juf-Anke, lesidee, kleuters, kleutergroep, onderwijs, basisschool-Roald-Dahl
Over Juf Anke

Leuk dat je mijn site bezoekt! Ik ben Anke van Boxmeer, leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel. Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op jufanke.nl. Ik wil hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast ben ik werkzaam als (educatief) auteur voor Kleuteruniversiteit, verschillende vakbladen en uitgeverijen. Ook schreef ik mee aan twee boeken: Hallo allemaal! en Spelen met prentenboeken.



Voorleesdagen 2022 | Lesideeën voor kleuters

Van 26 januari tot en met 5 februari zijn de Nationale Voorleesdagen 2022. Dit jaar staat het prentenboek Maar eerst ving ik een monster vanTjibbe Veldkamp en Kees de Boer centraal. Ook is er aandacht voor negen andere boeken die de Prentenboek TopTien compleet maken.

Over Maar eerst ving ik een monster

Dit is een kort verhaal. Waarom is het kort? Omdat het bedtijd is. Het verhaal gaat over jou. Jij ging slapen. En toen was het verhaaltje alweer uit. Ja… maar eerst ving ik een monster ...

Het jongetje dat eigenlijk naar bed moet, verzint een monster dat hij nog moet vangen voor hij kan gaan slapen. En nog een en nog een. Er komen steeds meer monsters bij. De verteller die het jongetje naar bed brengt, doet steeds pogingen om het verhaal af te ronden, maar dat valt zo niet mee.


Prentenboek TopTien

Boeken uit de Prentenboek TopTien Nationale Voorleesdagen 2022


Lesideeën bij Maar eerst ving ik een monster

Gevangen!
Hm, ik zie het. Jij vangt een monster.

Teken monsterogen op een kleine bal. Neem een parachute erbij en ga er met de kinderen omheen staan. Gooi de bal, het monster, op de parachute. Probeer het monster te vangen door het in het gat van de parachute te laten vallen.

De soldaat
Een soldaat neemt dat monster mee.

Maak getalkaarten voor de helft van de kinderen met daarop getalsymbolen. Maak voor de andere helft kaarten met getalbeelden zoals de dobbelsteenstructuur. Elk getalsymbool komt nu overeen met een getalbeeld. Verdeel de kaartjes. De helft van de kinderen is monster. Zij hebben een kaartje met een getalbeeld. De andere helft is soldaat en heeft een kaartje met een getalsymbool. De kinderen lopen rond. De soldaten gaan op zoek naar hun monster. Dat is het monster met het getalbeeld dat overeenkomt met hun getalsymbool. Ze arresteren het monster en leiden hem naar zijn plek. Herhaal de activiteit. Geef de kinderen een ander kaartje.
Variatie Gebruik kaartjes met letters (de kinderen gaan op zoek naar diezelfde letter), letters en woorden (de kinderen met een letter gaan op zoek naar kinderen met een woord met die beginletter), rijmwoorden of afbeeldingen (de kinderen gaan op zoek naar diezelfde afbeelding).

Op pad met een lasso
Hm, ik zie het. Jij vangt nog meer monsters.

Schrijf letters of cijfers met stoepkrijt op de speelplaats. Teken daar kleine, eenvoudige monsters omheen. Geef elk kind een stuk touw (een kort springtouw). Noem een letter of cijfer. De kinderen kijken goed en als ze die letter of dat cijfer zien, vangen ze het met het touw als lasso.

Het leger
Het leger komt die monsters halen. De soldaten zeggen: ‘Nu is het afgelopen, jongeman! Monsters vangen is óns werk.’

Teken monsters op gekleurde vellen papier en knip ze uit. Leg een lasso neer en leg daar enkele monsters in. Vraag hoeveel monsters de jongen heeft gevangen. Leg er een monster bij en vraag hoeveel het er nu zijn. Varieer door het aantal monsters telkens te veranderen, er een monster bij te leggen of een monster weg te nemen.

Nog meer monsters
Want de soldaten zijn eigenlijk ook monsters.

Zorg voor hoeden, sjaals, vuilniszakken, kleden, handschoenen, mutsen, petten en knutselmateriaal. Laat de kinderen de vuilniszakken omtoveren tot monsterlijven door uit papier driehoeken te knippen en die als schubben op te plakken, door haren te knippen van wol en die op te plakken, door van repen papier muizentrappen te maken en die als extra armen en poten aan het lijf te bevestigen. Knip gaten in de vuilniszak, zodat die als een T-shirt gebruikt kan worden. De kinderen trekken het monsterlijf aan en kleden zich verder aan met de attributen die klaarliggen. Zo worden ze een monster. Maak foto’s van de monsters.

Een monster-gevangenis
Alle monsters zijn gevangen. De gewone monsters en de soldaten-monsters!

Kijk in het boek Maar eerst ving ik een monster waar de jongen de monsters heeft opgesloten. Kunnen de kinderen iets bedenken om de monsters in op te sluiten? De kinderen gaan met bouw- of constructiemateriaal aan de slag, ze kleien, kleuren, tekenen of knutselen. Bekijk elkaars monstergevangenissen.

Ontsnapt!
Ik zie het. De monsters ontsnappen.

De kinderen spelen dat zij de monsters zijn. Ze ontsnappen uit de monster-gevangenis en bewegen vrij door de ruimte. Geef ze opdrachten met plaatsbepalende begrippen.
Suggesties:
- Dans op je stoel.
- Verstop je achter een kast.
- Ga onder een tafel zitten.
- Kniel voor je stoel.
- Ga naast een ander monster staan.

De monsters vangen jou!
Oh-oh, ik zie het: de monsters vangen jou.

Kijk in het boek Maar eerst ving ik een monster naar de monsters die de jongen vangen. Vertel dat de monsters trek hebben in een van de kinderen. Speel dat jij een monster bent en zeg een naam van een kind in losse klanken. Het kind dat zijn naam hoort, verbergt zich zo snel mogelijk onder of achter zijn stoel. Jij loopt intussen op dat kind af. Lukt het jou om het kind te vangen of is het kind het monster te snel af? De groep mag helpen bij het raden van de naam.

Einde!
Maar dat is geen léúk einde! Kun je de monsters niet nog één keertje vangen? Vooruit dan… Ik vang de boze elfjes en juf Knijper en ALLE monsters…

Blader in het boek Maar eerst ving ik een monster naar de bladzijde waarop de jongen alle monsters nog eens heeft gevangen. Bekijk de monsters en vraag hoe een monster eruitziet. Wat zijn zijn kenmerken? (schubben, lange haren, scherpe tanden, felle kleuren, klauwen, meerdere ogen, stekels, opvallende staarten, voelsprieten…) De kinderen tekenen hun eigen monster. Dat doen ze met zwarte wasco. Ze kleuren hun monster in met waterverf in felle kleuren. Als de monsters droog zijn, worden ze uitgeknipt. Hang een touw als lasso op of leg het op een tafel. Hang of leg de monsters in de lasso. Ze zijn gevangen!

Nog een keer
En is het verhaal nu eindelijk uit? Ja, maar je leest het nog een keer voor.

De jongen ligt in bed, maar hij is nog niet van plan te gaan slapen. Met het monster onder zijn bed speelt hij een spel. De jongen verzint iets en het monster zegt hem na. Noem een woord en vraag de kinderen dat te herhalen. Breid het uit naar twee of meer woorden en vervolgens (korte) zinnen. Suggesties:
- monster
- bedtijd
- lasso, soldaat
- leger, gevangen
- elfje, juf Knijper
- Ik vang een monster.
- Een soldaat neem het monster mee.
- De monsters zitten in de gevangenis.
- Alle monster ontsnappen.
- Het verhaal is uit.

Lesideeën bij De ridder zonder billen

Het fantastische, super grappige prentenboek De ridder zonder billen staat in de Prentenboek TopTien. Bij dit boek schreef ik een project voor Kleuteruniversiteit. Ook is er een project bij het vervolg beschikbaar: De prins zonder billen.

Er was eens een ridder zonder billen.
Die was verdrietig, want het liefst zou hij willen
dat hij een prins werd en niet voor heel even,
maar voor een lang en gelukkig leven.

Het project De ridder zonder billen bevat taal- en rekenactiviteiten, muzieklessen, een spel en bewegingsles en suggesties voor de spelhoek bij het boek De ridder zonder billen van Levina van Teunenbroek en Charlotte Bruijn.

--> Bekijk 'De ridder zonder billen'

de-prins-zonder-billen, project, kleuters, prins, koningsdag

Downloads voor de Voorleesdagen

De downloads voor 2022 volgen ...

Kralenplankvoorbeelden Coco kan het

Dit kralenplankenpakket bevat kralenplankvoorbeelden bij het boek Coco kan het. In het pakket vind je de klassieke kralenplankvoorbeelden, een opdracht waarbij de kinderen moeten spiegelen en een 'Kraak de code' waarbij het coderen wordt geoefend.
--> Download de kralenplankvoorbeelden

kralenplank, coco-kan-het kralenplankvoorbeeld, coco-kan-het

Letterdoolhoven Coco kan het

Met de letterdoolhoven oefenen de kinderen het herkennen van letters, ze nemen visueel waar en oefenen het onthouden van een reeks. De letterdoolhoven zijn er in drie niveau's.
--> Download 'Letterdoolhof Coco kan het'

letterdoolhof, kleuters, coco-kan-het letterdoolhof, kleuters, coco-kan-het

Telkaarten vogels

Telkaarten vogels
Print de telkaarten. Gebruik de cijfers één tot en met zes voor kinderen uit groep 1, één tot en met vijftien voor kinderen uit groep 2 en de hogere getallen voor extra uitdaging.
Doe er één van de volgende activiteiten mee:
- Leg de getalkaarten neer en pak twee vliegenmeppers. Twee spelers hebben elk een vliegenmepper in de hand. De spelleider noemt een getal. Wie mept het eerst op het juiste getal?
- Verstop de vogels. Laat de kinderen de vogels zoeken en daarna in de volgorde van de getallenrij leggen.
- Verstop de vogels. Laat de kinderen de vogels in de volgorde van de getallenrij zoeken.
- Verstop de vogels, maar laat één vogel weg. De kindern zoeken de vogels en ontdekken welke ontbreekt.
- Leg de vogels op een rij, in de volgorde van de getallenrij. Draai één vogel om. Welke vogel is omgedraaid?
- Leg de vogels op een stapel en speel hoger / lager. Laat het eerst getal zien. Wat denken de kinderen, is het volgende getal hoger of lager?
- Print de getalkaarten twee keer en speel een vogelmemospel.

--> Print de telkaarten

Woordkaarten 'Eieren leggen'

Met deze woordkaarten kunnen de kleuters die interesse in letters tonen of al kunnen lezen aan de slag. Zorg voor kunststof eieren en eierdozen voor zes eieren. Schrijf letters op de eieren (zie download).
De kinderen pakken een woordkaart, kijken naar het woord en leggen dit na of vullen zelf de ontbrekende letter in en leggen het woord.
--> Download 'Eieren leggen'

kleuters lente woordkaarten kleuters lente boerderij kleuters lente leren lezen juf Anke


kerst, advent, lesmateriaal, kleuters

sinterklaas, juf-Anke, kleuters, lesidee, prentenboek, sinterklaasliedjes

kleuters, juf-Anke

herfst, voorlezen, kleuters, herfstboek, juf-Anke, thema-herfst

pietje-moet-je-plassen, prentenboek, sinterklaas, kleuters, juf-Anke

kleuters, lesidee, juf-Anke, prentenboeken