Juf Anke lesidee kleuters thema's start schooljaar kringactiviteiten knutselen hoeken taal rekenen Engels


Over Juf Anke

Leuk dat je mijn site bezoekt! Ik ben Anke van Boxmeer, leerkracht van een kleutergroep in Sint-Michielsgestel. Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op jufanke.nl. Ik wil hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast ben ik werkzaam als educatief auteur voor Kleuteruniversiteit, Praxisbulletin en Lemniscaat. Dit doe ik samen met Els. In 2017 verscheen ons eerste eigen boek: Spelen met prentenboeken!


Nationale voorleesdagen 2019

Van 23 januari t/m 2 februari zijn de Nationale Voorleesdagen 2019. Dit jaar staat het prentenboek Een huis voor Harry van Leo Timmers centraal. Ook is er aandacht voor negen andere boeken die de Prentenboek TopTien compleet maken.

Over Een huis voor Harry

Harry gaat liever niet naar buiten, binnen is het veiliger. Tot Vera hem vraagt om tikkertje te spelen. Dat wil hij wel. Maar hij raakt haar kwijt. Hij weet niet meer waar hij is. Hoe vindt hij de weg terug naar huis?

Boekentips

Boeken uit de Prentenboek TopTien Nationale Voorleesdagen 2019

Projecten bij boeken uit de TopTien

Bij Een huis voor Harry konden we helaas geen project voor Kleuteruniversiteit maken, maar er zijn meer leuke boeken! Wat dacht je van Heb jij misschien Olifant gezien? Een super grappig prentenboek over verstoppertje spelen vol herhalingen.

Heb jij misschien Olifant gezien? - kleuterproject

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10… Heb jij misschien Olifant gezien?

Een jongen speelt verstoppertje met Olifant. Zoek jij met hem mee? Dit kleuterpakket van Kleuteruniversiteit bevat reken- en taalactiviteiten, een Engelse les, een creatieve opdracht en een spel voor de Nationale Voorleesdagen 2019. Het project is geschreven bij een prachtig boek uit de Prentenboeken TopTien: Heb jij misschien Olifant gezien? van David Barrow.

--> Bekijk het kleuterproject 'Heb jij misschien Olifant gezien?'

Heb jij misschien Olifant gezien? - peuterpakket

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 … Heb jij misschien Olifant gezien?

Een jongen speelt verstoppertje met Olifant. Zoek jij met hem mee? Dit pakket bevat activiteiten voor peuters bij het boek ‘Heb jij misschien Olifant gezien?‘ van David Barrow. Te gebruiken op de peuterspeelzaal, in de eerste kleuterklas, het asielzoekerscentrum of op het kinderdagverblijf.

--> Bekijk het peuterpakket 'Heb jij misschien Olifant gezien?'

Dino's bestaan niet - Kleuterproject

Tim heeft een plan. Hij wil een dinosaurus vangen. En niet zomaar een. Nee! Een reuzendino!

Ga mee op dinosaurusjacht! In dit project van Kleuteruniversiteit vind je twaalf reken- en taalactiviteiten en extra suggesties bij het boek Dino’s bestaan niet van Mark Janssen.

--> Bekijk het pakket 'Dino's bestaan niet'

De kale boom

Bij De kale boom schreven Els en ik lessuggesties voor uitgeverij De Vier Windstreken. Je kunt ze gratis downloaden op hun site.
--> Naar de lesideeën

Panda wil een vriendje

In Panda wil een vriendje van Jonny Lambert ontmoet je Panda, helemaal alleen in het bos. Hij wil graag een vriendje. Wanneer hij een andere panda ziet, vraagt hij zich af hoe hij vriendjes moet maken. Kunnen andere dieren dat hem leren? Op zijn pad ziet hij flamingo’s, maki’s, blauwvoetgenten en een pauw. Maar deze dieren kunnen hem niet echt helpen. Uiteindelijk hoeft hij zelf niks te doen. Terwijl hij zit te eten komt een andere Panda naar hem toe en is een vriendschap snel gemaakt!

Een prachtig vormgegeven boek met zilverkleurige pagina's met een warm verhaal over vriendschap, waarin je ontdekt dat het belangrijk is om bij jezelf te blijven.

Activiteiten bij het boek

* Houd een gesprekje over vriendschap. Hebben de kinderen vrienden en wat doen ze met hun vrienden?
* Kies een klasgenootje uit en doe samen de bewegingen die in het verhaal voorkomen: dans als de flamingo's, spring op en neer als de maki’s of marcheer als de blauwvoetgenten. Bedenk daarna een beweging die je samen doet.
* Knutsel een cadeautje voor je vriendje.
* Panda gaat op pad. Welke dieren komt hij tegen? Bedenk allemaal dieren.
* Op het eind van het verhaal eet Panda met een andere Panda samen. Kies een vriendje uit en speel samen een spelletje, bouw samen in de bouwhoek of maak samen een knutselwerkje.

Kringactiviteiten bij Een huis voor Harry

Tikkertje - getalsymbolen / letters herkennen
Vera, de vlinder, vraagt Harry om tikkertje te komen spelen. Harry is nog nooit buiten geweest, maar tikkertje spelen lijkt hem wel leuk!
Leg getalkaarten of kaarten met letters erop in de kring. Zorg voor twee vliegenmeppers. Vraag twee kinderen bij de kaarten te komen staan. Geef ze allebei een mepper. Noem een getal of letter. De kinderen kijken goed en slaan op het juiste getal / de juiste letter. Wie was het eerst?
Deze activiteit is ook heel leuk om tijdens de werkles met twee kinderen te doen. Plak eventueel afbeeldingen van katten op de vliegenmeppers en teken vlinders bij de getallen of letters. Harry probeert Vera te tikken!

Tikkertje spelen - buitenspel
Harry en Vera spelen tikkertje.
Natuurlijk mag het echte spel 'tikkertje' bij dit boek niet ontbreken. Wijs een kind aan dat Harry is. Hij is de tikker. De andere kinderen zijn vlinders. Zij fladderen rond. Harry probeert de vlinders te tikken.

Vlinders vangen - tellen en getalsymbolen
Harry roept naar Vera dat hij haar komt vangen.
Schrijf de getallen 1 tot en met 12 of 15 op kaarten. Teken een vlinder bij elk getal. Leg ze verspreid in de kring. Zorg voor een schepnetje (vlindervangnet). Noem een getal en laat een kind dit getal 'vangen' met het schepnet. Laat de getallen hierna in de volgorde van de getallenrij leggen en doe er enkele activiteiten mee zoals:
- vang het getal dat na drie komt.
- vang het getal tussen zes en acht.
- vang het getal dat voor tien komt.
- vang de getallen met sprongen van twee.

Uren later - getalsymbolen, de volgorde van de getallenrij en tijdsbesef
Uren later heeft Harry Vera nog niet te pakken.
Schrijf de getallen één tot en met twaalf op A4tjes. Laat de kinderen ze benoemen. Deel ze daarna aan twaalf kinderen uit. Vraag de kinderen in de volgorde van de getallenrij te gaan staan. Maak hierna een klok door de kinderen met de getallen in een cirkel in de kring te zetten. De kinderen gaan met hun getalkaart in de hand op de grond zitten. Er is nu een klok in de kring gemaakt. Maak met schilderstape een grote wijzer die naar de twaalf wijst. Vertel dat Harry en Vera om 10 uur begonnen met tikkertje spelen. Vraag de kinderen waar de tien op de klok is. Laat één kind de kleine wijzer spelen. Hij gaat liggen en wijst naar de tien. Harry rent achter Vera aan. Het is al 11 uur. Waar zie je 11 uur op de klok? Laat één kind de kleine wijzer zijn en de elf aanwijzen. Ga zo verder en oefen de getalsymbolen.

Waar is Vera? - plaatsbepaling
Vera is verdwenen.
Kijk in het boek waar Harry zoekt. Hij kijkt voor de zuil, achter de zuil, naast de zuil. Vera is nergens te vinden. Verstop Vera (een afbeelding van een vlinder) in het lokaal. Vraag de kinderen te zoeken. Geef opdrachten met plaatsbepalende begrippen:
- voor de stoel
- achter de stoel
- onder de stoel
- achter de kast
- naast het bureau
- voor de deur

Verdwaald - plattegrond aflezen
Harry is verdwaald.
Kijk in het boek waar Harry op kijkt (een stadsplattegrond). Maak een plattegrond van het lokaal. Kopieer deze voor elk tweetal. Geef elk tweetal een plattegrond. Bespreek deze samen. Wat is erop te zien? Wat is waar?
Vraag de kinderen vervolgens de ogen te sluiten en verstopt iets in het lokaal. Geef hierna op elke plattegrond met een pijl aan waar je iets verstopt hebt. Hierna mogen de kinderen op zoek gaan. Kunnen ze het vinden?
In mijn groep vonden de kinderen deze activiteit pittig. Een enkeling had vlot in de gaten hoe ze een plattegrond af moest lezen en vond het verstopte voorwerp.

Terug naar huis - plaatsbepaling en oriëntatie in de ruimte
Harry wil terug naar huis.
Zet met pijlen een route in of om de school uit. Volg de route met de kinderen. Oefen de begrippen links en rechts en laat ze bij elke pijl vertellen in welke richting deze wijst.

Kriskras door de stad - verkeer
Harry rent kriskras door de stad, tot hij er duizelig van wordt.
Bekijk de verkeersborden in Een huis voor Harry. Kennen de kinderen de borden? Wat willen ze zeggen? Loop met de kinderen door de wijk of het dorp en ga op zoek naar verkeersborden. Maak foto's van de borden die jullie tegenkomen en bespreek wat ze betekenen. Zien jullie borden die hetzelfde zijn? Zijn er borden die jullie nog nooit gezien hebben?
Je kunt ook een bordenbingo maken. Ga van tevoren op zoek naar verkeersborden rondom school en maak er foto's van. Druk de foto's af op bingokaarten. Geef elk tweetal een bingokaart. Wandel door de wijk en laat de kinderen naar de verkeersborden op zoek gaan.

Huizen - woordenschat
Harry kijkt om zich heen en ziet andere huizen.
Bekijk de huizen die Harry ziet in het boek. Wat zijn dit voor huizen en wie wonen erin?
Print een aantal afbeeldingen van dieren en hun huizen (los van elkaar). Laat de kinderen vertellen hoe de dieren heten en in wat voor huis ze wonen. Laat ze de dieren en hun huis bij elkaar zoeken.
Geef elk kind een afbeelding. De kinderen met een dier gaan op zoek naar de kinderen met een huis.

Huizen - tegenstellingen, begrippen
Harry ziet grote huizen en kleine huizen, hoge huizen en lage huizen.
Oefen de begrippen groot, klein en hoog, laag. Laat de kinderen zich klein maken en laat ze zich groot maken. Laat ze in het lokaal op zoek gaan naar een groot 'huis' en naar een klein 'huis' (bijvoorbeeld onder een stoel en onder een tafel). Ga in de wijk op zoek naar hoge en lage huizen en maak er foto's van.

Een rijtjeshuis - rangtelwoorden
Ten slotte vindt Harry een rijtjeshuis.
Zet vijf blikken of wc-rollen op een rij. Zorg voor een klein speelfiguur van een kat of print een afbeelding van een kat. Benoem de vuilnisbakken met een rangtelwoord: dit is de eerste, dit de tweede enzovoorts. Neem Harry (de kat) erbij en stop hem in één van de vuilnisbakken. Hij mag nog zichtbaar zijn. Vraag de kinderen waar hij is.
Vraag de kinderen hierna de ogen te sluiten en verstop Harry in één van de vuilnisbakken. De kinderen openen de ogen en raden waar Harry is. Ze benoemen dit met een rangtelwoord.

In de vuilnisbak - rijmen
In de vuilnisbakken is het vuil en vies. Het stinkt er naar rotte vis.
Zet vijf blikken of wc-rollen op een rij. Zet Harry (een afbeelding of speelfiguur van een kat) in de eerste vuilnisbak. Noem iets wat Harry in de vuilnisbak vindt en laat de kinderen hier op rijmen. Laat Harry voor elk juist rijmwoord een vuilnisbak verder springen. Als hij uit de laatste vuilnisbak gesprongen is, begint hij weer in de eerste. Noem een nieuw woord waarop gerijmd gaat worden.
Suggesties: vis - fles - blik - brood - korst - schil - zak

Zeven katten - getal aanbieden en tellen
Neem het boek erbij en tel de katten bij de vuilnisbakken. Dit zijn er zeven. Later zie je deze katten ook in het park.
Zorg voor zeven speelgoedkatten of afbeeldingen van katten. Laat de kinderen ze tellen. Bied het getal zeven aan. Laat zien hoe de zeven eruit ziet. Sluip samen zeven stappen als een kat, miauw zeven keer, sla zeven keer met je poten (handen), geef zeven kopjes en 'lik' zeven keer aan je arm.
Vraag de kinderen de ogen te sluiten. Tik een aantal (maximaal zeven) kinderen aan. Zij openen de ogen en gaan als kat in de kring staan. Op jouw teken lopen de katten in de kring door elkaar en openen de andere kinderen de ogen. Hoeveel katten lopen er door het park? De kinderen proberen ze te tellen. Op jouw teken staan de katten stil en controleer je of het getelde aantal klopt.

Naar huis - programmeren
Vera wijst Harry de weg naar huis.
Maak een raster en zorg voor kaartjes met pijlen. Zet een speelfiguur of afbeelding van een kat rechtsonder in het raster en teken een huis linksboven. De kinderen zijn Vera. Zij wijzen Harry de weg naar huis. Ze leggen een pijl onder het raster. Jij verplaatst Harry een stap in de richting die de pijl aangeeft. Hierna leggen ze de volgende pijl en jij verplaatst Harry. Ga zo door tot Harry thuis is.

Ideeën voor de hoeken

Een huis voor Harry
Maak van de huishoek een fijn thuis voor Harry. Zorg voor kattenbenodigdheden zoals een mandje, voer of een leeg pak of blik voer, voerbakjes, kattenspeeltjes, een krabpaal, een kattenbak en natuurlijk een knuffel van een kat. De kinderen verzorgen Harry en spelen met hem.

Een huis bouwen
Laat de kinderen in de bouwhoek een huis voor Harry bouwen. Zorg voor een speelfiguur of knuffel van een kat. Deze gaat in het huis wonen.

Over de daken
Bekijk verschillende daken van huizen (op het digibord). Laat de kinderen daken van huizen bouwen. Als de daken klaar zijn, kan er een kat over lopen.

Vlinders vangen
Leg getalkaarten of letterkaarten op tafel. Teken een vlinder op elke kaart. Twee kinderen pakken een schepnetje of vliegenmepper. Noem een getal of letter. Wie vangt deze het eerst?

Beeldende activiteit

Vlinders
De kinderen tekenen een vlinder met zwarte wasco en kleuren deze in met waterverf.

Downloads

Tikkertje - dobbelblad
Harry en Vera spelen tikkertje. De kinderen pakken een dobbelsteen en gooien om de beurt voor Harry en Vera. Harry begint. Tel het aantal gegooide ogen en kleur dit aantal cirkels vanaf degene die aan de beurt is. Wanneer Harry en Vera bij dezelfde cirkel komen, wordt Vera getikt en is het spel afgelopen.

--> Download het dobbelblad

Een huis voor Harry voorleesdagen kleuters




facebook juf Anke