juf-Anke, lesidee, kleuters, kleutergroep, onderwijs, basisschool-Roald-Dahl
Over Juf Anke

Leuk dat je mijn site bezoekt! Ik ben Anke van Boxmeer, leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel. Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op jufanke.nl. Ik wil hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast ben ik werkzaam als (educatief) auteur voor Kleuteruniversiteit, verschillende vakbladen en uitgeverijen. Ook schreef ik mee aan twee boeken: Hallo allemaal! en Spelen met prentenboeken.

juf-Anke, lesidee, kleuteruniversiteit, projecten, kleuters


Voorleesdagen 2022 | Lesideeën voor kleuters

Van 26 januari tot en met 5 februari zijn de Nationale Voorleesdagen 2022. Dit jaar staat het prentenboek Maar eerst ving ik een monster vanTjibbe Veldkamp en Kees de Boer centraal. Ook is er aandacht voor negen andere boeken die de Prentenboek TopTien compleet maken.

voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, lesidee, prentenboek, juf-Anke

Over Maar eerst ving ik een monster

Dit is een kort verhaal. Waarom is het kort? Omdat het bedtijd is. Het verhaal gaat over jou. Jij ging slapen. En toen was het verhaaltje alweer uit. Ja… maar eerst ving ik een monster ...

Het jongetje dat eigenlijk naar bed moet, verzint een monster dat hij nog moet vangen voor hij kan gaan slapen. En nog een en nog een. Er komen steeds meer monsters bij. De verteller die het jongetje naar bed brengt, doet steeds pogingen om het verhaal af te ronden, maar dat valt zo niet mee.


Prentenboek TopTien

Boeken uit de Prentenboek TopTien Nationale Voorleesdagen 2022


Lesideeën bij Maar eerst ving ik een monster

Gevangen!
Hm, ik zie het. Jij vangt een monster.

Teken monsterogen op een kleine bal. Neem een parachute erbij en ga er met de kinderen omheen staan. Gooi de bal, het monster, op de parachute. Probeer het monster te vangen door het in het gat van de parachute te laten vallen.

De soldaat
Een soldaat neemt dat monster mee.

Maak getalkaarten voor de helft van de kinderen met daarop getalsymbolen. Maak voor de andere helft kaarten met getalbeelden zoals de dobbelsteenstructuur. Elk getalsymbool komt nu overeen met een getalbeeld. Verdeel de kaartjes. De helft van de kinderen is monster. Zij hebben een kaartje met een getalbeeld. De andere helft is soldaat en heeft een kaartje met een getalsymbool. De kinderen lopen rond. De soldaten gaan op zoek naar hun monster. Dat is het monster met het getalbeeld dat overeenkomt met hun getalsymbool. Ze arresteren het monster en leiden hem naar zijn plek. Herhaal de activiteit. Geef de kinderen een ander kaartje.
Variatie: Gebruik kaartjes met letters (de kinderen gaan op zoek naar diezelfde letter), letters en woorden (de kinderen met een letter gaan op zoek naar kinderen met een woord met die beginletter), rijmwoorden of afbeeldingen (de kinderen gaan op zoek naar diezelfde afbeelding).

Op pad met een lasso
Hm, ik zie het. Jij vangt nog meer monsters.

Schrijf letters of cijfers met stoepkrijt op de speelplaats. Teken daar kleine, eenvoudige monsters omheen. Geef elk kind een stuk touw (een kort springtouw). Noem een letter of cijfer. De kinderen kijken goed en als ze die letter of dat cijfer zien, vangen ze het met het touw als lasso.

Het leger
Het leger komt die monsters halen. De soldaten zeggen: ‘Nu is het afgelopen, jongeman! Monsters vangen is óns werk.’

Teken monsters op gekleurde vellen papier en knip ze uit. Leg een lasso neer en leg daar enkele monsters in. Vraag hoeveel monsters de jongen heeft gevangen. Leg er een monster bij en vraag hoeveel het er nu zijn. Varieer door het aantal monsters telkens te veranderen, er een monster bij te leggen of een monster weg te nemen.

Nog meer monsters
Want de soldaten zijn eigenlijk ook monsters.

Zorg voor hoeden, sjaals, vuilniszakken, kleden, handschoenen, mutsen, petten en knutselmateriaal. Laat de kinderen de vuilniszakken omtoveren tot monsterlijven door uit papier driehoeken te knippen en die als schubben op te plakken, door haren te knippen van wol en die op te plakken, door van repen papier muizentrappen te maken en die als extra armen en poten aan het lijf te bevestigen. Knip gaten in de vuilniszak, zodat die als een T-shirt gebruikt kan worden. De kinderen trekken het monsterlijf aan en kleden zich verder aan met de attributen die klaarliggen. Zo worden ze een monster. Maak foto’s van de monsters.

Een monster-gevangenis
Alle monsters zijn gevangen. De gewone monsters en de soldaten-monsters!

Kijk in het boek Maar eerst ving ik een monster waar de jongen de monsters heeft opgesloten. Kunnen de kinderen iets bedenken om de monsters in op te sluiten? De kinderen gaan met bouw- of constructiemateriaal aan de slag, ze kleien, kleuren, tekenen of knutselen. Bekijk elkaars monstergevangenissen.

Ontsnapt!
Ik zie het. De monsters ontsnappen.

De kinderen spelen dat zij de monsters zijn. Ze ontsnappen uit de monster-gevangenis en bewegen vrij door de ruimte. Geef ze opdrachten met plaatsbepalende begrippen.
Suggesties:
- Dans op je stoel.
- Verstop je achter een kast.
- Ga onder een tafel zitten.
- Kniel voor je stoel.
- Ga naast een ander monster staan.

De monsters vangen jou!
Oh-oh, ik zie het: de monsters vangen jou.

Kijk in het boek Maar eerst ving ik een monster naar de monsters die de jongen vangen. Vertel dat de monsters trek hebben in een van de kinderen. Speel dat jij een monster bent en zeg een naam van een kind in losse klanken. Het kind dat zijn naam hoort, verbergt zich zo snel mogelijk onder of achter zijn stoel. Jij loopt intussen op dat kind af. Lukt het jou om het kind te vangen of is het kind het monster te snel af? De groep mag helpen bij het raden van de naam.

Einde!
Maar dat is geen léúk einde! Kun je de monsters niet nog één keertje vangen? Vooruit dan… Ik vang de boze elfjes en juf Knijper en ALLE monsters…

Blader in het boek Maar eerst ving ik een monster naar de bladzijde waarop de jongen alle monsters nog eens heeft gevangen. Bekijk de monsters en vraag hoe een monster eruitziet. Wat zijn zijn kenmerken? (schubben, lange haren, scherpe tanden, felle kleuren, klauwen, meerdere ogen, stekels, opvallende staarten, voelsprieten…) De kinderen tekenen hun eigen monster. Dat doen ze met zwarte wasco. Ze kleuren hun monster in met waterverf in felle kleuren. Als de monsters droog zijn, worden ze uitgeknipt. Hang een touw als lasso op of leg het op een tafel. Hang of leg de monsters in de lasso. Ze zijn gevangen!

Nog een keer
En is het verhaal nu eindelijk uit? Ja, maar je leest het nog een keer voor.

De jongen ligt in bed, maar hij is nog niet van plan te gaan slapen. Met het monster onder zijn bed speelt hij een spel. De jongen verzint iets en het monster zegt hem na. Noem een woord en vraag de kinderen dat te herhalen. Breid het uit naar twee of meer woorden en vervolgens (korte) zinnen. Suggesties:
- monster
- bedtijd
- lasso, soldaat
- leger, gevangen
- elfje, juf Knijper
- Ik vang een monster.
- Een soldaat neem het monster mee.
- De monsters zitten in de gevangenis.
- Alle monster ontsnappen.
- Het verhaal is uit.

Lesideeën bij De ridder zonder billen

Het fantastische, super grappige prentenboek De ridder zonder billen staat in de Prentenboek TopTien. Bij dit boek schreef ik een project voor Kleuteruniversiteit. Ook is er een project bij het vervolg beschikbaar: De prins zonder billen.

Er was eens een ridder zonder billen.
Die was verdrietig, want het liefst zou hij willen
dat hij een prins werd en niet voor heel even,
maar voor een lang en gelukkig leven.

Het project De ridder zonder billen bevat taal- en rekenactiviteiten, muzieklessen, een spel en bewegingsles en suggesties voor de spelhoek bij het boek De ridder zonder billen van Levina van Teunenbroek en Charlotte Bruijn.

--> Bekijk 'De ridder zonder billen'

Beeldende activiteiten | monsters

Monsters borduren
Ga op zoek naar een duidelijke kleurplaat van een monster. Trek deze over met potlood en teken met een zwarte stift stippen op de omtrek. De kinderen prikken in de stippen en borduren de lijn daarna. Hieronder zie je kleurenmonsters uit het boek Het kleurenmonster.

monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters

Monsters vouwen
Vouw vrolijke, bange, boze, verdrietige en verliefde kleurenmonsters. Vouw twee keer 16 vierkantjes. Knip aan de onderkant korte stukjes in en vouw deze om. Knip aan de bovenkant een stuk in voor de oren en hier tussenin ook korte stukjes om om te vouwen. Vouw een bek of kin. Geef het monster ogen, een bek met tanden en armen en benen (van twee vierkantjes).

monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters

Monsters tekenen en verven

monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters

Monsters tekenen
Teken monsters met witte wasco op zwart papier en kleur ze in met wasco.

monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters

Monster boekenlegger
Deze monsters hebben mijn kleuters gevouwen met behulp van een filmpje op YouTube.

monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters

Monster opvullen

monster, voorleesdagen, maar-eerst-ving-ik-een-monster, knutselen, beeldend, kleuters

Downloads voor de Voorleesdagen

Monstermaaltijden

De monsters hebben trek. Geef ze snel te eten!
Met deze telkaartjes oefenen de kinderen het tellen en de getalsymbolen spelenderwijs. De telkaartjes lopen op in moeilijkheidsgraad.

--> Download de monstermaaltijden

voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke

Speel- en werkbladen monsters

In deze download vind je tien speel- en werkbladen bij het thema monsters.

--> Download de speel- en werkbladen

voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke

Tel- en kleikaarten monsters

De monsters hebben trek! Klei het eten voor ze of leg insecten of dopjes bij de monsters. De kinderen leren met deze kaarten spelenderwijs het synchroon en resultatief tellen en oefenen het herkennen van de getalsymbolen.

--> Download de tel- en kleikaarten

voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke

Getalkaarten

Download getalkaarten in monsterstijl. Met getalkaarten kun je allerlei zinvolle activiteiten doen. Deze vind je onder het menu-item 'vakgebieden' --> 'rekenen'.

--> Download de getalkaarten

voorleesdagen, monsters, monster, download, gratis, kleuters, juf-Anke


prentenboek, kleuters, voorlezen, juf-Anke, lesidee, help-een-verrassing

zomer, kleuters, voorlezen

mentale-klachten, werkboek, autisme, onderwijs, jongeren, jeugd

dit-is-natuur, prentenboek, kleuters, lesidee

spelen-met-prentenboeken, juf-Anke, kleuters, voorlezen