valt. Uiteindelijk komt het antwoord neer op een mening, maar je kunt die mening wel proberen goed te onderbouwen. Filosoferen kun je over alles wat er maar bestaat. Je kunt zelfs filosoferen over wat er niet bestaat. Het kan gaan over liefde, dieren, God, kunst, wetenschap, spelletjes, ouders, machines en woorden. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er filosofische vragen over bedenken. Wat dacht je van: 'zijn je ouders de baas over jou?' Op het eerste gezicht zeg je misschien ‘ja’, maar wat gebeurt er als je ouders vinden dat je in de sloot moet springen, mag je zelf dan je eigen baas zijn? Hmm, dan ben je misschien toch ook een beetje je eigen baas... Ingewikkeld!

Enkele voorbeelden van vragen:
- Kun je de baas over iemand zijn?
- Kunnen dieren denken?
- Waar was je voordat je geboren werd?
- Als de juf je iets vraagt waar je geen zin in hebt, moet je het dan toch doen?
- Heeft een vlieg gevoel?
- Wat is werk?
- Kan een robot denken?
- Wie is de baas van het heelal?
- Wanneer ben je klaar met leren?

Nadat je een vraag gesteld hebt, kun je het gesprek verdiepen door door te vragen. Op de site van de filosofiejuf vind je vragen die je kunt stellen, weergegeven op handige kaartjes.

--> Bekijk de doorvraagkaartjes

Praatplaatjes

Benieuwd naar nog meer vragen om over te filosoferen ging ik op zoek naar materiaal. Ik vond de Praatplaatjes van filosofiejuf Fabien van der Ham. De praatplaatjes zijn kaarten, ter grootte van een kwartetspel, met op de voorkant afbeeldingen en op de achterkant vragen. De vragen zijn zeer divers en interessant. Ik werd er meteen enthousiast van en heb zin om maandag te beginnen! Ik ben benieuwd of de kleuters vinden dat een baas altijd de baas is, waar ze het meest gelukkig van worden, welke mensen ze echt nodig hebben, wat ze zielig vinden en nog veel meer!

Het leuke van deze kaarten is dat bij elke vraag afbeeldingen horen. Zo wordt de vraag visueel voor de kinderen en kunnen ze de kaarten bij bepaalde werkvormen op volgorde leggen.
Bij de vragen zijn namelijk drie werkvormen bedacht:
1. Een voor een - Bij verschillende personen, dieren of voorwerpen wordt dezelfde vraag gesteld.
2. Baas boven baas - Er wordt één vraag gesteld en er worden verschillende personen, dieren of dingen genoemd. De kinderen leggen de kaartjes samen in een bepaalde volgorde, bijvoorbeeld van belangrijk naar onbelangrijk. De kinderen overleggen en discussiëren om tot een volgorde te komen.
3. Welles-nietes - Is het waar of is het niet waar? Is het goed of niet goed? De kinderen leggen de kaartjes bij een afbeelding van een + of een -.

Bij elke vraag staan 'graafvragen' op het kaartje om de vragen nog verder uit te diepen. Super handig!

Ik ben heel enthousiast over de Praatplaatjes. Voortaan gaan mijn kringgesprekken er anders uitzien. Met deze vragen kan ik alle kinderen bij het gesprek betrekken en ook de slimme kleuters worden uitgedaagd. Zelf vind ik het leuk om te filosoferen en ik ben dan ook heel benieuwd naar de antwoorden van de kinderen (want ja, ik mag natuurlijk niks zeggen).

--> Bekijk de Praatplaatjes
--> Bekijk Praatprikkels (voor kinderen vanaf 6 jaar)

filosoferen kleuters

Op de vlucht

Dit schooljaar kreeg ik een vluchteling in de groep. Dit was nieuw bij ons op school. Vol spanning wachtten we wat en vooral wie er komen ging. Sommige kleuters keken ernaar uit en wilden dit nieuwe kind met alles helpen, anderen vonden het spannend en vonden het maar gek, een 'donker' kindje in de groep. Om de kinderen erop voor te bereiden, ging ik op zoek naar een prentenboek over dit onderwerp. Ik vond Op de vlucht van Pimm van Hest en Aron Dijkstra. Op de vlucht vertelt een indrukwekkend verhaal dat aanleiding geeft tot een gesprek.

op de vlucht vluchtelingen prentenboek

Je kunt niet langer blijven
Hier is jouw thuis niet meer
Je vlucht en kijkt nog een keer om
Voor de laatste keer?

Alles achterlaten
Maar knuffel neem je mee

Knuffel houdt je warm
Knuffel geeft je kracht

Midden in de nacht

Midden op de zee
Uit: Op de vlucht

Ademloos luisterden mijn kleuters naar Op de vlucht. Het was muisstil in de groep. Hoewel het boek beter aansluit bij wat oudere kinderen, begrepen de kleuters door de sfeer van de illustraties goed waar dit verhaal over ging. Het is dan ook ontzettend mooi en aangrijpend geschreven.

Op de vlucht gaat over een meisje dat in een land woont waar het oorlog is. Ze voelt zich niet meer veilig en vlucht. In een bootje gaat ze de zee op. In het land waar ze aankomt, is alles nieuw. Een nieuwe taal, ander eten, andere mensen. Vreemden die je welkom heten, 'fijn om jou te zien' of met boze blikken 'Ik wil je hier niet zien'. Van deze laatste zinnen kreeg ik kippenvel en ook de kinderen greep dit aan. Waar ze voor het voorlezen van dit verhaal niet zo positief reageerden, waren ze daarna om: 'Dit kindje is welkom bij ons', 'Ik ga een tekening voor hem maken!'.

Pimm van Hest heeft het verhaal zo mooi geschreven. Met poëtische zinnen laat hij zien hoe het leven voor een vluchteling is. De illustraties maken, samen met de prachtige tekst, dat je af en toe echt even stil bent.

Piekeren - prentenboek Het Zorgendoosje

Kleuters die piekeren. Zich meer zorgen maken dan ze zouden moeten. Ze zijn nog zo jong. Wat wil ik deze kinderen graag helpen! In de boekhandel trok Het Zorgendoosje van Suzanne Chiew en Sean Julian dan ook meteen mijn aandacht. Misschien kan dit boek de piekeraars helpen een stapje te zetten.

Het Zorgendoosje is een lief, aandoenlijk prentenboek. De illustraties zijn zo zacht en zo lief. Daar word je meteen rustig van. Op de voorkant zie je Max. Max maakt zich zorgen. Regelmatig zit hij op zijn denkplek en denkt dan na over allerlei moeilijke, enge dingen. Gelukkig schiet Milly hem te hulp. Ze stelt hem gerust en zegt 'zorgen worden kleiner als je ze met iemand deelt.' En dat klopt! Milly en Max maken samen een doosje. Max kan zijn zorgen opschrijven en in het doosje stoppen. Dan gaan ze misschien niet weg, maar je kunt wel weer leuke dingen doen. Het zorgendoosje komt meteen van pas als Max en Milly met Lara en Alfie gaan spelen. Max durft eigenlijk niet en allerlei nare gedachten komen in hem op. Snel schrijft hij ze op en stopt ze in het doosje. Max kan weer vrolijk spelen. Als Lara even later in paniek raakt, heeft Max een plan. Ook de zorgen van Lara mogen in het doosje!

Het Zorgendoosje is een geruststellend verhaal voor kinderen die zich af en toe zorgen maken. Op een heel begrijpelijke wijze wordt beschreven wat Max met zijn zorgen doet. Voor kleuters die piekeren zullen de problemen van Max zeker herkenbaar zijn. Ze zien dat ze niet de enige zijn en ze krijgen handvatten aangereikt om met hun zorgen om te gaan. Heel fijn! Dus heb je een kleuter in de groep die piekert of maakt je kind thuis zich zorgen? Deel de zorgen en maak een zorgendoosje!

kleuters piekeren zorgen maken

Emoties - prentenboek Spinnetje gaat griezelen …of toch niet?

Door Els
Regelmatig praat ik met mijn kleuters over hun emoties. Om de activiteit te introduceren ben ik altijd op zoek naar een goed prentenboek, waarin verschillende emoties aan bod komen. Ik heb er weer een gevonden: Spinnetje gaat griezelen …of toch niet? van Josina Intrabartolo, uitgeverij Scrivo Media.

Op een dag vertelt Moeder Spin dat ze een nieuwe baan heeft en dat ze daarvoor moeten verhuizen. Spinnetje reageert opgewonden, hij wil wel in het spookhuis wonen om de mensen te laten griezelen. Hij kan niet wachten en gaat al op weg. Onderweg sluiten twee vriendjes aan: Eekhoorn en Hyena.
Samen komen ze op de kermis aan en ze ontdekken meteen het spookhuis. Eekhoorn spring meteen het karretje in, Hyena loopt er voorzichtig achteraan en Spinnetje weet het niet meer. Is dit wel zo leuk?
Gelukkig is daar Moeder Spin, zij weet Spinnetje te troosten.

Spinnetje gaat griezelen …of toch niet? is een prachtig prentenboek om emoties bespreekbaar te maken. Het is een avontuurlijk verhaal waarin kinderen de emoties opgewonden, blij, stoer, verdriet, boos en angst in Spinnetje herkennen. Moeder Spin zorgt voor troost en begrijpt Spinnetje. Zij zorgt ervoor dat hij zelf mag kiezen wat hij wel of niet wil doen! De tekst leest prettig en is goed te begrijpen. Hierbij staan mooie paginagrote illustraties in zachte kleuren. Bijzonder is dat naast de tekeningen gebruik is gemaakt van foto’s. In de illustraties zie je delen van bladeren en houtpatronen terug.

Spinnetje gaat griezelen …of toch niet? is een prentenboek dat kinderen helpt om over hun emoties te praten.

Hooggevoeligheid - prentenboek Draakje Vurig op school

Door Els
Ken je Draakje Vurig al? In het prentenboek Draakje Vurig maak je kennis met hem. Hij is klein, enthousiast, heeft een eigen wil en is hooggevoelig. Verderop op deze pagina lees je meer over dit prentenboek.
Nu is er een nieuw avontuur verschenen: Draakje Vurig op school van Josina Intrabartolo, Janneke van Olphen en Martine Goudappel.



Draakje Vurig zit in een klas met leuke klasgenootjes. Hij doet goed zijn best, want hij wil dat zijn juf hem goed vindt. Op een schooldag komen er veel nieuwe indrukken en prikkels bij hem binnen. Draakje Vurig schrikt als de juf boos wordt en voelt zich schuldig als een van zijn vrienden van het klimrek valt. ’s Middags geeft de juf de kinderen een knutselopdracht en wil Draakje Vurig er echt iets moois van maken. Hij heeft een plan en legt zijn lat extra hoog. Ondertussen stapelt de spanning in zijn lijf op en krijgt Draakje Vurig er hoofdpijn van. Wanneer de schooldag is afgelopen en hij enthousiast zijn werkstuk aan zijn vader wil laten zien, heeft hij even geen tijd voor hem. De spanning is inmiddels zo hoog, die wil eruit. Draakje Vurig ontploft.
Hierna legt vader een arm om Draakje en troost hem, hij vangt hem op. Samen gaan ze rustig naar huis.
Draakje Vurig op school leest prettig, het is op rijm geschreven en is heel herkenbaar voor kinderen. Vooral voor kinderen die moeite hebben om alle prikkels en indrukken die ze op een dag binnen krijgen te verwerken. Het verhaal nodigt uit om hierover te praten.
Ook deze keer zijn de illustraties prachtig. Het gevoel van Draakje wordt goed visueel weergegeven. In het begin zien ze dat het puntje van zijn staart oranje is, maar wanneer hij meer prikkels krijgt, zie je Draakje meer oranje kleuren tot het moment dat hij ontploft.
Voor kinderen zit er achterin het boek een Draakje Vurig spanningsmeter. Deze kunnen ze in elkaar zetten waarna ze hun eigen gevoel hierop kunnen aangeven.
Voor ouders en leerkrachten is er een informatief stuk toegevoegd. Dit geeft je achtergrondinformatie over hooggevoeligheid en hoe je hier met kinderen mee omgaat.
Draakje Vurig op school, een prentenboek dat een goede bijdrage levert om kinderen, ouders en leerkrachten te laten zien dat indrukken en prikkels bij iedereen op een andere manier binnenkomen en verwerkt worden.

Prentenboek Draakje Vurig

Door Els
In mijn klas herken ik ze: de kinderen die iets willen, alles uit de kast halen om hun doel te bereiken, die weinig obstakels willen tegenkomen op hun weg. Toch zit soms niet alles mee en dan ... ze voelen weerstand, het gaat niet lukken en binnenin komt er spanning. Deze hoopt zich op totdat het op een gegeven moment eruit wil en het kind zich onbegrepen voelt en zich verdrietig terugtrekt. Deze kinderen zijn 'hooggevoelig' en willen graag door iedereen begrepen worden. Om dit bespreekbaar te maken in de klas heb ik het prentenboek Draakje Vurig van Josina Intrabartolo, Janneke van Olphen & Martine Goudappel bekeken.

Op een zomerse dag zit Draakje Vurig op het strand. Wanneer hij een eiland in het meer zit liggen krijgt hij ineens een superidee: hij wil een piratenschip bouwen. Hij gaat meteen aan het werk, hij sjouwt en bouwt. In het begin krijgt hij hulp van zijn vriendje Sjoerd. Maar wanneer hij een splinter in zijn vinger krijgt, haakt hij af. Draakje Vurig moet nu alleen verder bouwen en van binnen stijgt zijn gevoel van spanning. Dit stijgt nog meer, wanneer zijn opa langskomt en ook niet enthousiast is over het plan. Dan is zijn piratenschip klaar. Niet helemaal wat hij in zijn hoofd had, maar toch gaat hij het water opzoeken. Zijn moeder wil hem tegenhouden en dan barst de bom. De spanning in zijn lijf is inmiddels zo hoog, die wil eruit. Hij spuwt vuur en zijn schip vat vlam. Gelukkig is daar zijn moeder, die hem rustig opvangt en troost. Zij begrijpt hem en komt op het idee om samen te gaan varen.

Draakje Vurig is een verhaal op rijm dat past bij de belevingswereld van jonge kinderen. De illustraties hierbij maken het gevoel van Draakje zichtbaar. Je ziet hem oranje worden, daarna rood en tot slot donkerrood. Nadat zijn spanning eruit is, zie je een verdrietig draakje. Een draakje dat zichzelf niet helemaal in de hand heeft. Het is fijn om na het voorlezen met kinderen over dit gevoel te kunnen praten en meer inzicht te krijgen in kinderen die extreem gevoelig zijn.
Achterin het boek is een informatief stuk toegevoegd. In eerste instantie voor ouders, die hun kind in Draakje Vurig herkennen, maar ook zeker voor leerkrachten om het kind dat 'hooggevoelig' is beter te begrijpen en te helpen.

Samen spelen - prentenboek Mag ik meedoen?

Het gebeurt vaak. De kinderen spelen buiten en een kleuter komt naar je toe: 'ik mag niet meedoen!' Of 'Ik mag alleen meedoen als ik ook een blauwe jas draag'. Samen spelen is niet altijd makkelijk. In dit heel herkenbare prentenboek zien de kinderen wat het met de ander doet als hij telkens afgewezen wordt. Ze leren ook wat er gebeurt als je iedereen juist wel mee laat spelen. Dan krijg je veel vrienden!

Eend wil graag bij een club. Hij gaat naar leeuw. Leeuw vraagt of eend kan brullen. Dat kan eend niet. Verzoek afgewezen. Eend gaat verder. Misschien mag hij bij de club van Slang? Maar Eend kan niet sissen. Verzoek afgewezen. Eend probeert het bij Olifant, maar ook dat is zonder succes. Uiteindelijk is Eend zo teleurgesteld en zo verdrietig. Hij geeft het op en gooit het over een andere boeg. Hij richt zelf een club op. Iedereen die met hem bij een club wil, mag meedoen! Het wordt de meest populaire club ooit.

Wat een mooi verhaal is Mag ik meedoen? In begrijpelijke, korte zinnen wordt het verhaal verteld voor John Kelly. Het wordt ondersteund met duidelijke, humoristische illustraties van Steph Laberis. Een heel fijn boek om aan de start van het schooljaar voor te lezen of erbij te pakken als het samen spelen in de groep niet zo lekker loopt.

Kindgesprekken

Steeds meer scholen voeren gesprekken met kinderen. Op internet vond ik een handige gesprekshapper met vragen die je tijdens zo'n gesprek kunt stellen. De gesprekshapper is zo'n happertje dat je kunt vouwen. (Ken je het van vroeger?) Je laat een getal noemen, opent en sluit het happertje dit aantal keer en er komt een vraag tevoorschijn. De gesprekshapper is gemaakt voor gesprekken met kleuters, maar natuurlijk ook aan te passen naar oudere kinderen.

De vragen op de gesprekshapper zijn:

- Wat kun je erg goed?
- Wat vind je moeilijk om te doen op school?
- Wat zou je willen veranderen in de klas?
- Wat wil je graag leren?
- Wat vind je niet leuk om te doen in de klas?
- Hoe voel jij je vandaag?
- Met wie zou je wel eens willen afspreken?
- Wat vind je leuk om te doen in de klas?

--> Download de gesprekshapper

Projecten over vriendschap en emoties

Project Omgaan met elkaar

Het project 'Omgaan met elkaar' bevat activiteiten om met kleuters in te gaan op dit thema. Het project richt zich vooral op het creëren van een positief groepsklimaat door middel van gesprekken, spellen en creatieve opdrachten. Een fijn project om te gebruiken tijdens de Week tegen Pesten.
--> Bekijk het project 'Omgaan met elkaar'

Omgaan met elkaar pesten kleuters lesidee

Project Vriendschap - Rikki en zijn vriendjes

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Word ook een vriendje van Rikki en schrijf in zijn vriendenboek!
Dit project over vriendschap is geschreven bij het boek Rikki en zijn vriendjes van Guido van Genechten. Het bevat reken- en taalactiviteiten, activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, een creatieve opdracht en enkele spellen.

--> Bekijk het project 'Rikki en zijn vriendjes'

Project Vriendschap - Wat een geluk dat ik jou gevonden heb!

Herman de haas springt altijd zijn neus achterna,
zijn neus leidt hem deze keer naar iets heel bijzonders!

In het pakket 'Vriendschap' gaat Herman op zoek naar het allerliefste hazenmeisje. Tijdens reken- en taalactiviteiten, creatieve opdrachten en een spelles volg je zijn neus. Vindt Herman zijn liefde? De activiteiten zijn geschreven bij het vertederende boek ‘Wat een geluk dat ik jou gevonden heb’ van Guido van Genechten.
--> Bekijk het lespakket 'Vriendschap'

vriendschap juf anke

Project vriendschap - Twee vechtende eekhoorntjes

Twee eekhoorntjes willen allebei dezelfde dennenappel hebben voor hun wintervoorraad. Het is de laatste die er in het woud te vinden is. Uh-oh, dat wordt ruzie!

Dit project over vriendschap is uit te voeren wanneer het herfst is. Het project bevat namelijk activiteiten over vriendschap en activiteiten over de herfst. In het pakket vind je taal- en rekenactiviteiten, sociaal-emotionele activiteiten, een les spel en beweging, Engels, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek Twee vechtende eekhoorntjes van Rachel Bright en Jim Field.

--> Bekijk het project Twee vechtende eekhoorntjes

Kinderboekenweek 2018 kleuters vriendschap herfst juf Anke project

Het kleurenmonster - kleuren en emoties

Dit is het kleurenmonster.
Hij is vanmorgen met een vreemd gevoel opgestaan.
Hij is in de war en heeft geen idee waarom.

Help het kleurenmonster zich weer fijn te voelen! Ontdek zijn gevoelens en geef ze een plek met de activiteiten uit dit pakket. Het pakket bevat kringactiviteiten, creatieve opdrachten en spellen rondom gevoelens en kleuren bij het boek ‘Het kleurenmonster’ van Anna Llenas.

--> Bekijk het project 'Het kleurenmonster'

Project Vriendschap - Zoevende Zebra

Versterk het groepsgevoel door met de kleuters te praten over vrienden maken en ruzies oplossen, door het maken van een vriendschapsslinger, met Zebra te zoeven in de speelzaal en andere gezellige activiteiten uit het vriendschapsproject 'Zoevende Zebra'.
Dit project is voor Kleuteruniversiteit en uitgeverij Lemniscaat geschreven aan de hand van het mooie, gelijknamige prentenboek van Jenni Desmond.
--> Download 'Zoevende Zebra' gratis op Kleuteruniversiteit

Zoevende Zebra

Project 'Ik ben Harry Vink'

Harry zat zo stil mogelijk en luisterde naar zijn gedachten. Hij had er meer. Hij vond ze leuk. Ben ik de eerste vink die denkt? dacht hij. Ik ben geweldig, dacht Harry.

Maak kennis met Harry Vink, een heel bijzondere vogel. In dit project neem je een kijkje in zijn wereld aan de hand van verschillende activiteiten. Fladder met Harry mee naar de boom, maar … pas op voor het Beest. Luister goed naar de stilte om je heen. Bedenk namen voor Harry’s vinkenvriendjes en ontdek hoe geweldig je zelf bent! Gratis educatief project bij het boek ‘Ik ben Harry Vink’ van Lemniscaat.
--> Download 'Ik ben Harry Vink' op Kleuteruniversiteit

ik ben harry vink lessuggesties

Spellencircuit 'vriendschap'

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Dit spellencircuit bij het boek ‘Rikki en zijn vriendjes’ van Guido van Genechten, bevat gezellige spelletjes om samen met klasgenootjes te spelen. De spellen worden in kleine groepen gespeeld, in en rondom school.

--> Bekijk het spellencircuit 'Vriendschap'

Kinderboekenweek 2018 vriendschap kleuters juf Anke

Groepsvormende activiteiten

Weer naar school - groepsvorming

Start het nieuwe schooljaar goed met de gezellige, groepsvormende activiteiten uit de pakketten 'Een nieuw schooljaar'. De pakketten bevatten een activiteit voor elke dag van de eerste schoolweek. De pakketten zijn verschillend, het maakt niet uit met welk pakket je aan de slag gaat. Pakket 3 bevat als extra reken- en taalactiviteiten voor de tweede week.
Het ene jaar kun je pakket 1 gebruiken, het andere jaar pakket 2 en dan weer pakket 3.
--> Bekijk 'Een nieuw schoojaar' - pakket 1
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 2
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 3

nieuw schooljaar kleuters juf anke groepsvorming

Wensketting
Wensketting maken

Groepsfoto
'Groepsfoto' uit het pakket 'Een nieuw schooljaar'

Rouwverwerking

Mooie prentenboeken over verlies en het omgaan hiermee.

 

 

 





facebook juf Anke