Over Juf Anke

Leuk dat je mijn site bezoekt! Ik ben Anke van Boxmeer, leerkracht van een kleutergroep in Sint-Michielsgestel. Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op jufanke.nl. Ik wil hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast ben ik werkzaam als educatief auteur voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin en Lemniscaat. Dit doe ik samen met Els. In 2017 verscheen ons eerste eigen boek: Spelen met prentenboeken!


Sociaal-emotionele ontwikkeling

Prachtige prentenboeken met een boodschap

Op internet ontdekte ik de prentenboeken van Rachel Bright en Jim Field. Prentenboeken met niet zomaar een verhaal, maar boeken die kinderen iets mee willen geven. Een boodschap, een stukje vertrouwen ...
Ik was heel benieuwd naar deze boeken en vertel je er hier meer over:

Sociaal emotioneel kleuters dapper zijn kleuters vriendschap kleuters sociaal emotioneel kleuters

De leeuw in de muis - dapper zijn

Onder een rots woont een piepkleine muis. Hij is zo klein en piept zo zacht dat de andere dieren hem niet opmerken en soms op hem gaan staan en gaan zitten. Wat vervelend! Bovenop de rots ligt een leeuw. Een heel stoere, trotse leeuw. Hij brult en laat zijn tanden zien. Iedereen ziet hem, iedereen hoort hem en iedereen bewondert hem. Wat zou de kleine muis dat ook graag willen! Kleine muis bedenkt dat hij moet leren grommen. Dan ziet iedereen hem staan. Maar hoe leer je echt grommen? Juist, van een leeuw. Kleine muis zal naar de leeuw moeten gaan, maar eigenlijk durft hij dat helemaal niet. Hij komt uit zijn schaduw en gaat op pad. Nog nooit heeft hij zoiets dappers gedaan. Als de muis bij de leeuw is en de leeuw hem opmerkt, schrikt hij zich rot. Een muis! De leeuw is bang van muizen. Hij schreeuwt en maakt zich klein. Op dat moment voelt de muis zich groot en trots. Je hoeft niet te brullen om iets te bereiken en niet te grommen om sterker te lijken. Je bent niet meer waard als je groot bent en brult.

Ieder mens, ieder dier heeft in zijn binnenste alles in huis: een angstige leeuw en een dappere muis.

Laat maar los, Koala - iets nieuws proberen

Tevreden hangt kleine koala in zijn boom. Hij dut, hij droomt en hij dommelt wat, dag in dag uit. Beneden springt alles wat poten heeft wild in het rond. De tak van koala voelt veilig en vertrouwd. Iets nieuws uitproberen? Voor geen goud! Af en toe vraagt er wel eens iemand 'speel je mee?', maar koala schudt altijd nee. Tot op een dag de boom om dreigt te vallen. Alle dieren staan onder de boom en roepen naar koala: 'Loslaten kleintje, wij zullen je vangen!' Maar koala houdt zich alleen maar steviger vast. Uiteindelijk valt hij en wordt door de andere dieren opgevangen. Voorzichtig laat hij zijn nageltjes los. Wat voelt dat als een opluchting! Wombat vraagt of koala mee wil spelen en deze keer antwoordt hij: 'Ik wil, ik durf en ik kan!'

Het is leuk om iets nieuws te proberen.

Twee vechtende eekhoorntjes - samen delen

Bij Twee vechtende eekhoorntjes schreef ik met Els een project voor Kleuteruniversiteit. Dit project gaat over vriendschap.

De winter komt eraan in het bos. Eekhoorn Eduard wil daar nog niets van weten. Hij leeft met de dag en maakt plezier. Hij legt geen wintervoorraad aan, zoals zijn neefje Reinier heeft gedaan. Hij is al weken druk bezig met het vullen van zijn hol. Op een dag ziet Eduard een lekkere denappel. Die is voor hem, denkt hij. Maar Reinier denkt daar hetzelfde over. Eduard wordt boos. Hij heeft recht op die laatste denappel, want hij heeft nog niets! De neefs krijgen ruzie. Ze gaan vechtend achter de denappel aan. Tot ze in een waterval terecht komen en moeten vechten voor hun leven. Ze helpen elkaar op de kant en ineens lachen ze zich slap. Zoveel ruzie om een denappel! De volgende keer helpen ze elkaar en vechten niet meer. Sindsdien zijn de neefs vrienden en maken samen plezier.

Je bereikt meer als je elkaar helpt.
Plezier moet je delen.

Wolfje wil naar huis - sterk zijn

Wolfje wil naar huis is het nieuwste boek van Rachel Bright en Jim Field.
Het is een ijskoude nacht. De kleine Wolfje, een welp, huilt lang en hard. Hij is dan nog wel klein, maar hij kent geen angst. Hij weet niet van stoppen. Hij wil graag groot zijn! Wolfje voelt zich sterk en stoer. Hij jaagt, hij plaagt en hij ligt op de loer. Als de roedel op zoek moet gaan naar een slaapplek, zegt Wolfje stoer dat hij wel voorop gaat. Maar nee, dat mag hij nog niet. Hij is nog te klein. Wolfje loopt achter de roedel aan. De tocht is lang en zijn lijfje wordt moe. Hij verliest de groep in een sneeuwstorm. Wolfje blijft alleen achter. Met de hulp van heel veel andere dieren komt hij uiteindelijk weer thuis. Wat is dat fijn! Wolfje kruipt dicht tegen zijn moeder aan en laat zich door iedereen vertroetelen. Hij is nog niet groot en dat voelt best fijn!

Wat zijn de illustraties bij Wolfje wil naar huis ontzettend mooi! Het verhaal speelt zich deels 's nachts af en die nacht is zo mooi weergegeven. Het lijkt of de sterren fonkelen, de maan straalt en de zon echt opkomt. Prachtig!

Je hoeft niet meteen alles te kunnen, sterk en stoer te zijn.
Af en toe is even klein zijn best fijn!

De boeken van Rachel Bright zijn op rijm geschreven en prachtig vertaald door Bette Westera. De woordkeuze is geweldig en in sommige boeken zit een leuk woordgrapje. Elk verhaal eindigt met de boodschap die de schijfster mee wil geven.
De illustraties van Jim Field zijn fantastisch! De uitdrukkingen op de gezichten van de dieren zijn heel treffend en ook de sfeer van de illustraties past helemaal bij het verhaal. Deze mooie boeken moet je gewoon gebruiken in je klas. Ze zijn perfect als inleiding op onderwerpen als onzekerheid, angst, vertrouwen en vriendschap.

Mijn boekentips

 

Filosoferen met jonge kinderen

Iedereen kan filosoferen. Al klinkt het misschien moeilijk, jij kan het ook. Het is een aangeboren behoefte om te willen weten hoe het leven in elkaar zit. Kinderen stellen niet voor niets honderden waaromvragen. Je kunt dus ook met jonge kinderen al aan het filosoferen gaan. Hun redeneringen zijn vaak ontroerend, origineel, creatief en ook verbazingwekkend slim.

Het mooie van filosoferen is dat je er, behalve je hoofd, verder niets voor nodig hebt. Zelfs geen kennis. Het hebben van weinig kennis is zelfs een voordeel, want dan kun je zelf bedenken hoe iets in elkaar zit.

Filosoferen is een bijzondere manier om een (kring)gesprek invulling te geven. Kinderen vergroten hierbij hun woordenschat en de mondelinge taalvaardigheid groeit. Ook leren ze beter naar elkaar luisteren, vragen aan elkaar te stellen, onder woorden te brengen wat ze denken, eigen ideeën te uiten en een mening te formuleren. Doordat kinderen elkaar op een andere manier leren kennen, ontstaat er meer begrip voor elkaar. En het leuke is, bij filosoferen is alles goed. Foute antwoorden bestaan niet.
Uit: Praatplaatjes van Fabien van der Ham

Filosoferen begeleiden

Als je aan de slag gaat met filosoferen met jonge kinderen is het belangrijk dat je de juiste vragen weet te stellen en door kunt vragen. Wat deze vragen zijn, lees je verderop. Zelf neem je geen deel aan het gesprek. Je stelt alleen de vragen en geeft beurten. Je neemt een nieuwsgierige houding aan. Realiseer je dat je zelf net zo min precies weet hoe het leven in elkaar steekt en dat je niet alle antwoorden paraat kunt hebben.

Vragen stellen

Wat zijn nu de juiste vragen als je wilt gaan filosoferen? Filosofische vragen zijn vragen waar geen eenduidig antwoord op te geven valt. Uiteindelijk komt het antwoord neer op een mening, maar je kunt die mening wel proberen goed te onderbouwen. Filosoferen kun je over alles wat er maar bestaat. Je kunt zelfs filosoferen over wat er niet bestaat. Het kan gaan over liefde, dieren, God, kunst, wetenschap, spelletjes, ouders, machines en woorden. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er filosofische vragen over bedenken. Wat dacht je van: 'zijn je ouders de baas over jou?' Op het eerste gezicht zeg je misschien ‘ja’, maar wat gebeurt er als je ouders vinden dat je in de sloot moet springen, mag je zelf dan je eigen baas zijn? Hmm, dan ben je misschien toch ook een beetje je eigen baas... Ingewikkeld!

Enkele voorbeelden van vragen:
- Kun je de baas over iemand zijn?
- Kunnen dieren denken?
- Waar was je voordat je geboren werd?
- Als de juf je iets vraagt waar je geen zin in hebt, moet je het dan toch doen?
- Heeft een vlieg gevoel?
- Wat is werk?
- Kan een robot denken?
- Wie is de baas van het heelal?
- Wanneer ben je klaar met leren?

Nadat je een vraag gesteld hebt, kun je het gesprek verdiepen door door te vragen.

Praatplaatjes

Benieuwd naar nog meer vragen om over te filosoferen ging ik op zoek naar materiaal. Ik vond de Praatplaatjes van filosofiejuf Fabien van der Ham. De praatplaatjes zijn kaarten, ter grootte van een kwartetspel, met op de voorkant afbeeldingen en op de achterkant vragen. De vragen zijn zeer divers en interessant. Ik werd er meteen enthousiast van en heb zin om maandag te beginnen! Ik ben benieuwd of de kleuters vinden dat een baas altijd de baas is, waar ze het meest gelukkig van worden, welke mensen ze echt nodig hebben, wat ze zielig vinden en nog veel meer!

Het leuke van deze kaarten is dat bij elke vraag afbeeldingen horen. Zo wordt de vraag visueel voor de kinderen en kunnen ze de kaarten bij bepaalde werkvormen op volgorde leggen.
Bij de vragen zijn namelijk drie werkvormen bedacht:
1. Een voor een - Bij verschillende personen, dieren of voorwerpen wordt dezelfde vraag gesteld.
2. Baas boven baas - Er wordt één vraag gesteld en er worden verschillende personen, dieren of dingen genoemd. De kinderen leggen de kaartjes samen in een bepaalde volgorde, bijvoorbeeld van belangrijk naar onbelangrijk. De kinderen overleggen en discussiëren om tot een volgorde te komen.
3. Welles-nietes - Is het waar of is het niet waar? Is het goed of niet goed? De kinderen leggen de kaartjes bij een afbeelding van een + of een -.

Bij elke vraag staan 'graafvragen' op het kaartje om de vragen nog verder uit te diepen. Super handig!

Ik ben heel enthousiast over de Praatplaatjes. Voortaan gaan mijn kringgesprekken er anders uitzien. Met deze vragen kan ik alle kinderen bij het gesprek betrekken en ook de slimme kleuters worden uitgedaagd. Zelf vind ik het leuk om te filosoferen en ik ben dan ook heel benieuwd naar de antwoorden van de kinderen (want ja, ik mag natuurlijk niks zeggen).

--> Bekijk de Praatplaatjes
--> Bekijk Praatprikkels (voor kinderen vanaf 6 jaar)

filosoferen kleuters

Op de vlucht

Dit schooljaar kreeg ik een vluchteling in de groep. Dit was nieuw bij ons op school. Vol spanning wachtten we wat en vooral wie er komen ging. Sommige kleuters keken ernaar uit en wilden dit nieuwe kind met alles helpen, anderen vonden het spannend en vonden het maar gek, een 'donker' kindje in de groep. Om de kinderen erop voor te bereiden, ging ik op zoek naar een prentenboek over dit onderwerp. Ik vond Op de vlucht van Pimm van Hest en Aron Dijkstra. Op de vlucht vertelt een indrukwekkend verhaal dat aanleiding geeft tot een gesprek.

op de vlucht vluchtelingen prentenboek

Je kunt niet langer blijven
Hier is jouw thuis niet meer
Je vlucht en kijkt nog een keer om
Voor de laatste keer?

Alles achterlaten
Maar knuffel neem je mee

Knuffel houdt je warm
Knuffel geeft je kracht

Midden in de nacht

Midden op de zee
Uit: Op de vlucht

Ademloos luisterden mijn kleuters naar Op de vlucht. Het was muisstil in de groep. Hoewel het boek beter aansluit bij wat oudere kinderen, begrepen de kleuters door de sfeer van de illustraties goed waar dit verhaal over ging. Het is dan ook ontzettend mooi en aangrijpend geschreven.

Op de vlucht gaat over een meisje dat in een land woont waar het oorlog is. Ze voelt zich niet meer veilig en vlucht. In een bootje gaat ze de zee op. In het land waar ze aankomt, is alles nieuw. Een nieuwe taal, ander eten, andere mensen. Vreemden die je welkom heten, 'fijn om jou te zien' of met boze blikken 'Ik wil je hier niet zien'. Van deze laatste zinnen kreeg ik kippenvel en ook de kinderen greep dit aan. Waar ze voor het voorlezen van dit verhaal niet zo positief reageerden, waren ze daarna om: 'Dit kindje is welkom bij ons', 'Ik ga een tekening voor hem maken!'.

Pimm van Hest heeft het verhaal zo mooi geschreven. Met poëtische zinnen laat hij zien hoe het leven voor een vluchteling is. De illustraties maken, samen met de prachtige tekst, dat je af en toe echt even stil bent.

Piekeren - prentenboek Het Zorgendoosje

Kleuters die piekeren. Zich meer zorgen maken dan ze zouden moeten. Ze zijn nog zo jong. Wat wil ik deze kinderen graag helpen! In de boekhandel trok Het Zorgendoosje van Suzanne Chiew en Sean Julian dan ook meteen mijn aandacht. Misschien kan dit boek de piekeraars helpen een stapje te zetten.

Het Zorgendoosje is een lief, aandoenlijk prentenboek. De illustraties zijn zo zacht en zo lief. Daar word je meteen rustig van. Op de voorkant zie je Max. Max maakt zich zorgen. Regelmatig zit hij op zijn denkplek en denkt dan na over allerlei moeilijke, enge dingen. Gelukkig schiet Milly hem te hulp. Ze stelt hem gerust en zegt 'zorgen worden kleiner als je ze met iemand deelt.' En dat klopt! Milly en Max maken samen een doosje. Max kan zijn zorgen opschrijven en in het doosje stoppen. Dan gaan ze misschien niet weg, maar je kunt wel weer leuke dingen doen. Het zorgendoosje komt meteen van pas als Max en Milly met Lara en Alfie gaan spelen. Max durft eigenlijk niet en allerlei nare gedachten komen in hem op. Snel schrijft hij ze op en stopt ze in het doosje. Max kan weer vrolijk spelen. Als Lara even later in paniek raakt, heeft Max een plan. Ook de zorgen van Lara mogen in het doosje!

Het Zorgendoosje is een geruststellend verhaal voor kinderen die zich af en toe zorgen maken. Op een heel begrijpelijke wijze wordt beschreven wat Max met zijn zorgen doet. Voor kleuters die piekeren zullen de problemen van Max zeker herkenbaar zijn. Ze zien dat ze niet de enige zijn en ze krijgen handvatten aangereikt om met hun zorgen om te gaan. Heel fijn! Dus heb je een kleuter in de groep die piekert of maakt je kind thuis zich zorgen? Deel de zorgen en maak een zorgendoosje!

kleuters piekeren zorgen maken

Emoties - prentenboek Spinnetje gaat griezelen …of toch niet?

Door Els
Regelmatig praat ik met mijn kleuters over hun emoties. Om de activiteit te introduceren ben ik altijd op zoek naar een goed prentenboek, waarin verschillende emoties aan bod komen. Ik heb er weer een gevonden: Spinnetje gaat griezelen …of toch niet? van Josina Intrabartolo, uitgeverij Scrivo Media.

Op een dag vertelt Moeder Spin dat ze een nieuwe baan heeft en dat ze daarvoor moeten verhuizen. Spinnetje reageert opgewonden, hij wil wel in het spookhuis wonen om de mensen te laten griezelen. Hij kan niet wachten en gaat al op weg. Onderweg sluiten twee vriendjes aan: Eekhoorn en Hyena.
Samen komen ze op de kermis aan en ze ontdekken meteen het spookhuis. Eekhoorn spring meteen het karretje in, Hyena loopt er voorzichtig achteraan en Spinnetje weet het niet meer. Is dit wel zo leuk?
Gelukkig is daar Moeder Spin, zij weet Spinnetje te troosten.

Spinnetje gaat griezelen …of toch niet? is een prachtig prentenboek om emoties bespreekbaar te maken. Het is een avontuurlijk verhaal waarin kinderen de emoties opgewonden, blij, stoer, verdriet, boos en angst in Spinnetje herkennen. Moeder Spin zorgt voor troost en begrijpt Spinnetje. Zij zorgt ervoor dat hij zelf mag kiezen wat hij wel of niet wil doen! De tekst leest prettig en is goed te begrijpen. Hierbij staan mooie paginagrote illustraties in zachte kleuren. Bijzonder is dat naast de tekeningen gebruik is gemaakt van foto’s. In de illustraties zie je delen van bladeren en houtpatronen terug.

Spinnetje gaat griezelen …of toch niet? is een prentenboek dat kinderen helpt om over hun emoties te praten.

Hooggevoeligheid - prentenboek Draakje Vurig op school

Door Els
Ken je Draakje Vurig al? In het prentenboek Draakje Vurig maak je kennis met hem. Hij is klein, enthousiast, heeft een eigen wil en is hooggevoelig. Verderop op deze pagina lees je meer over dit prentenboek.
Nu is er een nieuw avontuur verschenen: Draakje Vurig op school van Josina Intrabartolo, Janneke van Olphen en Martine Goudappel.



Draakje Vurig zit in een klas met leuke klasgenootjes. Hij doet goed zijn best, want hij wil dat zijn juf hem goed vindt. Op een schooldag komen er veel nieuwe indrukken en prikkels bij hem binnen. Draakje Vurig schrikt als de juf boos wordt en voelt zich schuldig als een van zijn vrienden van het klimrek valt. ’s Middags geeft de juf de kinderen een knutselopdracht en wil Draakje Vurig er echt iets moois van maken. Hij heeft een plan en legt zijn lat extra hoog. Ondertussen stapelt de spanning in zijn lijf op en krijgt Draakje Vurig er hoofdpijn van. Wanneer de schooldag is afgelopen en hij enthousiast zijn werkstuk aan zijn vader wil laten zien, heeft hij even geen tijd voor hem. De spanning is inmiddels zo hoog, die wil eruit. Draakje Vurig ontploft.
Hierna legt vader een arm om Draakje en troost hem, hij vangt hem op. Samen gaan ze rustig naar huis.
Draakje Vurig op school leest prettig, het is op rijm geschreven en is heel herkenbaar voor kinderen. Vooral voor kinderen die moeite hebben om alle prikkels en indrukken die ze op een dag binnen krijgen te verwerken. Het verhaal nodigt uit om hierover te praten.
Ook deze keer zijn de illustraties prachtig. Het gevoel van Draakje wordt goed visueel weergegeven. In het begin zien ze dat het puntje van zijn staart oranje is, maar wanneer hij meer prikkels krijgt, zie je Draakje meer oranje kleuren tot het moment dat hij ontploft.
Voor kinderen zit er achterin het boek een Draakje Vurig spanningsmeter. Deze kunnen ze in elkaar zetten waarna ze hun eigen gevoel hierop kunnen aangeven.
Voor ouders en leerkrachten is er een informatief stuk toegevoegd. Dit geeft je achtergrondinformatie over hooggevoeligheid en hoe je hier met kinderen mee omgaat.
Draakje Vurig op school, een prentenboek dat een goede bijdrage levert om kinderen, ouders en leerkrachten te laten zien dat indrukken en prikkels bij iedereen op een andere manier binnenkomen en verwerkt worden.

Prentenboek Draakje Vurig

Door Els
In mijn klas herken ik ze: de kinderen die iets willen, alles uit de kast halen om hun doel te bereiken, die weinig obstakels willen tegenkomen op hun weg. Toch zit soms niet alles mee en dan ... ze voelen weerstand, het gaat niet lukken en binnenin komt er spanning. Deze hoopt zich op totdat het op een gegeven moment eruit wil en het kind zich onbegrepen voelt en zich verdrietig terugtrekt. Deze kinderen zijn 'hooggevoelig' en willen graag door iedereen begrepen worden. Om dit bespreekbaar te maken in de klas heb ik het prentenboek Draakje Vurig van Josina Intrabartolo, Janneke van Olphen & Martine Goudappel bekeken.

Op een zomerse dag zit Draakje Vurig op het strand. Wanneer hij een eiland in het meer zit liggen krijgt hij ineens een superidee: hij wil een piratenschip bouwen. Hij gaat meteen aan het werk, hij sjouwt en bouwt. In het begin krijgt hij hulp van zijn vriendje Sjoerd. Maar wanneer hij een splinter in zijn vinger krijgt, haakt hij af. Draakje Vurig moet nu alleen verder bouwen en van binnen stijgt zijn gevoel van spanning. Dit stijgt nog meer, wanneer zijn opa langskomt en ook niet enthousiast is over het plan. Dan is zijn piratenschip klaar. Niet helemaal wat hij in zijn hoofd had, maar toch gaat hij het water opzoeken. Zijn moeder wil hem tegenhouden en dan barst de bom. De spanning in zijn lijf is inmiddels zo hoog, die wil eruit. Hij spuwt vuur en zijn schip vat vlam. Gelukkig is daar zijn moeder, die hem rustig opvangt en troost. Zij begrijpt hem en komt op het idee om samen te gaan varen.

Draakje Vurig is een verhaal op rijm dat past bij de belevingswereld van jonge kinderen. De illustraties hierbij maken het gevoel van Draakje zichtbaar. Je ziet hem oranje worden, daarna rood en tot slot donkerrood. Nadat zijn spanning eruit is, zie je een verdrietig draakje. Een draakje dat zichzelf niet helemaal in de hand heeft. Het is fijn om na het voorlezen met kinderen over dit gevoel te kunnen praten en meer inzicht te krijgen in kinderen die extreem gevoelig zijn.
Achterin het boek is een informatief stuk toegevoegd. In eerste instantie voor ouders, die hun kind in Draakje Vurig herkennen, maar ook zeker voor leerkrachten om het kind dat 'hooggevoelig' is beter te begrijpen en te helpen.

Samen spelen - prentenboek Mag ik meedoen?

Het gebeurt vaak. De kinderen spelen buiten en een kleuter komt naar je toe: 'ik mag niet meedoen!' Of 'Ik mag alleen meedoen als ik ook een blauwe jas draag'. Samen spelen is niet altijd makkelijk. In dit heel herkenbare prentenboek zien de kinderen wat het met de ander doet als hij telkens afgewezen wordt. Ze leren ook wat er gebeurt als je iedereen juist wel mee laat spelen. Dan krijg je veel vrienden!

Eend wil graag bij een club. Hij gaat naar leeuw. Leeuw vraagt of eend kan brullen. Dat kan eend niet. Verzoek afgewezen. Eend gaat verder. Misschien mag hij bij de club van Slang? Maar Eend kan niet sissen. Verzoek afgewezen. Eend probeert het bij Olifant, maar ook dat is zonder succes. Uiteindelijk is Eend zo teleurgesteld en zo verdrietig. Hij geeft het op en gooit het over een andere boeg. Hij richt zelf een club op. Iedereen die met hem bij een club wil, mag meedoen! Het wordt de meest populaire club ooit.

Wat een mooi verhaal is Mag ik meedoen? In begrijpelijke, korte zinnen wordt het verhaal verteld voor John Kelly. Het wordt ondersteund met duidelijke, humoristische illustraties van Steph Laberis. Een heel fijn boek om aan de start van het schooljaar voor te lezen of erbij te pakken als het samen spelen in de groep niet zo lekker loopt.

Kindgesprekken

Steeds meer scholen voeren gesprekken met kinderen. Op internet vond ik een handige gesprekshapper met vragen die je tijdens zo'n gesprek kunt stellen. De gesprekshapper is zo'n happertje dat je kunt vouwen. (Ken je het van vroeger?) Je laat een getal noemen, opent en sluit het happertje dit aantal keer en er komt een vraag tevoorschijn. De gesprekshapper is gemaakt voor gesprekken met kleuters, maar natuurlijk ook aan te passen naar oudere kinderen.

De vragen op de gesprekshapper zijn:

- Wat kun je erg goed?
- Wat vind je moeilijk om te doen op school?
- Wat zou je willen veranderen in de klas?
- Wat wil je graag leren?
- Wat vind je niet leuk om te doen in de klas?
- Hoe voel jij je vandaag?
- Met wie zou je wel eens willen afspreken?
- Wat vind je leuk om te doen in de klas?

--> Download de gesprekshapper

Kringactiviteiten bij het thema 'vriendschap'

Samenwerken
Geef de kinderen opdrachten waarbij ze samen iets moeten doen. Gebruik de kaartjes om groepjes te maken om tweetallen te maken voor deze opdrachten.

* Geef twee kinderen vijf teldopjes of knopen. Ze leggen deze voor zich neer. Het ene kind pakt enkele dopjes weg en het andere kind raadt hoeveel er weg zijn.
* Geef twee kinderen een klein voorwerp of afbeelding waarop gerijmd kan worden. Om de beurt noemen de kinderen een rijmwoord. Ze geven het voorwerp of plaatje aan elkaar. Wie dit heeft, heeft de beurt.
* Geef twee kinderen een opdracht die ze samen uitvoeren, bijvoorbeeld geef elkaar vijf keer een high-five, haak in en draai drie rondjes, spreid je benen en laat het andere kind eronderdoor kruipen etc.
* Geef de kinderen een opdracht: Ga op zoek naar iemand die ... Tijdens de weekendkring kan dit bijvoorbeeld iemand zijn die naar opa en oma is geweest. De kinderen lopen door de kring en vragen elkaar wie bij opa en oma is geweest. Zodra ze iemand gevonden hebben, gaan ze zitten. Als iedereen zit, vraag je enkele kinderen wie zij gevonden hebben.

Kijk voor meer werkvormen bij coöperatief leren.

Samen spelen
Doe gezellige groepsvormende spelletjes. Bij deze spelletjes staan het samen spelen, het samen plezier maken en elkaar beter leren kennen centraal. Ideaal voor het thema vriendschap.
--> Naar de groepsvormende spelletjes

Ik hou van kinderen die ...
Ga in de kring staan. Zeg 'Ik hou van kinderen die ...' en voeg hier een uiterlijk kenmerk aan toe, bijvoorbeeld: een spijkerbroek dragen. Alle kinderen met een spijkerbroek gaan staan en lopen naar een andere stoel. Noem hierna een ander kenmerk, bijvoorbeeld 'Ik hou van kinderen die schoenen met een rits dragen'. De kinderen die schoenen met een rits hebben, lopen naar een andere stoel. Wanneer dit goed gaat, maak je het spannend. Jij wilt nu ook een stoel hebben! Geef een opdracht en ga zelf op een stoel die leegkomt zitten. Nu heeft één van de kinderen geen stoel. Hij mag in het midden van de kring gaan staan en een opdracht geven.

Kleurrijke familie - vriendjes op een rij
Gebruik de Kleurrijke familie van Credu.nl. Geef de kinderen opdrachten, waarbij ze de poppetjes als vriendjes op een rij zetten.
- Sorteer de poppetjes op kleur.
- Maak een patroon van twee kleuren en zet het patroon voort.
- Maak een patroon van drie kleuren en zet het patroon voort.
- Zet de poppetjes op volgorde van klein naar groot.
- Sorteer de poppetjes op kleur, grootte en soort.

Er zijn volop boeken over vriendschap te vinden en ook de komende tijd verschijnen er nieuwe titels voor de Kinderboekenweek 2018. Hier tip ik enkele van deze boeken en ik geef er wat ideeën bij voor op school of thuis.

Creatieve opdracht - thema vriendschap

Wij passen bij elkaar!
Print voor elk kind een leeg puzzelstuk. De kinderen tekenen hier zichzelf op (in het geheel of alleen het gezicht). De tekeningen worden ingekleurd of geverfd. Hang de werkjes daarna als één grote puzzel op in het lokaal en hang er een mooie spreuk boven zoals: wij passen bij elkaar!
--> Download het puzzelstuk

wij-passen-bij-elkaar, vriendschap, puzzel, kleuters

vriendschap puzzelstuk

Prentenboeken over vriendschap mét activiteiten

Een schildpad was zijn schildje kwijt
Marjet Huiberts & Carmen Saldana - Gottmer

Een schildpad was zijn schildje kwijt vriendschap kleuters

Ahh, wat een lief boek is dit, Een schildpad was zijn schildje kwijt! Een verdrietige schildpad zoekt overal naar zijn schild. Op de boerderij, bij de rivier, in het bos ... nergens heeft iemand zijn schildje gezien. De schildpad wordt nóg verdrietiger. Hij huilt uren lang. Zo zielig! Tot er een mooi, kleurig vogeltje tevoorschijn komt met een fantastisch idee. De schildpad krijgt niet alleen het allermooiste schild, maar ook een heel fijn vriendje én een hele familie. Wat een geluk!

Dit vertederende prentenboek van Marjet Huiberts (van We hebben er een geitje bij) past helemaal bij het thema vriendschap. Het verhaal dat op rijm geschreven is, leest fijn en de emoties van de schildpad komen er goed in naar voren. De paginagrote illustraties zijn helder, duidelijk en laten het gevoel van de schildpad goed zien. Een prachtig prentenboek dat je ook zeker moet onthouden voor de lente.

Activiteiten bij het boek

* De schildpad zoekt bij de geitenwei en in de varkensstal. Laat de kinderen meer dieren bedenken die op de boerderij wonen. Weten ze ook hoe de jongen van deze dieren heten? En welk geluid de dieren maken? Maak een woordweb of mindmap over 'de boerderij'.
* De schildpad zit op een stronk en huilt urenlang. Vraag de kinderen hoe hij zich voelt. Zijn zij ook wel eens verdrietig? Wanneer? Wat doen ze dan om weer vrolijk te worden? Houd een gesprek over 'verdrietig zijn'.
* De schildpad wringt zich in een oud konijnenhol. Nu lijkt het alsof hij weer een schild heeft. Geef de kinderen een afbeelding van een schildpad zonder schild. Plak deze op een vel papier. Laat ze een schild voor de schildpad maken. Ze mogen zelf bedenken hoe ze dit gaan doen. Leg volop materiaal klaar.
* Opeens hoort de schildpad een zacht gefluit. Wijs één kind aan dat een vogel is. Hij verstopt zich in het lokaal en 'fluit'. De groep wijst in de richting waar het geluid vandaan komt.
* Het vogeltje draagt takjes aan. Laat elk kind buiten een tak zoeken. Verzamel de takken in de kring. Seriëer ze op lengte en vergelijk ze met elkaar. Welke takken zijn kort en welke lang?
* Het werd lente. De vogel legt wel zeven eitjes in het nest. Verzamel zeven kunststof eieren en doe hier telactiviteiten mee.

Boer Boris en de olifant
Ted van Lieshout & Philip Hopman – Gottmer

Boer Boris en de olifant

Het nieuwste deel over boer Boris: Boer Boris en de olifant! Zoals we van Ted en Philip gewend zijn, is ook dit weer een heel verrassend verhaal. Deze keer is het thema 'vriendschap', passend bij de Kinderboekenweek.
Zusje Sam heeft een vriend gevonden: een oilfant. Ze wil hem heel graag houden, maar dat vindt boer Boris niet zo'n goed idee. Een olifant hoort immers niet op een boerderij. Sam bedenkt een plan en vermomt de olifant elke keer als een ander boerderijdier. Want als hij een varken is of een koe dan mag hij toch wel blijven?

Activiteiten bij het boek

* Boer Boris hangt de was op en dan ziet hij het! Wat schijnt daar door het laken heen? Speel een schimmenspel. Hang een wit laken op en zet een bouwlamp neer. Beeld een dier uit en laat de kinderen aan de andere kant van het laken raden welk dier het is.
* Boer Boris zegt dat de olifant niet mag blijven, want hij werkt op een boerderij. Vraag welke dieren op een boerderij wonen. Maak een woordweb over de boerderij.
* Sam vermomt de olifant als een haan. Laat de kinderen een grote olifant tekenen of geef ze een kleurplaat van een olifant. Vraag ze de olifant nu te vermommen. De kinderen kiezen een dier en tekenen kenmerken van dit dier op de olifant. De olifant wordt nu een haan, een varken, een koe, een kat, een zebra of ...?
* In het weiland trekt een treurige optocht voorbij. Ze zoeken de olifant. Verstop een olifant in het lokaal en laat de kinderen hem zoeken. Laat ze met een plaatsbepalend begrip benoemen waar ze hem vonden, bijvoorbeeld achter de kast.
* Sam heeft de olifant keer op keer verkleed. Sluit de Kinderboekenweek af met een verkleedfeestje. Alle kinderen mogen verkleed naar school komen! Doe op deze dag gezellige activiteiten.

Een hoop vrienden samen sterk
Kerstin Schoene - De Eenhoorn

Een hoop vrienden samen sterk

Dit prentenboek over vriendschap sprak me al meteen aan bij het zien van de kaft. Wat een mooie illustratie! In een hoop vrienden - samen sterk zit er 'iets' vast in de modder. De dieren proberen het eruit te trekken. Eerst alleen, dan samen. Steeds meer dieren komen helpen. De grote, de middelgrote en zelfs de kleine dieren. Als iedereen samenwerkt doet het opeens 'PLOP'! Een modderig nijlpaard komt tevoorschijn. Nu is het tijd voor de lezer om te helpen. Het beest moet schoon geschud worden! Dat lukt en het verhaal laat je zien dat je of je nu groot bent of klein, altijd kunt helpen.

Activiteiten bij het boek

* Houd een touwtrekwedstrijd. Kijk eens of het lukt om één iemand tegen meerdere anderen te laten trekken. Wat gebeurt er? Varieer in het aantal mensen dat aan elke kant van het touw staat.
* Neem de speelfiguren van dieren erbij. Vraag de kinderen ze te groeperen op 'groot', 'middelgroot' en 'klein'. Pak drie dieren van verschillende grootte en laat ze op een rij van groot naar klein zetten.
* Maak een modderig kunstwerk. Geef de kinderen een kleurplaat van een nijlpaard of laat ze zelf een nijlpaard tekenen. Maak het nijlpaard modderig door er bijvoorbeeld met een donkere kleur vingerverf op te kleuren.
* Houd een modderdag! Spuit met een tuinslang water in de zandbak of doe water in de zandtafel, zodat de kinderen volop met modder kunnen spelen.
* Bedenk een spel dat je alleen samen kunt spelen. Heb samen plezier. Denk aan tikkertje, verstoppertje, Schipper mag ik overvaren?, staarttikkertje.

Panda wil een vriendje
Jonny Lambert – Veltman Uitgevers

In Panda wil een vriendje van Jonny Lambert ontmoet je Panda, helemaal alleen in het bos. Hij wil graag een vriendje. Wanneer hij een andere panda ziet, vraagt hij zich af hoe hij vriendjes moet maken. Kunnen andere dieren dat hem leren? Op zijn pad ziet hij flamingo’s, maki’s, blauwvoetgenten en een pauw. Maar deze dieren kunnen hem niet echt helpen. Uiteindelijk hoeft hij zelf niks te doen. Terwijl hij zit te eten komt een andere Panda naar hem toe en is een vriendschap snel gemaakt!

Een prachtig vormgegeven boek met zilverkleurige pagina's met een warm verhaal over vriendschap, waarin je ontdekt dat het belangrijk is om bij jezelf te blijven.

Activiteiten bij het boek

* Houd een gesprekje over vriendschap. Hebben de kinderen vrienden en wat doen ze met hun vrienden?
* Kies een klasgenootje uit en doe samen de bewegingen die in het verhaal voorkomen: dans als de flamingo's, spring op en neer als de maki’s of marcheer als de blauwvoetgenten. Bedenk daarna een beweging die je samen doet.
* Knutsel een cadeautje voor je vriendje.
* Panda gaat op pad. Welke dieren komt hij tegen? Bedenk allemaal dieren.
* Op het eind van het verhaal eet Panda met een andere Panda samen. Kies een vriendje uit en speel samen een spelletje, bouw samen in de bouwhoek of maak samen een knutselwerkje.

Iedereen is welkom, wie je ook bent ...
Patricia Hegarty/Greg Abbott – Veltman Uitgevers

Wat een prachtige titel voor een prentenboek Iedereen is welkom, wie je ook bent ... Het verhaal begint met een muis, die midden in het bos staat te dromen over een groot huis. Hij ontmoet een kikker, die zijn vijver kwijt is. Muis ontvangt hem met open armen en samen bouwen ze een huis. Terwijl ze aan het werk zijn, komen er steeds meer dieren bij. Iedereen is welkom, het maakt niet uit wie ze zijn. Konijnen en een grote beer… samen tillen ze mee. Aan het eind is het huis klaar en wonen alle dieren gezellig bij elkaar!
Het verhaal is speels neergezet op pagina’s van verschillend formaat. De stukjes rijmen, zodat kinderen uitgelokt worden om zelf een zin ‘af te maken’ met een rijmwoord. De illustraties zijn lief, in zachte kleuren zijn de dieren getekend. Ware pareltjes. Het boek kan uitstekend als uitgangspunt dienen voor als er een nieuwe leerling in de groep komt. Iedereen is toch welkom in de groep?

Activiteiten bij het boek

* Het verhaal begint met een muis. Hij ontmoet kikker. Kijk met de kinderen welke dieren er aansluiten. Kunnen ze de dieren allemaal onthouden?
* Ook jij mag een huis gaan bouwen. Hoe ziet jouw droomhuis eruit? Laat kinderen hun droomhuis tekenen, knutselen met kosteloos materiaal of bouwen in de bouwhoek.
* Het verhaal is rijmend. Bied een rijmwoord aan. Kunnen de kinderen hierop rijmen. Suggesties: muis, beer, mus, vos, das.
* Houd een gesprek over hoe je eruit ziet, dat iedereen verschillend is, over de kwaliteiten die iedereen heeft. Dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet, dat iedereen zijn bijdrage kan leveren.
* Benoem de kamers in huis. Maak een kamer voor een dier van een schoenendoos en stapel de dozen op elkaar tot een huis.
* Geef de kinderen een fotolijstje en laat ze hier al hun vrienden in tekenen. Schrijf erbij: Iedereen is welkom.
* Laat kinderen op zoek gaan naar foto’s van mensen en hiervan een collage maken. Hoe zien ze eruit?

De nacht van de vallende ster
Amy Hest & Jenni Desmond - Lemniscaat

Nijn heeft een blauw huis en Hond een rood huis. Ze wonen allebei aan een andere kant van het hek. Ze zien elkaar vaak, maar geen van beiden zegt 'hallo' of 'hoi' of 'Leuk om je te zien.' Nijn zou het leuk vinden als Hond een fijne vriend krijgt en Hond zou het gezellig vinden voor Nijn als ze een vriend krijgt.
Op een nacht kijken Hond en Nijn naar de sterren. Ze zien een vallende ster. Ze gaan beiden terug naar hun huis en denken na. Ze denken lang na. En dan ... gaan er twee deuren tegelijk open. Nijn en Hond worden allerbeste vrienden.

De nacht van de vallende ster is een lief en warm boek over vriendschap. Het boek is duidelijk geschreven. Wat hij het ene dier gebeurt, gebeurt bij het andere ook, wat voor de kinderen voor voorspelbaarheid zorgt. Ze vinden het altijd leuk als ze al weten wat er gaat gebeuren. Nijn en Hond worden uiteindelijk vrienden en dan klopt het hele verhaal. Een mooi verhaal dat helemaal past bij de Kinderboekenweek 2018.

Activiteiten bij het boek

* Nijn en Hond wonen allebei aan een andere kant van het hek. Leg twee vellen groen Engels karton in de kring. Dit zijn de tuinen van Nijn en Hond. Zet er een hek tussen. Laat de kinderen de ene tuin inrichten met bloemen of bomen en laat ze de andere tuin hierna op precies dezelfde manier inrichten.
* Binnen staan een tafel om aan te eten, een bed om in te slapen en een lamp om bij te lezen. Zet poppenhuismeubels in de kring. Leg een bruin vel papier neer. Laat de kinderen het huis van Nijn inrichten. Vertel ze waar wat moet staan of laat ze dit doen aan de hand van een plattegrond. Teken deze voorafgaand aan deze activiteit.
* Nijn heeft een blauw huis en Hond een rood huis. Laat de kinderen blauwe en rode voorwerpen verzamelen.
* Seizoenen komen. Seizoenen gaan. Vraag de kinderen welke seizoenen er zijn. Hoe ziet het er buiten uit in deze seizoenen? Hoe zouden de tuintjes van Nijn en Hond er dan uitzien? Leg enkele voorwerpen die bij één van de seizoenen passen in de kring en laat de kinderen vertellen wat bij welk seizoen hoort.
* Hond en Nijn kijken naar de sterren. Leg sterren in de kring en doe hier telactiviteiten mee. Eén ster is een vallende ster. Haal deze ster weg. Hoeveel sterren zijn er nu nog?
* Nijn en Hond zijn de allerbeste vrienden. Houd een gesprek over 'vriendschap'. Heb jij een allerbeste vriend? Wat doe je met een allerbeste vriend?

Kever en de beer
Patricia Hegarty/Carmen Saldana – Veltman Uitgevers

Wat doe jij als je onverwacht bezoek krijgt? In Kever en Beer krijgt Beer bezoek van Kever, die onderdak zoekt. Maar Beer wil een dutje doen en probeert de onverwachte gast weg te jagen. Helaas, lukt dat niet één, twee, drie. Uiteindelijk is het de oude wijze Uil die raad heeft. Hij kent wel iemand die de Kever graag onderdak geeft.

Het thema vriendschap staat in Kever en Beer centraal. Het verhaal is op rijm verteld, waarbij enkele uitroepen vetgedrukt eruit springen. De illustraties zijn prachtig. De grote beer en het kleine rode kevertje komen goed tot hun recht

Activiteiten bij het boek

* In het bos klonk een zoemend geluid. Kun jij zoemen? Welke geluiden kun je nog meer maken?
* Een kleine gestreepte Kever landde op Beers snuit. Kijk in het boek waar Kever is en benoem zijn plaats met een plaatsbepalend begrip. Oefen daarna de plaatsbepalende begrippen: op, in, onder, boven, tussen, over, achter, voor enz.
* Kever wil graag in de vacht van beer kruipen. Bedenk waar jij graag ‘in’ wil kruipen.
* Teken een kever met zwarte wasco. Kleur de Kever daarna met waterverf in.
* Geef de kinderen een woord waarop ze kunnen rijmen.
* Beer heeft een warme vacht. Wat doe jij om het warm te krijgen?

Downloads bij het thema 'vriendschap'

Vriendjes! - dobbelbladen

1 - Gooi met de dobbelsteen en ga naar je vriendjes! De kinderen gooien met de dobbelsteen, tellen de ogen en kleuren net zoveel stippen als ogen. Ze gaan door tot ze bij de vriendjes op het hinkelpad zijn.
Tip! Lamineer het dobbelblad of stop het in een plastic hoes. De kinderen lopen met een (Playmobil)poppetje over het pad.

--> Download het dobbelblad

vriendschap kinderboekenweek kleuters

2 - Lamineer het spelblad of steek het in een hoesje. De kinderen gooien met de dobbelsteen. Ze bedekken het getal dat ze gooien met een knoop, fiche of diamant. Ze gaan door tot alle hartjes bedekt zijn.
Er zijn twee niveau's:
- dobbelen met één dobbelsteen (de getallen één tot en met zes)
- dobbelen met twee dobbelstenen (de getallen twee tot en met twaalf)

--> Download de dobbelbladen

Vriendschap - letterbladen

Ga op zoek naar de 'v' van vriendschap. Deze download bevat twee werkbladen. Eén waarbij de kinderen de letter v herkennen tussen andere letters en één waarbij ze goed luisteren naar de beginklank in een woord. Is dit de v-klank of niet?

--> Download de letterbladen

Groepjes maken - kaartjes voor samenwerkend leren

Handige kaartjes voor het maken van groepjes. Met deze kaartjes vorm je snel tweetallen, drietallen of viertallen. De kinderen gaan op zoek naar hun 'maatje(s)'. Het toeval bepaalt bij wie ze in het groepje komen. De groepjes zullen elke keer van samenstelling verschillen.
Print de kaartjes dubbelzijdig, knip ze uit en lamineer ze. Leg ze in je lokaal, zodat je ze altijd kunt gebruiken.

--> Download de kaartjes 'groepjes maken'

Projecten met een sociaal-emotioneel thema

Project Kikker is Kikker

Kikker kon zwemmen en springen als de beste.
Maar hij kon niet vliegen, zoals Eend. En niet lezen, zoals Haas.
En geen taarten bakken, zoals Varkentje.

Dit pakket van Kleuteruniversiteit bevat sociaal-emotionele activiteiten, reken- en taalactiviteiten, creatieve opdrachten en spel- en bewegingslessen bij het boek Kikker is Kikker van Max Velthuijs. Spelenderwijs leren de kinderen dat ze goed zijn zoals ze zijn en elkaar zo te accepteren.

--> Bekijk het project 'Kikker is Kikker'

Kikker is Kikker project kleuters sociaal-emotioneel jezelf zijn

Project Kikker en de vallende ster

‘Als je een vallende ster ziet, dan mag je een wens doen,’ zei Haas.
Allemaal zagen ze een ster vallen. Behalve Kikker, die net de verkeerde kant op keek.
Eerst was Kikker verdrietig. Maar toen bedacht hij hoe hij zijn vrienden gelukkig kon maken.
En ook zijn vrienden hadden een plan …

Dit pakket van Kleuteruniversiteit bevat reken- en taalactiviteiten, sociaal-emotionele activiteiten, een muziekles, een spel- en bewegingsles, een les ontdekkend leren en een creatieve opdracht bij het boek Kikker en de vallende ster naar Max Velthuijs.

--> Bekijk het project 'Kikker en de vallende ster'

Kikker en de vallende ster project kleuters sockaal-emotioneel

Project Omgaan met elkaar

Het project 'Omgaan met elkaar' bevat activiteiten om met kleuters in te gaan op dit thema. Het project richt zich vooral op het creëren van een positief groepsklimaat door middel van gesprekken, spellen en creatieve opdrachten. Een fijn project om te gebruiken tijdens de Week tegen Pesten.
--> Bekijk het project 'Omgaan met elkaar'

Omgaan met elkaar pesten kleuters lesidee

Project Vriendschap - Rikki en zijn vriendjes

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Word ook een vriendje van Rikki en schrijf in zijn vriendenboek!
Dit project over vriendschap is geschreven bij het boek Rikki en zijn vriendjes van Guido van Genechten. Het bevat reken- en taalactiviteiten, activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, een creatieve opdracht en enkele spellen.

--> Bekijk het project 'Rikki en zijn vriendjes'

Gratis! Getalkaarten bij 'Rikki en zijn vriendjes'

Voor Kleuteruniversiteit maakten wij een project en een spellencircuit bij Rikki en zijn vriendjes van Guido van Genechten. Speciaal voor de Kinderboekenweek maakte ik een gratis download met getalkaarten. Leuk ter aanvulling op deze pakketten!

--> Download de getalkaarten op de site van Kleuteruniversiteit
de getalkaarten komen er spoedig aan! Houd de site in de gaten.

Hier vind je enkele ideeën met deze kaarten:
* Deel de kaarten uit. Vertel de kinderen dat zij vriendjes van Rikki zijn. Kunnen ze in de volgorde van de getallenrij gaan staan? Als de rij gevormd is, geef je de vriendjes opdrachten, zoals: vriendje vijf zwaait, vriendje acht draait een rondje, vriendje zeven geeft vriendje drie een hand.
* Print de kaarten twee keer. Deel ze aan de kinderen uit. Vraag ze op zoek te gaan naar hun maatje (het kind met hetzelfde getal). De maatjes mogen samen spelen tijdens de werkles.
* Geef elk kind een getalkaart. De kinderen gaan staan. Neem een getal in gedachte. Geef hierna aanwijzingen:
- het getal is meer dan vier (de kinderen met een getal lager dan vier, gaan zitten).
- het getal is lager dan vijftien (de kinderen met een getal hoger dan vijftien gaan zitten).
- het getal is een buurgetal van zes (vijf en zeven blijven staan).
- na dit getal komt acht (zeven blijft over).
* Laat de kinderen de getalkaarten in de volgorde van de getallenrij neerleggen. De kinderen zijn konijnen. Ze springen langs de getallen. Geef ze opdrachten zoals 'sla de vijf over', 'spring met sprongen van twee', 'spring achteruit en tel daarbij terug'.
* Geef elk kind een getalkaart. Ga naar de speelzaal en maak twee groepen. Houd een wortelsoeprace. Van elke groep rent het eerste kind naar de overkant. Hier doet hij evenveel oranje dopjes als het getal op zijn kaart in een pan, dan rent hij terug en tikt het volgende kind aan. Hij rent naar de overkant. Ga zo verder. Jij controleert bij de pan of de dopjes juist geteld worden.
* Maak een rekenhoek met de getalkaarten en wortels. De kinderen leggen het juiste aantal wortels (of oranje dopjes) bij elke kaart. Vraag waar de meeste wortels liggen en waar de minste. Kunnen de kinderen de groepjes wortels in de volgorde van de telrij leggen?
* Leg de getalkaarten in de rekenhoek of huishoek. Zorg voor een groot vel bruin papier. Rikki houdt ontzettend van wortels. Hij heeft ze in zijn moestuin gezaaid. Laat de kinderen wortels op het bruine vel papier 'zaaien'. Ze doen dit aan de hand van de getalkaarten. Hierna mag een ander kind wortels oogsten. Hij pakt één getalkaart en pakt dit aantal wortels.
* Rikki maakt wortelsoep. Tover de huis hoek om tot het huis van Rikki. Zorg voor keukenspullen, een grote pan en wortels. De kinderen trekken een getalkaart en doen dit aantal wortels in de pan voor de soep.

Project Vriendschap - Wat een geluk dat ik jou gevonden heb!

Herman de haas springt altijd zijn neus achterna,
zijn neus leidt hem deze keer naar iets heel bijzonders!

In het pakket 'Vriendschap' gaat Herman op zoek naar het allerliefste hazenmeisje. Tijdens reken- en taalactiviteiten, creatieve opdrachten en een spelles volg je zijn neus. Vindt Herman zijn liefde? De activiteiten zijn geschreven bij het vertederende boek ‘Wat een geluk dat ik jou gevonden heb’ van Guido van Genechten.
--> Bekijk het lespakket 'Vriendschap'

vriendschap juf anke

Project vriendschap - Twee vechtende eekhoorntjes

Twee eekhoorntjes willen allebei dezelfde dennenappel hebben voor hun wintervoorraad. Het is de laatste die er in het woud te vinden is. Uh-oh, dat wordt ruzie!

Dit project over vriendschap is uit te voeren wanneer het herfst is. Het project bevat namelijk activiteiten over vriendschap en activiteiten over de herfst. In het pakket vind je taal- en rekenactiviteiten, sociaal-emotionele activiteiten, een les spel en beweging, Engels, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek Twee vechtende eekhoorntjes van Rachel Bright en Jim Field.

--> Bekijk het project Twee vechtende eekhoorntjes

Kinderboekenweek 2018 kleuters vriendschap herfst juf Anke project

Gratis! Download bij 'Twee vechtende eekhoorntjes'

Deze Kinderboekenweek gaan wij aan de slag met het project Twee vechtende eekhoorntjes van Kleuteruniversiteit. Voor iedereen die ook met dit project werkt, maakte ik deze gratis download.

De download bevat dobbelbladen waarin de neefjes Eduard en Reinier naar de dennenappel racen. Wie krijgt hem het eerst te pakken? De kinderen oefenen het synchroon tellen, de getalbeelden op de dobbelsteen, het maken van eenvoudige optelsommen, het herkennen van getalsymbolen, het omgaan met een wedstrijdelement en de kleuren.

Print een dobbelblad naar keuze voor elk kind, zodat de kinderen de vakken in kunnen kleuren of lamineer de bladen / steek ze in een hoesje. De kinderen leggen nootjes op de vakken en de bladen kunnen vaker gebruikt worden én hoeven niet zo vaak geprint te worden.

Veel plezier!

--> Download de dobbelbladen bij 'Twee vechtende eekhoorntjes'

Het kleurenmonster - kleuren en emoties

Dit is het kleurenmonster.
Hij is vanmorgen met een vreemd gevoel opgestaan.
Hij is in de war en heeft geen idee waarom.

Help het kleurenmonster zich weer fijn te voelen! Ontdek zijn gevoelens en geef ze een plek met de activiteiten uit dit pakket. Het pakket bevat kringactiviteiten, creatieve opdrachten en spellen rondom gevoelens en kleuren bij het boek ‘Het kleurenmonster’ van Anna Llenas.

--> Bekijk het project 'Het kleurenmonster'

Project Vriendschap - Zoevende Zebra

Versterk het groepsgevoel door met de kleuters te praten over vrienden maken en ruzies oplossen, door het maken van een vriendschapsslinger, met Zebra te zoeven in de speelzaal en andere gezellige activiteiten uit het vriendschapsproject 'Zoevende Zebra'.
Dit project is voor Kleuteruniversiteit en uitgeverij Lemniscaat geschreven aan de hand van het mooie, gelijknamige prentenboek van Jenni Desmond.
--> Download 'Zoevende Zebra' gratis op Kleuteruniversiteit

Zoevende Zebra

Project 'Ik ben Harry Vink'

Harry zat zo stil mogelijk en luisterde naar zijn gedachten. Hij had er meer. Hij vond ze leuk. Ben ik de eerste vink die denkt? dacht hij. Ik ben geweldig, dacht Harry.

Maak kennis met Harry Vink, een heel bijzondere vogel. In dit project neem je een kijkje in zijn wereld aan de hand van verschillende activiteiten. Fladder met Harry mee naar de boom, maar … pas op voor het Beest. Luister goed naar de stilte om je heen. Bedenk namen voor Harry’s vinkenvriendjes en ontdek hoe geweldig je zelf bent! Gratis educatief project bij het boek ‘Ik ben Harry Vink’ van Lemniscaat.
--> Download 'Ik ben Harry Vink' op Kleuteruniversiteit

ik ben harry vink lessuggesties

Peuterproject Gonnie & vriendjes in ganzenpas

Gonnie is een gansje. Een klein, geel gansje met rode lievelingslaarsjes en héél veel vriendjes.

Maak kennis met Gonnie en haar vriendjes. De activiteiten in dit pakket zijn geschreven bij het boek ‘Gonnie & vriendjes in ganzenpas’ van Olivier Dunrea. Het pakket is geschikt voor de Kinderboekenweek 2018 en voor dierendag. Te gebruiken op de peuterspeelzaal, in de eerste kleuterklas, het asielzoekerscentrum of op het kinderdagverblijf.

--> Bekijk het peuterproject 'vriendschap'

Spellencircuit 'vriendschap'

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Dit spellencircuit bij het boek ‘Rikki en zijn vriendjes’ van Guido van Genechten, bevat gezellige spelletjes om samen met klasgenootjes te spelen. De spellen worden in kleine groepen gespeeld, in en rondom school.

--> Bekijk het spellencircuit 'Vriendschap'

Kinderboekenweek 2018 vriendschap kleuters juf Anke

Groepsvormende activiteiten

Weer naar school - groepsvorming

Start het nieuwe schooljaar goed met de gezellige, groepsvormende activiteiten uit de pakketten 'Een nieuw schooljaar'. De pakketten bevatten een activiteit voor elke dag van de eerste schoolweek. De pakketten zijn verschillend, het maakt niet uit met welk pakket je aan de slag gaat. Pakket 3, 4 en 5 bevatten als extra reken- en taalactiviteiten voor de tweede week.
Je kunt de pakketten per jaar afwisselen.
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 1
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 2
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 3 (Hoera, naar school!)
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 4 (Willewete Naar school)
--> Bekijk 'Een nieuw schooljaar' - pakket 5 (Kolletje gaat naar school)

nieuw schooljaar kleuters juf anke groepsvorming

Wensketting
Wensketting maken

Groepsfoto
'Groepsfoto' uit het pakket 'Een nieuw schooljaar'

--> Lees hier meer over groepsvorming

Rouwverwerking

Mooie prentenboeken over verlies en het omgaan hiermee.

 

 

 



facebook juf Anke