Juf Anke jufanke.nl lesidee



Ideeën voor de muziekles

Liedjesschrift
Geef elk kind een schrift of mapje waar de liedjes die ze het komende schooljaar leren in verzameld gaan worden. Als er een aantal liedjes in het schrift zitten, kun je al geleerde liedjes nog eens herhalen, erg leuk!
Je kunt kinderen een lied laten kiezen door 3x3=9 te zingen.
3 x 3 = 9
Ieder zingt zijn eigen lied
3 x 3 = 9
en ....... (naam kind) kiest een lied

Online muziekinstrumenten bespelen
Op de site www.kindersongs.nl kun je allerlei muziekinstrumenten bekijken. Hoe werkt een piano? Welk geluid maakt een trombone? Ook kun je hier online muziek maken op allerlei instrumenten, erg leuk! Zo kun je liedjes spelen op een piano en kinderen tonen na laten spelen op digibord. Verder staan er op de site een aantal liedjes om samen te zingen.

Ritme's oefenen met Bennie Briljant
Op deze site leert Bennie Briljant de kinderen interactief enkele liedjes. Na het leren van het lied worden er ritme's geklapt en kun je muziek maken met instrumenten.
http://www.benniebriljant.nl/

Muziek bij prentenboek 'Het Letterwinkeltje'
Het letterwinkeltje is een leuk prentenboek voor groep 3, geschreven door Marianne Busser en Ron Schröder. Bij dit boek hoort een cd met leuke letterliedjes. De cd is ook los verkrijgbaar via www.bennyvreden.nl




Muzieklesjes

Emoties

Praat eerst met de kinderen over emoties. Welke emoties zijn er? Hoe voel je je bij die emotie? Hoe ziet de emotie eruit?
Verzamel verschillende muziekstukken die een bepaalde emotie weergeven. Muziek die zacht en verdrietig klinkt, muziek die erg hard en boos klinkt, snelle, vrolijke muziek.
Klassieke muziek en filmmuziek zijn hier zeer geschikt voor.
Laat één fragment horen en praat er met de kinderen over. Wat hoorde je? Wat voelde je? Hoe klinkt deze muziek? Blij, boos of verdrietig?
Behandel zo alle fragmenten of geef de kinderen een blad met smileys: blij, boos en verdrietig en laat de kinderen per fragment de smiley kleuren die zij erbij vinden passen. Bespreek na afloop wat de kinderen van elke fragment vonden en laat het fragment eventueel nog een keer horen, zodat de kinderen weten hoe het ging.
Variatie: laat de kinderen bij elk fragment een kleine tekening maken. Waar denken zij aan bij het fragment? 

Instrumenten

Verzamel verschillende instrumenten die op school aanwezig zijn of die je misschien thuis hebt: triangel, sambabal, tamboerijn, trom, panfluit, belletjes, blokfluit, keyboard, gitaar.....
Verstop de instrumenten onder een groot kleed. Maak met één instrument een geluid. Wat is dit voor instrument Wanneer een kind het goed geraden heeft, komt het instrument tevoorschijn en kun je er met de kinderen over praten. Laat een paar kinderen muziek maken met het instrument en ga dan naar het volgende instrument.
Zo worden alle instrumenten behandeld.
Ter afsluiting kun je enkele spelletjes doen, zoals:
- waar komt het geluid vandaan? Alle kinderen hebben de ogen dicht, jij geeft een kind een instrument en er wordt een geluid gemaakt. Welk kind deed dat?
- hoeveel keer? De kinderen hebben de ogen dicht. Jij slaat een aantal keer op de trom. De kinderen tellen hoeveel keer ze de trom horen.
- ritme: meeklappen met het ritme van de trom/triangel.

Variaties in snelheid en volume

Inleiding
Sla heel langzaam op een trom. De kinderen lopen op de maat als slakken door de klas. Ga steeds sneller slaan, zodat de kinderen sneller, als hazen, moeten lopen.
Bespreek de begrippen snel en langzaam.

Kern
Sla langzaam of snel op de trom. Wat is het? Snel of langzaam? Laat kinderen ook een keer slaan.
Laat muziekstukken horen. Zijn deze snel of langzaam?
Sla hard en zacht op de trom, de kinderen mogen hard en zacht meeklappen.

Afsluiting
Ga naar de gym- of speelzaal of maak ruimte in de klas. De kinderen lopen door de klas op het ritme van de trom: snel en langzaam, heel stil als muisjes of met wat geluid. Wanneer de trom stopt moeten de kinderen een bepaalde opdracht uitvoeren, bijv. op de grond gaan liggen, in de lucht springen, op de stoel gaan zitten, als een standbeeld staan.

Ritme

Ritmeoefeningen:
- tik een ritme, de kinderen moeten eerst luisteren en het ritme daarna natikken
- marcheer als soldaten door de klas op een muziekstuk (marsmuziek)
- meeklappen in een bepaald ritme
- dieren nadoen. Luister een muziekstuk, spring bij een snel muziekstuk als een haas door het lokaar en kruip bij een langzaam stuk als een schildpad.

Tekenen op muziek

Op muziekstukken kun je ook tekeningen maken. Om de motoriek te oefenen kun je allerlei schrijfbewegingen maken op muziek, zoals dat gebeurt bij de methode Schrijfdans.
Ook kun je n.a.v. een muziekstuk een tekening maken. Kies hiervoor wel een muziekstuk wat duidelijk een bepaalde emotie of gebeurtenis weergeeft. Bijv. enge muziek waarbij de kinderen een donker bos of iets anders waar ze bang voor zijn kunnen tekenen of hele vrolijke muziek waarbij de kinderen iets wat ze leuk vinden moeten tekenen.

Geluiden

Neem verschillende geluiden op in huis, op straat of in de school. Welk geluid hoor je?
- in huis: deurbel, trap, mixer, wekker, typen op de computer, klok, deur, telefoon, tv, radio
- dierengeluiden: lama, ezel, beer, tijger, vogel
- in de school: bel, telefoon, wc, krijtje op het bord, computer, op de deur kloppen, in de handen klappen, spelende kinderen.

De echoput - ritme

Neem een mooie doos of mand en zet die voor de klas. Vertel de kinderen een verhaaltje over de echoput. Bijv. u liep door het bos en zag daar deze put. Toen u iets in de put riep, gebeurde er iets vreemds.... Vertel dit heel geheimzinnig en roep iets in de put. Wacht op antwoord. Waarschijnllijk zal er niets gebeuren. Speel dat u heel verbaasd bent. Hé, de put werkt niet meer? Roep nog eens iets in de put en luister aandachtig naar het antwoord. Na een paar keer zal de klas gaan antwoorden. Zo speelt de klas uw echo. Roep meer dingen in de put.
Ga op een gegeven moment over op rimtes. Klap een ritme in de put, de klas doet dat na.
Wie wil de put ook eens uitproberen? 

Liedjes

Een regenjas met watervrees
Een regenjas met watervrees
liep 's morgens door de grote stad
De regen plenste en hij riep
O jee ik word zo kleddernat!
Ik kan niet tegen dat geplas
van water wordt ik stapeldol
ik loop veel liever in de zon
ach was ik maar een parasol!
Spetter spetter spetter spetter spat spat spat
Kledder kledder kledder kleddernat
spetter spetter spetter spetter spat spat spat
van water word je kleddernat!
Klik hier voor de muziek

De lakeien
Wij zijn de lalalalakeien, ja van de pra pri pra prinses
wij moeten ha hi heel beleefd zijn, wij alle zes, ja alle zes.

Om zeven uur wil zij haar slofjes,
om acht uur een kopje thee
Wij drinken ook één slokje,
ja één slokje mee.

Om negen uur maakt zij een dansje
in de mooie grote zaal
en wij doen ook één pasje
ja, eentje allemaal.

Om twaalf uur wil zij een beschuitje
bestrooid met hagelslag
wij mogen ook één korreltje
ja eentje elke dag.

Om drie uur plukt ze vrolijk bloemen
daar buiten in het veld
wij plukken ook één bloemetje
ja, zes dus, welgeteld.

Om zeven uur wil zij gaan slapen
op tijd zoals het hoort
en wij doen ook een tukje
door niemand meer gestoord.
Klik hier voor de muziek.

Het ridderlied
Ik ben een ridder met een baard. Ik zit graag voor de open haard.
Ik eet gebraden kip en zwijn, en drink veel bier en rode wijn.
De minstreel speelt op zijn gitaar. Ha ha wat doet die nar toch raar.
Ja papapa, tralalalala.

Ik ben een ridder met een baard
ik zit graag voor de open haard
ik eet gebraden kip en zwijn
en drink veel bier en rode wijn
de minstreel speelt op zijn gitaar
ha, ha, wat doet die nar toch raar
japapa, pa, tralala, la, la.

Ik ben een ridder met een paard
ik heb een harnas en een zwaard
hoor ik daar nou prinsesgegil?
Ik prik die draak zo in zijn bil
ik pak hem bij zijn groene staart
en smijt hem in de open haard
japapa, pa, tralala, la, la.
Klik hier voor de muziek

Kleine krokodil
Hé, kleine krokodil,
waar ga jij naartoe?
Je rent hier al de hele tijd.
Zeg, ben jij nog niet moe?

Hé, kleine krokodil,
zeg, wat zie ik nou!
Een kleine krokodillentraan
wat is er mis met jou?

Hé, kleine krokodil
zie je mama niet?
ze zit daarginds en wacht op jou
en ze zingt een vrolijk lied.

Hé, kleine krokodil
ben je nu weer blij?
zeg, kom je straks nog even t'rug
en speel je dan met mij?
Klik hier voor de muziek

Vertel eens vlinder
Vertel eens vlinder,
vertel eens vlinder
waar kom je vandaan
vertel eens vlinder
vertel eens vlinder
iets van jouw bestaan.

Ik was een rupsje
ik was een rupsje
ik zat op een blad
ik was een rupsje,
ik was een rupsje,
ik at er maar wat.

Ik was een rupsje
ik was een rupsje
ik spon en ik spon
ik was een rupsje
ik was een rupsje
ik spon een cocon.

Het was een huisje,
het was een huisje,
zo zacht als satijn
het was een huisje
het was een huisje
ik sliep er zo fijn.

En toen de zon scheen
en toen de zon scheen
toen merkte ik pas
dat ik een vlinder
dat ik een vlinder
dat ik een vlindertje was.

En ik kon vliegen
en ik kon vliegen
wat 'k vroeger niet kon
en ik kon vliegen
en ik kon vliegen
en ik vloog naar de zon.

Dag kleine vlinder,
dag kleine vlinder,
vlieg maar naar de zon
dag kleine vlinder,
dat kleine vlinder,
vlieg maar naar de zon.
Klik hier voor de muziek

Dino-dinges
Lang, heel lang geleden
toen er nog geen mens bestond
liepen er al grote beesten
op de aarde rond

Ze briesten en ze beten
en ze hadden een lange nek
maar ik weet niet hoe ze heten
want die namen zijn zo gek.
dinodinges, brontodinges
en tyrodingesrex
Ik geef ze wel een eigen naam
een leuke, of iets geks

Waggelsaurus, huppelsaurus
dikke vette potensaurus
fladdersaurus, knuffelsaurus
bolle buikenrex
minisaurus, megasaurus
papa- en een mamasaurus
happosaurus, bijtosaurus
lange nekkenrex

Lollisaurus, dropposaurus
frites met mayonaisesaurus
supersaurus, discosaurus
neusgaten-rex
stekelsaurus, pokosaurus
voetbal-, tennis-, pingpongsaurus
wiebelsaurus, vliegersaurus
zwiebelstaartenrex

En al mijn eigen dinobeesten
bij elkaar in de kast gezet
en als ik dan zo naar ze kijk, dan lijkt het
lijkt het net
alsof er eentje grommend zegt,
ik heb dan wel een gekke naam
maar bijten dat kan ik echt.

Madiwodo
Refrein:
Madiwodo vrij za zo!
Alle dagen noem ik zo.
Madiwodo vrij za zo!
dat is al duizend jaren zo

maandag: altijd eerst een kringgesprek
dinsdag: zelfstándig werk maken
woensdag: lezen op je eigen plek
donderdag: weer twee rekentaken
vrijdag: 's middags altijd knutseluur
meer hoeft er niet van mij
dus zaterdags ben ik vrij
En zondag's is de hele week voorbij!

Madiwodo vrij za zo!
De hele week onthou ik zo:
Madiwodo vrij za zo!
Dat is al duizend jaren zo

maandag: speel ik met m'n lievelingspop
dinsdag: kwart voor vier naar hockey
woensdag: ga ik naar pianoles
donderdag: wandel ik met Moppie
vrijdag: bak ik vaak een appeltaart
dan heb ik een goeie bui
want zaterdags ga ik uit / naar oma toe
En zondag's ben ik lekker lui

Madiwodo vrij za zo!
Alle dagen van de week onthou ik zo
Madiwodo vrij za zo!
´t is al duizend jaren zo
MADIWODO VRIJ ZA ZO!!

Paardenpensioen
Springpaard:
Vroeger kon ik springen,over hekken of een sloot.
Vroeger kon ik mensen dragen.
Vroeger was ik groot.

Manegepaard:
Vroeger kon ik stappen,
geduldig heen en terug.
Vroeger kon ik kinderen dragen
op mijn sterke rug

Samen:
Vroeger was ik 't beste paard.
Nu ben ik oud, als paard bejaard.
Vroeger was ik kampioen.
Maar nu ben ik, nu ben ik, met paarden-pensioen?.

Springpaard:
Vroeger moest ik springen.
Mensen schreeuwden aan de kant.
Wat deed het pijn als ik me stootte
aan zo'n balken-rand.

Managepaard:
Vroeger moest ik lopen
uren in het rond.
Vroeger moest ik aan een touwtje met een bitje in mijn mond.

Samen:
Maar vroeger is al lang niet meer.
Ik race, ik draaf, ik spring niet meer.
Nu hoef ik dat niet meer te doen,
want nu ben ik, nu ben ik, met paarden-pensioen.
De muziek van bovenstaande 3liedjes is te vinden op de schooltv beeldbank.

De droomboom
In onze achtertuin daar staat een hele hoge boom
Die is niet als de and're bomen heel gewoon
Want aan het hoogste takje
Groeit een klein gebakje
En zie ik dat, dan denk ik dat ik droom:

refrein:
Heel voorzichtig, in mijn droom
Klim ik langzaam in die boom
Ben ik boven, wat een pret:
KRAK, BOEM... naast m'n bed!

In onze achtertuin daar staat een hele hoge boom
Die is niet als de and're bomen heel gewoon
Want in het hoogste topje
Groeit weleens een dropje
En zie ik dat, dan denk ik dat ik droom:
Refrein

In onze achtertuin daar staat een hele hoge boom
Die is niet als de and're bomen heel gewoon
Want naast het hoogste blaadje
Groeit een chocolaatje
En zie ik dat, dan denk ik dat ik droom:
Refrein

Muziek van dit liedje? Kijk in de liedbox van Liedmachien:
http://www.teleacnot.nl/sites/liedbox/
Hier zijn ook meer leuke liedjes te vinden!

Jassen passen
Aan en uit en
uit en aan en
niet bewegen
stokstijf staan.

Vreselijk, dat is me wat
jassen passen in de stad.
aan en uit en uit en aan!
In de stad, in de stad!

En dan gaat die éne, die éne jas
die ik helemaal niet leuk vind in de tas
niet bewegen, blijven staan
aan en uit
uit en aan!

Aan en uit en uit en aan...
Klik hier voor de muziek

Muziek op internet

Karaoke Kinderen voor Kinderen

Ga naar http://karaoke.vara.nl. Hier vind je een karaokespeler met leuke liedjes van Kinderen voor Kinderen. Veel liedjes zullen de kinderen al kennen en zo mee kunnen zingen. Erg leuk! Een tip in de Sinterklaastijd: Sinterklaas wil dansen. 

Liedmachien

Een liedbox vol leuke liedjes, met tekst en zang.
http://www.teleacnot.nl/sites/liedbox

Minidisco

Hippe kinderliedjes, veel liedjes zijn ook leuk om op te dansen.
http://www.minidisco.nl/nl-NL/Liedjes.aspx

Dansmuziek, zoals Tsjoe, tsjoe wa en de Hockey Cockey

Op de site van de Animatie Compagnie kun je cd's bestellen met leuke dansliedjes. Deze liedjes worden gebruikt op campings. Veel kinderen uit de klas zullen ze herkennen.
http://webwinkel.goedesfeer.nl/

Benny Vreden

Op deze site staan cd's met leuke liedjes voor het onderwijs. Je kunt de cd's bestellen of een abonnement nemen op de liedjes van Benny Vreden.
www.bennyvreden.nl