juf-Anke, lesidee, kleuters, inspiratie, informatie, kleutergroep, groep-1-2, onderwijs, basisonderwijs, basisschool, thema's, projecten

juf-Anke, lesidee, kleuters, kleutergroep, onderwijs, basisschool-Roald-Dahl
Over Juf Anke

Leuk dat je mijn site bezoekt! Ik ben Anke van Boxmeer, leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel. Sinds 2005 deel ik lesmateriaal op jufanke.nl. Ik wil hiermee inspireren en enthousiasmeren. Daarnaast ben ik werkzaam als (educatief) auteur voor Kleuteruniversiteit, verschillende vakbladen en uitgeverijen. Ook schreef ik mee aan twee boeken: Hallo allemaal! en Spelen met prentenboeken.

juf-Anke, lesidee, kleuteruniversiteit, projecten, kleuters

  • Kringactiviteiten
  • Liedjes en versjes
  • Hoeken
  • Knutselen
  • Downloads


Wetenschap & techniek

Startactiviteiten

Ideeën voor de opening van het thema

Onderzoekers op het schoolplein
Wanneer de kinderen 's morgens het schoolplein op komen, wordt er druk onderzoek gedaan. Elke leerkracht beeldt een technisch / onderzoekend / wetenschappelijk beroep uit. Zo is er een bioloog die de groenstrook inspecteert, een laborant die proefjes doet, een vulkanoloog die naar een berg zand kijkt, een archeoloog op pad met een schep en kwast, een detective die speurt met zijn loep, een architect die het schoolgebouw wil moderniseren en een journalist die de kinderen en ouders nieuwsgierig bevraagd over hun ochtend.
Elke leerkracht verkleedt zich als het beroep dat hij uitbeeldt en gebruikt attributen die verduidelijken wat hij aan het doen is.
Alle kinderen en leerkrachten komen hierna op een centrale plaats bij elkaar. De leerkrachten vertellen de kinderen dat zij onderzoek doen omdat ze meer over iets te weten willen komen. Elke leerkracht vertelt waar hij onderzoek naar doet.

Raar, maar waar!
Laat een 'onderzoeker' de klas in komen. Vraag hiervoor de directeur, concierge of een stagiair zich als onderzoeker te verkleden. De onderzoeker wil graag alles weten, maar ... op één vraag weet hij geen antwoord. Bedenk van tevoren een vraag die past bij het thema / de methode waar je op dat moment mee werkt en laat de onderzoeker deze vraag in de groep gooien. Gedurende de komende weken gaan de kinderen op zoek naar het antwoord op deze vraag.

'In de werkplaats' in het Praxisbulletin

Meer ideeën voor de opening, de sluiting en de invulling van het thema 'In de werkplaats' vind je in het Praxisbulletin.

artikel praxisbulletin kinderboekenweek


Kringactiviteiten 'wetenschap & techniek'

Met wetenschap en techniek kun je vele kanten op: ga als timmerman naar de werkplaats waarin nieuwe dingen ontworpen worden en bestaande plannen worden uitgevoerd. Schiet met je raket de ruimte in, waar je van alles ontdekt over het heelal. Leer meer over vulkanen en doe spannende proefjes. Duik het museum in en bekijk de mooiste verzamelingen. Ook hier valt veel te leren en te ontdekken!
Tip! Neem een boek uit de Willewete-serie van uitgeverij Clavis als uitgangspunt voor je project of thema. Deze boeken zijn informatief, voor kinderen geschreven en zien er prachtig uit.

Project 'In de werkplaats'

Kasper wil timmeren. In zijn werkplaats zoekt hij naar alles wat hij nodig heeft. Hij bekijkt de tekening en gaat aan de slag.

Duik de werkplaats van Kasper in. Er is van alles te doen! Dit uitgebreide project van Kleuteruniversiteit bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een spel- en bewegingsles, muzieklessen en suggesties voor de hoeken aan de hand van het boek ‘Kasper de Timmerman’ van Lars Klinting.

--> Bekijk het project 'In de werkplaats'

lesideeen kinderboekenweek 2015 project

Project 'Ruimte'

Ga je liever op ruimtereis? Bekijk dan het pakket 'Daan in de ruimte' eens. Klim in de raket, tel af van 10 naar 0 en maak een ruimtereis. Vergeet je ruimtekaart niet! Deze leidt je langs twaalf kringactiviteiten bij het boek ‘Daan in de ruimte’.

Tip! Gebruik hier het Willewete boek 'Sterren en planeten' bij.

--> Bekijk het pakket 'Daan in de ruimte'

Daan in de ruimte

Project 'Treinen'

Beleef dit thema vanuit een stoomtrein! Reis met Daan mee door het Wilde Westen.

--> Bekijk het pakket 'Daan de machinist'

Tip! Bij dit project passen de Willewete boeken 'Op reis met de trein' en 'Cowboys'. Dit zijn ontzettend leuke, informatieve boeken.

Daan de machinist

Plusproject 'Vulkanen'

Pruttel, pruttel, daar gaat hij weer,
wat spuwt de vulkaan deze keer?
… een plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3!

In dit plusproject van Kleuteruniversiteit leren de kinderen meer over vulkanen en spuwt de vulkaan uitdagende activiteiten op reken- en taalgebied. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Willewete Vulkanen’ van Pierre Winters en Margot Senden.

--> Bekijk het plusproject 'Vulkanen'

plusproject vulkanen

Kobe maakt een museum

Het prentenboek 'Kobe maakt een museum' is verrassend veelzijdig en biedt meerdere onderwerpen om over te praten, in de klas en thuis. Laat de kinderen bijvoorbeeld voorwerpen van dezelfde soort bij elkaar leggen en daarna van groot naar klein. En hoe maak je een museum van je eigen kamer of lokaal?
De activiteiten zijn ook als compleet pakket met een mooie lay-out te downloaden op de site van De Vier Windstreken. Je moet de ideeën 'bestellen'. Dit is gewoon gratis. Veel plezier!

kobe maakt een museum

In alles is wel iets moois te zien en daarom is het soms moeilijk om dingen weg te doen. Dat vindt Kobe ook. Aan het eind van elke zoektochtdag is zijn verzameling spullen wéér gegroeid. Wat kan hij daar eens mee doen? Want nu zitten al zijn dozen en laden toch echt vol...
Juist, een museum beginnen! En als hij dat beu is, besluit Kobe zijn spullen een ander leven te geven: hij vereeuwigt ze op een foto en brengt ze daarna naar een antiekwinkel of naar de juiste afvalbak. Of hij knutselt er iets heel bijzonders van, iets wat bijna kunst is en in het museum thuishoort...

Aanbieding van het boek

Doelen

  • De kinderen maken kennis met het boek ‘Kobe maakt een museum’.
  • De kinderen breiden hun woordenschat uit.
  • De kinderen luisteren kritisch naar het verhaal en beantwoorden er vragen over.

Benodigd materiaal
- Het boek ‘’Kobe maakt een museum’
- Materiaal uit de natuur, zoals takjes, steentjes, bladeren, gras

Vóór het voorlezen
Leg, voordat de kinderen de klas in komen, wat materiaal uit de natuur in de kring.
Vraag de kinderen wat ze zien en waar dit vandaan komt. Zelf heb je geen idee.
Laat het boek ‘Kobe maakt een museum’ zien. Bekijk de kaft. De kinderen mogen vertellen wat ze zien.

Voorlezen van het boek
De kinderen worden uitgenodigd naar het verhaal ‘Kobe maakt een museum’ te luisteren.
Tijdens het verhaal zullen de kinderen ontdekken dat de spullen in de klas van Kobe afkomstig zijn.

Na het voorlezen
Bespreek het verhaal met de kinderen en stel de volgende vragen: Waar woont Kobe?

  • Wie is zijn beste vriend?
  • Wat doet Kobe op zoektochtdag?
  • Wat doet Kobe met de spulletjes die hij vindt?
  • Waarom belt Kobe naar oma?
  • Welke oplossing heeft oma?
  • Wat heeft Kobe nodig om een museum in te richten?
  • Hoe wil Kobe bezoekers naar zijn museum trekken?
  • Hoe leidt Kobe zijn gasten rond?
  • Hoe vindt Kobe het om een museum te hebben?
  • Waarom besluit Kobe het museum weer te sluiten?
  • Kobe weet niet wat hij met de spulletjes uit zijn museum moet doen. Hij belt oma opnieuw op. Welke oplossing heeft ze nu?
  • Het album is klaar. Wat gaan Kobe en Spar met de meegenomen spullen doen?
  • Wat doet Kobe met oude, kapotte spullen?
  • Ben jij wel eens in een museum geweest? Wat was daar te zien?
  • Verzamel jij spullen? Wat verzamel je?
  • Laat je vrienden / vriendinnen jouw verzamelde spullen wel eens zien?

Rekenen

Dagen van de week - tijdsbesef
Op dinsdag is het zoektochtdag. Kobe zoekt mooie en fantastische dingen in het bos.
Vraag de kinderen welke dag het vandaag is. Vraag de kinderen welke dag het morgen is en welke dag het gisteren was. Schrijf de dagen van de week naast elkaar op een groot vel papier. Laat de kinderen vertellen wat we vandaag in de klas gaan doen. Teken dit onder de dag van vandaag. Stel de kinderen vragen over activiteiten die gedurende de week plaatsvinden, zoals:
- Op welke dag gaan we naar de speelzaal?
- Op welke dagen moeten we twee keer naar school?
- Op welke dag komt er een andere juf/meester in de klas?
- Op welke dag kijken we tv?
- Is er deze week iemand jarig?
- Zijn er bijzonderheden deze week?

Fantastische dingen op een rij – logische reeksen
Voorbereiding: verzamel wat materiaal zoals een aantal takjes, spijkers, bladeren, paperclips.
Kobe vindt fantastische dingen. Hij raapt en raapt en raapt.
Leg met het verzameld materiaal een reeks in de kring, zoals: spijker, tak, spijker, tak...
Vraag de kinderen de reeks af te maken. Breid de reeks vervolgens uit met drie voorwerpen: spijker, blad, paperclip, spijker...  De kinderen maken de reeks weer af. Ga verder met vier voorwerpen.
Laat deze reeks liggen. De kinderen doen de ogen dicht. Haal een voorwerp uit de reeks. Vraag de kinderen wat er mist.

Een spoor van afval – route volgen
Voorbereiding: verstop een steen in de school of buiten. Teken een eenvoudige plattegrond van de speelplaats of het schoolgebouw.
Vandaag is het dinsdag, en dinsdag is zoektochtdag. Kobe heeft in het bos mooie en fantastische dingen gevonden. Als Kobe thuiskomt, legt hij alles wat hij gevonden heeft op de vloer van de woonkamer.
Kobe ontdekt dat er iets mist. Hij had een mooie steen gevonden, maar hij is deze onderweg verloren. Kobe wil terug het bos in om de steen te zoeken. Vraag een groepje kinderen Kobe te helpen. Laat de plattegrond van de speelplaats/het schoolgebouw zien. Teken de route die Kobe door het bos gelopen heeft in de plattegrond. Eindig bij de plaats waar de steen ligt. Geef de kinderen de plattegrond en laat ze de route volgen tot ze bij de steen uitkomen. 

In groepjes bij elkaar - classificeren
Kobe heeft buiten verschillende spullen gevonden. Hij legt ze in groepjes bij elkaar.
Geef de kinderen de opdracht buiten op zoek te gaan naar spullen. Alle kinderen mogen één ding zoeken en mee naar binnen brengen. Verzamel de gevonden spullen in de klas.
Vertel de kinderen dat ze, net als Kobe, groepjes van de spullen gaan maken. Vraag de kinderen wat bij elkaar past. Laat de kinderen vertellen waarom ze dat vinden. Leg de spullen die bij elkaar passen in een groepje bij elkaar en bedenk een naam voor elk groepje. Schrijf deze naam op een naamkaartje dat je bij elk groepje legt.
Laat de kinderen vervolgens de ogen dichtdoen. Haal één ding weg. Vraag de kinderen of ze weten bij welk groepje hetgeen jij weggehaald hebt hoort. 

Een kast vol dozen - seriëren
Voorbereiding: verzamel zes dozen van verschillende grootte en zes voorwerpen van verschillende grootte. Het kleinste voorwerp moet in de kleinste doos passen en het grootste in de grootste doos.
De spulletjes van Kobe kunnen natuurlijk niet de hele tijd op de grond blijven liggen. Daarom heeft Kobe een heleboel kasten met meer dan duizend laatjes en dozen erin.
Zet de dozen in de kring. Vraag de kinderen wat ze opvalt aan de dozen. Laat de kinderen vertellen welke doos het kleinst is en waarom en welke doos het grootst is.
Leg de zes voorwerpen in de kring. Vertel de kinderen dat Kobe in elke doos een voorwerp wil stoppen. Het grootste voorwerp moet in de grootste doos en het kleinste voorwerp in de kleinste doos. Laat de kinderen ontdekken hoe ze dit op een handige manier kunnen doen (de dozen van klein naar groot neerleggen en de voorwerpen ook van klein naar groot neerleggen).

Heel veel knopen – classificeren en seriëren
Er hangt een naamkaartje aan de doos. Kobe leest het kaartje: knopen.
Leg een heleboel knopen en wat hoepels in de kring. De knopen worden in de hoepels gesorteerd. Begin bijvoorbeeld met het sorteren op kleur. Leg in elke hoepel een andere kleur knoop. Laat een knoop aan de kinderen zien en vraag ze in welke hoepel deze knoop hoort en waarom. Geef een heleboel knopen een plekje in de juiste hoepel.
Vervolgens sorteer je op een andere eigenschap, zoals het aantal gaten in het midden, vorm of grootte. Je kunt de knopen ook van groot naar klein leggen of van licht naar donker.
Tip! Gebruik de knopendoos tijdens de werkles. De kinderen sorteren de knopen aan tafel en bedenken zelf hoe ze dat willen doen.

Lange veters - seriëren
Kobe heeft een lange veter op straat gevonden. Hij stopt hem in de doos bij de andere veters.
Leg veters of stukjes touw van verschillende lengtes in de kring. Kobe wil de veters graag netjes opbergen en legt ze naast elkaar, van kort naar lang. Vraag de kinderen welke veter zij denken dat de langste is en welke de kortste. Meet de veters door ze op of naast elkaar te leggen en te vergelijken. Maak een rij van kort naar lang. 

Een boekenkast vol - seriëren
Kobe heeft heel veel boeken waar plaatjes in staan. Die helpen hem om uit te zoeken hoe de dingen heten die hij heeft gevonden.
De boeken van Kobe liggen in de kring. Het zijn verschillende boeken, dik en dun. Kobe zet de boeken van dik naar dun in zijn boekenkast. Vraag de kinderen welk boek dik is en welk boek dun. Meet en vergelijk door de boeken naast elkaar te leggen. Maak een rij van dik naar dun.

Een superlange rij – tellen en meten
Eindelijk is het zaterdag. De grote dag waarop Kobes museum opengaat. Het is de eerste keer dat er zo diep in het bos een museum wordt geopend. Er staat een lange rij. Een SUPERLANGE rij.
Maak een superlange rij met de klas. Vraag de kinderen hoe ze dit kunnen doen. Tel de kinderen in de rij. Maak nu twee (super)lange rijen. De kinderen bedenken weer zelf hoe ze dit gaan doen. Tel de kinderen in elke rij. Vraag de kinderen in welke rij de meeste kinderen staan en in welke rij de minste kinderen. Het kan ook zo zijn dat er in de twee rijen evenveel kinderen staan. Wanneer dit niet het geval is, vraag je de kinderen nu twee rijen te maken waarin evenveel kinderen staan.
Hierna maak je zelf twee rijen die niet even lang zijn. Vraag de kinderen in welke rij de meeste kinderen staan en in welke rij de minste kinderen. Tel de kinderen. Doe dit een aantal keer.
Tenslotte maken de kinderen een korte rij. Dit kunnen ook meerdere korte rijen zijn. Vraag de kinderen welk rij het kortst is. 

Speciale spulletjes – standpunt innemen
Voorbereiding: zoek een voorwerp dat vier verschillende kanten heeft en aan elke kant anders is. Je kunt ook een bouwwerkje maken van blokken met een ander aanzicht aan elke kant. Maak foto’s van de zijaanzichten en het bovenaanzicht.
Kobe richt zijn museum in. Op kleden, tafels en stoelen stalt hij zijn spulletjes keurig netjes uit. De extra mooie dingen legt hij onder de glazen stolp.
Zet het voorwerp of het bouwwerkje onder een glazen stolp (of pot, glas, schaal) in de kring. De kinderen zitten rondom het voorwerp en zullen het elk anders zien. Laat de kinderen vertellen wat ze vanaf hun stoel zien. Vraag de kinderen of andere kinderen dit ook zien.
Laat één van de gemaakte foto’s zien. Vraag de kinderen waar jij stond toen je deze foto gemaakt hebt. De kinderen mogen, eventueel met een fototoestel in de hand, op zoek gaan naar de plek waar jij stond. Laat de kinderen vertellen wat ze zien en vanwaar de foto gemaakt is. Daarna wordt de volgende foto bekeken, enzovoort.

De mooiste stenen - seriëren
Voorbereiding: vraag de kinderen op dinsdag een steen van thuis mee te brengen.
Dinsdag is het weer zoektochtdag. De kinderen hebben vandaag hun eigen steen meegenomen. Bekijk de stenen van de kinderen. Laat de kinderen vertellen hoe hun steen eruit ziet. Laat enkele stenen voelen.
Vraag de kinderen wie er een kleine steen meegebracht heeft en wie een grote.
Maak samen een rij van klein naar groot.

Wat is het? - waarnemen
Voorbereiding: maak een heleboel foto’s van details van dingen in je lokaal of buiten (afbeelding op een poster, deurklink, stukje van een legoblok, kleding van een pop, kaartje van de lotto, stuk van de kaft van een boek).
Kobe is de hele zondag bezig geweest om alle spullen in zijn museum op de foto te zetten. Samen met oma gaat hij naar de fotozaak en laat de foto’s afdrukken. 
De foto’s van Kobe zijn niet zo goed gelukt. Kobe heeft de foto’s van te dichtbij genomen. Nu weet Kobe niet meer wat er op de foto’s staat. Vraag de kinderen Kobe te helpen.
De kinderen gaan in tweetallen, met een foto in de hand, op zoek naar het voorwerp waar de foto van gemaakt is. Wanneer ze het voorwerp gevonden hebben, ruilen ze de foto bij jou om voor een nieuwe foto.
Na een tijdje kom je bij elkaar in de kring. Laat de foto’s één voor één zien en vraag de kinderen wie het voorwerp op de foto gevonden heeft en wat het is.

Taal


Mijn verzameling – praten en luisteren
Voorbereiding: de kinderen nemen een voorwerp in een doosje mee. Dit mag iets van een verzameling zijn, een bijzonder voorwerp, iets waar ze trots op zijn.
Vandaag is het zoektochtdag. Kobe gaat op zoek naar mooie en fantastische dingen. Hij raapt en raapt en raapt. Als Kobe thuiskomt, legt hij alles wat hij heeft gevonden op de vloer van de woonkamer.
De kinderen zitten met hun meegebrachte voorwerp in de kring. Alle voorwerpen zitten nog in de doosjes. Eén voor één mogen de kinderen iets over hun voorwerp vertellen. De groep raadt wat er in het doosje zit. Voorwerpen die geraden zijn, worden in de kring gelegd.
Hierna kun je alle spullen uitstallen in de klas. Leg ze op een tafel met een mooi kleed erover. Maak naamkaartjes voor de spullen. Bijzondere spullen krijgen een speciaal plekje op tafel.

Waar hoort het thuis? – woordenschat
Voorbereiding: verzamel spullen uit de kamers in huis, zoals een wekker, soeplepel, afstandsbediening, shampoo, paraplu, hamer, waspoeder, handdoek, kaars enzovoort.
Kobe heeft veel ruimte nodig voor zijn museum. Hij verhuist alle lege dozen en de andere meubels van de gang en de woonkamer naar de keuken en de slaapkamer.
Vraag de kinderen waar de spullen van Kobe stonden en waar hij ze nu naartoe verhuist. Dit zijn kamers in huis. Laat de kinderen vertellen welke kamers er nog meer in huis zijn. Stel vragen als:
- Hoe heet de kamer helemaal boven in het huis (zolder)?
- Hoe heet het als er een kamer onder de grond is (kelder)?
- In welke kamer slaap je?
- In welke kamer wordt het eten gekookt?
- Heeft elk huis precies dezelfde kamers?
- In welke kamer speel jij thuis?
- In welke kamer eten jullie?
Leg de spullen die je meegebracht hebt in de kring. Vraag de kinderen bij elk voorwerp in welke kamer zij vinden dat het thuishoort. Sommige voorwerpen zullen duidelijk in één kamer thuishoren, voor andere voorwerpen zal dat verschillen.

Een klein en een groot huis - tegenstellingen
Voorbereiding: bouw met enkele blokken een klein en een groot huis in de kring.
Kobe woont midden in het bos in een klein houten huis. Zijn oma, op wie hij dol is, woont in de stad, in een groot huis.
Bekijk de huizen in de kring. Vraag de kinderen wat ze opvalt aan de huizen (een klein en een groot huis). Vertel dat klein en groot tegengestelden van elkaar zijn. Vraag de kinderen wat het tegengestelde is van:
Kobe woont in een klein houten huis.
Spar is zijn beste vriend.
Hij verzamelt mooie dingen.
In de boeken staan heel veel plaatjes.
Kobe maakt aan elk ding een kaartje vast.
Deze dinsdag zitten alle laatjes en dozen vol.
Kobe besluit zijn oma te bellen. Die is zo slim!
Kobe vindt het een goed idee om ook een museum te maken.
Hartstikke bedankt, lieve oma!
Kobe zet de tafels en stoelen achter elkaar.
Op kleden, tafels en stoelen stalt hij zijn spulletjes uit, keurig netjes.
De extra mooie dingen legt hij onder een glazen stolp.
Kobe maakt grote posters voor zijn museum.
Het is zaterdag. Het museum gaat open.
Er staat een lange rij.
Sommige dingen, zoals zeep, zijn zo glad dat hij ze bijna niet te pakken kon krijgen.
Kobe is blij als alle mensen klappen.
De mensen vinden zijn verhalen ontzettend leuk.
Kobe pakt oude spullen, zoals roestige wielen.
Van de kapotte spullen maakt Kobe rare figuren.

Wereldoriëntatie


Wat veel afval!
Voorbereiding: verzamel afval, zoals glas, plastic, papier, blik, hout en restafval of ga met de kinderen op zoek naar afval. Verzamel dit in de klas.
Kobe heeft zijn fotoalbum klaar. Spullen die nog heel mooi en bruikbaar zijn brengt hij naar een antiekhandelaar of naar de vlooienmarkt. De rest is afval.
In de kring ligt allerlei afval. Vraag de kinderen wat ze zien. Laat de kinderen vertellen wat ze thuis met het afval doen. Sorteer het afval dat in de kring ligt. Leg wat bij elkaar hoort, in groepjes bij elkaar, zoals het papier, het glas, het plastic. Dit afval wordt gescheiden.
Vertel de kinderen wat er met het afval gebeurt als het thuis opgehaald wordt.
Laat de kinderen hier een filmpje over zien, zoals: ‘Wat is vuilnis?’ op www.schooltvbeeldbank.nl

Bewegingsonderwijs


In het museum
Kobe leidt zijn gasten maar al te graag rond in zijn museum. Hij wijst op alle spullen en vertelt. Hij trekt gekke bekken, springt, danst, valt, loopt op zijn tenen en rent. Hij doet alles om zijn publiek te vermaken.
Ga met de kinderen naar de speelzaal. Sla op de handtrom. De kinderen lopen op het ritme van de trom door de zaal. Wanneer jij stopt met trommelen staan de kinderen stil en nemen, net als Kobe, een ‘gekke’ houding aan.
Laat de afbeeldingen uit het boek zien, op de bladzijde waar Kobe zijn gasten rondleidt. Doe de houdingen die Kobe aanneemt één voor één na.
Speel tenslotte het museumspel: één kind, Kobe, verlaat de speelzaal. De andere kinderen gaan als een standbeeld doodstil in de zaal staan. Kobe komt binnen en loopt door zijn museum. De beelden mogen een andere houding aannemen als Kobe niet kijkt. Ziet Kobe een beeld bewegen, dan tikt hij dit beeld aan en gaat dit kind op de bank zitten. 

Beeldende vorming

Kunst!
Kobe pakt oude, kapotte spullen zoals roestige wielen, lege viltstiften en gebarsten vazen en borden, en lijmt die aan elkaar. Hij maakt er rare figuren van.
’s Avonds is Kobe vreselijk moe, maar toch neemt hij de tijd om te kijken naar een van de figuren die hij eerder die dag heeft gemaakt. Dit is bijna KUNST, denkt hij bij zichzelf.

Wikkelkunst

* Verzamel wikkels van snoep/koek. Plak een wikkel op een vel papier. De wikkel ligt in het museum van Kobe. Laat de kinderen hier een tekening omheen maken.  
* Maak jezelf van een wikkel. Gebruik een wikkel voor het lijf. Teken hier een hoofd boven of plak er een foto van je gezicht boven.
* Maak een collage van wikkels.  

Afval
* Verzamel een heleboel doppen van flessen. Maak een doppenschilderij door allerlei doppen op en naast elkaar te plakken.
Tip! Spuit het schilderij hierna in één kleur.
* Laat de kinderen net als Kobe allerlei mooie en fantastische spulletjes verzamelen. Dit moeten kleine spulletjes zijn, zoals een takje, paperclip, stukje plastic, elastiekje... Laat de kinderen thuis, buiten of in de klas op zoek gaan.
De kinderen plakken de gevonden spulletjes op een vel papier.
* Maak een bloemenvaas van een melk-/yoghurtpak of een fles. Knip de bovenkant van het melkpak af. Beschilder of beplak het pak/de fles. Maak bloemen van rietjes en papier.
* Maak een waxinelichthouder van een melk-/yoghurtpak. Knip het pak doormidden. Maak een aantal ‘raampjes’ aan de zijkant. Plak hier vloeipapier achter. Beschilder of beplak het pak. Zet een waxinelichtje in het pak.
* Maak met de klas een dorp van melkpakken. Snijd raampjes in de pakken en plak hier vloeipapier achter. Beschilder of beplak de pakken. Zet de gemaakte huizen bij elkaar op een tafel. Maak het dorp af met wegen, bomen, bloemen, auto’s enzovoort.
* Sla enkele tegels kapot en maak een mozaïekwerkje.
* Maak jezelf met afval. Gebruik een touwtje voor het hoofd. Leg hier knopen in voor de ogen. Knip een stukje stof voor je lijf en gebruik spijkers voor de armen en benen. Maak haren van wol. Plak het werkje met sterke lijm op een stevig vel karton.

Stenen

* Laat alle kinderen een steen meebrengen die ze mogen beschilderen. Geef de stenen vrolijke kleurtjes en stel ze tentoon op een mooi plekje in de klas. 

Een museum in de klas

Tips voor het inrichten van een eigen museum

Kobe vraagt aan oma wat hij moet doen met de spullen waar hij geen plek meer voor heeft. ‘Hmmm,’ zegt oma. Dan moet ze opeens denken aan de keer dat ze met Kobe naar het stenenmuseum in de stad is geweest. ‘Weet je nog hoe leuk je dat museum vond?’ O ja! Kobe weet het nog. Alle stenen waren geboend en geborsteld en geordend en gesorteerd. Dat zag er mooi uit! ‘Misschien moet jij ook een museum maken,’ zegt oma. ‘Dat is een goed idee! Dan kan ik al mijn spulletjes laten zien aan wie maar wil komen kijken.

Kunst voor in het museum
* Het stenenmuseum
Laat de kinderen een voor hun bijzondere steen meenemen. Bekijk de stenen met de klas. Stel de volgende vragen:
Waar komt de steen vandaan?
Waarom heb je deze steen meegenomen?
Wie heeft de grootste steen?
Wie heeft een steen met een kleurtje?
Wie heeft de zwaarste steen?
Zijn er stenen bij die op elkaar lijken?
Laat alle kinderen een naam voor hun steen verzinnen. Schrijf of stempel de naam op een naamkaartje. Kies met de klas de meeste bijzondere steen uit. Deze krijgt een speciaal plekje in het museum, bijvoorbeeld onder een stolp.
Tip! Kies in plaats van een steen een ander voorwerp uit voor in het museum, zoals kopjes, knuffels, foto’s.
* Het kunstatelier
Verzamel kosteloos materiaal en laat de kinderen hier kunstwerken van maken. Kijk voor suggesties onder het kopje ‘beeldende vorming’. Stel de kunstwerken tentoon in het museum.
* Fantastische spulletjes tentoonstelling
De kinderen verzamelen gedurende het thema spulletjes die zij bijzonder vinden. Dit kan van alles zijn, materiaal uit de natuur, afval, iets wat ze van thuis meebrengen of iets wat ze vinden in de klas. De kinderen verzinnen hier een naam voor. Schrijf of stempel de naam op een naamkaartje. 

Het museum inrichten
Kies een ruimte die je enkele dagen niet nodig hebt en kunt inrichten als museum.
Zet enkele tafels en stoelen achter elkaar. Leg mooie kleden op de tafels en op de grond. Stal alle spullen keurig netjes uit. Geef de extra mooie dingen en bijzonder plekje. Leg de naamkaartjes bij de spullen.

Posters maken
Het museum kan bijna geopend worden, maar... er moeten nog bezoekers komen. Om te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen van het museum afweten, maak je posters.
Bespreek met de klas wat een poster is en wat erop moet staan. Gespreksvragen:
- Voor wie gaan we de posters maken?
- Hoe groot maken we de posters?
- Wat moet er op de posters staan?
- Waarmee gaan we de posters maken?
- Waar hangen we de posters op?

Bezoekers in het museum
Eindelijk is het de grote dag, waarop het museum opengaat. Denk er met de kinderen over na hoe je de bezoekers wilt ontvangen.
- Moeten de bezoekers entree betalen? (Tip! Vraag een kleine bijdrage voor een goed doel)
- Is er een welkomstwoordje? Wie gaat dit doen?
- Krijgen de bezoekers een rondleiding of lopen ze zelf rond?


Liedjes en versjes

Raar, maar waar! - Kinderen voor kinderen

 

Raar, maar waar!
Een swingend lied van Jeroen Schipper, leuk voor de hogere groepen.

De robotdans
Leuk liedje voor kleuters van Lekker zingen producties.


Ideeën voor de hoeken

Op de planeet
Maak een planeet in de klas. Leg een zwarte vuilniszak op een tafel en leg hier wat speelzand en stenen op. Geef de kleuters een flink stuk behangpapier waar ze het heelal op verven.
Laat de kinderen ruimtewezens kleien. Geef de ruimtewezens een plek op de planeet in de klas. Laat enkele kinderen een ruimtestation of maanwagentje maken van bijvoorbeeld lego. Laat op een tablet of het digibord zien hoe zo'n wagentje eruit ziet. Zet de wagentjes ook op de planeet.
Als de eerste astronaut met zijn raket komt, wordt er een vlag geplant.

ruimtewezens kleien

ruimtewezen kleuters

Aankleding van het lokaal
Teken planeten op vellen Engels karton. Laat de kinderen deze planeten aan beide kanten verven en knip ze uit. Hang de planeten op.

ruimte aarde kleuters

ruimte planeet

Raamschildering 'Daan in de ruimte'

ruimte raamschildering

Bouwen - raketten
Bouw een raket in de bouwhoek, maak een raket van clics of lego, bouw een raket met kapla ... Laat de kinderen bedenken hoe zij een raket kunnen maken of geen hen een bouwvoorbeeld. Bouwvoorbeelden voor een raket van blokken vind je onder het tabblad 'downloads'.

ruimte raket bouwen

raket kapla

raket clics

ruimte raket knexx

Bouwen - ruimtewezens

ruimte ruimtewezens blokken

Ideeën in het Praxisbulletin
In het Praxisbulletin van september vind je het artikel 'In de werkplaats', vol leuke ideeën voor de hoeken.


Knutselen

Raket van blokjes
Laat de oudste kleuters 16 vierkantjes vouwen en uitknippen. Leg de raket van de vierkantjes. De jongste kleuters kun je vierkante plakfiguren geven die zij, eventueel op een format, opplakken.

ruimte raket blokjes kleuters
groep 2

ruimte raket blokjes
groep 1

Raket afschieten - wasco en waterverf
Neem een groot vel papier en laat de kinderen hier met wasco op de onderste helft een halve aardbol op tekenen. Boven de aarde tekenen ze een raket. Daarna wordt het werk ingekleurd met waterverf.

raket waterverf ruimte kleuters

raket waterverf

raket waterverf

Raket - ruimtelijk
Beplak een wc-rol met gekleurd papier. Vouw een rond vouwblaadje tot een kegel door het tot de helft in te knippen en om te vouwen. Plak de kegel (de punt van de raket) op de wc-rol. Versier de wc-rol. Knip linten van crêpepapier en bevestig deze aan de onderkant van de raket.

raket knutselen

Ruimtewezens kleien
Laat de kinderen ruimtewezens kleien. Geef de ruimtewezens een plek op de planeet in de klas. Deze planeet is gemaakt van een zwarte vuilniszak waar wat speelzand en stenen op liggen. De achtergrond is een flink stuk behangpapier waar de kleuters zelf het heelal op geverfd hebben.

ruimtewezens kleien

ruimtewezen kleuters

Ruimtewezen verven
De kinderen verven een ruimtewezen op het verfbord. Hang afbeeldingen van ruimtewezens op of laat deze op een tablet zien, zodat de kinderen weten wat een ruimtewezen is.

ruimtewezen verven

ruimtewezen

Raket - knippen en plakken
Geef de kinderen restpapier en laat hen zelf een raket knippen en plakken.

ruimte raket kleuters


Downloads

Mozaïekvoorbeelden raketten

Ga de ruimte in en leg raketten met mozaïek. De voorbeelden lopen op in moeilijkheid.

--> Download de mozaïekvoorbeelden

ruimte kinderboekenweek kleuters mozaiek

ruimte kinderboekenweek kleuters mozaiek

Bouwvoorbeelden raketten

Ga de ruimte in en bouw je eigen raket! De voorbeeldkaarten lopen op in moeilijkheid en bevatten ook plattegronden met hoogtegetallen.

--> Download de bouwvoorbeelden

raket bouwen blokken kinderboekenweek kleuters

raket kinderboekenweek kleuters

Getallenrace - de ruimte

Gooi met de dobbelsteen en schiet de raket naar de maan. Oefen het tellen en de getalbeelden op de dobbelsteen zo spelenderwijs.

--> Download getallenrace - de ruimte

werkblad kleuters ruimte dobbelen

Dobbelbladen - de ruimte

Verschillende dobbelbladen met het thema 'ruimte':
- Dobbel en kleur de sterren.
- Dobbel en kleur alleen de kleinste sterren.
- Dobbel en kleur de getallen
- Dobbel en kleur de sterren met de letter 'r'

--> Download de dobbelbladen - de ruimte

werkblad kleuters ruimte

werkblad kleuters ruimte kinderboekenweek

ruimte kinderboekenweek kleuters

Gezelschapsspel 'de ruimte'

Plak twee raketten onderaan op een vel zwart papier en een planeet bovenaan. Leg losse sterren bij de planeet. Teken stippen van de raketten naar de planeet.
Twee kinderen zetten hun pion elk bij een raket en dobbelen naar de planeet. Wie het eerst boven is, pakt een ster. De pionnen worden weer op de raketten gezet en er wordt opnieuw gedobbeld. Wie verzamelt de meeste sterren?

ruimte spel

Wegen met Timmerman Teddy

Timmerman Teddy gaat naar de bouwmarkt. Zijn voorraad spijkers, schroeven, moeren en bouten moet aangevuld worden. Het ijzerwaar wordt hier gewogen en zo wordt de prijs bepaald. Teddy ontdekt dat hij weinig geld bij zich heeft en neemt wat het lichtst weegt mee naar zijn werkplaats.
De kinderen pakken een weegkaartje en wegen het ijzerwaar dat hierop staat. Dat wat het lichtst weegt, wordt in een gereedschapskist gedaan. Met deze weegkaartjes oefenen de kinderen het wegen, de begrippen zwaar en licht, het tellen en de getalsymbolen spelenderwijs.

--> Download de weegkaartjes

techniek kleuters kinderboekenweek weegkaarten

techniek kinderboekenweek

Rekenspellenpakket 'In de werkplaats'

Timmerman Ted is hard aan het werk in zijn werkplaats.
Hij telt zijn spijkers, dobbelt schroeven en moeren bij elkaar
en legt logische reeksen op een plank.

Dit spellenpakket van Kleuteruniversiteit bevat zes spellen waarbij de kinderen het tellen, de getalsymbolen, het leggen van een patroon en het samen spelen spelenderwijs oefenen. Daarnaast vind je twintig suggesties voor kringactiviteiten in dit pakket. Het spellenpakket sluit aan bij het project 'In de werkplaats' van Kleuteruniversiteit.

--> Bekijk het rekenspellenpakket 'In de werkplaats'

In de werkplaats

Kralenplankvoorbeelden ruimte

7 Kralenplankvoorbeelden met het thema 'ruimte'.

--> Download de kralenplanken

kralenplank ruimte

kleuters, lesidee, prentenboek, voorleesdagen, juf-Anke

maximiliaan-modderman, voorleesdagen, lesidee, kleuters, kleutergroep, juf-Anke

prentenboeken, kleuters, lesidee, supermarkt, juf-Anke

leren-lezen-doe-je-met-je-lijf, juf-Anke, lezen, kleuters, groep-3